• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Joga działa przeciwzapalnie

    18.01.2010. 19:01
    opublikowane przez: Piotr aewski-Banaszak

    Regularne uprawianie jogi może łagodzić w organizmie stany zapalne, które są podłożem wielu poważnych schorzeń, jak choroby układu krążenia czy stawów - wynika z badań, które publikuje pismo "Psychosomatic Medicine".

    Jak wykazali naukowcy z Uniwersytetu Stanu Ohio, kobiety rutynowo ćwiczące jogę mają we krwi niższe stężenie interleukiny-6 (IL-6), która jest jednym z podstawowych związków pobudzających reakcje zapalne w organizmie. Nadmierną aktywność IL-6 powiązano z wyższym ryzykiem chorób serca, udaru mózgu, cukrzycy typu 2, zapaleniem stawów i wieloma innymi poważnymi schorzeniami związanymi z wiekiem.

    Stany zapalne stają się częstsze u osób zestresowanych i starzejących się. Łagodzenie ich może przynosić znaczne krótko- i długoterminowe korzyści, podkreślają autorzy pracy.

    Badaniami objęto 50 kobiet o średniej wieku 41 lat. Podzielono je na dwie grupy - "nowicjuszki", które od niedawna brały udział w zajęciach jogi lub uprawiały ją w domu stosując kasety wideo i łącznie wzięły udział w 6-12 sesjach oraz "mistrzynie", które praktykowały jogę raz w tygodniu minimum przez ostatnie 2 lata lub dwa razy w tygodniu minimum przez ostatni rok.

    Wszystkie panie wzięły udział w trzech spotkaniach, zorganizowanych w dwutygodniowych odstępach. Na początku każdego z nich wypełniały ankietę i przechodziły testy psychologiczne oceniające nastrój i poziom lęku. Później wykonywały różne czynności nasilające stres, jak zanurzanie stopy w lodowatej wodzie na 1 minutę, a następnie rozwiązywanie serii coraz trudniejszych zadań matematycznych bez pomocy papieru i ołówka. Jednocześnie, każdej z kobiet kilkakrotnie pobierano krew za pomocą umocowanego w żyle ramiennej wenflonu.

    Analiza próbek krwi wykazała, że u "mistrzyń" poziom IL-6 był o 41 proc. niższy niż w grupie "nowicjuszek". Również po stresującym doświadczeniu poziom tej cytokiny rósł w znacznie mniejszym stopniu u kobiet dłużej praktykujących jogę.

    Jak tłumaczy prowadząca badania psychiatra, prof. Janice Kiecolt-Glaser, oznacza to, że +mistrzynie" już na początku badań miały mniej nasilone procesy zapalne w organizmie niż "nowicjuszki", reagowały też mniejszym stanem zapalnym na stres.

    Zdaniem specjalistki, najnowsze badania rodzą nadzieję, że praktykując jogę ludzie mogą nauczyć się reagować słabiej na stresujące sytuacje przytrafiające się w codziennym życiu.

    Jak tłumaczy jeden z autorów pracy prof. Bill Malarkey, wraz z wiekiem nasze mięśnie skracają się i stają się bardziej napięte, głównie z powodu braku aktywności fizycznej. "Rozciąganie i pozy praktykowane na zajęciach jogi zwiększają elastyczność ciała, co z kolei pozwala na rozluźnienie i redukcję stresu" - wyjaśnia.

    Naukowcy uważają, że regularne praktykowanie jogi lub innych ćwiczeń może pomóc w walce z problemami zdrowotnymi nękającymi starzejące się społeczeństwa. "Wiemy, że stany zapalne odgrywają podstawową rolę w rozwoju wielu schorzeń. Joga wydaje się być prostym i przyjemnym sposobem pozwalającym zredukować ryzyko choroby serca, cukrzycy i innych związanych z podeszłym wiekiem schorzeń" - podsumowuje biorący udział w badaniach prof. Ron Glaser, wirusolog, immunolog i genetyk.

