Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku,

Czerniak złośliwy jest często występującym nowotworem złośliwym skóry. Niestety wyniki leczenia czerniaka w Polsce należą do najgorszych w Europie. Niezrozumiałe pozostają przyczyny późnego rozpoznawania czerniaka skóry, którego diagnostyka jest najprostszą i najtańszą w całej onkologii.

Kierujemy do Ciebie prośbę o wypełnienie anonimowej ankiety, która pozwoli na ocenę naszej wiedzy o czerniaku skóry, a w szczególności o profilaktyce i leczeniu tej choroby.
Czas jaki to zajmie - około 10-15 minut.

Czy chcesz pomóc w badaniach naukowych - odpowiedzieć na nasze pytania?

TAK, wypełniam
NIE, odmawiam

Zebrane informacje wykorzystane zostaną wyłącznie do celów naukowych
Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku RSS RSS
  auto?
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bożysława, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zagłada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzień bez Papierosa
Dodaj do: 
Dodaj link do serwisu Facebook   Dodaj link do opisu GG  Dodaj link do serwisu Wykop   Dodaj link do serwisu Google   Dodaj link do serwisu Twitter  Dodaj link do serwisu Wyczaj.to   Dodaj link do serwisu Gwar  

Dodaj link do serwisu Delicious  Dodaj link do serwisu Digg   Dodaj link do serwisu Furl   Dodaj link do serwisu Reddit   Dodaj link do serwisu Slashdot  Dodaj link do serwisu Technorati   Dodaj link do serwisu YahooMyWeb
Nowe publikacje
Artykuły
Wydarzenia
Kompendium
Jedz ryby i buduj potencjał mózgu

Opublikowane przez: Martyna Wachowiak

Dodano: |10 Sty 2012|, 2012 16:37
cytuj
" "

Czy kobiety ciężarne mogą zwiększyć potencjał mózgu swoich dzieci dzięki spożywaniu ryb? Badania, których wyniki zostały zaprezentowane w czasopiśmie American Journal of Clinical Nutrition, pokazują, że dzieci urodzone przez kobiety, które spożywały więcej ryb w okresie ciąży, osiągają lepsze wyniki na testach z inteligencji werbalnej, zdolności motorycznych i zachowań prospołecznych. Wyniki stanowią dorobek projektu NUTRIMENTHE (Wpływ diety na sprawność umysłową dzieci), który otrzymał wsparcie w kwocie 5,9 mln EUR z tematu Żywność, rolnictwo, rybołówstwo i biotechnologia (KBBE) Siódmego Programu Ramowego (7PR).

Tłuste ryby są bogatym źródłem długołańcuchowych kwasów tłuszczowych omega-3, takich jak kwas dokozaheksaenowy (DHA) - kluczowy budulec komórek, a w szczególności błon komórkowych mózgu. Komisja Europejska popiera oświadczenia zdrowotne, według których DHA "przyczynia się do prawidłowego rozwoju mózgu płodów i dzieci karmionych piersią oraz do prawidłowego rozwoju oczu płodów i dzieci karmionych piersią". (EFSA Journal 2011;9(4):2078)

W toku prac nad projektem NUTRIMENTHE naukowcy zbadali, w jaki sposób ryby oddziałują na zmienność genetyczną w kontekście potencjału mózgu. Partnerzy projektu skupili się głównie na polimorfizmach klastru genów desaturazy kwasów tłuszczowych (FADS), który koduje desaturazę enzymów delta-5 i delta-6, biorących udział w syntezie kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6.

Na podstawie próbek krwi pobranych od ponad 2.000 kobiet w 20. tygodniu ciąży oraz z pępowiny przy porodzie, naukowcy zanalizowali kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 oraz przeprowadzili genotypowanie polimorfizmów pojedynczego nukleotydu 18 FADS. Zespół podawał kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 rozwijającym się dzieciom przez pępowinę za pomocą przepływu przez łożysko. Do tej pory brak było badań nad wpływem genotypów FADS matki i dziecka na poziom tych kwasów tłuszczowych.

