• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Dobre kalorie

    01.10.2008. 16:32
    opublikowane przez: Maksymilian Gajda

    Dobre kalorie to takie, które nie tylko zaspokajają głód, ale także dostarczają wielu cennych składników odżywczych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz odpowiedzialnych za wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Ludzki organizm to niewątpliwie cud natury, jednak o ten cud trzeba dbać każdego dnia. Podstawą zdrowia i dobrego samopoczucia jest zbilansowana, codzienna dieta.

    Zazwyczaj nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że wymagania naszego organizmu są dosyć wysokie i aby zapewnić mu wszystkie elementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania powinniśmy dostarczać mu codziennie blisko 60 różnorodnych składników odżywczych. Na liczbę tę składają się aminokwasy, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, cukrowce, makroelementy (wapń, fosfor, żelazo, jod, magnez, potas, sód, chlor, siarka), mikroelementy (cynk, miedź, mangan, kobalt, molibden, selen, fluor, chrom, nikiel, krzem, tytan, wanad) oraz witaminy i związki o charakterze witaminowym (witamina A, D, E, K, C, B1, B2, B6, B12, H, PP, kwas foliowy, kwas pantotenowy, kwas paraaminobenzoesowy, kwas liponowy, cholina, inozytol, rutyna).

    Pożywienie powinno zawierać także odpowiednią ilość błonnika pokarmowego, który umożliwia prawidłową przemianę materii oraz ułatwia usuwanie toksyn z organizmu. Można więc powiedzieć, że im więcej składników odżywczych zawiera dany pokarm, tym jest on lepszy dla naszego organizmu, a my spożywając go, nie zapełniamy jedynie żołądka, lecz dbamy o prawidłowe funkcjonowanie naszego serca, mózgu, oczu, czy układu kostnego. Jeśli więc pokarm zawiera wiele składników odżywczych, kalorie w nim dostarczane możemy nazwać dobrymi.

    Porównanie dobrych i złych kalorii
    O tym, że warto wybierać Dobre Kalorie, a nie tylko je liczyć!

    Dobre Kalorie to te, które nie tylko zaspokajają głód, ale dostarczają wielu cennych składników odżywczych: mikro- i makroelementów, błonnika pokarmowego, witamin, antyutleniaczy oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz odpowiedzialnych za wygląd naszej skóry, włosów i paznokci.

    Te same 100 kcal, pochodzące z różnych produktów, może dostarczyć organizmowi cennych składników odżywczych, lub też dać nam same substancje energetyczne, czyli węglowodany i tłuszcz. Właściwa dieta to nie ograniczenie kalorii kosztem wartości odżywczych. Jak widać na przykładzie Otrębusiów i orzeszków sojowych, ciastka i przekąski też mogą być bogate w wartościowe, niezbędne dla zdrowia składniki.
    Poniżej przedstawiamy porównanie ilości składników odżywczych dostarczanych razem z energią pochodzącą z różnych produktów.

    Dobra Kaloria " o nowej marce

    Firma Marek Kubara z Częstochowy wprowadza na rynek nową markę żywności funkcjonalnej. Dobra Kaloria to marka idąca pod prąd. Przekorna nazwa, która w dobie straszenia kaloriami mówi odważnie, że kalorie są nam potrzebne i że mogą być dobre. Ważne jest jedynie to, w jakim pokarmie je przyswajamy.
    Produkty tworzące markę Dobra Kaloria udowadniają, że kalorie spożywane w wartościowej żywności mogą wpływać korzystnie na funkcjonowanie naszego organizmu, nasz wygląd oraz ogólne samopoczucie.

    Na przykład wchodzące w skład marki Otrębusie to najbogatsze w błonnik ciastka, jakie można znaleźć na polskim rynku. Prażone ziarna dyni, słonecznika, soi i sezamu to mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, makro- i mikroelementów, witamin z grupy B, a zarodki pszenne stanowią najcenniejszą część ziarna i są źródłem kwasów omega-3 oraz witaminy E, zwanej witaminą młodości. Co bardzo istotne, wyroby marki Dobra Kaloria produkowane są bez sztucznych aromatów, wzmacniaczy smaku i konserwantów.

    Marka Dobra Kaloria została stworzona przez doświadczoną w zakresie produkcji żywności funkcjonalnej i ekologicznej firmę Marek Kubara z Częstochowy. Produkty wchodzące w skład marki powstały na bazie autorskich receptur tej firmy.
    Marka Dobra Kaloria to trzy linie produktów wyróżnione trzema kolorami opakowań: śniadaniowe " pomarańczowe, przekąski " zielone i ciastka " czerwone. Każda z tych linii dostarcza organizmowi innych wartości odżywczych oraz może być stosowana o różnych porach dnia.


