• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Kandydat w konkursie Popularyzator Nauki 2011 - dr Zbigniew Remin

    05.12.2011. 07:33
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    W prowadzonym przez dr. Zbigniewa Remina serwisie www.Geopic.pl nauczyciele i popularyzatorzy nauki znajdą bazę zdjęć, którymi bezpłatnie można zobrazować prezentacje przyrodnicze. Swoją fascynację geologią uczony przekazuje na wykładach dla edukatorów, opowiada też o nauce słuchaczom Uniwersytetu Otwartego. Geolog z Uniwersytetu Warszawskiego jest kandydatem - w kategorii Naukowiec/Instytucja naukowa - w VII edycji konkursu "Popularyzator Nauki", organizowanego przez serwis Nauka w Polsce PAP przy współpracy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

    "Dr Zbigniew Remin od czterech lat pracuje w Instytucie Geologii Podstawowej na Wydziale Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Dał się poznać jako dobry dydaktyk, naukowiec, a ostatnio jako sprawny popularyzator wiedzy geologicznej i geoturystycznej. Z zapałem i niezłomnością godnym maniaka prowadzi serwis +Geopic.pl - czyli geologiczne zdjęcie dnia+, promujący geologię jako naukę oraz geoturystykę" - mówi rekomendujący tę kandydaturę jako "doskonałą" dyrektor Instytutu Geologii Podstawowej prof. UW. dr hab. Stanisław Skompski.

     

    Najważniejszym osiągnięciem Zbigniewa Remina jest założenie i prowadzenie serwisu geologicznego www.geopic.pl - czyli geologiczne zdjęcie dnia. Ideą serwisu jest popularyzacja wiedzy geologicznej. Prezentowane tu zdjęcia są opatrzone krótkim opisem przygotowanym przez profesjonalnych geologów.

    Zamieszczane zdjęcia mogą być za darmo ściągane ze strony i używane przez wszystkich w celach edukacyjnych zgodnie z dewizą dr. Remina: "Często napotykamy na problem, skąd wziąć dobrą fotografię, która okrasiłaby naszą prezentację czy wykład. Ponieważ nie wszędzie byliśmy i nie wszędzie będziemy, przeto nasze własne fotografie zwykle nie wystarczają".

    "Geopic jest miejscem, gdzie na pewno znajdziemy potrzebne informacje i fotografie. Od początku serwis spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Jego odbiorcami są naukowcy, studenci, uczniowie, nauczyciele oraz osoby wykazujące zainteresowania przyrodnicze. Obecnie jest to jeden z najchętniej odwiedzanych serwisów o szeroko pojętej tematyce geologicznej i geoturystycznej w Polsce" - ocenia prof. Skompski.

    Podkreśla, że o przedsięwzięciu Geopic.pl pisał miesięcznik "Przegląd Geologiczny" jak również "Wiedza i Życie". Serwis Geopic.pl doczekał się również uznania prawie 1000 fanów na portalu Facebook, których liczba z każdym dniem rośnie. Popularność serwisu oglądanego około 25 000 razy miesięcznie jest najlepszą rekomendacją.

    Stworzenie serwisu www.geopic.pl było pomysłem dr. Remina i jego żony. Jak wyjaśniają, wynikało to z doświadczeń wyniesionych z przygotowywania wykładów.

    "Dobry wykład musi być profesjonalny, a taki trzeba okrasić ładnymi zdjęciami ilustrującymi zjawiska geologiczne. Tylko skąd je wziąć? Jest oczywiście internet z milionami zdjęć. Jednak w pakiecie są prawa autorskie - ciężko się przez to wszystko przebić. Każdy, kto kiedyś próbował przygotować wykład przyrodniczy, zawsze natrafia na ten sam problem - zdjęcia, na których COŚ widać, o czym można opowiedzieć. Stąd pomysł na platformę ze zdjęciami geologicznymi wraz z ich profesjonalnym opisem. Serwis, skąd każdy może zdjęcie pobrać nie pytając nikogo o zgodę i okrasić nim swoją prezentację" - opisuje dr Remin.

    Dodaje, że wraz z żoną chcieli, by Geopic.pl stał się miejscem, gdzie ludzie na pewno znajdą to, czego w geologii szukają. Już teraz wiedzą, że im się to udało. W przyszłości planują ulepszenie serwisu, który ma stać się bardziej interaktywny. W planach mają konkursy wiedzy geologicznej z nagrodami i, choć do tego potrzebni są sponsorzy, twórcy serwisu nie wątpią w swój sukces.

