• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Rosjanie życzliwi archeologom w Smoleńsku

    25.10.2010. 00:19
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Grupie archeologów, którzy przeszukują teren katastrofy Tu-154M w Smoleńsku pomagają, poza osobami i instytucjami z Polski, także Rosjanie. Na miejscu badań mają zapewniony ogrzewany namiot, prąd i dostęp do wody. Archeologom pomaga też brygada techniczna i ekspert ds. identyfikacji elementów samolotu.

    Polscy badacze - zgodnie z wnioskiem polskiej prokuratury wojskowej o pomoc prawną skierowanym do Rosjan - mają w dniach 13-27 października zebrać pozostałości po katastrofie z 10 kwietnia, m.in. ewentualne szczątki ofiar i części rozbitego Tu-154M.

    W pracach, które każdego dnia zajmują archeologom kilkanaście godzin, uczestniczą także Rosjanie. "Nie możemy narzekać. Ilekroć nam czegoś potrzeba, czy to dodatkowej lampy do oświetlania fotografowanych przedmiotów, czy też dostępu do bieżącej wody, władze Smoleńska reagują natychmiast i niosą pomoc" - powiedziała PAP kierownik prac terenowych dr Hanna Kowalewska-Marszałek z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN w Warszawie.

    Na polską ekipę czekały ustawione wcześniej przez Rosjan namioty. "W jednym z nich, który jest ogrzewany, co ma duże znaczenie przy zimnie panującym na zewnątrz, oczyszczamy znalezione przedmioty i dokumentujemy je. Wszystko, co jest przez nas znajdowane na powierzchni terenu, musi zostać sfotografowane i opatrzone opisem" - mówiła archeolog, dodając, że oświetlenie w namiocie umożliwia pracę także po zmierzchu.

    Rosjanie sprawiają także miłe niespodzianki. "Przed kilkoma dniami do naszego namiotu niespodziewanie wkroczyło dwóch panów, którzy nam przynieśli urządzenie podgrzewające wodę. Teraz możemy napić się gorącej herbaty czy kawy, bez konieczności zabierania ze sobą termosów" - opowiadają archeolodzy.

    Wielkość obszaru, na którym pracuje zespół, wynosi ponad 1,5 hektara, obejmując nie tylko teren, gdzie samolot zderzył się z ziemią, ale także jego obrzeża. W tych miejscach, co do których istnieje podejrzenie, że mogą znajdować się części rozbitego samolotu, pracuje pod kontrolą archeologów rosyjska ekipa techniczna. Za pomocą kosiarek i piły mechanicznej oczyszczają oni teren z wysokich traw, krzewów i małych pojedynczych drzewek. Umożliwia to dalsze szczegółowe poszukiwania, także w miejscach trudniej dostępnych.

    Na miejscu są także przedstawiciele rosyjskiej prokuratury. W pracach polskiego zespołu uczestniczy także rosyjski ekspert, pomagający identyfikować elementy lotnicze oraz patomorfolog.

    Polscy badacze na obecnym etapie prac nie mogą ujawniać informacji o znalezionych przedmiotach, gdyż formalnie podporządkowani są rosyjskiej prokuraturze, która w sprawie katastrofy Tu-154M prowadzi śledztwo. Terenu prac pilnują funkcjonariusze rosyjskiej milicji, którzy zabraniają postronnym osobom wchodzenia na badany teren.

    Dr Kowalewska-Marszałek podkreśla, że wyjazd archeologów do Smoleńska nie byłby możliwy bez wsparcia polskich instytucji. Archeologom towarzyszy, pomagając im od strony prawnej, ppłk Tomasz Mackiewicz z Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie oraz przebywająca w Smoleńsku polska konsul Longina Putka, wspierająca ich od strony protokolarnej. "W przygotowaniach od strony organizacyjnej i finansowej wsparła nas też kancelaria premiera, liczni koleżanki i koledzy z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN, którzy w trakcie prac uzupełniają nasze wyposażenie, a także Instytut Archeologii UAM w Poznaniu, który użyczył nam sprzęt specjalistyczny" - dodała.

    W rozmowie z PAP archeolodzy podkreślają, że podstawowym celem prowadzonych przez nich prac jest uniemożliwienie postronnym osobom odnajdywania pozostałości związanych z katastrofą. Jak przekonują, ich poszukiwania, które są dobrowolne i oparte na wolontariacie (ekspedycja finansowana jest z budżetu państwa jedynie w zakresie kosztów utrzymania ekipy w Smoleńsku), mają służyć przede wszystkim rodzinom ofiar. "To praca społeczno-humanitarna. Nie chcemy, by to miejsce było przedmiotem niezdrowej ciekawości, czy jakiejś sensacji wśród przygodnych odwiedzających" - zaznaczyła dr Kowalewska-Marszałek.

