Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bożysława, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zagłada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzień bez Papierosa
Nowe publikacje
Jedz owoce i warzywa, by chronić serce
Dodano:
|1 Lut 2011|, 2011 16:37
|
|
|
Korzyści z jedzenia owoców i warzyw zostały podkreślone raz jeszcze, bowiem jak twierdzą brytyjscy naukowcy mogą one chronić przed najpowszechniejszą postacią choroby serca i jedną z głównych przyczyn zgonów w UE. Badania zostały częściowo dofinansowane z projektu EPIC (Europejskie badania prospektywne w zakresie raka, chorób przewlekłych, żywienia i trybu życia), który uzyskał wsparcie na kwotę niemal 1 mln EUR z tematu Badania wspierające strategie Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE. Ich wyniki zostały niedawno opublikowane w czasopiśmie European Heart Journal.
Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego odkryli, że osoby spożywające co najmniej 8 porcji owoców i warzyw dziennie były o 22% mniej obarczone ryzykiem zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca (IHD) niż osoby spożywające mniej niż 3 porcje dziennie. Jedna porcja waży 80 g, co odpowiada małemu bananowi, średniemu jabłku lub małej marchewce. IHD obniża dopływ krwi do serca i może wywołać anginę, bóle w klatce piersiowej albo atak serca.
Naukowcy przeanalizowali dane z programu EPIC, które objęły 300.000 osób w 8 krajach europejskich oraz 1.636 zgonów z powodu IHD. Dr Francesca Crowe z uniwersyteckiego Oddziału Epidemiologii Raka stwierdziła, że wyniki badań wykazały "4% obniżenie ryzyka zgonu z powodu IHD przy każdej kolejnej porcji owoców i warzyw spożywanych powyżej najniższego poziomu spożycia, czyli dwóch porcji". Stąd "ryzyko zgonu z powodu IHD osoby spożywającej pięć porcji owoców i warzyw dziennie będzie o 4% niższe niż u osoby zjadającej cztery porcje dziennie i tak dalej, aż do ośmiu porcji i więcej".
Naukowcy wzięli poprawkę na czynniki zakłócające, takie jak różnice w trybie życia i nawyki żywieniowe. Aczkolwiek przyznali, że wyniki badań mogą być obarczone błędami w pomiarze spożycia owoców i warzyw przez badanych oraz innych aspektów ich diety. Ponadto badania objęły wyższy odsetek kobiet, co może niezbyt wiernie odzwierciedlać populację europejską.
Wypowiadając się na temat wyników dr Crowe stwierdza: "Najważniejszy komunikat wypływający z analizy przeprowadzonej w ramach badań jest taki, że osoby spożywające więcej owoców i warzyw są narażone na niższe ryzyko zgonu w następstwie IHD. Jednakże należy zachować ostrożność przy interpretowaniu wyników, ponieważ nie mamy pewności, czy powiązanie spożycia owoców i warzyw z ryzykiem IHD nie wynika z innego komponentu diety lub trybu życia."
Dalsze badania powinny udzielić odpowiedzi na te pytania - podkreśla. "Jeżeli poznamy, za pomocą starannie opracowanych badań interwencyjnych, mechanizmy biologiczne leżące u podstaw powiązania owoców i warzyw z IHD, to być może zdołamy ustalić, czy istnieje związek przyczynowy między owocami i warzywami a ryzykiem IHD."
W towarzyszącym artykule wstępnym, profesor Sir Michael Marmot, Dyrektor Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa i Zdrowia przy University College w Londynie (UCL), kierownik Wydziału Epidemiologii i Zdrowia Publicznego UCL oraz Przewodniczący Komisji ds. Społecznych Determinantów Zdrowia w Wlk. Brytanii, zgodził się, że trudno było o jednoznaczne wnioski na podstawie tych wyników. Niemniej zauważył, że badania były mimo tego znaczące.
"Choroby sercowo-naczyniowe są najpowszechniejszą przyczyną zgonów" - napisał. "Obniżenie o 22% to bardzo dużo. Ale...to obniżenie umieralności zależy od spożycia ośmiu porcji dziennie. Takie spożycie stwierdzono zaledwie u 18% kobiet i mężczyzn. Potrzebny będzie ogromny zwrot we wzorcach żywieniowych, aby osiągnąć owo wskazane dla zdrowia spożycie ośmiu porcji dziennie", niemniej "przejście na dietę, która kładzie nacisk na owoce i warzywa ma ogromne znaczenie dla zdrowia publicznego".
Za: CORDIS
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Warzywa w słownikowym i popularnym znaczeniu to . W formalnej klasyfikacji towarów spożywczych to grupa produktów roślinnych przeznaczonych do spożycia, obejmująca poza tym co tradycyjnie uznawane jest za warzywa, także grzyby oraz owoce kaparów i oliwek (z wyjątkiem stosowanych do produkcji olejów), mimo że są to organy roślin krzewiastych i drzewiastych. Z kolei owoce . Warzywa można zjadać na surowo, ugotowane, usmażone lub upieczone. Używane są również w przetworach. Uprawą i produkcją warzyw zajmuje się warzywnictwo.
pełny tekst
Dla kuchni japońskiej charakterystyczne jest użycie ryb (jedzonych także na surowo), rozmaitych owoców morza, w tym wodorostów oraz warzyw. Popularne są zupy gotowane bezpośrednio na stole, w specjalnym garnku podgrzewanym dawniej węglem drzewnym, a obecnie gazem, a także jedzenie zanurzanych we wrzątku mięs, ryb i warzyw.
pełny tekst
Warzywa w słownikowym i popularnym znaczeniu to rośliny zielne, których różne organy ( łodygi, korzenie, liście, kwiatostany, a nawet owoce w botanicznym tego słowa znaczeniu) używane są jako pokarm. W formalnej klasyfikacji towarów spożywczych to grupa produktów roślinnych przeznaczonych do spożycia, obejmująca poza tym co tradycyjnie uznawane jest za warzywa, także grzyby oraz owoce kaparów i oliwek (z wyjątkiem stosowanych do produkcji olejów), mimo że są to organy roślin krzewiastych i drzewiastych. Z kolei owoce truskawek, poziomek i ananasów, mimo że są to rośliny zielne, klasyfikowane są jako owoce. Warzywa można zjadać na surowo, ugotowane, usmażone lub upieczone. Używane są również w przetworach. Uprawą i produkcją warzyw zajmuje się warzywnictwo.
pełny tekst
Warzywa w słownikowym i popularnym znaczeniu to rośliny zielne, których różne organy ( łodygi, korzenie, liście, kwiatostany, a nawet owoce w botanicznym tego słowa znaczeniu) używane są jako pokarm. W formalnej klasyfikacji towarów spożywczych to grupa produktów roślinnych przeznaczonych do spożycia, obejmująca poza tym co tradycyjnie uznawane jest za warzywa, także grzyby oraz owoce kaparów i oliwek (z wyjątkiem stosowanych do produkcji olejów), mimo że są to organy roślin krzewiastych i drzewiastych. Z kolei owoce truskawek, poziomek i ananasów, mimo że są to rośliny zielne, klasyfikowane są jako owoce. Warzywa można zjadać na surowo, ugotowane, usmażone lub upieczone. Używane są również w przetworach. Uprawą i produkcją warzyw zajmuje się warzywnictwo.
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|