• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Na miejscu katastrofy Tu-154M odnaleziono szczątki ofiar

    27.10.2010. 15:19
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Ekspedycja archeologiczna, badająca miejsce katastrofy Tu-154M w Smoleńsku, odnalazła podczas prac szczątki ofiar, ich rzeczy osobiste oraz fragmenty rozbitego samolotu - poinformował ppłk Tomasz Mackiewicz z Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

    "Mogę potwierdzić, że zostały ujawnione fragmenty elementów kostnych, najprawdopodobniej ludzkich, które w tej chwili znajdują się w prosektorium smoleńskim" - powiedział Mackiewicz. Podkreślił, że będą tam poddane analizie mającej ostatecznie zweryfikować, czy są to szczątki ludzkie. "Jeżeli ta informacja zostanie potwierdzona to zostaną one przekazane do Instytutu Genetyki w Moskwie, gdzie będą opracowywane próby DNA ofiar katastrofy" - dodał.

    Prokurator poinformował też, że w sumie odnaleziono kilka tysięcy fragmentów elementów konstrukcyjnych samolotu, jego wyposażenia i rzeczy osobistych ofiar. Dodał, że wszystkie obiekty obecnie są archiwizowane i poddawane kwalifikacji zgodnie z treścią wniosku o pomoc prawną skierowanym w maju przez polską prokuraturę do Rosjan. Zgodnie z nim, podzielono je na cztery kategorie: "szczątki ofiar, fragmenty samolotu, jego wyposażenie oraz ruchomości należące do osób znajdujących się na pokładzie".

    "Jeżeli chodzi o rzeczy osobiste, które tutaj zostały ujawnione na miejscu, to zostaną one przekazane, tak jak poprzednio to się działo, do Polski, do naszej prokuratury, celem okazania i wydania tych przedmiotów pokrzywdzonym" - poinformował prokurator.

    Na pytanie, czy znaleziska mogą mieć znaczenie dla wyjaśnienia przyczyn katastrofy, Mackiewicz odparł, że "jest jeszcze przedwcześnie, by o tym mówić".

    W środę planowane jest podpisanie protokołów dotyczących prac polskich specjalistów ze stroną rosyjską. W tej chwili archeolodzy przygotowują raporty z wykonanej pracy i dokumentują ostatnie znaleziska.

    Jak poinformował PAP dyrektor Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie prof. Andrzej Buko, który pełni funkcję szefa ekspedycji, ujawnienie szczegółowych informacji o cechach znalezisk może nastąpić na przełomie listopada i grudnia, po przekazaniu przez rosyjskich prokuratorów dokumentacji prac archeologów Wojskowej Prokuraturze Okręgowej w Warszawie.

    Wielkość obszaru, na którym pracował zespół, wynosi ponad 1,5 hektara, obejmując nie tylko teren, gdzie samolot zderzył się z ziemią, ale także jego obrzeża.

    W rozmowie z PAP archeolodzy twierdzą, że choć liczba znalezisk może sięgać ponad 5 tys., to nie mogą jednak - pod groźbą złamania art. 310 kodeksu karnego Federacji Rosyjskiej - ujawnić ich cech. "Możemy powiedzieć tylko tyle, że liczba udokumentowanych przedmiotów przerosła nasze oczekiwania" - deklarują zgodnie archeolodzy.

    Prace na terenie katastrofy Tu-154 - podkreślają specjaliści - miały na celu przede wszystkim wyeliminowanie możliwości odnajdywania pozostałości przez postronne osoby. Zastrzegają, że mimo systematycznych i dokładnych poszukiwań nadal w ziemi mogą pozostawać przedmioty po katastrofie.

    O pozostałych w ziemi przedmiotach świadczą wyniki badań realizowanych przy pomocy detektorów metalu. "Przeprowadzone wycinkowe testy weryfikacyjne wskazują jednak, że charakter tych znalezisk nie odbiega od znajdowanych na powierzchni terenu. W tym sensie pozyskane w trakcie prospekcji powierzchniowej materiały uznajemy za próbę reprezentatywną i wystarczającą do przygotowania raportu końcowego" - powiedział PAP prof. Buko.

    Wśród miejsc nieobjętych pracą archeologów jest m.in. ziemia znajdująca się pod ułożoną z betonowych płyt drogą. Rosjanie ułożyli ją, by wywieźć wrak samolotu. Od drogi w odległości ok. 2-4 metrów znajduje się strefa, w której archeolodzy odnajdywali najwięcej szczątków. Z kolei resztki samolotu mogą znajdować się na trasie ostatnich sekund lotu Tu-154M, po jego uderzeniu w brzozę, do miejsca, gdzie rozbił się o ziemię.

