• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Kopacz o zmianach w systemie kształcenia lekarzy

    03.03.2011. 13:04
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów poprzez umożliwienie lekarzom zdobycia umiejętności z zakresu węższych niż dotychczasowe specjalizacje dziedzin medycyny zapowiedziała w środę minister zdrowia Ewa Kopacz.



    Jak powiedziała Kopacz podczas spotkania z dziennikarzami, przygotowany w resorcie kolejny projekt noweli Ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty zakłada zmiany w systemie kształcenia podyplomowego lekarzy. Po wejściu jej w życie lekarze będą mogli uzyskiwać kwalifikacje i kompetencje zawodowe (tzw. umiejętności) obejmujące tylko część zakresu jednej lub kilku dziedzin medycyny. Potwierdzeniem wiedzy z tego zakresu ma być Państwowy Egzamin Umiejętności (PEU).

    Projekt przyjęło kierownictwo MZ, teraz trafi do zewnętrznych uzgodnień.

    Warunkiem uzyskania świadectwa umiejętności ma być odbycie szkolenia z zakresu danej, węższej dziedziny. Szkolenia z zakresu umiejętności mają być płatne, ale MZ planuje wprowadzenie mechanizmu zabezpieczającego przed windowaniem ich cen - jednostki szkolące będą mogły określić cenę szkolenia na poziomie nie wyższym niż 110 proc. poniesionych na nie kosztów.

    Za szkolenie zapłaci lekarz, zatrudniający go podmiot, który skierował go na to szkolenie, lub jednostka wpisana do rejestru podmiotów akredytowanych.

    Programy szkoleń z zakresu danej umiejętności ma opracowywać komisja programowa powoływana przez dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (CMKP), której skład będzie zatwierdzać minister zdrowia.

    Jeśli zakres odbytych przez lekarza dotychczas szkoleń pokryje się z zakresem szkolenia niezbędnego do uzyskania danej umiejętności, będzie on mógł od razu przystąpić do PEU. Lekarz posiadający tytuł specjalisty w określonej dziedzinie medycyny będzie mógł uzyskać świadectwo umiejętności obejmujące tę specjalizację bez odbywania szkolenia z zakresu umiejętności, jeżeli nie miał przerwy w wykonywaniu zawodu dłuższe niż pięć lat. Lekarz specjalista też będzie musiał zdać właściwy egzamin PEU.

    PEU ma być egzaminem ogólnopolskim, zewnętrznym i niezależnym, przeprowadzanym i organizowanym dla całego kraju i wszystkich umiejętności przez Centrum Egzaminów Medycznych. Ma się składać z części testowej i ustnej. Na przygotowanie się i przystąpienie do PEU lekarzowi ma przysługiwać sześć dni urlopu szkoleniowego, za który będzie miał prawo do wynagrodzenia.

    Niektóre umiejętności będą dostępne dla wszystkich lekarzy, inne - tylko dla lekarzy posiadających tytuł specjalisty lub specjalizacji II stopnia w odpowiedniej dziedzinie medycyny. Szczegółowy wykaz umiejętności ma być określony w rozporządzeniu do ustawy.

    Dotychczas do MZ zgłoszone zostały propozycje dotyczące określenia ok. 50 takich umiejętności. Jedną z nich jest np. umiejętność z zakresu angiologii inwazyjnej, którą będą mogli uzyskać lekarze kardiolodzy, neurolodzy, angiolodzy, chirurdzy naczyniowi, kardiolodzy dziecięcy oraz radiolodzy i diagności obrazowi.

    Szkolenia z zakresu umiejętności mają prowadzić podmioty wpisane do rejestru podmiotów akredytowanych, który będzie prowadzić CMKP. Akredytacja będzie udzielana na 5 lat.

    Jak poinformowała Kopacz, w resorcie trwają też prace nad takimi zmianami w prawie, które umożliwią lekarzom - od wielu lat posiadającym tylko I stopień specjalizacji w danej dziedzinie medycyny - przystąpienie do egzaminu specjalizacyjnego. Możliwość taką ma uzyskać ok. 50 tys. osób.MCA

    PAP - Nauka w Polsce

    abr/ gma/ bsz



    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Umiejętność (z ang. skill) to obok współczynników typ danych liczbowych w grach fabularnych, opisujących postać gracza. Umiejętności określają jak zaawansowana jest w danej dziedzinie postać. Im większa jest wartość danej umiejętności, tym łatwiej jest wykonać postaci test związany z nią. Umiejętności dotyczą zasadniczo dziedzin, których można się nauczyć; ponadto zwykle łatwiej jest je zdobyć (lub zwiększyć ich poziom) niż współczynniki.

    Praca grupowa – forma współpracy naukowej. Ma ona na celu odkrycie różnic indywidualnych uczniów, kształtowanie ich wiedzy, umiejętności ogólnych (m.in. umięjętność współpracy, umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność krytycznego myślenia), postawy, jak również uczenia się od siebie i łączenia umiejętności poszczególnych uczniów do określonego zadania

    Umiejętności menedżerskie - określone zdolności do sprawnego oraz skutecznego rozwiązywania wszelkich problemów zarządzania. Umiejętności te zawierają liczne doświadczenia zawodowe, różne potrzebne zręczności w działaniu danej firmy oraz określone kwalifikacje zawodowe.

    Kwalifikacje zawodowe – rozumiane są jako zestaw wiedzy i umiejętności wymaganych do realizacji składowych zadań zawodowych (w wybranej specjalności). Wynikają z określonych dokumentów (świadectw, dyplomów, zaświadczeń) i stwarzają domniemanie, że legitymujący się nimi człowiek ma odpowiednie kompetencje.

    Polska Akademia Umiejętności (w skrócie PAU, do 1919 pod nazwą Akademia Umiejętności, w skrócie AU) – instytucja naukowa mająca status stowarzyszenia, korporacja uczonych skupiająca elitę kadry naukowej.

    Szkolenie – zajęcia pozaszkolne mające na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia. W szkoleniu, w odróżnieniu do liczniejszej pod względem uczestników konferencji, bierze udział najczęściej ok. 15-30 osób.

    Polska Akademia Umiejętności (w skrócie PAU, do 1919 pod nazwą Akademia Umiejętności, w skrócie AU) – instytucja naukowa mająca status stowarzyszenia, korporacja uczonych skupiająca elitę kadry naukowej.

    Dodano: 03.03.2011. 13:04  


    Najnowsze