• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Morze odsłoniło tajemniczy drewniany wrak statku

    11.03.2011. 00:04
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl


    Wrak drewnianego statku, liczącego najprawdopodobniej setki lat odsłoniło morze przy plaży w Międzywodziu (Zachodniopomorskie) - poinformował Wojciech Filipowiak z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Wolinie. Wrak ma ponad 27 metrów długości, siedem szerokości. Ma masywne wręgi czyli wzmocnienia poprzeczne kadłuba i podwójne klepki poszycia. Wręgi z poszyciem wiązane są kołkami drewnianymi a poszycie łączone ze sobą nitami żelaznymi. Zrobiony jest z drewna - najprawdopodobniej dębowego.


    Filipowiak powiedział, że wrak leży metr od brzegu, wystaje nad wodę i jest bardzo dobrze widoczny.

    "Ustaliliśmy, że wrak ukazywał się już dawniej, ale nie wiemy na razie, czy został przebadany przez specjalistów" - powiedział. Dodał, że są informacje, iż z wraku wydobyto kiedyś monety pochodzące z XVII wieku.

    "Nie świadczy to jednak wcale o wieku statku. Może być o kilkaset lat starszy lub młodszy niż monety. To kiedy powstał, będzie można ustalić po specjalistycznych badaniach" - stwierdził.

    Na razie nie ma planów wyciągnięcia statku. "To by było bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Zwłaszcza konserwacja jednostki, która i tak by nie dała gwarancji na jej zachowanie" - stwierdził archeolog.

    Dodał, że tego typu znaleziska na świecie obecnie po wyciagnięciu i dokładnym przebadaniu zakopuje się w torfie, który je konserwuje na dalsze setki lat.

    O dalszym dalszych działaniach odnośnie wraku zdecyduje Wojewódzki Konserwator Zabytków.SZT

    PAP - Nauka w Polsce

    ls/bsz



    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Akko 2 – wrak statku odkryty we wrześniu 2006 roku w obrębie portu Akko na głębokości 3 m. Obszar wrakowiska rozciągał się na 12 m długości i 3 m szerokości. Statek zbudowany był z drewna sosnowego, co ustalono w wyniku badań. Poza strukturą statku zostały odnalezione ołowiane pociski, przedmioty metalowe, fragmenty ceramiki, dekorowane fajki do tytoniu a także kule armatnie. Archeolodzy ustalili, że Akko 2 mógł służyć jako barka lub łódź transportowa. Akko 2 został zbudowany pomiędzy XVI a XVII wiekiem. W odległości 50 m od miejsca odkrycia wraku został odnaleziony Akko 1.

    Akko 1 – wrak statku znaleziony w 2006 roku w obrębie portu Akko na głębokości 4 m. Szczątki wraku rozciągnięte były na 23 m długości. Archeolodzy twierdzą, że w rzeczywistości statek mógł liczyć 26 m długości i 7 m szerokości na wysokości pokładu. W obrębie wrakowiska odnaleziono m. in. 11 kul armatnich, łyżki, fajkę, bukłak na wodę oraz fragmenty muszkietów. Eksperci stwierdzili, że odnaleziony rodzaj broni używany był przez brytyjskich marynarzy z przełomu XVIII i XIX wieku. Drugi z odkrytych wraków został nazwany Akko 2.

    Uluburun – wrak statku odkryty w roku 1982 przez tureckiego poławiacza gąbek Mehmeta Cakira na Morzu Śródziemnym. Zatonął ok. 1300 p.n.e. Jeden z najważniejszych zbadanych wraków, a z pewnością najważniejsze źródło do poznania starożytnych kontaktów handlowych. Jest to również jedno z największych skupisk starożytnych dóbr handlowych, surowców, tworzyw i wyrobów rękodzielniczych odkrytych w basenie Morza Śródziemnego. Na pokładzie znajdowały się artefakty, pochodzące z co najmniej 11 różnych kultur, poświadczające różnoraki, dalekosiężny handel, prowadzony w późnej epoce brązu.

    David Louis Mearns (ur. ok. 1958 w Stanach Zjednoczonych) – oceanograf i ekspert w dziedzinie głębokowodnych poszukiwań, od wieku lat zamieszkujący w Wielkiej Brytanii. Znany jest z odnalezienia wraków kilku okrętów z okresu II wojny światowej. Mearns i założona przezeń firma, Blue Water Recoveries Ltd, znajdują się w Księdze rekordów Guinnessa z powodu odkrycia najgłębiej położonego wraku, jaki kiedykolwiek został odnaleziony, niemieckiego łamacza blokady „Rio Grande”, który został zlokalizowany na głębokości 5762 metrów.

    Szkielet kadłuba jednostki pływającej – zestaw elementów stanowiący konstrukcję nośną kadłuba jednostki pływającej oraz nadający jej kształt i wytrzymałość. Do szkieletu przytwierdzone są elementy poszycia zarówno kadłuba jak i pokładu.

    Szkielet kadłuba jednostki pływającej – zestaw elementów stanowiący konstrukcję nośną kadłuba jednostki pływającej oraz nadający jej kształt i wytrzymałość. Do szkieletu przytwierdzone są elementy poszycia zarówno kadłuba jak i pokładu.

    Flaga Bermudów – flaga mająca postać czerwonej bandery brytyjskiej (tzw. red ensign). W części swobodnej herb nadany 4 października 1910. Przedstawia wrak statku „Sea Venture” - na jego pokładzie przypłynęli pierwsi osadnicy. Trzymany jest przez gryfa.

    Dodano: 11.03.2011. 00:04  


    Najnowsze