• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zaprezentowano fragmenty mostu Kierbedzia wydobyte z Wisły

    19.01.2012. 09:33
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Wydobyte latem 2011 r. z Wisły elementy mostu Kierbedzia, najstarszego stołecznego stałego mostu, zaprezentowano w środę w Warszawie. Zbudowana w 1864 r. przez Stanisława Kierbedzia konstrukcja przetrwała 80 lat - w tym czasie była dwukrotnie zniszczona. 

    Zaprezentowane na terenie stołecznego Instytutu Badawczego Dróg i Mostów fragmenty mostu Kierbedzia zostały odnalezione we wrześniu 2011 r. Konstrukcję wydobyto z dna Wisły spod kilkumetrowej warstwy piasku i kamieni.

    ,,Wydobyliśmy poprzecznicę, dosyć wysoką blachownicę stanowiącą konstrukcję poprzeczną mostu. Ma kilkanaście metrów długości (...) Udało nam się znaleźć także konstrukcję kratową, która po oczyszczeniu i zinwentaryzowaniu zostanie porównana z dokumentacją mostu, i wtedy będziemy mogli jednoznacznie powiedzieć, czy tą są tężniki czy fragmenty pasów kratownicy" - powiedziała PAP kierująca pracami eksploracyjnymi prof. Barbara Rymsza.

    Znalezisko ma nie tylko wagę historyczną, ale jest także istotne z technicznego punktu widzenia. ,,Dziś takich konstrukcji już nie budujemy, są one nitowane i wykonane z płaskowników" - tłumaczyła prof. Rymsza.

    Podobne zdanie na temat znaczenia prezentowanych elementów mostu miał prof. Leszek Rafalski, który jest dyrektorem Instytutu Badawczego Dróg i Mostów: ,,Fragmenty mostu stanowią dla nas element badawczy. To konstrukcje stalowe z innego czasu, chcemy obejrzeć ich stan zachowania, oczyścić, wypiaskować, pomalować, a następnie udostępnić zwiedzającym" - powiedział w rozmowie PAP.

    Prof. Rafalski dodał, że wydobycie z Wisły fragmentów konstrukcji mostu było bardzo trudnym zadaniem. ,,Poziom Wisły ulega wahaniom, najciężej pracować przy wysokiej wodzie, która dodatkowa nie jest +źródlana+".

    Konstruktor mostu, Stanisław Kierbedź (1810-1899), z pochodzenia Polak, był inżynierem posiadającym stopień generała majora w armii carskiej. Zasłynął z tego, że wybudował pierwszy most przez Newę w Petersburgu.

    Pracę nad budową mostu Kierbedzia rozpoczęto w 1858 r., kiedy to przeprowadzono badania gruntu, ok. 30 m w głąb łożyska Wisły. W następnym roku ruszyła budowa mostu, która trwała 5 lat. 22 września 1864 r. odbyło się uroczyste poświęcenie i otwarcie mostu, któremu - na cześć cara Aleksandra I - nadano nazwę mostu aleksandrowskiego. Polacy używali jednak nazwy ,,most Kierbedzia", którą, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, oficjalnie zatwierdzono.

    Most Kierbedzia posiadał 6 dwudźwigarowych przęseł i ok. 500 m długości. Był wykonany z płaskowników, które następnie nitowano. Szerokość między dźwigarami wynosiła 10,5 m; wysokość ponad 9 m. Początkowo jezdnia miała jeden tor kolejowy.

    5 sierpnia 1915 r. most został zniszczony przez wojska rosyjskie, a następnie w krótkim czasie odbudowany. Z mostu Kierbedzia do Wisły skakali członkowie polskiego podziemia niepodległościowego, którzy 1 lutego 1944 r. zastrzelili gen. SS Franza Kutscherę. 13 sierpnia 1944 r., w czasie Powstania Warszawskiego, most został wysadzony przez Niemców. ,,Podejrzewam, że wydobyty fragment mostu znalazł się w rzece właśnie w 1944 r. Po 1915 r. most był odbudowany i prawdopodobnie wtedy rzeka była oczyszczona. W okresie międzywojennym Wisła była rzeką spławną, po której często pływały statki" - powiedziała PAP prof. Rymsza.

    W latach 1947-1949, na zachowanych podporach Mostu Kierbedzia, zbudowano Most Śląsko-Dąbrowski.

    Instytut Badawczy Dróg i Mostów prowadzi prace mające na celu wydobycie z dna Wisły i renowację fragmentów konstrukcji historycznych warszawskich mostów od 2008 r. W tym samym roku wydobyto z Wisły i zabezpieczono antykorozyjnie fragment przęsła mostu pod Cytadelą z 1908 r.

