Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bożysława, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zagłada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzień bez Papierosa
Nowe publikacje
Kwasy omega-3 i leki przeciwpłytkowe wpływają na proces krzepnięcia
Dodano:
|22 Cze 2011|, 2011 16:26
|
|
|
Naukowcy z Polski odkryli, że połączenie kwasów tłuszczowych omega-3 i dwóch leków przeciwpłytkowych, aspiryny i klopidogrelu, zmienia proces krzepliwości krwi, potencjalnie pomagając obniżyć ryzyko zawału serca u pacjentów ze stentami w tętnicach serca. Odkrycia dokonane w toku badań, które mogą przełożyć się na udoskonalone metody ochrony pacjentów, opublikowano w czasopiśmie Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology: Journal of the American Heart Association.
Eksperci przyznają, że żywność bogata w kwasy tłuszczowe omega-3, np. łosoś, odgrywa ważną rolę w obniżaniu ryzyka wystąpienia problemów z sercem u osób cierpiących na chorobę wieńcową. W tych badaniach naukowcy z Instytutu Kardiologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Polska, podawali badanym kwasy tłuszczowe omega-3 w formie tabletki i zachęcali ich do spożywania większej ilości tłustych ryb.
"Nie ma innych badań nad wpływem kwasów tłuszczowych omega-3 na pacjentów, którzy już zostali poddani optymalnej terapii po umieszczeniu stentu" - wyjaśnia naczelny autor badań, profesor Grzegorz Gajos z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. "To były badania weryfikujące koncepcję. Szukaliśmy jakiegoś efektu i tego, co to może być."
W toku badań nazwanych Omega-PCI (Przezskórna interwencja na naczyniach wieńcowych), które były prowadzone metodą podwójne ślepej próby z użyciem placebo, odkryto że u osób przyjmujących tabletki z kwasami omega-3 wraz z aspiryną i klopidogrelem stwierdzono skrzepy krwi zagrożone uszkodzeniem w porównaniu do pacjentów przyjmujących wyłącznie leki przeciwpłytkowe. Zdaniem naukowców szczególnie interesująca były włókna proteinowe i przeplatana struktura, jaką tworzą w skrzepniętej krwi.
Profesor Gajos wraz z zespołem przeanalizował odkrycia na podstawie 54 badanych (41 mężczyzn i 13 kobiet o średniej wieku 62,8 lat) cierpiących na stabilną chorobę wieńcową, którzy zostali poddani procedurze cewnikowania, aby odblokować tętnice serca i mają założone stenty, które mają zapewnić, że naczynia pozostaną otwarte. W ramach badań zespół umieścił 30 badanych w grupie poddawanej leczeniu, a 24 w grupie kontrolnej przed zabiegiem serca. Te same dzienne dawki aspiryny i klopidogrelu były podawane obydwu grupom przez okres czterech tygodni po założeniu stentów. Grupa objęta badaniem otrzymywała 1.000 miligramów kwasów omega-3 dziennie, a osobom z grupy kontrolnej codziennie podawano placebo.
Wyniki pokazały, że osoby z grupy objętej badaniem wytwarzały mniejsze ilości trombiny, o której eksperci wiedzą, że jest czynnikiem krzepnięcia, a powstające skrzepy miały zmienioną i korzystną strukturę ułatwiającą ich rozerwanie. Naukowcy odkryli, że czas niszczenia skrzepu w grupie objętej leczeniem jest o 14,3% krótszy niż w grupie kontrolnej. Zespół odkrył również, że badani z grupy objętej leczeniem mieli mniejszy stres oksydacyjny i nie wykazywali większych zmian w fibrynogenie, białku wytwarzanym przez wątrobę, oraz w stężeniach czynników krzepnięcia (II, XIII).
"Wyniki naszych badań sugerują, że połączone, umiarkowane działanie przeciwzakrzepowe i przeciwpłytkowe kwasów omega-3 w powiązaniu z oddziaływaniem innych form leczenia, może przynieść lepsze wyniki u osób cierpiących na choroby wieńcowe" - zauważa profesor Gajos, dodając że naukowcy planują dalsze prace.
Za: CORDIS
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Kwasy tłuszczowe omega-3 ( -3, zwane też kwasami tłuszczowymi n-3) nienasycone kwasy tłuszczowe, których ostatnie wiązanie podwójne w łańcuchu węglowym znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla. Do tej grupy należą m.in. wielonienasycone kwasy pełniące ważną rolę w odżywianiu człowieka:
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|