• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Opracowywanie bezpiecznych i skutecznych leków łagodzących przewlekły ból u dzieci

    09.12.2013. 15:37
    opublikowane przez: Redakcja

    Właśnie rozpoczęła się realizacja dofinansowanego ze środków unijnych projektu, który ma podnieść jakość życia dzieci cierpiących na przewlekły ból - leczonych w większości przypadków lekami niedopuszczonymi oficjalnie do obrotu. Projekt GAPP (GAbapentin in Paediatric Pain), w który zaangażowało się dziewięć państw z UE i spoza jej granic, to pierwsze międzynarodowe przedsięwzięcie całkowicie poświęcone temu problemowi.

    Według szacunków na przewlekły ból cierpi od 15% do 20% dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Mimo powszechności problemu jest on słabo rozpoznany i często niedostatecznie leczony. Zwykłe środki przeciwbólowe mają niewielki albo żaden wpływ na przewlekły ból neuropatyczny - specyficzną postać bólu związaną z układem nerwowym - i dlatego zamiast nich stosowanych jest wiele tradycyjnych leków przeciwdrgawkowych.

    Gabapentin na przykład stosuje się od wielu lat w leczeniu tego typu bólu, zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Mechanizm przeciwbólowego działania gabapentinu pozostaje nieznany, ale pozytywna reakcja została wykazana w wielu publikacjach. Dotychczas jednak większość literatury z tej dziedziny to opisy przypadków z jedynie niewielką liczbą prób klinicznych.

    Z tego względu projekt GAPP ma za zadanie przestudiować zastosowanie pediatryczne leków i opracować gabapentin do leczenia przewlekłego bólu u dzieci. Projekt zaowocuje nie tylko nowymi danymi klinicznymi, ale także nowym lekiem, który ma stać się dostępny dla wszystkich.

    Na podstawie odpowiednio kontrolowanych prób klinicznych, przeprowadzone zostaną w ramach projektu badania takich zagadnień jak odpowiednie dawkowanie, skuteczność i bezpieczeństwo. Badania niekliniczne natomiast zostaną podjęte w celu oceny potencjału neurotoksycznego leku na bardzo małe dzieci.

    "Główny problem, jaki należy rozwiązać, kiedy dziecko musi zażywać lek, to podawanie odpowiedniej dawki" - mówi prof. Oscar Della Pasqua z University College London, jednego z partnerów projektu. "W innym przypadku lek może być nieskuteczny lub wywrzeć niepożądany skutek. W ramach projektu GAPP ustalimy optymalne dawkowanie nawet dla najmniejszych dzieci na bazie modeli dawkowania dla dorosłych i starszych dzieci. W ten sposób będziemy w stanie zminimalizować udział najmłodszych dzieci w próbach klinicznych".

    Spotkanie inauguracyjne, które odbyło się w listopadzie 2013 r., zgromadziło wszystkich 15 partnerów w celu omówienia planu na najbliższe cztery lata. W szczególności spotkanie miało umożliwić wszystkim uczestnikom lepsze zapoznanie się ze swoimi zadaniami i celami, zilustrować kluczowe elementy badań klinicznych i zgłębić aspekty regulacyjne specyficzne dla każdego zaangażowanego kraju. Omówiono z powodzeniem przewidziane wspólne działania i pakiety robocze projektu, aby zaplanować przyszłe działania.

    Wszyscy zaangażowani w GAPP są głęboko przekonani, że projekt może wnieść ogromny wkład w poprawę jakości życia milionów dzieci. Inicjatywa może także stworzyć cenne, nowe możliwości rynkowe dla europejskiego przemysłu farmaceutycznego.

    Projekt o wartości 7,2 mln EUR, dofinansowany ze środków Siódmego Programu Ramowego w dziedzinie Badań, Rozwoju Technologicznego i Demonstracji, będzie realizowany przez 48 miesięcy. Wkład UE wniósł 5,5 mln EUR. Pracami kieruje Consorzio per Valutazioni Biologiche e Farmacologiche (CVBF), Włochy.
    Za: CORDIS


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Dzikie dzieci, wilcze dzieci – dzieci egzystujące w społecznej izolacji, wychowywane przez zwierzęta lub posiadające jedynie pośredni kontakt z ludźmi (np. dzieci trzymane w niewoli i nie kontaktujące się z innymi ludźmi). Literackim przykładem dzieci wilczych są Romulus i Remus lub Mowgli. Przedsięwzięcie - ogólne określenie jakiegoś projektu lub działania podjętego w jakimś celu lub jakiegoś zamysłu, którego wynikiem są konkretne działania, np. działania inwestycyjne jako przedsięwzięcie inwestycyjne lub np. przedsięwzięcie termomodernizacyjne - jako opis działania mającego na celu osiągnięcie oszczędności energii w budynkach. Projekt architektoniczno-budowlany – prawnie określony zakres projektu architektonicznego obiektu budowlanego, który należy załączyć do projektu budowlanego. W ramach projektu budowlanego może wystąpić kilka projektów architektoniczno-budowlanych obiektów wchodzących w skład tego projektu. Zakres i formę projektu budowlanego (określenie inwestycji budowlanej w formie dokumentów, rysunków, planów) podaje odpowiednie rozporządzenie prawa budowlanego.