    Zdaniem prof. Buko, pilną potrzebą na dzień dzisiejszy pozostaje zabezpieczenie terenu katastrofy, gdyż wskutek zmiennych warunków atmosferycznych już po wyjeździe ekspedycji, kolejne przedmioty mogą być wymywane przez deszcze na powierzchnię terenu. "Wynika to z nadal licznego ich zalegania tuż pod powierzchnią ziemi, zwłaszcza drobnych ułamków należących do samolotu i jego wyposażenia" - zaznaczył archeolog.

    Prace 10-osobowej grupy archeologów (geodeci wrócili już do kraju) w Smoleńsku zaplanowano w dniach 13-27 października. Ich zdaniem, jesień (lub ewentualnie wiosna) ze względu na wegetację roślin była optymalną porą roku na przeprowadzenie poszukiwań.

    Specjaliści wykonali prospekcję powierzchniową terenu z wykorzystaniem detektorów metalu, planigrafię i zdokumentowali znaleziska. Użyto także instrumentów geodezyjnych, m.in. laserowego tachimetru, umożliwiających określenie położenia przedmiotów i na tej podstawie sporządzenia mapy ich rozmieszczenia. W trakcie dwutygodniowej pracy archeologów nie planowano wykopalisk.

    W pracach uczestniczyli specjaliści z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie, UMCS w Lublinie, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i UAM w Poznaniu. Ich udział w ekspedycji był dobrowolny i oparty na wolontariacie (z budżetu państwa sfinansowano jedynie ich przejazd i pobyt). Poza archeologami w ekspedycji uczestniczyli geodeci z firmy "Geoprzem" ze Skawiny.

    PAP - Nauka w Polsce, Norbert Nowotnik 

    ls/ mow/bsz

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Niniejszy artykuł zawiera listę i opisy pomników i tablic pamiątkowych poświęconych ofiarom katastrofy polskiego Tu-154M w Smoleńsku odsłoniętych w latach 2010 i 2011. Upamiętnienie ofiar katastrofy w Smoleńsku miało charakter zbiorowy bądź indywidualny; poświęcone im pomniki powstały w wielu miejscach Polski (np. pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie) i poza jej granicami (np. Pomnik Męczenników Katynia w Tatabánya). Niektóre źródła podają, że do listopada 2011 roku w Polsce i na świecie powstało ok. 400 miejsc upamiętnienia ofiar katastrofy. Czynności okresowe - ściśle określone prace wykonywane zgodnie z technologią ustaloną dla danego typu samolotu, silnika, wyposażenia lub agregatu. Czynności okresowe obejmują zwykle kontrolę zużycia poszczególnych elementów, sprawdzenia stanu regulacji i parametrów, zmianę smarów itp. Częstotliwość wykonywania tych prac określa się liczbą godzin lotu samolotu lub pracy silnika albo czasem, jaki upłynął od wyprodukowania samolotu lub jego wyposażenia. Pomnik ofiar katastrofy lotniczej w 1980 roku w Warszawie – pomnik poświęcony pamięci ofiar katastrofy lotniczej samolotu IŁ-62 Mikołaj Kopernik, która wydarzyła się w dniu 14 marca 1980 na warszawskim Okęciu. Wśród ofiar katastrofy było 22 członków amatorskiej reprezentacji Stanów Zjednoczonych w boksie amatorskim udającej się na zawody do Polski.

    Zespół Parlamentarny ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy Tu-154M z 10 kwietnia 2010 roku – polska grupa parlamentarna zrzeszająca posłów i senatorów zainteresowanych wyjaśnieniem przyczyn i okoliczności katastrofy polskiego Tu-154 w Smoleńsku z 10 kwietnia 2010 oraz pomoc rodzinom ofiar. Lista pasażerów – film zrealizowany przez dokumentalistkę Ewę Stankiewicz oraz publicystę Jana Pospieszalskiego po katastrofie polskiego Tu-154 w Smoleńsku. Dokument stanowi zapis rozmów z rodzinami 13 wybranych ofiar katastrofy, choć docelowym zamierzeniem twórców jest nakręcenie wspomnień bliskich wszystkich 96 pasażerów Tu-154. Intencją twórców było nie tylko złożenie wirtualnego pomnika ofiarom katastrofy, ale także pokazanie, z czym musiały się zmierzyć ich rodziny już po katastrofie.

