• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Niedobór witamin a styl życia

    28.05.2009. 23:44
    opublikowane przez: Maksymilian Gajda

    Poranek. Jogurt plus kawa. Popołudnie, bułka drożdżówka z budyniem, pączek precel z lukrem sztuk dwa lub kupiona kanapka z majonezem. Na popitkę druga kawa lub napój gazowany. Wieczór. Zamówiona pizza lub odgrzewany obiad. Czy wydaje Ci się to znajome?

    Dieta współczesnego, ciężko pracującego Polaka bulwersuje dietetyków a mrozi żywieniowców. Szybkie lunche spożywane w biegu, pełne prostych łatwoprzyswajalnych węglowodanów i pustych kalorii, zamiast pełnowartościowego obiadu czy śniadania, to dziś standard. Wszystko "zalewane" kawą i napojami energetyzującymi. Do tego zapraszające do siebie na każdym rogu Fast Foody, które wychodząc naprzeciw "szybkiemu" stylowi życia ostatnio uzupełniły ofertę o śniadania i kolacje.

    Tego typu dieta jest pozbawiona niezbędnych w codziennej diecie składników odżywczych takich jak błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, wapń czy witaminy z grupy B (na czele z kwasem foliowym).

    Potwierdzają to oficjalne źródła. Według Instytutu Żywności i Żywienia przeciętny Polak dostarcza swojemu organizmowi zbyt dużą ilość tłuszczu. Dodatkowo aż 11-12 proc. energii w diecie Polaków pochodzi z nasyconych kwasów tłuszczowych. Wysokie spożycie tłuszczów zwierzęcych oraz mała podaż kwasu foliowego znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia takich jak choroba niedokrwienna serca, udary, zawały mięśnia sercowego czy miażdżyca.

    Spożywana przez nas wysoko przetworzona żywność jest szczególnie uboga w składniki mineralne i witaminy. Przykładowo, niezbędny w organizmie każdego człowieka kwas foliowy, jest dostarczany w diecie statystycznego Polaka w zaledwie 40 proc. (0,15 " 0,25 mg przy średnim zapotrzebowaniu 0,4 - 0,6mg/dobę).

    Dlaczego warto dbać o właściwy poziom witamin? Wspomniany wcześniej kwas foliowy wspomaga funkcjonowanie układu pokarmowego usprawniając pracę wątroby i żołądka, zapobiega występowaniu chorób układu krążenia, miażdżycy i zawałom serca, a także niektórym nowotworom. Aby dostarczyć go do naszej diety wystarczy codziennie spożywać produkty takie jak sałatę, szpinak, pietruszkę, rośliny strączkowe lub owoce (pomarańcze, kiwi, awokado). Kwas foliowy znajduje się również w znacznych ilościach w wątrobie wołowej i drobiowej oraz żółtku jaja. Osoby które mają źle zbilansowaną dietę czyli nie uwzględniają w swoim jadłospisie wyżej wymienionych produktów mogą uzupełnić jego niedobór zaopatrując się w kwas foliowy w tabletkach np. dostępny w każdej aptece popularny preparat Folik. Dostarczany w postaci tabletki kwas foliowy jest lepiej przyswajalny przez organizm niż ten pochodzący z naturalnych źródeł, gdyż jego bioprzyswajalność jest bliska 100 proc.

    Jak jeszcze dostarczyć do naszej diety niezbędnych witamin? Głównym naszym celem powinna być zmiana lub modyfikacja stylu życia. W codziennej diecie powinny pojawić się świeże owoce i warzywa. Pamiętając o zdrowiu powinniśmy wyeliminować lub zminimalizować słodkie, gazowane napoje, ograniczyć kawę, zastępując je wodą mineralną i zieloną herbatą. Jeśli podejrzewamy u siebie niedobór określonej witaminy, możemy posiłkować się gotowymi preparatami, o których prawidłowe dawkowanie powinniśmy zapytać lekarza lub farmaceutę.

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Witamina B14 – mieszanka witamin B9 (Kwas foliowy lub witamina M) i B10 (Kwas p-aminobenzoesowy), którą początkowo błędnie uznano za jeden związek chemiczny. Mieszanina uzyskiwana była z drożdży, jaj i roślin strączkowych. Niedobór wywoływał anemię. Suplement diety - uzupełnienie diety, dodatek zawierający niezbędne dla zdrowia składniki (zwłaszcza witaminy lub inne substancje egzogenne), których może brakować w codziennej diecie. Suplement oferowany jest najczęściej w postaci skoncentrowanej - jako tabletki, kapsułki, proszek lub płyn.. Dieta zrównoważona to taka, która jest złożona z białek, tłuszczów i węglowodanów. Dostarcza ona organizmowi niezbędnych substancji odżywczych, wykorzystywanych do wzrostu, produkcji energii oraz procesów naprawczych. Powinna ona zawierać niezbędne sole mineralne, witaminy, błonnik.

    Kwas foliowy (folacyna, witamina B9, witamina M, witamina B11, kwas listny) – organiczny związek chemiczny z grupy witamin B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folium oznaczającego "liść". Niedokrwistość megaloblastyczna to niedokrwistość makrocytarna powstała na skutek nieprawidłowej syntezy DNA (do której te witaminy są niezbędne) przy prawidłowej syntezie białek i RNA. Efektem jest zaburzenie dojrzewania komórek krwi, zwane dyssynchronizacją. Niedokrwistość megaloblastyczna jest wynikiem niedoboru witaminy B12 lub kwasu foliowego.

    Kwas orotowy (nazwa systematyczna - kwas 2,6-diokso-1,2,3,6-tetrahydro-4-pirymidynowy lub kwas 6-uracylokarboksylowy) - organiczny związek chemiczny, pochodna uracylu, uczestniczy w metabolizmie kwasu foliowego i witaminy B12. Powstaje i jest niezbędny przy przemianach pirymidyn, np. w trakcie syntezy nukleotydów. Hipowitaminoza - zespół objawów wywołanych zbyt małą ilością jednej lub kilku witamin w organizmie. Występuje na skutek niedoboru witamin w diecie (hipowitaminoza pierwotna) lub w efekcie upośledzenia wchłaniania witamin z pokarmu, działania leków albo zwiększonego zapotrzebowania w przebiegu chorób lub w czasie ciąży (hipowitaminoza wtórna).

    Permareksja - to uzależnienie od bycia na diecie. Polega ono na skrupulatnym ważeniu posiłków, dokładnym liczeniu kalorii i ciągłym planowaniu katorżniczych ograniczeń w codziennym jadłospisie. Sama w sobie nie jest chorobą i nie musi prowadzić do niej. Jednak zdarza się, że ludzie cierpiący na permareksję (szczególnie kobiety) mogą doprowadzić się do anoreksji, poprzez stosowanie diety niezawierającej odpowiedniej liczby kalorii potrzebnej organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Sole mineralne – nieorganiczne związki chemiczne z grupy soli. Pojęcie to często odnosi się do soli spotykanych w naturze (w organizmach żywych, pożywieniu itp.). Sole mineralne są ważnym składnikiem diety człowieka, spełniają bowiem rolę budulcową oraz regulatorową. Stanowią około 4% organizmu człowieka (przy czym najważniejsze to chlorek sodu, a także sole wapnia i magnezu). Niedostateczna ilość soli mineralnych w diecie może prowadzić do poważnych zaburzeń w organizmie człowieka.

    Dodano: 28.05.2009. 23:44  


    Najnowsze