• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Prawidłowe zbilansowanie składników odżywczych ważniejsze od zmniejszania ilości kalorii

    04.12.2009. 15:12
    opublikowane przez: Maksymilian Gajda

    Według wyników nowych badań opublikowanych w tym tygodniu w czasopiśmie Nature utrzymywanie prawidłowej równowagi białek w diecie jest ważniejsze dla zdrowia niż obniżanie liczby spożywanych kalorii.

    W ramach badań, przeprowadzonych przez Instytut Zdrowego Starzenia się przy University College w Londynie (UCL), Wlk. Brytania, odkryto, że radykalne zmniejszenie ilości kalorii (tzw. "ograniczanie diety" lub "ograniczanie kalorii") przy utrzymywaniu spożycia witamin i minerałów na wystarczającym poziomie wydaje się mieć pozytywny wpływ na zdrowie, w tym na wydłużenie życia. Te korzyści zaobserwowano u wielu żywych organizmów, w tym muszek owocówek, myszy, szczurów czy rezusów i istnieje dowód na to, że mogą one również wystąpić w przypadku człowieka.

    Niemniej zmniejszanie ilości kalorii może mieć również negatywny wpływ, np. osłabiając płodność. Instytut przeprowadził badania na muszkach owocówkach, które poddane diecie o obniżonej kaloryczności rozmnażały się rzadziej i miały mniej potomstwa, choć okres ich aktywności prokreacyjnej trwał dłużej.

    Muszki owocówki utrzymywano na diecie składającej się z drożdży, cukru i wody, ale z różną zawartością ważnych składników odżywczych takich jak witaminy, lipidy i aminokwasy. Zespół badawczy odkrył, że zróżnicowany poziom zawartości aminokwasów miał wpływ na długość życia i płodność muszek owocówek, natomiast zmiana zawartości innych składników odżywczych pozostawała bez znaczenia.

    W czasie testów na szczególną uwagę zasłużył wpływ aminokwasu zwanego metioniną. Miał on kluczowe znaczenie w maksymalnym wydłużeniu życia muszek owocówek bez osłabiania ich płodności. Naukowcy odkryli również, że zmniejszenie ilości metioniny w diecie wysokokalorycznej wydłużało życie muszek owocówek.

    "Poprzez precyzyjne manipulowanie bilansem aminokwasów w diecie byliśmy w stanie maksymalnie zwiększyć zarówno długość życia, jak i płodność" - mówi dr Matthew Piper, jeden z autorów raportu z badań. "To oznacza, że można wydłużyć życie bez ograniczania diety na dużą skalę i bez niefortunnych konsekwencji osłabienia zdolności rozrodczych."

    Aminokwasy odgrywają decydującą rolę w metabolizmie. To budulec żywych organizmów, ponieważ stanowią podstawę białek, a metionina jest jednym z najważniejszych aminokwasów, gdyż jest niezbędna w powstawaniu każdego białka w żywym organizmie. Metionina występuje w wielu różnych produktach spożywczych, a szczególnie obficie w zarodkach pszenicy, ziarnach sezamu, rybach, orzechach brazylijskich i mięsie.

    "W przeszłości skłanialiśmy się do tezy, że to ilość białka w naszej diecie jest istotna" - mówi dr Piper. "Tutaj wykazaliśmy, że w przypadku muszek - i prawdopodobnie również innych organizmów - bilans aminokwasów w diecie może mieć wpływ na zdrowie w późniejszym okresie życia. Jeżeli okaże się to prawdą w przypadku człowieka, wówczas to typ białka będzie mieć większe znaczenie."