    "Co najważniejsze i nieczęste we współczesnym, skomercjalizowanym świecie, wszystkie zdjęcia są ogólnie dostępne w celach edukacyjnych i niekomercyjnych. Korzystają z nich nauczyciele, uczniowie, studenci jak i wykładowcy akademiccy. Dodatkowo zdjęcia opatrzone są profesjonalnym opisem, co znacząco podnosi wartość edukacyjną strony" - stwierdza prof. Skompski.

    Czy jest dobry przepis na popularyzację nauki? "Moim zdaniem są trzy - pasja, pasja, pasja. Mając pasję i fascynację zawsze będziemy rzetelni i profesjonalni. Tylko w ten sposób możemy zarażać innych swoją pasją do poznawania świata. Reszta się nie liczy" - deklaruje dr Zbigniew Remin.

    Wiedzę geologiczną wśród nauczycieli geografii i przyrody. Wraz z wydawnictwem edukacyjnym Nowa Era, organizatorem seminariów dla nauczycieli, przeprowadził około 30 wykładów w 30 miastach Polski dla około 1500 nauczycieli. Od 2010 roku jego wykłady realizowane są w ramach "Klubu Przyrodnika" we współpracy z National Geographic.

    "Zaczęło się od wykładu o dinozaurach i naszych osobistych zmaganiach naukowych z tropieniem tropów dinozaurów w okolicach Gór Świętokrzyskich. Spodobało się wszystkim - i mnie, i nauczycielom, i przedstawicielom Nowej Ery" - wspomina dr Remin. Potem były opowieści o zmianach klimatu okiem geologa czy o najwcześniejszych etapach ewolucji i rozwoju życia na Ziemi. Naukowiec jeździł z wykładami do wielu miast Polski - od niewielkiego Augustowa po Katowice i Warszawę, gdzie prowadził wykłady w salach Multikina dla 350 osób.

    "Najważniejsze w tym wszystkim było to, że zawsze mogłem nauczycieli czymś zaskoczyć, zaproponować inne spojrzenie na dany temat. Daje to całą masę satysfakcji i jest to chyba główny motor napędowy do przekazywania ludziom najnowszych zdobyczy nauki" - zdradza swoją "receptę na popularyzatorski sukces" dr Remin.

    Naukowiec prowadzi również wykłady w ramach Uniwersytetu Otwartego (UO) UW, gdzie popularyzuje wiedzę geologiczną wśród laików tej dyscypliny. Pokazuje słuchaczom, jakie skarby kryje ich najbliższa okolica i pozwala odkrywać dziwy geologicznego świata. Wykłady cieszą się bardzo dużą popularnością i naukowiec został wyróżniony jako jeden z najlepszych wykładowców tego uniwersytetu.

    "Jak w przystępny sposób opowiadać ludziom o zawiłych aspektach geologii i ewolucji, ludziom, którzy stykają się z tymi tematami po raz pierwszy? Czasem okazywało się to bardzo trudne, gdyż nie miałem żadnego wzorca, jak to robić. Dodatkowo, nie mogłem używać specjalistycznych słów, którymi posługuję się na co dzień podczas zajęć ze studentami. Wszystko trzeba tłumaczyć od zera, ale nie zapominać o profesjonalizmie" - przyznaje dr Remin.

    Dodaje, że musiał wypracować swoją własną metodę, jak rzeczy trudne podawać w "zjadliwej" dla słuchaczy formie. Jako "budujący" ocenia fakt, że ludzie w każdym niemal wieku, reprezentujący wszystkie zawody świata chcą słuchać o najnowszych zdobyczach geologii i paleontologii.

    "Kwintesencją mogłoby tu być sparafrazowanie reklamy - +zobaczyć na twarzach tych ludzi zainteresowanie, zaangażowanie oraz rodzącą się fascynację geologią - bezcenne+" - stwierdza.