Dr Eva Lattka z Helmholtz Zentrum München, niemieckiego Centrum Badań Środowiskowo-Zdrowotnych, wraz z zespołem odkryła, że polimorfizmy w klastrze genów FADS wpływają na kwasy tłuszczowe kobiet w okresie ciąży. Według naukowców skład kwasów tłuszczowych w krwi pępowinowej wymaga genotypów matki i dziecka, w taki sposób, że genotypy matki są głównie łączone z prekursorami omega-6, a genotypy dziecka wiążą się przede wszystkim z produktami omega-6. Odkryli również, że DHA łączy się równo z genotypami matki, jak i dziecka.

"Wkład płodu w syntezę kwasów tłuszczowych omega-6 jest większy niż dotychczas przypuszczano. Poziom DHA zależy zarówno od metabolizmu matki, jak i dziecka" - stwierdza dr Lattka. "DHA dostarczany przez matkę może mieć ogromne znaczenie."

W ramach wcześniejszych badań naukowcy odkryli, że spożywanie ryb w czasie ciąży wiąże się ilorazem inteligencji werbalnej (IQ) w wieku 8 lat, ale co takiego jest w rybach, co wywołuje taki efekt? Podczas gdy ustalono w toku badań, że spożywanie ryb wiąże się z poziomem DHA, nie pozyskano żadnych danych wskazujących na bezpośrednie powiązanie poziomu DHA matki z osiągnięciami dzieci. Projekt NUTRIMENTHE, którego koniec zaplanowano na 2013 r., ma przynieść rozwiązanie tej kwestii.

Partnerzy NUTRIMENTHE zorganizowali w drugiej połowie października w Madrycie sympozjum pt. "Żywienie a funkcja kognitywna" w czasie Europejskiej Konferencji nt. Żywienia. W skład konsorcjum NUTRIMENTHE wchodzą naukowcy z Belgii, Hiszpanii, Niemiec, Polski, USA, Węgier, Wlk. Brytanii i Włoch. (EFSA Journal 2011;9(4):2078)

Za: CORDIS
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Kwas linolowy (z łac. linum - len, oleum - olej), kwas cis,cis-9,12-oktadekadienowy jeden z nienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-6 o wzorze sumarycznym C17H31COOH. pełny tekst
Opel Omega Evolution 500 - Kiedy Lotus rozpoczął produkcję bazującego na Oplu Omega modelu Lotus Omega/Lotus Carlton, firma Irmscher (która od dawna współpracowała w zakresie tuningu z GM) zdecydowała się pokazać, że nie jest gorsza i wspólnie z Oplem wypuściła na rynek model Evolution 500, do budowy, którego jako baza posłużył model Omega 3000 24V - 204KM. pełny tekst
Tran (niem. Tran, olej wątłuszowy, farm. Oleum Jecoris Aselli, Oleum Morrhuae, Oleum Gadi) to ciekły tłuszcz otrzymywany ze świeżej wątroby ryby dorsza atlantyckiego Gadus morrhua lub innych ryb z rodziny dorszowatych Gadidae. Posiada charakterystyczną woń i smak. W tranie zawarte są duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, a szczególnie wyjątkowo wartościowych kwasów omega-3, omega-6 i witamin (głównie A i D). W mniejszych ilościach występuje witamina E. W latach 60. i 70. XX wieku, w ramach profilaktyki zdrowotnej tran był podawany dzieciom w przedszkolach w formie nieprzetworzonej (płynnej). Dzisiaj stosuje się go jako suplement diety bądź środek leczniczy również w postaci żelatynowych kapsułek, co niektórym ułatwia jego spożycie. pełny tekst

Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
^
 
Komentarze: brak
Skocz do:  

Dodaj temat do Ulubionych



Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group