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób takich jak otyłość, nowotwory, choroby serca. Zdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych i wody. Składniki pokarmowe mogą być dostarczane w postaci różnych produktów, dlatego wiele sposobów odżywiania i diet może być uznane za zdrowe. Należy zapewnić odpowiednią ilość makroskładników (tłuszcze, białka, węglowodany), mikroskładników (sole mineralne) oraz energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Najważniejszym zadaniem układu pokarmowego człowieka jest pobieranie pokarmów i wody, trawienie i przyswajanie składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestrawione, zbędne resztki pokarmowe podlegają usunięciu (defekacja). Puste kalorie - te składniki pożywienia, które dostarczone organizmowi powodują krótkofalowy przyrost energii, nie prowadząc do jej efektywnego spalania w procesie przemiany materii. W wyniku tego we krwi oraz komórkach narządów, a co za tym idzie w tkankach i samych narządach gromadzą się wszelkie związki, które najprościej można nazwać ubocznymi skutkami przemiany materii lub złogami. Organizm po pewnym czasie je wydala, ale często takie niespożytkowane kalorie mogą prowadzić do zaburzeń w pracy wielu narządów, między innymi trzustki, wątroby, także serca i układu wieńcowego. Puste kalorie występują m.in. w produktach zawierających sacharozę (np. słodycze), a także w alkoholu.

    Dieta zrównoważona to taka, która jest złożona z białek, tłuszczów i węglowodanów. Dostarcza ona organizmowi niezbędnych substancji odżywczych, wykorzystywanych do wzrostu, produkcji energii oraz procesów naprawczych. Powinna ona zawierać niezbędne sole mineralne, witaminy, błonnik. Składniki odżywcze – substancje chemiczne dostarczane do organizmu przez pokarm, który dostaje się do niego poprzez układ pokarmowy i wydobywane są z niego w procesie trawienia. Elementy produktów spożywczych są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

    Wartość odżywcza – stopień zawartości poszczególnych składników odżywczych (np. białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin) w pożywieniu. Określana procentowo lub w liczbach bezwzględnych na jednostkę wagi lub objętości. Informacja o niej powinna znajdować się na opakowaniach produktów spożywczych. Normy żywienia – przyjęta na podstawie badań ilość energii i składników odżywczych wystarczająca zaspokojeniu znanych potrzeb żywieniowych praktycznie wszystkich zdrowych osób w populacji. Spożycie zgodne z określonymi w normach ma zapobiec chorobom z niedoboru energii i składników odżywczych, a także szkodliwym skutkom ich nadmiernej podaży. Należy pamiętać, że normy opracowywane są dla grup ludności, a nie dla poszczególnych osób i przeznaczone są dla ludzi zdrowych. Osoby chore powinny stosować się do zaleceń żywieniowych wyznaczonych przez lekarza specjalistę. Normy żywienia człowieka stosowane są w wielu dziedzinach związanych z żywnością i żywieniem, w tym przede wszystkim w:

    Witaminy – grupa organicznych związków chemicznych o różnorodnej budowie, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu żywego. Mogą być pochodzenia naturalnego lub otrzymywane syntetycznie. Dla człowieka witaminy są egzogenne (ludzki organizm ich nie syntezuje), w związku z czym muszą być dostarczane z pokarmem (najczęściej w postaci prowitamin). Przeciwne działanie do witamin wykazują antywitaminy. High Temperature Short Time (HTST) - zasada dotycząca termicznego utrwalania żywności. Zgodnie z tą zasadą produkty należy utrwalać w wysokiej temperaturze ale w krótkim czasie czasie. Znajduje ona zastosowanie wyłącznie dla homogenicznych produktów ciekłych, ale prowadzi do mniejszych strat składników odżywczych oraz lepszego zachowania cech sensorycznych. Typowym przykładem zastosowania zasady HTST jest sterylizacja UHT.

    Pytel - drobne sito z gazy młyńskiej służące do odsiewania mąki od otrąb. Kilkakrotnie mielona mąka dokładnie oczyszczona i przesiana przez pytel nosiła niegdyś nazwę mąki pytlowej, a wypiekany z niej chleb nazywano chlebem pytlowym. Przesiewanie przez pytel czyni mąkę delikatną, powoduje jednak utratę wielu wartościowych składników (głównie błonnika, a także białka, składników mineralnych oraz witamin), które znajdują się w okrywie ziarna.