    PAP - Nauka w Polsce, Norbert Nowotnik


    bos/bsz

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Niniejszy artykuł zawiera listę i opisy pomników i tablic pamiątkowych poświęconych ofiarom katastrofy polskiego Tu-154M w Smoleńsku odsłoniętych w latach 2010 i 2011. Upamiętnienie ofiar katastrofy w Smoleńsku miało charakter zbiorowy bądź indywidualny; poświęcone im pomniki powstały w wielu miejscach Polski (np. pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie) i poza jej granicami (np. Pomnik Męczenników Katynia w Tatabánya). Niektóre źródła podają, że do listopada 2011 roku w Polsce i na świecie powstało ok. 400 miejsc upamiętnienia ofiar katastrofy. Zespół Parlamentarny ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy Tu-154M z 10 kwietnia 2010 roku – polska grupa parlamentarna zrzeszająca posłów i senatorów zainteresowanych wyjaśnieniem przyczyn i okoliczności katastrofy polskiego Tu-154 w Smoleńsku z 10 kwietnia 2010 oraz pomoc rodzinom ofiar. Załoga polskiego samolotu Tu-154M nr boczny 101 – żołnierze i pracownice 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego (36 SPLT) uczestniczący w locie PLF 101 w dniu 10 kwietnia 2010 roku, stanowiący obsadę polskiego samolotu wojskowego Tu-154M nr boczny 101, który uległ katastrofie w Smoleńsku.

    Katastrofa polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku (również katastrofa smoleńska) – katastrofa lotnicza, do której doszło w Smoleńsku w sobotę, 10 kwietnia 2010 roku o godz. 8:41:06 czasu środkowoeuropejskiego letniego (CEST) (10:41:06 ówczesnego czasu moskiewskiego letniego). Zginęło w niej 96 osób, wśród nich: prezydent RP Lech Kaczyński z małżonką, ostatni prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski, wicemarszałkowie Sejmu i Senatu, grupa parlamentarzystów, dowódcy wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP, pracownicy Kancelarii Prezydenta, szefowie instytucji państwowych, duchowni, przedstawiciele ministerstw, organizacji kombatanckich i społecznych oraz osoby towarzyszące, stanowiący delegację polską na uroczystości związane z obchodami 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, a także załoga samolotu. Lista pasażerów – film zrealizowany przez dokumentalistkę Ewę Stankiewicz oraz publicystę Jana Pospieszalskiego po katastrofie polskiego Tu-154 w Smoleńsku. Dokument stanowi zapis rozmów z rodzinami 13 wybranych ofiar katastrofy, choć docelowym zamierzeniem twórców jest nakręcenie wspomnień bliskich wszystkich 96 pasażerów Tu-154. Intencją twórców było nie tylko złożenie wirtualnego pomnika ofiarom katastrofy, ale także pokazanie, z czym musiały się zmierzyć ich rodziny już po katastrofie.

    Krzyż sprzed Pałacu Prezydenckiego w Warszawie (tzw. krzyż smoleński) – drewniany krzyż postawiony przed budynkiem Pałacu Prezydenckiego w Warszawie przez działaczy organizacji harcerskich 15 kwietnia 2010, w 5 dni po katastrofie w Smoleńsku dla uczczenia pamięci jej 96 ofiar. Polski samolot Tu-154M nr boczny 101 – wojskowy samolot Tupolew Tu-154M Lux, który 10 kwietnia 2010 roku uległ katastrofie w Smoleńsku. Należał do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i znajdował się w dyspozycji Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

    Maria Helena Kaczyńska, z domu Mackiewicz (ur. 21 sierpnia 1942 w Machowie, zm. 10 kwietnia 2010 w Smoleńsku) – żona prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, pierwsza dama Polski od 2005 do 10 kwietnia 2010, gdy zginęła wraz z mężem i innymi osobami w katastrofie wojskowego samolotu Tu-154M nr 101. Z wykształcenia była ekonomistką. Stowarzyszenie Rodzin Katyń 2010 – stowarzyszenie, którego członkowie stawiają sobie za cel upowszechnianie i zachowanie pamięci o osobach tragicznie zmarłych w katastrofie rządowego samolotu pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 oraz podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia wszystkich okoliczności, które doprowadziły do katastrofy.

    Paweł Janeczek, ps. Janosik (ur. 16 kwietnia 1973 w Zwoleniu, zm. 10 kwietnia 2010 w Smoleńsku) – porucznik Biura Ochrony Rządu, dowódca zmiany ochrony, faktyczny szef ochrony prezydenta RP, jedna z ofiar katastrofy polskiego samolotu Tu-154 w Smoleńsku.

    Lotnisko wojskowe Smoleńsk-Siewiernyj (Smoleńsk-Północny, ros. военный аэродром Смоленск-Северный) – nieczynne lotnisko w dawnej bazie lotniczej Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej, położone na obrzeżach Smoleńska w Rosji (ok. 3 km na północ od głównego dworca kolejowego w Smoleńsku), na terytorium Moskiewskiego Okręgu Wojskowego, okazjonalnie wykorzystywane do przyjmowania samolotów. W 2010 roku lotnisko Siewiernyj nie było uwzględnione w AIP Federacji Rosyjskiej; władze obwodu smoleńskiego planowały wyremontować obiekt, który od 2013 roku ma przyjmować samoloty wojskowe i cywilne.

    Dodano: 25.10.2010. 00:19  


    Najnowsze