    IAMI Shafaq – irański zaawansowany lekki samolot szkoleniowy oraz wielozadaniowy generacji 4.5 zbudowany z wykorzystaniem technologii stealth. W 2006 istniał tylko prototyp samolotu, opracowany przez Aviation University Complex (AUC), będący częścią Malek Ashtar University of Technology. Samolot wydaje się pochodzić z rosyjsko-irańskiego projektu Integral i wyposażony jest między innymi w rosyjskie fotele wyrzucane. Oficjalnie konstruktorzy twierdzą, że jest to dzieło rozpoczęte przez Iran i przez Iran zostanie ukończone, wiadomo jednak, że na początkowym etapie, uczestniczyli w tworzeniu samolotu także specjaliści rosyjscy. Planowane jest stworzenie 3 wersji samolotu: jednomiejscowego myśliwca, dwumiejscowego lekkiego samolotu szturmowego, oraz dwumiejscowego samolotu szkolno-treningowego. Stowarzyszenie Rodzin Katyń 2010 – stowarzyszenie, którego członkowie stawiają sobie za cel upowszechnianie i zachowanie pamięci o osobach tragicznie zmarłych w katastrofie rządowego samolotu pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 oraz podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia wszystkich okoliczności, które doprowadziły do katastrofy.

    Krzyż sprzed Pałacu Prezydenckiego w Warszawie (tzw. krzyż smoleński) – drewniany krzyż postawiony przed budynkiem Pałacu Prezydenckiego w Warszawie przez działaczy organizacji harcerskich 15 kwietnia 2010, w 5 dni po katastrofie w Smoleńsku dla uczczenia pamięci jej 96 ofiar. Pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie – pomnik znajdujący się na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie, zaprojektowany przez artystę rzeźbiarza Marka Moderaua, upamiętniający ofiary katastrofy polskiego Tu-154 w Smoleńsku, odsłonięty 10 listopada 2010 roku.

    Załoga polskiego samolotu Tu-154M nr boczny 101 – żołnierze i pracownice 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego (36 SPLT) uczestniczący w locie PLF 101 w dniu 10 kwietnia 2010 roku, stanowiący obsadę polskiego samolotu wojskowego Tu-154M nr boczny 101, który uległ katastrofie w Smoleńsku.

    Katastrofa lotnicza w Teheranie - katastrofa, do której doszło 6 grudnia 2005 roku z udziałem irańskiego wojskowego samolotu C-130 Hercules. Maszyna z 94 osobami na pokładzie rozbiła się o 10-piętrowy wieżowiec mieszkalny w stolicy Iranu Teheranie. W wyniku katastrofy zginęło 106 osób, ok. 90 zostało rannych. Wśród ofiar 47 osób stanowili dziennikarze, którzy lecieli do miasta Bandar Abbas obserwować manewry wojskowe, a 12 osób to mieszkańcy wieżowca (dane według Aviation Safety Network). Jednak niektóre dane podają liczbę ofiar na 128 twierdząc, iż na ziemi śmierć poniosło o wiele więcej ludzi.

    Katastrofa lotnicza pod Tuszynem – 15 listopada 1951 samolot Polskich Linii Lotniczych LOT Lisunow Li-2 o znakach SP-LKA odbywający lot na trasie SzczecinKraków z międzylądowaniami w Poznaniu i Łodzi, rozbił się niedługo po wystartowaniu z tej ostatniej miejscowości. Do katastrofy doszło niedaleko miejscowości Tuszyn, w powiecie łódzkim (w rejonie wsi Górki Duże), przy niskim pułapie chmur i słabej widoczności. Bezpośrednią przyczyną katastrofy było zaczepienie samolotu o linię wysokiego napięcia co spowodowało jego upadek na ziemię i pożar. W katastrofie zginęli wszyscy będący na pokładzie - 16 osób w tym czterech członków załogi. Pierwszym pilotem na pokładzie samolotu był Marian Buczkowski, ojciec aktora Zbigniewa Buczkowskiego. Była to pierwsza katastrofa samolotu PLL LOT po II wojnie światowej. Katastrofa polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku (również katastrofa smoleńska) – katastrofa lotnicza, do której doszło w Smoleńsku w sobotę, 10 kwietnia 2010 roku o godz. 8:41:06 czasu środkowoeuropejskiego letniego (CEST) (10:41:06 ówczesnego czasu moskiewskiego letniego). Zginęło w niej 96 osób, wśród nich: prezydent RP Lech Kaczyński z małżonką, ostatni prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski, wicemarszałkowie Sejmu i Senatu, grupa parlamentarzystów, dowódcy wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP, pracownicy Kancelarii Prezydenta, szefowie instytucji państwowych, duchowni, przedstawiciele ministerstw, organizacji kombatanckich i społecznych oraz osoby towarzyszące, stanowiący delegację polską na uroczystości związane z obchodami 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, a także załoga samolotu.

    Dodano: 27.10.2010. 15:19  


    Najnowsze