Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Piątek, 1 czerwca 2012
Konrad, Magdalena, Świętopełk, Alfons
 W 1980 telewizja informacyjna CNN rozpoczęła emisję
 Międzynarodowy Dzień Dziecka
 W 1915 urodził się Jan Twardowski
Nowe publikacje
Jak dieta ciążowa wpływa na ryzyko pojawienia się alergii u noworodka
Dodano:
|13 Wrz 2011|, 2011 22:49
|
|
|
Naukowcy z Francji zidentyfikowali potencjalne powiązanie między żywnością spożywaną przez kobiety w czasie ciąży, a ryzykiem zapadnięcia na alergię przez ich dzieci. Odkrycia opublikowane w czasopiśmie The Journal of Physiology wskazują, że jeżeli dieta matki zawiera konkretną grupę wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT), w tym te występujące w rybach, oleju z orzechów włoskich czy siemieniu lnianym, jelita dziecka rozwijają się inaczej. Naukowcy są przekonani, że WNKT poprawiają reakcję komórek immunologicznych w jelitach na bakterie i obce substancje. To z kolei obniża ryzyko zapadnięcia dziecka na alergię.
W toku wcześniejszych badań stwierdzono już, że suplementacja diety kobiet ciężarnych rybami i olejem z orzechów włoskich obniża ryzyko alergii u dzieci. Brakującą część układanki stanowił jednak mechanizm stojący za tą zależnością.
W ramach ostatnich badań naukowcy wykazali, że kiedy dieta kobiet ciężarnych jest suplementowana WNKT omega-3, jelita ich nowo narodzonych dzieci są bardziej przenikalne. Im bardziej przenikalne jelita, tym bardziej dostępny krwioobieg dziecka dla bakterii i obcych substancji. Te nowe substancje inicjują reakcję immunologiczną organizmu dziecka, co z kolei prowadzi do wytwarzania przeciwciał.
"Istnieje szerokie zainteresowanie naukowe dietą matki w czasie ciąży" - wyjaśnia współautorka dr Gaëlle Boudry z Narodowego Instytutu Badań Rolniczych (INRA) we Francji. "W diecie zachodniej grupa wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które jak wykazaliśmy wspomagają funkcję jelita, tak naprawdę znika - ryby i olej z orzechów włoskich są zastępowane olejem kukurydzianym, który zwiera innego rodzaju kwas tłuszczowy" - dodaje.
"W toku naszych badań ustaliliśmy, że pewna grupa wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - znana jako WNKT omega-3 - powoduje zmianę w rozwoju jelit dziecka, co z kolei może zmienić sposób wykształcania się układu immunologicznego jelit. Zmiany mogą obniżyć ryzyko zapadnięcia na alergie w późniejszym okresie życia."
"W efekcie układ odpornościowy dziecka może szybciej się rozwijać i osiągnąć dojrzałość, co oznacza lepszą funkcję immunologiczną i niższe prawdopodobieństwo zapadnięcia na alergię."
Ostatnie odkrycia przynoszą dalsze potwierdzenie wyników wcześniejszych badań, które pokazały, że spożywanie WNKT omega-3 w czasie ciąży wydłuża czas jej trwania i wspomaga dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego dziecka. Dane wskazują również, że sprawność dzieci w zadaniach umysłowych w dzieciństwie jest większa.
"W toku innych badań odkryto, że dieta ciążowa zawierająca ryby czy olej z orzechów włoskich może sprawić, że dziecko będzie bystrzejsze" - mówi dr Boudry. "Nasze badania potwierdzają te wyniki, sugerując że takie suplementy przyspieszają również rozwój zdrowego układu immunologicznego, zapobiegając alergiom pokarmowym."
Naukowcy planują dalsze prace, aby ocenić, czy takie działanie WNKT omega-3 poprawiające pracę jelit, odkryte u noworodków, jest również aktywne w późniejszym okresie życia.
Za: CORDIS
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Dieta z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów, potocznie ( Dieta cukrzycowa) Dieta ma zastosowanie w cukrzycy w przypadku upośledzonej tolerancji glukozy. Celem diety jest zmniejszenie stężenia glukozy we krwi i poprawa metabolizmu.
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|