• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Sześciu polskich finalistów w konkursie na kosmiczny eksperyment

    18.01.2012. 00:11
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Sześć zgłoszeń z Polski znalazło się w finale międzynarodowego konkursu "Space Lab" na naukowy eksperyment, który będzie można przeprowadzić w kosmosie. Na finalistów można głosować do 24 stycznia na stronie: www.youtube.com/SpaceLab

    Uczniowie biorący udział w międzynarodowym konkursie musieli przygotować propozycje doświadczeń, które będzie można przeprowadzić na znajdującej się 400 km od Ziemi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

     

    Organizatorzy konkursu: YouTube, Lenovo i Space Adventures we współpracy z amerykańską agencją kosmiczną NASA, Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Japońską Agencją Badań Kosmosu (JAXA) we wtorek opublikowały listę sześćdziesięciu regionalnych finalistów.

    Napłynęły tysiące zgłoszeń z 80 krajów świata. Około jedna trzecia uczestników konkursu pochodzi z Indii, zaś około 15 proc. z USA. Pozostali uczestnicy to mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Rosji, Izraela, Kanady, Hiszpanii, Włoch, Polski i Japonii.

    W finale konkursu znalazło się aż sześć zgłoszeń z Polski przygotowanych przez uczniów z Warszawy, Gdyni, Darłowa i Świdnika. Tym samym Polska znalazła się na trzecim miejscu pod względem liczby finalistów, tuż za Stanami Zjednoczonymi (dziesięć drużyn-finalistów) oraz Indiami (dziewięć drużyn).

    W kategorii od 14 do 16 lat znalazło się czterech polskich finalistów: Maciej Giza i trzy zespoły w składzie: Michał Styk, Maria Leniarska, Jakub Jabłoński; Stanisław Bartczak, Sylwia Grabińska, Mateusz Piotrowski oraz Rafał Wesołowski, Marcin Juchniewicz i Krzysztof Kallas. Z kolei Bartosz Krzowski i Patrik Kopciński są kandydatami w kategorii wiekowej 17-18 lat.

    Do 24 stycznia internauci za pośrednictwem strony www.youtube.com/SpaceLab mogą głosować na najlepszy ich zdaniem finałowy eksperyment. Jury, w którym znaleźli się m.in. prof. Stephen Hawking, astronauci Frank De Winne i Akihiko Hoshide, uwzględniając głosy internautów wybierze sześciu regionalnych zwycięzców (po dwie drużyny z każdego z trzech regionów świata).

    Spośród finalistów jurorzy oraz internauci wyłonią dwóch zwycięzców, po jednym projekcie z każdej grupy wiekowej. Właśnie ich eksperymenty zostaną przeprowadzone na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wykonywane doświadczenia będą transmitowane na żywo na YouTube.

    Ponadto zwycięzcy będą mogli wybrać jedną z dwóch nagród. Pierwsza propozycja to wycieczka na wyspę Tanegashima w Japonii, gdzie zobaczą start statku kosmicznego, na pokładzie którego przeprowadzany zostanie ich eksperyment w kosmosie. Alternatywą będzie podróż do Rosji, gdzie po ukończeniu 18 lat zwycięzcy mogą odbyć jedyne w swoim rodzaju szkolenie dla astronautów w Gwiezdnym Miasteczku - miejscu doskonalenia rosyjskich kosmonautów.

    "Jesteśmy zachwyceni reakcją młodzieży na YouTube Space Lab. Uczestnicy stanęli na wysokości zadania, prezentując wielką wyobraźnię, kreatywność i pasję. Naszym celem była aktywizacja młodych naukowców, a liczba zgłoszeń pokazuje, że się to udało. Dzisiejsi finaliści Space Lab to przyszli odkrywcy" - powiedział szef marketingu Google na region Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki i pomysłodawca konkursu Zahaan Bharmal.

    Uczniowie, którzy chcieli wziąć udział w konkursie musieli nie tylko opisać swoje pomysły w zgłoszeniu wideo, ale również zaprezentować sposób, w jaki zostaną one wykorzystane przez wykwalifikowanych astronautów i naukowców. Konkurs przeznaczony był dla uczniów w dwóch kategorii wiekowych - od 14 do 16 oraz od 17 do 18 lat, którzy zgłaszali się samodzielnie lub w maksymalnie trzyosobowych zespołach.

    78 proc. zgłoszonych drużyn to młodzież w przedziale 14-16 lat, reszta zgłoszeń to osoby w wieku 17-18 lat. Prawie połowa pomysłów została zgłoszona przez pojedyncze osoby, reszta zgłoszeń pochodzi od zespołów składających się z dwóch lub trzech osób.

