• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Antropolog sądowy na tropie zagadek przeszłości - wykład w Krakowie

    14.04.2011. 16:19
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Krakowskie Muzeum Archeologiczne organizuje 28 kwietnia nietypowy wykład z cyklu prelekcji popularnonaukowych. Dr Andrzej Czubak z Instytutu Ekspertyz Sądowych opowie o tym, jak przywrócić tożsamość osobom, które żyły w przeszłości i odeszły w anonimową niepamięć.

    Wykład będzie obejmować m.in. zagadnienia dotyczące definicji antropologii sądowej, stosowanych przez nią narzędzi i metod badawczych. Nie zabraknie ciekawostek z codziennej pracy antropologa sądowego. Omówione zostaną casusy Władysława Sikorskiego i "Jana Kochanowskiego" oraz zasadność i dokładność tego rodzaju ekspertyz.

    Antropologia sądowa to część antropologii fizycznej, która zajmuje się analizą kości człowieka w przypadku niewyjaśnionego zgonu.

    Jak informuje dr Czubak, antropologami sądowymi zostają absolwenci antropologii fizycznej, antropologii, archeologii, kryminalistyki, biologii ogólnej, biochemii, a także osoby posiadające teoretyczną i praktyczną wiedzę o osteologii człowieka i technikach poszukiwania szczątków ludzkich.

    Praca antropologa jest systemem działań specjalistycznych dążących do indywidualnej identyfikacji konkretnej osoby. W kolejnych etapach następuje selekcja materiały kostnego, jego opis i mierzenie.

    Wstęp na wykład jest bezpłatny. Spotkanie rozpocznie się o godz. 16.30.

    PAP - Nauka w Polsce

    szz/ agt/bsz


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Wywiad etnograficzny (w antropologii) – jest to jedna z podstawowych metod badawczych w antropologii kulturowej stosowana do uzyskania potrzebnych informacji w ramach badań jakie prowadzimy.

    Wywiad etnograficzny (w antropologii) – jest to jedna z podstawowych metod badawczych w antropologii kulturowej stosowana do uzyskania potrzebnych informacji w ramach badań jakie prowadzimy.

    Antropologia ciała – gałąź antropologii, która zajmuje się w szczególności refleksją nad różnymi koncepcjami i wykorzystaniem ciała ludzkiego i jego organów w różnych kulturach. Różni się od antropologii fizycznej w tym sensie, że jest bardziej zainteresowana morfologią i fizjologią człowieka w ich wymiarze społecznym. Odsłania w ludzkim ciele, dotąd zawłaszczonym przez nauki biologiczne, wartości pozasomatyczne odciśnięte na nim. Człowiek, jako ciało-podmiot staje się nie tylko sprawcą kultury, ale sam jest przez nią konstruowany i zmienia się pod jej wpływem. Jest przez tę kulturę kształtowany i modelowany. Pole badań antropologii ciała skupia się więc na działaniach, w których świat zewnętrzny, rzeczywistość, w której jednostka uczestniczy i jest jej częścią - społeczeństwo, tradycja, władza, wiedza, polityka, sport, postęp technologiczny i inne - odbijają na ciele ludzkim swoje piętno - „konstruują” je.

    Antropologia ciała – gałąź antropologii, która zajmuje się w szczególności refleksją nad różnymi koncepcjami i wykorzystaniem ciała ludzkiego i jego organów w różnych kulturach. Różni się od antropologii fizycznej w tym sensie, że jest bardziej zainteresowana morfologią i fizjologią człowieka w ich wymiarze społecznym. Odsłania w ludzkim ciele, dotąd zawłaszczonym przez nauki biologiczne, wartości pozasomatyczne odciśnięte na nim. Człowiek, jako ciało-podmiot staje się nie tylko sprawcą kultury, ale sam jest przez nią konstruowany i zmienia się pod jej wpływem. Jest przez tę kulturę kształtowany i modelowany. Pole badań antropologii ciała skupia się więc na działaniach, w których świat zewnętrzny, rzeczywistość, w której jednostka uczestniczy i jest jej częścią - społeczeństwo, tradycja, władza, wiedza, polityka, sport, postęp technologiczny i inne - odbijają na ciele ludzkim swoje piętno - „konstruują” je.

    Antropologia interpretatywna – jeden z nurtów współczesnej antropologii kulturowej, bliski antropologii refleksyjnej. Charakteryzuje się położeniem nacisku na osobę badacza, jego przeżyć i jego "nieprzezroczystość". Według antropologii interpretatywnej należy się skupić bardziej na interpretacji kultury, niż na doszukiwaniu się jej struktur. Opiera się przede wszystkim na badaniach z wykorzystaniem metod jakościowych, odrzuca obiektywizujące założenia funkcjonalizmu.

    Historia – nauka humanistyczna i społeczna, która zajmuje się badaniem przeszłości, a w znaczeniu ścisłym badaniem działań i wytworów ludzkich, aż do najstarszych poświadczonych pismem świadectw, w odróżnieniu od prehistorii, archeologii, antropologii lub historii naturalnej. Wynikiem badań historycznych jest opis dziejów (historiografia).

    Historia – nauka humanistyczna i społeczna, która zajmuje się badaniem przeszłości, a w znaczeniu ścisłym badaniem działań i wytworów ludzkich, aż do najstarszych poświadczonych pismem świadectw, w odróżnieniu od prehistorii, archeologii, antropologii lub historii naturalnej. Wynikiem badań historycznych jest opis dziejów (historiografia).

    Dodano: 14.04.2011. 16:19  


    Najnowsze