    Wykorzystywanie seksualne dzieci przez dorosłych – forma krzywdzenia dzieci, w której dziecko jest wykorzystywane w celu pobudzenia lub zaspokojenia seksualnego osoby dorosłej lub starszej młodzieży. Oprócz bezpośredniego kontaktu seksualnego, wykorzystywaniem seksualnym dzieci jest również każda sytuacja, w której dorosły nieprzyzwoicie obnaża swoje genitalia wobec dziecka, namawia (prosi lub naciska na dziecko) do brania udziału w czynnościach o charakterze seksualnym, prezentuje dziecku pornografię lub wykorzystuje dzieci do produkcji pornografii dziecięcej. Child Helpline International, CHI – międzynarodowa sieć telefonów zaufania dla dzieci. Istnieje od 2003 roku. Działa w 160 krajach i opiera się na wierze w to, że dzieci nie tylko mają własne prawa ale także są najlepszymi osobami, by zidentyfikować swoje własne problemy jeśli tylko dostarczy się im do tego odpowiednich narzędzi.

    Łódź Bajkowa – projekt, w ramach którego tworzony jest rodzinny szlak turystyczny po mieście Łodzi śladami małych pomników przedstawiających postaci z seriali dla dzieci i filmów Studia Małych Form Filmowych Se-ma-for. Docelowo „Łódź Bajkową” ma tworzyć 17 rzeźb odlanych z brązu. W ramach projektu wyemitowano także lokalną monetę „Łódka” z podobiznami wybranych bajkowych postaci. Pomysłodawcą projektu jest Piotr Trzankowski. Profil psychoedukacyjny, PEP – test oparty na rozwojowej koncepcji oceny służący do diagnozowania charakterystycznych, zindywidualizowanych sposobów uczenia się w rozwoju i terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Z założenia przeznaczony jest dla osób funkcjonujących na poziomie przedszkolnym i niższym – w wieku od 6 miesięcy do 7 lat. Stosowany jest w diagnostyce dzieci do 12 roku życia, jeżeli istnieje podejrzenie, że niektóre funkcje rozwojowe są poniżej poziomu siódmego roku życia. Dla osób powyżej 12 roku przeznaczony jest profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).

    Rozrywki dla Dzieci – pierwsze polskie czasopismo dla dzieci. Pierwszy jego numer ukazał się w 1824 roku dzięki staraniom Klementyny Hoffmanowej. Czasopismo miało spełniać przede wszystkim rolę wychowawczą. Jego układ był stały. Składało się ono z następujących działów: Zespół Westa, napady zgięciowe – występuje u niemowląt i małych dzieci - najczęściej między 3. a 9. miesiącem życia. Pojawienie się zespołu Westa u dzieci młodszych na ogół wiąże się z gorszym rokowaniem. Zespół Westa częściej stwierdza się u chłopców. Charakteryzuje się napadami, których objawem osiowym jest skłon ku przodowi. Skłon może być szybki lub powolny, mogą dołączyć się inne napady. Rozwój psychoruchowy dzieci zostaje zahamowany. Rokowanie jest na ogół niepomyślne. Napady zgięciowe występują ok. 4 roku życia, ale przeważnie dołączają się inne napady.

    Kierownik projektu (PM – Project Manager) – specjalista w dziedzinie zarządzania projektami. Jest odpowiedzialny za planowanie, realizację i zamykanie projektu. Podstawowym zadaniem kierownika projektu jest zapewnienie osiągnięcia założonych celów projektu, wytworzenie produktu spełniającego określone wymagania jakościowe. PM jest odpowiedzialny za efekt końcowy realizowanego projektu i musi być aktywny podczas wszystkich etapów projektu. Kierownik projektu może kierować m.in. projektami w budownictwie, projektami informatycznymi, projektami telekomunikacyjnymi, projektami finansowymi.

    Świetlica środowiskowa – ośrodek użyteczności publicznej, najczęściej działający na zasadzie wolontariatu, wspierający lokalną społeczność w procesie wychowywania dzieci i młodzieży. Działania świetlic środowiskowych najczęściej ukierunkowane są na dzieci i młodzież wywodzące się z rodzin patologicznych lub mających trudną sytuację materialną.

    Dzieci Zamojszczyzny – określenie dotyczące dzieci mieszkających na Zamojszczyźnie, które podczas II wojny światowej objęto przymusowymi wysiedleniami, w celu założenia tu nowych osad dla ludności niemieckiej. Według szacunków historyków Niemcy wysiedlili z Zamojszczyzny ponad 30 000 dzieci.

    Dodano: 09.12.2013. 15:37  


    Najnowsze