Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 24 maja 2012
Zula, Jan, Maria, Joanna
 1945: utworzono Uniwersytet Łódzki, Politechnikę Łódzką, Politechnikę Gdańską i Politechnikę Śląską
 1543: zmarł Mikołaj Kopernik, astronom polski
 1931: w Raszynie uruchomiona zostaje najsilniejsza w Europie stacja radiofoniczna (moc 120 kW), która swym zasięgiem obejmuje całą Polskę
Nowe publikacje
Dieta śródziemnomorska kluczem do spokojnego snu
Dodano:
|1 Gru 2011|, 2011 17:17
|
|
|
Greccy naukowcy przedstawili w zarysie, że przestrzeganie diety śródziemnomorskiej i pozostawanie aktywnym może złagodzić niektóre objawy zespołu obturacyjnego bezdechu śródsennego (OBŚ).
OBŚ to zaburzenie snu charakteryzujące się nieprawidłowymi przerwami w oddychaniu lub epizodami nieprawidłowego, płytkiego oddychania w trakcie snu. Każda przerwa w oddychaniu czyli bezdech może trwać od kilku sekund do kilku minut i wystąpić od 5 do 30 lub więcej razy w ciągu godziny. OBŚ to jedno z najczęściej występujących zaburzeń oddychania związanych ze snem, na które cierpi około 2% do 4% osób dorosłych. Otyłość znacząco zwiększa ryzyko rozwinięcia się tego schorzenia i lekarze często zalecają redukcję wagi jako sposób poradzenia sobie z nim.
W artykule opublikowanym w czasopiśmie European Respiratory Journal zespół przedstawia odkrycia oparte na porównaniu wpływu diety śródziemnomorskiej na osoby otyłe cierpiące na bezdech śródsenny z dietą rozważną, to jest o niskiej zawartości tłuszczów całkowitych, tłuszczów nasyconych, tłuszczów trans, cholesterolu i sodu.
Najczęściej za dietę śródziemnomorską, mimo różnic regionalnych, uznaje się to, co tradycyjnie jest spożywane na Krecie, w wielu częściach Grecji i w południowych Włoszech. To dieta bogata w potrawy roślinne, świeże owoce i oliwę z oliwek, która jest podstawowym źródłem tłuszczów, a także w produkty mleczne, takie jak sery i jogurty. Osoby na diecie śródziemnomorskiej spożywają małe lub umiarkowane ilości ryb, drobiu i czerwonego mięsa oraz maksymalnie cztery jajka tygodniowo.
Zespół złożony z naukowców z Uniwersytetu Kreteńskiego w Grecji zbadał 40 otyłych osób cierpiących na OBŚ. Połowie z nich zalecono dietę rozważną, a druga połowa przestrzegała diety śródziemnomorskiej. Obydwie grupy zachęcano również do zwiększenia aktywności fizycznej i zalecono spacerowanie przez minimum 30 minut dziennie.
Jedna i druga grupa osób została poddana terapii stałego dodatniego ciśnienia w drogach oddechowych (CPAP), która polega na noszeniu maski wytwarzającej strumień powietrza utrzymujący górne drogi oddechowe otwarte w czasie snu. Na początku badań naukowcy monitorowali pacjentów w czasie snu, co znane jest również pod nazwą badań polisomnograficznych. W toku tego typu badań poszukiwanych jest kilka wskaźników OBŚ, takich jak aktywność elektryczna mózgu, ruchy oczu i chrapanie. Po upływie sześciu miesięcy zespół poddał pacjentów ponownej analizie, aby sprawdzić, czy zmiany dietetyczne miały wpływ na rytm snu.
Wyniki ujawniły, że u osób przestrzegających diety śródziemnomorskiej wystąpiła mniejsza liczba bezdechów w czasie fazy snu z szybkim ruchem gałek ocznych (REM) - która zazwyczaj stanowi około 25% całkowitego czasu snu w nocy.
Autor naczelny raportu z badań Christopher Papandreou zauważa: "To pierwsze badania analizujące wpływ diety śródziemnomorskiej w powiązaniu z aktywnością fizyczną na OBŚ poprzez zmiany w organizmie człowieka. Nasze wyniki pokazały, że redukcja liczby zakłóceń w fazie REM była większa w grupie przestrzegającej diety śródziemnomorskiej niż w drugiej. Ostatnie raporty wiązały wzrost zakłóceń w fazie REM z ryzykiem wystąpienia poważnych konsekwencji ogólnoustrojowych, takich jak cukrzyca typu II. Niemniej ich znaczenie kliniczne pozostaje niejasne. Ostatecznie potrzebne są dalsze badania, aby przeanalizować wpływ tej diety na zaburzenia oddychania w czasie snu z uwzględnieniem jej właściwości przeciwzapalnych i przeciwutleniających."
Za: CORDIS
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Dieta z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów, potocznie ( Dieta cukrzycowa) Dieta ma zastosowanie w cukrzycy w przypadku upośledzonej tolerancji glukozy. Celem diety jest zmniejszenie stężenia glukozy we krwi i poprawa metabolizmu.
pełny tekst
Dieta CRON (Calorie Restriction with Optimal Nutrition Ograniczenie Kalorii z Optymalnym Odżywianiem) bogata w składniki odżywcze, bardzo niskokaloryczna dieta, której twórcami są Roy Walford, Lisa Walford, i Brian M. Delaney. Dieta CRON polega na ograniczeniu kalorii w nadziei, że polepszy to stan zdrowia i opóźni starzenie się, w oparciu o wartości określone przez zalecane dzienne spożycie poszczególnych składników odżywczych. Inne nazwy tej diety to: CR-diet, Longevity diet i Anti-Aging Plan. Walfordowie, Delaney i inni założyli Calorie Restriction Society (Stowarzyszenie Ograniczania Kalorii) w celu promocji diety CRON.
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|