    Źródło:
    PAP - Nauka w Polsce

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Kujogin ( "zły jogin") – osoba praktykująca jogę w niewłaściwy sposób. Jest to aspirant, który z powodu błędów nie może osiągnąć celów jogi, takich jak boskość, uduchowienie czy wyzwolenie. Klasycznie wymienia się dziewięć poważnych błędów w praktyce jogi. Wspominają o kujoginach traktaty takie jak "Bhagawatapurana" czy "Uddhawagita" . Pilates – system ćwiczeń fizycznych wymyślony na początku XX wieku przez Niemca Josefa Humbertusa Pilatesa, którego celem miało być rozciągnięcie i uelastycznienie wszystkich mięśni ciała. System pilates to połączenie jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Według założeń Pilatesa, metoda ta przyczyniać się ma do: wzmocnienia mięśni bez ich nadmiernego rozbudowania, odciążenia kręgosłupa, poprawy postawy, uelastycznienia ciała, obniżenia poziomu stresu oraz ogólnej poprawy zdrowia osób ćwiczących. Abhjasa – w filozofii jogi termin oznaczający praktykę jogi lub ćwiczenie jogiczne (w szerokim tego słowa znaczeniu).

    Sławomir Bubicz (ur. 1957) – założyciel i właściciel Akademii Hatha Jogi w Warszawie; jeden z pionierów jogi w Polsce. Joga klasyczna, asztanga joga (sans.: "ośmioczłonowa joga", dewanagari राजयोग Radźa joga "joga królewska") – starożytny system jogi, któremu ostateczny kształt nadał Patańdżali w swoich Jogasutrach. W tej postaci został uznany za jeden z sześciu ortodoksyjnych (tzn. uznających autorytet Wed) systemów filozoficznych. Teoretyczną podbudowę stanowi dlań sankhja – inny z tych sześciu systemów, natomiast sama joga skupia się na zagadnieniach praktyki.

    Bikram Yoga − rodzaj jogi, którą Bikram Choudhury stworzył na podstawie tradycyjnych technik jogi (Hathajoga). Bikram joga praktykowana jest w pomieszczeniu podgrzewanym do 105 °F (≈ 40,6 °C) o wilgotności 40-50%. Swami Kuvalayananda (Jaganath Ganesh Gune) (ur. 30 sierpnia 1883, zm. 18 kwietnia 1966) – indyjski naukowiec, autor monumentalnych badań praktyk jogi, pionier współczesnych akademickich badań jogi i indyjskiego systemu wychowania fizycznego, założyciel Kaivalyadhama Institute, popularyzator hathajogi w świecie. Za życia jego imię było synonimem jogi.

    Hatha-joga (dewanagari हठयोग ) – jedna z najbardziej znanych na Zachodzie tradycji indyjskiej jogi, bazująca głównie na pozycjach ciała zwanych asana, sześciu procesach oczyszczających krija oraz na kontroli oddechu (pranajama). Najbardziej znany autorytatywny tekst tej szkoły to Hathajogapradipika. Sahadźa joga (ang. Sahaja Yoga) – współczesny system jogi oparty na metodach medytacji opracowanych w 1970 roku przez panią Nirmalę Shrivastava (przez praktykujących nazywaną Śri Matadźi Nirmala Dewi).

    Pranajama – w praktykach jogi technika opanowania oddechu, mająca na celu jego maksymalne spowolnienie i zrytmizowanie. Oddech podzielony jest na trzy fazy: puraka (głęboki wdech), rećaka (wydech) oraz kumbhaka (wstrzymanie oddechu po wdechu lub wydechu). W ośmioczłonowej klasycznej jodze indyjskiej pranajama stanowi kolejny człon po asanie. Pranajama stanowi również istotną część praktyki hathajogi. Celem ćwiczeń oddechowych jest usunięcie przeszkód pojawiających się na drodze poznania. Spowalniając oddech, jogin może z pełną świadomością wniknąć w pewne stany świadomości, które podczas zwykłego czuwania są dla świadomości niedostępne, np. w stan marzeń sennych (skr.: svapna). Zgodnie z zaleceniami traktatu Hathajogapradipika, ćwiczenia oddechowe należy wykonywać cztery razy na dobę, za każdym razem 80 cykli oddechów. Odpowiednie asany to siddhāsana, vīrāsana, padmāsana i baddhakoṇāsana.

    Dodano: 18.01.2010. 19:01  


    Najnowsze