    "Nie da się tego sprowadzić do prostego stwierdzenia: jedz mniej orzechów albo jedz więcej orzechów, aby żyć dłużej - tutaj chodzi o prawidłowy bilans białek, czynnik, który może mieć szczególne znaczenie w przypadku diet wysokobiałkowych, takich jak dieta Atkinsa czy suplementy białkowe zwiększające masę ciała."

    rdo: CORDIS

    informacji: Nature: http://www.nature.com/ Wellcome Trust: http://www.wellcome.ac.uk Instytut Zdrowego Starzenia się: http://www.ucl.ac.uk/iha/ Teksty pokrewne: 30756 Kategoria: Różne
    Źródło danych: Nature; Wellcome Trust
    Referencje dokumentu: Grandison, R et al. (2009). Amino-acid imbalance explains extension of lifespan by dietary restriction in Drosophila. Nature (w druku), publikacja internetowa z dnia 2 grudnia. DOI: 10.1038/nature08619.
    Indeks tematyczny: Zywnosc; Opieka zdrowotna/służby zdrowia ; Nauki biologiczne; Medycyna, zdrowie; Badania Naukowe; Aspekty spoleczne RCN: 31545   W góre . O tym serwisie . Serwisy CORDIS . Helpdesk . © . Ważne informacje prawne Administratorem witryny CORDIS jest Urząd Publikacji

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Dieta CRON (Calorie Restriction with Optimal Nutrition – Ograniczenie Kalorii z Optymalnym Odżywianiem) – bogata w składniki odżywcze, bardzo niskokaloryczna dieta, której twórcami są Roy Walford i Lisa Walford. Dieta CRON polega na ograniczeniu kalorii w nadziei, że polepszy to stan zdrowia i opóźni starzenie się, w oparciu o wartości określone przez zalecane dzienne spożycie poszczególnych składników odżywczych. Inne nazwy tej diety to: CR-diet, Longevity diet i Anti-Aging Plan. Walfordowie, Delaney i inni założyli Calorie Restriction Society (Stowarzyszenie Ograniczania Kalorii) w celu promocji diety CRON. Białka niepełnowartościowe (niedoborowe) – białka pochodzenia roślinnego, które zawierają mało lub nie zawierają wcale aminokwasów egzogennych (w przeciwieństwie do białek pełnowartościowych, doborowych). Białka takie występują m.in. nasionach roślin strączkowych, zbożach i orzechach. Mogą stanowić wystarczające źródło białka w diecie (np. wegańskiej), pod warunkiem spożywania różnych rodzajów takich białek, dzięki czemu dostarcza się wszystkich rodzajów aminokwasów egzogennych na zasadzie komplementacji. Permareksja - to uzależnienie od bycia na diecie. Polega ono na skrupulatnym ważeniu posiłków, dokładnym liczeniu kalorii i ciągłym planowaniu katorżniczych ograniczeń w codziennym jadłospisie. Sama w sobie nie jest chorobą i nie musi prowadzić do niej. Jednak zdarza się, że ludzie cierpiący na permareksję (szczególnie kobiety) mogą doprowadzić się do anoreksji, poprzez stosowanie diety niezawierającej odpowiedniej liczby kalorii potrzebnej organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.

    Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób takich jak otyłość, nowotwory, choroby serca. Zdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych i wody. Składniki pokarmowe mogą być dostarczane w postaci różnych produktów, dlatego wiele sposobów odżywiania i diet może być uznane za zdrowe. Należy zapewnić odpowiednią ilość makroskładników (tłuszcze, białka, węglowodany), mikroskładników (sole mineralne) oraz energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Cysteina (skrót: Cys) – organiczny związek chemiczny z grupy endogennych aminokwasów kodowanych, wchodzi w skład wielu białek. Wraz z homocysteiną i metioniną tworzy grupę aminokwasów siarkowych (cysteina jest najprostszym z nich).

