Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku,

Czerniak złośliwy jest często występującym nowotworem złośliwym skóry. Niestety wyniki leczenia czerniaka w Polsce należą do najgorszych w Europie. Niezrozumiałe pozostają przyczyny późnego rozpoznawania czerniaka skóry, którego diagnostyka jest najprostszą i najtańszą w całej onkologii.

Kierujemy do Ciebie prośbę o wypełnienie anonimowej ankiety, która pozwoli na ocenę naszej wiedzy o czerniaku skóry, a w szczególności o profilaktyce i leczeniu tej choroby.
Czas jaki to zajmie - około 10-15 minut.

Czy chcesz pomóc w badaniach naukowych - odpowiedzieć na nasze pytania?

TAK, wypełniam
NIE, odmawiam

Zebrane informacje wykorzystane zostaną wyłącznie do celów naukowych
Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku RSS RSS
  auto?
Wtorek, 22 maja 2012
Wiesław, Emil, Wiesława, Helena
 1842: inauguracja pierwszej linii kolejowej na Śląsku, między Wrocławiem i Oławą. Pierwszy pociąg nosił nazwę Silesia (w 1842. roku Śląsk leżał w granicach Prus Wschodnich - od 1743. roku)
 1960: trzęsienie ziemi w Chile; fale tsunami przyniosły zniszczenie na Hawajach, w Japonii i na Filipinach
 1674: elekcja Jana Sobieskiego na króla polskiego
Dodaj do: 
Dodaj link do serwisu Facebook   Dodaj link do opisu GG  Dodaj link do serwisu Wykop   Dodaj link do serwisu Google   Dodaj link do serwisu Twitter  Dodaj link do serwisu Wyczaj.to   Dodaj link do serwisu Gwar  

Dodaj link do serwisu Delicious  Dodaj link do serwisu Digg   Dodaj link do serwisu Furl   Dodaj link do serwisu Reddit   Dodaj link do serwisu Slashdot  Dodaj link do serwisu Technorati   Dodaj link do serwisu YahooMyWeb
Nowe publikacje
Artykuły
Wydarzenia
Kompendium
Badania pokazują, że dieta śródziemnomorska dobrze wpływa na organizm

Opublikowane przez: Maksymilian Gajda

Dodano: |26 Cze 2009|, 2009 15:11
cytuj
" "

Nowe badania naukowe pokazują, że kilka grup potraw w diecie śródziemnomorskiej odgrywa znacznie ważniejszą rolę niż inne w poprawianiu dobrobytu człowieka i przedłużaniu jego życia. Według wyników badań, przepisem na sukces jest spożywanie większej ilości owoców, warzyw, roślin strączkowych, orzechów i oliwy z oliwek. Prospektywne badanie kohortowe, opisane w czasopiśmie British Medical Journal, finansowane było częściowo z unijnego programu Europa przeciw rakowi.

Wiele badań naukowych poświęconych było już zaletom przestrzegania diety śródziemnomorskiej, ale te najnowsze są pierwszymi, w których podkreśla się rolę poszczególnych składników tej diety.

"Przeanalizowaliśmy wkład dziewięciu powszechnie przyjętych składników diety śródziemnomorskiej (duże spożycie warzyw, owoców, orzechów, roślin strączkowych, ryb, owoców morza oraz płatków zbożowych; małe spożycie mięsa, produktów mięsnych i nabiałowych; wysoki udział mono-nienasyconych lipidów w stosunku do nasyconych; i umiarkowane spożycie etanolu) w odwrotność związku tej diety z umieralnością w ogóle" - czytamy w artykule.

Naukowcy przyjrzeli się każdemu składnikowi klasycznej diety śródziemnomorskiej, bogatej w ryby, owoce morza oraz płatki zbożowe i ubogiej w nabiał, aby sprawdzić, czy którykolwiek z nich jest wyznacznikiem długowieczności. W tym celu, jak wyjaśnia profesor Dimitrios Trichopoulos z Harvard School of Public Health w USA, zespół dokonał oceny 23.349 kobiet i mężczyzn, u których nie zdiagnozowano wcześniej zaburzeń takich jak nowotwór czy cukrzyca, a którzy uczestniczyli w greckim segmencie programu EPIC (Europejskie badania prospektywne w zakresie raka i odżywiania się).