    Partnerem YouTube Space Lab w Polsce jest Centrum Nauki Kopernik, a patronat nad konkursem objęła minister edukacji narodowej.

    PAP - Nauka w Polsce

    ekr/ agt/bsz


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Quentin jest konkursem na najlepszy, niepublikowany scenariusz do gry fabularnej. Jest nagrodą ogólnopolską przyznawaną corocznie nieprzerwanie od 1999 roku. Kapituła konkursu wyłania do pięciu finalistów w pierwszym głosowaniu oraz zwycięzcę lub zwycięzców i do dwóch wyróżnień w drugim głosowaniu. Ogłoszenie wyników odbywa się w czasie jednego z konwentów, zwykle w okresie letnim. Lista finalistów American Idol: American Idol to amerykański talent show, którego pierwszy sezon został wyemitowany w 2002 roku. Do czerwca 2010 wyemitowanych zostało dziewięć sezonów. Podczas każdego sezonu w finałowych rundach występuje 12 piosenkarzy, poza pierwszym sezonem, gdzie występowało 10 oraz sezonem ósmym, gdzie było ich 13. 188 osób dotarło do finałów. Zasady show pozwalają na udział osobom z przedziału wiekowego 16-29 lat. Z listy 95 uczestników, 21 jeden osób miało poniżej 20 lat, włączając dwóch zwycięzców i dwóch runner-up. Zwyciężczyni pierwszego sezonu Kelly Clarkson obecnie sprzedała najwięcej albumów na świecie spośród finalistów, ponad 25 mln kopii. Natomiast zwyciężczyni czwartego sezonu Carrie Underwood obecnie sprzedała najwięcej albumów w Stanach Zjednoczonych spośród wszystkich finalistów, ponad 11 mln kopii. Alfabetyczna lista astronautów i kosmonautów: Lista zawiera nazwiska wszystkich astronautów i kosmonautów, którzy uczestniczyli w locie kosmicznym, bądź wystartowali do lotu w kosmos. Dane dotyczące aktywności astronautów są oficjalnymi informacjami NASA, Centrum Wyszkolenia Kosmonautów im. J. Gagarina, Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej (CSA)i Japońskiej Agencji Kosmicznej (JAXA).
    Lista zawiera też nazwiska chińskich astronautów biorących udział w programie Shenzhou.
    Wyjątkowo uzupełniono ją o astronautów:

    Jak łyse konie – program rozrywkowy , gdzie w każdym odcinku biorą udział dwie gwiazdy w towarzystwie dwójki swoich przyjaciół.Przed każdą z dwóch drużyn stoją zadania i konkurencje , które wyłonią zwycięzców , którzy pojadą w nagrodę w zagraniczną podróż. Na uczestników programu oraz widzów czeka wiele niespodzianek! Jedną z nich jest ukryta kamera, w której oku znajdą się gwiazdy , a ich przyjaciele będą musieli przewidzieć jak zachowa się ich przyjaciel , bądź przyjaciółka .Oprócz obserwacji konkursowych zmagań widzowie dowiadywali o znanych i lubianych tego, co do tej pory wiedzieli tylko ich przyjaciele. Google Video – wyszukiwarka filmów w internecie przeszukująca filmy dodane przez użytkowników YouTube, (dawniej Google Video) oraz innych dużych serwisów.

    YouTube Awards to nagroda przyznawana jako oficjalne docenienie najlepszych filmów poprzedniego roku, wybierana w głosowaniu społeczności serwisu YouTube. Smosh – kanał w serwisie YouTube prowadzony przez internetowych komików, Iana Hecoxa oraz Anthonego Padillę. Do sierpnia 2013 roku kanał ten posiadał największą liczbę widzów na YouTube. Aktualnie ma już ich ponad 12 mln. Dnia 16 sierpnia 2013 roku r. Smosh spadł na drugie miejsce pod względem subskrypcji na rzecz kanału Pewdiepie.

    STS-9 (ang. Space Transportation System; znana również jako STS-41A) (Spacelab 1) – szósta misja wahadłowca kosmicznego Columbia i dziewiąty lot programu lotów wahadłowców. Głównym zadaniem wyprawy było przeprowadzanie doświadczeń w zbudowanym przez ESA laboratorium Spacelab, umieszczonym i używanym w ładowni wahadłowca. Orkut – internetowy serwis społecznościowy o charakterze międzynarodowym. Jego nazwa pochodzi od imienia inżyniera pracującego w GoogleTurka Orkuta Büyükköktena. Orkut został uruchomiony 19 stycznia 2004 przez Google. Orkut Büyükkökten rozwijał go jako niezależny projekt podczas pracy w Google. Około 60% użytkowników Orkut to Brazylijczycy. Każdy użytkownik może w swoim profilu m.in. w łatwy sposób umieścić swoje ulubione filmiki z YouTube i Google Video.