    Retranslokacja – wycofanie składników odżywczych z liści przed ich starzeniem. Ze starzejących się liści drzew podczas starzenia wycofane zostają związki azotu, fosforu i potasu oraz węglowodany. Wycofanie składników odżywczych następuje przed zrzuceniem liści. W starzejących się liściach Pinus sylvestris stwierdzono spadek zawartości tych pierwiastków o 62-93%. Wycofane składniki zużywane są do budowy nowych tkanek rośliny. Efektywność retranslokacji jest większa na glebach żyznych przy szybkim pobieraniu związków mineralnych i szybkim wzroście. Proces zachodzi powszechnie u drzew. Wcześniej uważano, że proces jest dostosowaniem do ubogiego w składniki mineralne siedliska.

    Kwasy tłuszczowe omega-6 (zwane też kwasami tłuszczowymi n-6 lub ω-6) – nienasycone kwasy tłuszczowe, których ostatnie wiązanie podwójne znajduje się przy szóstym od końca atomie węgla łańcucha węglowodorowego. W postaci acylogliceroli wchodzą w skład tłuszczów. Kwasy omega-6 należą do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), co oznacza, że nie są one produkowane przez organizm człowieka, a jednocześnie są mu potrzebne do prawidłowego funkcjonowania i muszą być pobierane z pożywienia. Sukraloza (C12H19Cl3O8) – pochodna sacharozy, w której trzy grupy hydroksylowe zostały podstawione atomami chloru. Jest stosowana jako słodzik nie dostarczający do organizmu kalorii, gdyż nie jest przezeń metabolizowany. Na rynku spożywczym dystrybuowana pod nazwą handlową Splenda; produkt ten zawiera 1,1% sukralozy oraz maltodekstrynę i glukozę jako wypełniacze.

    Niedożywienie (łac. inanitio, ang. undernutrition) – stan organizmu żywego będący skutkiem, zazwyczaj przedłużonego, niedoboru składników pokarmowych (najczęściej tłuszczów i węglowodanów) wynikającym bądź z niedoboru określonych składników w spożywanych pokarmach, bądź to z ich niewielkiej ilości. Skutkiem niedożywienia jest zazwyczaj utrata masy ciała i wychudzenie, rzadziej objawy niedoboru jakiegoś składnika, np. witamin w spożywanym pokarmie. Niedożywienie może być przyczyną znacznego osłabienia organizmu i depresji, apatii czy rozdrażnienia. Dieta CRON (Calorie Restriction with Optimal Nutrition – Ograniczenie Kalorii z Optymalnym Odżywianiem) – bogata w składniki odżywcze, bardzo niskokaloryczna dieta, której twórcami są Roy Walford i Lisa Walford. Dieta CRON polega na ograniczeniu kalorii w nadziei, że polepszy to stan zdrowia i opóźni starzenie się, w oparciu o wartości określone przez zalecane dzienne spożycie poszczególnych składników odżywczych. Inne nazwy tej diety to: CR-diet, Longevity diet i Anti-Aging Plan. Walfordowie, Delaney i inni założyli Calorie Restriction Society (Stowarzyszenie Ograniczania Kalorii) w celu promocji diety CRON.

    Resorpcja w nerkach (wchłanianie zwrotne) - jest to drugi etap tworzenia się moczu. Z moczu pierwotnego do krwi powraca wiele ważnych i cennych substancji dla organizmu. Proces przebiega bardzo intensywnie, gdyż kanaliki nefronów otacza gęsta sieć włosowatych naczyń krwionośnych. Wchłanianiu zwrotnemu podlegają: znaczna część wody, soli mineralnych, witamin, glukoza, aminokwasy, jony niektórych pierwiastków i innych składników odżywczych zawartych w moczu pierwotnym. Dzięki temu zagęszcza się mocz oraz zmienia się jego skład. Ok. 1,5 litra moczu powstaje w wyniku wchłaniniania zwrotnego. Skład moczu ostatecznego to : znaczna część wody, ok. 95%. Związki organiczne (m.in. mocznik i barwniki moczu), ok. 2,5%. Sole mineralne ( w większości chlorek sodu), ok. 1,5%. Zachodzi w kanalikach nefronów.

    Dodano: 01.10.2008. 16:32  


    Najnowsze