Program EPIC realizowany jest przez 23 centra badawcze w 10 krajach Europy. Jego celem jest zbadanie roli czynników biologicznych, dietetycznych i środowiskowych oraz trybu życia w zachorowalności na raka i inne choroby przewlekłe.

Przy zgłaszaniu swojego udziału w badaniach, każdy uczestnik proszony był o wypełnienie kwestionariuszy nt. swojej diety i trybu życia. Badanych pytano o aktywność fizyczną, przebyte choroby oraz nałóg palenia. Naukowcy informują, że dokonali oceny przestrzegania przez badanych tradycyjnej diety śródziemnomorskiej w skali od 0 do 10.

Następnie przeprowadzano z uczestnikami wywiady kontrolne przez okres średnio 8,5 roku, w którym 1.075 badanych zmarło (z różnych przyczyn zmarły 652 osoby spośród grupy 12.694, która mieściła się w skali diety śródziemnomorskiej w przedziale 0-4, oraz 423 osoby z grupy 10.655 badanych, którzy w tej samej skali otrzymali 5 lub więcej punktów).

"Stwierdziliśmy, że wśród osób bardziej trzymających się tradycyjnej diety śródziemnomorskiej - według wskazań skali diety śródziemnomorskiej - ogólny wskaźnik umieralności był niższy. Konkretnie, wzrost o dwa punkty w skali przestrzegania diety śródziemnomorskiej, a więc realna zmiana, wiązał się ze statystycznie znaczącym 14% spadkiem ogólnego wskaźnika umieralności" - jak wykazały badania.

"W wielu badaniach analizujących wpływ diety śródziemnomorskiej na zdrowie autorzy snują przypuszczenia na temat procesów biologicznych prowadzących do jej oddziaływania, koncentrując się na możliwym anty-onkogenicznym [tj. przeciwnowotworowym] działaniu kwasu oleinowego, rezweratrolu i piceidu głównie w winie i kilku innych przeciwutleniaczach w oliwie z oliwek oraz potrawach roślinnych, jak również powszechnie uznanym dobroczynnym wpływie oliwy z oliwek na lipidy krwi."

Podsumowując, mimo iż badania te nie dają wyników opisujących sytuację w sposób uniwersalny, jako że dieta ludzi różni się bez względu na to, czy mieszkają w tym samym kraju czy nie, ich wyniki pokazują, że punktacja uzyskana w skali diety śródziemnomorskiej "jest skutecznym narzędziem prognozowania umieralności, ponieważ łączy powiązania z umieralnością wielu indywidualnych składników w jedną i jednowymiarową skalę".

Źródło: CORDIS

Więcej informacji:

British Medical Journal
http://www.bmj.com/

Europa przeciw rakowi
http://ec.europa.eu/healt...r/cancer_en.htm

Źródło danych: British Medical Journal
Referencje dokumentu: Trichopoulou, A., et al. (2009) Anatomy of health effects of Mediterranean diet: Greek EPIC prospective cohort study. British Medical Journal (w druku). Publikacja internetowa z dnia 23 czerwca; DOI:10.1136/bmj.b2337.

Czy wiesz że...?
wersja BETA
Dieta z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów, potocznie (Dieta cukrzycowa) Dieta ma zastosowanie w cukrzycy w przypadku upośledzonej tolerancji glukozy. Celem diety jest zmniejszenie stężenia glukozy we krwi i poprawa metabolizmu. pełny tekst
Nazwę "sole mineralne" odnosi się przede wszystkim do soli spotykanych w naturze (w organizmach żywych, pożywieniu etc.). Sole mineralne są ważnym składnikiem diety człowieka, spełniają bowiem rolę budulcową oraz regulatorową. Stanowią około 4% organizmu człowieka (przy czym najważniejsze to chlorek sodu, a także sole wapnia i magnezu). Niedostateczna ilość soli mineralnych w diecie może prowadzić do poważnych zaburzeń w organizmie człowieka. pełny tekst
Suplement diety - uzupełnienie diety, dodatek zawierający niezbędne dla zdrowia składniki (zwłaszcza witaminy lub inne substancje egzogenne), których może brakować w codziennej diecie. Suplement oferowany jest najczęściej w postaci skoncentrowanej - jako tabletki, kapsułki, proszek lub płyn.. pełny tekst

Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
^
 
Komentarze: brak
Skocz do:  

Dodaj temat do Ulubionych



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group