    Kapitalny pomysł – program telewizyjny emitowany w polskiej telewizji TVN. Jego celem było odkrycie ciekawego pomysłu na biznes. W każdym odcinku 7 lub 8 uczestników prezentowało swoje pomysły na biznes, które oceniało jury. Jurorzy dokładnie przepytywali zawodnika na temat pomysłu (np: ile będzie kosztować, ile może być klientów itp.). Gdy juror nie był zainteresowany dalszą prezentacją wyłączał skierowane na siebie światło. Nawet jeśli wszyscy jurorzy wyłączyli światło nie eliminowało to zawodnika z dalszej gry. W każdym odcinku jedna osoba przechodziła do finału. W tym czasie niezależni eksperci oceniali czy pomysł jest realny. W finale który odbył się 18 stycznia 2009 roku na żywo, spośród 7 pomysłów wybrano laureata który otrzymał 300 tys. złotych - został nim Karol Kowalczuk, autor pomysłu na okulary korygujące wadę wzroku. W finale każdy zawodnik posiadał osobę która broniła jego pomysłu - adwokata. Byli nimi znane osoby które popierają pomysł. Każdy adwokat miał 1 minutę by przekonać jury. Średnia oglądalność programu wyniosła 1,25 mln.

    Weezer, znany tez jako The Red Album – szósty studyjny album zespołu Weezer. Początkowo album miał inną listę utworów, ale zarówno zespół jak i wytwórnia uznały, że nie ma na nim materiału na single i dograno „Pork and Beans” oraz „Troublemaker”, a utwory które zostały przez nie zastąpione jak i te niewykorzystane trafiły na specjalną edycję płyty. Piosenka „Pork and Beans” zdobyła sporą popularność dzięki teledyskowi odnoszącemu się do zabawnych klipów z serwisu YouTube. Jest to pierwszy album zespołu, na którym znajdują się utwory w całości napisane i zaśpiewane przez innych członków zespołu.

    Dzień z życia (ang. Life in a day) – film dokumentalny, który jest wynikiem akcji zorganizowanej przez portal YouTube z okazji ich 5 urodzin. Internauci z całego świata (z 197 krajów) nadesłali materiał filmowy nakręcony dokładnie dnia 24 lipca 2010 i zawierający wolne odpowiedzi na pytania: Czego się najbardziej boisz? Jaka jest zawartość Twojej torebki? Co kochasz? Czym Ciebie najłatwiej rozśmieszyć?. Z ponad 80000 nadesłanych filmów (4500 godzin materiału) został zmontowany pod okiem Ridleya Scotta (jako producenta) i Kevina MacDonalda (jako reżysera) 90 minutowy film dokumentalny. Kinowa premiera filmu odbyła się podczas festiwalu filmowego Sundance 27 stycznia 2011. Dokument jednocześnie był wyświetlany w serwisie YouTube. 31 października 2011 YouTube poinformował, że Dzień z życia będzie dostępny za darmo na ich stronie internetowej, oraz na DVD. 42. Konkurs Piosenki Eurowizji 1997 odbył się 3 maja 1997 roku w Point Theatre, w Dublinie, w Irlandii. Prowadzącymi festiwal byli Carrie Crowley i Ronan Keating. Pierwsze miejsce zajął zespół Katrina and the Waves z Wielkiej Brytanii, który wykonał utwór "Love Shine a Light", napisany przez gitarzystę Kimberley Rew. Marc Roberts z Irlandii zajął 2 miejsce ("Mysterious Woman") - mimo, że stanął na podium, otrzymał tylko jedną "dwunastkę", od... Wielkiej Brytanii! Zwycięska kompozycja zdobyła 227 punktów; otrzymała głosy od każdego uczestniczącego w konkursie kraju, w tym pięć "dziesiątek" i rekordowe dziesięć "dwunastek". "Love Shine a Light" nadal uważany jest za jedną z najlepszych eurowizyjnych zwycięskich piosenek; była piosenką zamykającą "eurowizyjną mieszankę" podczas opening act na koncercie "Congratulations" w 2005 roku, z okazji 50. rocznicy istnienia konkursu, i w półfinale w 2006 roku, w Atenach. Tegoroczna wygrana przyniosła piąte, i jak na razie ostatnie, zwycięstwo Wielkiej Brytanii.

    Dodano: 18.01.2012. 00:11  


    Najnowsze