    PAP - Nauka w Polsce

    kol/ agt/


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Wykład – metoda nauczania polegająca na ustnym przekazaniu wiedzy do słuchaczy, którzy przekazywaną im wiedzę otrzymują w milczeniu (w założeniu), zadając ewentualne pytania po zakończeniu wykładu (niekiedy dopuszcza się możliwość zadawania pytań w trakcie trwania wykładu). Jest to prawdopodobnie najczęstsza metoda nauczania stosowana względem osób dorosłych, w której osoba przekazująca wiedzę nie dyktuje tego, co słuchacz ma zapisać w zeszycie, a raczej prowadzi jak gdyby monolog, rozbudowaną wypowiedź na dany temat. Jeżeli istnieje ku temu potrzeba, słuchacze wykładu samodzielnie sporządzają notatki w trakcie wykładu, choćby notując kwestie niejasne aby zadać po wykładzie pytanie. Kartografia geologiczna zajmuje się przedstawianiem budowy geologicznej skorupy ziemskiej w postaci map i planów geologicznych, przekrojów geologicznych oraz innych form wyników obserwacji i interpretacji zjawisk geologicznych.
    Z kartografii geologicznej korzystają wszystkie dziedziny geologii ale w szczególności geologia stosowana.
    Podstawową formą badań kartografii geologicznej jest zdjęcie geologiczne czyli terenowa obserwacja naturalnych i sztucznych wychodni skał, zwietrzeliny, ukształtowania terenu oraz późniejsze badania kameralane pobranych próbek i okazów.
    Największym sukcesem polskiej kartografii geologicznej jest stworzenie Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1:50 000. Mapa ta zawiera poza arkuszem zasadniczym również liczne przekroje geologiczne i profile stratygraficzne oraz szkice dodatkowe jak: Facebook – serwis społecznościowy, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji, będących własnością Facebook, Inc. z siedzibą w Menlo Park. W październiku 2012 liczba użytkowników na całym świecie wynosiła ponad 1 miliard, a co miesiąc wgrywany jest ponad 1 mld zdjęć oraz 10 mln filmów, których obecnie jest 265 miliardów. Średni wiek użytkownika serwisu to 22 lata. Dane zgromadzone na Facebooku to ponad 180 petabajtów, co 24 godziny przybywa ponad 0,5 petabajta.

    Zumi – lokalizator internetowy portalu Onet.pl. Pojawił się w 2007 r. jako pierwszy taki lokalizator w Polsce. Serwis jest połączeniem internetowego serwisu mapowego z funkcjonalnością wydawnictw typu yellow pages (tzw. żółte strony) Zumi pozwala obejrzeć tzw. hybrydę (zdjęcia satelitarne lub lotnicze z nałożoną siatką ulic) oraz oddzielnie mapę drogową i zdjęcia satelitarne bądź lotnicze. Wysoka rozdzielczość przestrzenna zdjęć lotniczych pozwala rozpoznać domy i samochody. Wielkość piksela terenowego w największych miastach Polski wynosi 10cm. Najnowsze zdjęcia lotnicze zamieszczone na Zumi.pl pochodzą z sierpnia 2009 roku, co czyni je jednymi z najbardziej aktualnych zobrazowań tego typu w Polsce. PROSZĘ O USUNIĘCIE TEJ GRAFIKI Z TEGO MIEJSCA I NIE UMIESZCZANIE (CHOĆ TO NARUSZA LICENCJĘ) ŻADNEGO ZDJĘCIA MOJEGO AUTORSTWA W PROPOZYCJACH. SZCZERZE MÓWIĄC POMYSŁ JEST TAKI SOBIE, A WIDZĘ, ŻE ŻADNE ZDJĘCIE (PRZYNAJMNIEJ WEDŁUG NIEKTÓRYCH, I TU AKURAT NIE MÓWIĘ O TEJ FOTCE, BO FAKTYCZNIE JEST TAKA SOBIE) DO WIKIPEDII SIĘ NIE NADAJE. A tak na nawiasem mówiąc, to front (niewidoczny na tym zdjęciu) jest od północy i nigdy nie jest poprawnie oświetlony. Poza tym wyobraziłem sobie ptaka w opise Bena pokazującego sylwetkę i na jednym zdjęciu ukazująca wszystkie detale barwne każdej powierzchni ciała... to chyba KUBIZM. Inicjatywa miała zwiększyć ilość grafiki na Wikipedii, ale chyba zmniejszy. Odechciwa mi się robić zdjęcia jak to wszystko czytam to mi (i pewnie nie tylko) się odechciewa robić cokolwiek. Owszem zdjęcie powinno być reprezentatywne, ale do każdego zdjęcia (nawet tych co zdobywają nagrody typu World Press Photo) można się doczepić, a coś takiego jak "koń ideowy" będący reprezentacją wszystkich koni świata nie istnieje.Radomil 16:36, 2 lip 2004 (CEST)