    PAP - Nauka w Polsce

    wmk/ ls/ krf/bsz



    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Most Śląsko-Dąbrowski – most na Wiśle w Warszawie. Zbudowano go w latach 1947–1949 na ocalałych po II wojnie światowej filarach mostu Kierbedzia. Ze względu na zupełnie inną konstrukcję został uznany za nowy most, a nie odbudowę zniszczonego. Układ wysokości zero Wisły – lokalny układ wysokości, stosowany w wielu opracowaniach geodezyjnych, architektonicznych, geotechnicznych i geologiczno-inżynierskich w Warszawie i okolicach. Odnosi się do tzw. zera Wisły, czyli najniższego poziomu (dla 60 lat wstecz) wody w rzece, oznaczonego komisyjnie 13 września 1865 na filarze mostu Kierbedzia. Most Syreny - zastępczy most saperski w Warszawie na Wiśle. Został zbudowany w 3 miesiące (od kwietnia do czerwca) w 1985 r. przez żołnierzy LWP (jednostki kolejowa i drogowa) jako most zastępczy na czas remontu mostu Poniatowskiego. Uroczystość otwarcia mostu odbyła się 17 lipca 1985 r. Po zakończeniu remontu Mostu Poniatowskiego postanowiono go pozostawić na czas remontu mostu Śląsko-Dąbrowskiego. W międzyczasie ruch samochodów w Warszawie wzrósł na tyle, że postanowiono po zakończeniu tych remontów, pozostawić most Syreny w eksploatacji do czasu budowy nowej przeprawy przez Wisłę.

    Brama Mostowa w Toruniu (przed zbudowaniem mostu zwana Promową lub Przewoźną) - jedna z 3 zachowanych bram miejskich Torunia od strony Wisły, znajdująca się na zamknięciu ulicy Mostowej. Jej nazwa wiąże się z tym, że prowadziła do drewnianego mostu przez Wisłę, zbudowanego w końcu XV w. i istniejącego do XIX w. Most Kierbedzia – pierwszy warszawski stalowy most na Wiśle zbudowany w latach 1859−1864 według projektu Stanisława Kierbedzia. Most miał sześć przęseł i długość 474 m.

    Most podnoszony - rodzaj mostu ruchomego, w którym jedno z przęseł jest podnoszone do góry w celu umożliwienia przepłynięcia statków i innych jednostek pływających. Zaletą budowy takiego mostu jest niższy koszt budowy od mostu zwodzonego. Można między innymi użyć słabszych siłowników, gdyż konstrukcja nie musi przenosić tak dużych obciążeń. Najczęściej stosowany na liniach kolejowych. Ulica Pułkowa w Warszawie – część jednej z głównych tras komunikacyjnych miasta - Wisłostrady. Fragment trasy europejskiej E77 i Drogi Krajowej nr. 7. Biegnie od węzła z trasą mostu Marii Skłodowskiej-Curie do granicy z Łomiankami, gdzie przechodzi w tamtejszą ul. Kolejową.

    Most Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie (Poprzednia nazwa Most Północny) – most w Warszawie, na Wiśle, otwarty 24 marca 2012 roku, w ciągu planowanej Trasy Mostu Północnego. Zbudowany, aby poprawić komunikację Białołęki z lewobrzeżną częścią miasta. Trzecia część mostu (zawierająca tory tramwajowe, ścieżkę rowerową i chodnik) została otwarta 21 stycznia 2013. Most Gdański – dwupoziomowy most w Warszawie, na Wiśle. Wybudowano go na filarach i z wykorzystaniem niektórych elementów konstrukcyjnych zburzonego Mostu przy Cytadeli, także dwupoziomowego. Po zakończeniu II wojny światowej stała tu także przeprawa tymczasowa, którą zlikwidowano podczas budowy właściwego mostu.

    Praga – centralna część prawobrzeżnej Warszawy (leżąca na wschód od Wisły), stanowiąca przed 1791 oddzielne miasto. Potocznie nazwą tą określa się znacznie większy obszar, a niekiedy nawet całą prawobrzeżną część stolicy, co zdaniem varsavianistów nie jest prawidłowe. Do dnia 4 lutego 1832 Praga miała pewną samodzielność (jej burmistrz podlegał prezydentowi Warszawy zapewne ze względu na położenie za Wisłą przy braku mostu stałego). Cyrkuł Praga był ostatni w numeracji - VII lub VIII. Następnie został on podzielony na dwa XIV i XV Staropraski i Nowopraski, które miały być później nazwane okręgami Praga Północ I i Praga Południe I.

    Most Angielski (ros: Английский мост, ang: English Bridge) – most w Petersburgu stanowiący przeprawę dla pieszych przez rzekę Fontankę. Most ma długość całkowita wynoszącą 60,8 metrów, i szerokość około 4,7 metra. Zbudowano i otwarto go po raz pierwszy w 1910 roku jako 5-przęsłowy most drewniany. Obecny trój-przęsłowy most powstał w latach 1962-1963, według projektu dwóch rosyjskich architektów. Konstrukcja główna mostu wykonana jest techniką żeliwną, którą oparto na żelbetowych przyczółkach i filarach pokrytych blokami granitowymi. Nazwa mostu pochodzi od pobliskiej ulicy o tej samej nazwie.

    Stanisław Janicki (ur. 1836 w Warszawie, zm. 1888 tamże) – polski inżynier budowlany, hydrolog oraz wynalazca. Kierował budową obiektów kolei warszawsko-petersburskiej oraz portu w Fiume (obecnie Rijeka). Współpracował przy budowie m.in. mostu Kierbedzia w Warszawie oraz Kanału Sueskiego. Był twórcą własnej, nowoczesnej koncepcji uspławniania rzek oraz w 1871 roku wynalazł dok pływający.

    Dodano: 19.01.2012. 09:33  


    Najnowsze