    Stock.xchng - serwis internetowy stworzony (w lutym 2001) i przeznaczony do gromadzenia oraz bezpłatnego udostępniania zdjęć cyfrowych. Właścicielem serwisu jest węgierska firma Dream Interactive, a jego założycielem Peter Hamza. W chwili obecnej (październik 2006) na stronie sxc.hu znajduje się prawie 250 tysięcy zdjęć udostępnionych przez ok. 22 tys. użytkowników z całego świata. Najliczniej reprezentowane są: USA, Brazylia i Wielka Brytania; znajduje się tam także dość spora grupa aktywnych uczestników z Polski. Pomimo, że strona umieszczona jest na serwerze węgierskim, oficjalnym językiem serwisu jest język angielski. Użytkownicy chcący porozumiewać się między sobą w swoich językach ojczystych mogą to robić na Forum (w tzw. "Regional chat"). Wykładnia prounijna (dawniej, tj. przed wejściem w życie Traktatu z Lizbony, zwana prowspólnotową, inne dalej aktualne nazwy to: wykładnia zgodna, wykładnia na korzyść prawa unijnego, wykładnia przychylna prawu unijnemu oraz wykładnia w zgodzie z prawem unijnym lub wykładnia prawa krajowego w świetle (w "duchu") prawa Unii Europejskiej) - interpretowanie przepisów i innych "składników" prawa krajowego w taki sposób by maksymalnie jak to możliwe dały się one pogodzić z zawartością prawa Unii Europejskiej. Dotyczy to w szczególności wykładni postanowień ustaw uchwalonych celem implementacji poszczególnych dyrektyw unijnych. Wówczas wykładnia ta może być również zwana wykładnią prawa krajowego w zgodzie z dyrektywami.

    Fotosy – fotografie, zdjęcia z filmu lub sztuki zwykle przedstawiające aktora lub scenę z filmu. Mogą być wykonywane na planie filmowym, podczas kręcenia zdjęć, przez fotosistę. Służą do późniejszej reklamy np. przez produkcję plakatów, ogłoszeń internetowych itp. Fotosy wykorzystywane są też do dokumentacji filmu lub sztuki, późniejszych opracowań i jako pamiątki. Konferencja naukowa – spotkanie grupy naukowców, praktyków i osób zainteresowanych pewnym działem nauki. W ramach spotkania referowane są wyniki badań naukowych lub odbywa się seria krótkich wykładów monograficznych i dyskusji na określony temat. Konferencje, obok publikacji, są jedną z dwóch podstawowych form prezentowania i dyskutowania wyników badań naukowych. Wystąpienia na konferencjach naukowych, w których prezentuje się swoje wyniki badań są nazywane prezentacjami, komunikatami, doniesieniami wstępnymi, referatami. Materiały konferencji mogą być publikowane.

    Skrypt naukowy – to tymczasowa naukowa synteza z prowadzonego wykładu lub uzupełnienia danych wykładów (ćwiczeń), na bieżąco każdego roku akademickiego aktualizowane zgodnie z wiedzą empiryczną w danym przedmiocie od wydanych podręczników. Stopniowo mogą przekształcić się w podręczniki akademickie gdy zostanie zrecenzowany i zatwierdzony przez radę wydziału uczelni wyższej.

    Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego (SPNJO UWr) - jednostka organizacyjna Uniwersytetu Wrocławskiego, będąca komórką międzywydziałową i ogólnouczelnianą. W jego skład wchodzi biblioteka oraz pięć zespołów językowych. Studium powstało w 1953 roku. Na czele jednostki stoi jej kierownik. Posiada ono własną Radę Studium, w której skład Rady wchodzi kierownik Studium jako jej przewodniczący, jego zastępcy oraz kierownicy zespołów językowych. Kierownika Studium i jego zastępców powołuje i odwołuje rektor. Aktualnie studium prowadzi lektoraty z dziewięciu języków, w tym dwóch klasycznym. W SPNJO aktualnie jest zatrudnionych 89 osób, w tym: 2 pracowników sekretariatu, 2 kustoszy bibliotecznych, 1 pracownik techniczny, 84 pracowników dydaktycznych (21 lektorów, 16 wykładowców oraz 47 starszych wykładowców).

    Wykładnia prawnie wiążąca – dzieli się ją według liczby osób i organów państwa nią związanych. Według tego kryterium można wyróżnić wykładnię: Wykładnia prawa (także interpretacja prawa (przyjmuje się, że wyrazy wykładnia i interpretacja są synonimami), wykładnia przepisów prawa, wykładnia tekstu prawnego) to pojęcie języka prawnego i języka prawniczego, które oznacza, zależnie od kontekstu:

    Dodano: 05.12.2011. 07:33  


    Najnowsze