    Metionina (skróty: Met, M) – organiczny związek chemiczny, aminokwas kodowany, obojętny elektrycznie. Obok cysteiny jest jednym z dwóch aminokwasów zawierających siarkę. Występuje w dużych ilościach w kazeinie mlekowej, białku jaj. Naturalnie występująca metionina ma zazwyczaj konfigurację L. Lizyna (nazwa skrótowa Lys, skrót jednoliterowy K) jest organicznym związkiem chemicznym, polarnym aminokwasem należącym do 20 aminokwasów białkowych, najbardziej rozpowszechnionych na Ziemi. Należy też do grupy aminokwasów niezbędnych (liczącej 8 - 10 substancji), które nie mogą być syntetyzowane w organizmie człowieka i muszą być dostarczane z dietą.

    Treonina (Thr lub T, kwas α-amino-β-hydroksymasłowy) − organiczny związek chemiczny, obojętny elektrycznie aminokwas. Stereoizomer L jest jednym z 20 podstawowych aminokwasów białkowych. Należy do aminokwasów niezbędnych (nie może być syntetyzowany w organizmie człowieka i musi być dostarczany z pożywieniem). Treonina jest aminokwasem optycznie czynnym posiadającym drugi asymetryczny atom węgla obok węgla α. Produkty o dużej zawartości treoniny to twaróg, drób, ryby, mięso, soczewica, i ziarno sezamowe. Sole mineralne – nieorganiczne związki chemiczne z grupy soli. Pojęcie to często odnosi się do soli spotykanych w naturze (w organizmach żywych, pożywieniu itp.). Sole mineralne są ważnym składnikiem diety człowieka, spełniają bowiem rolę budulcową oraz regulatorową. Stanowią około 4% organizmu człowieka (przy czym najważniejsze to chlorek sodu, a także sole wapnia i magnezu). Niedostateczna ilość soli mineralnych w diecie może prowadzić do poważnych zaburzeń w organizmie człowieka.

    Związki siarkoorganiczne - związki organiczne zawierające wiązanie węgiel-siarka. Występują powszechnie w organizmach żywych i materii organicznej, np. węgiel kamienny, ropa naftowa i gaz ziemny. Aminokwasy siarkoorganiczne, cysteina i metionina, należą do 20 podstawowych aminokwasów biogennych i wchodzą w skład wielu białek. Wiele związków siarkoorganicznych ma intensywny, często nieprzyjemny zapach.

    Liczba formolowa - liczba milimoli wodorotlenku sodowego zużywana na 100 ml badanej próbki i jest miarą zawartości aminokwasów w próbce. Udział aminokwasów, w tym lizyny, jest w białku stały (uwarunkowany genetycznie), dlatego też ilość jonów wodorowych uwalnianych po dodaniu formaliny jest proporcjonalna do ilości białka w produkcie. Liczba ta uzależniona jest od dojrzałości owoców, jak i odmiany stosowanych pomarańczy.

    Seryna (kwas α-amino-β-hydroksypropionowy, skróty: Ser lub S) – organiczny związek chemiczny, endogenny aminokwas kodowany (biogenny), wchodzi w skład białek, takich, jak np. kazeina w mleku czy fibroina jedwabiu. Jest obojętna elektrycznie. Niezbędna w diecie człowieka, pełni ważną funkcję w trawieniu białek jako składnik proteaz serynowych. Dekarboksylacja seryny prowadzi do powstania kolaminy. Purpura Ruhemanna (ketohydrindylidenodiketohydrindaminian) – barwny, niebieskofioletowy związek chemiczny powstający w wyniku reakcji ninhydryny z aminokwasami (reakcja ninhydrynowa). Stężenie purpury Ruhemanna jest proporcjonalne do ilości wolnych grup aminowych w badanej próbie aminokwasów lub białek, więc reakcja ninhydrynowa służyć może zarówno jakościowemu, jak i ilościowemu oznaczaniu aminokwasów.

    Fenyloalanina (skróty: Phe, F) – organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów egzogennych. Fenyloalanina jest jednym spośród 20 aminokwasów kodowanych przez DNA, które stanowią podstawowy budulec większości naturalnie występujących białek. Suplement diety - uzupełnienie diety, dodatek zawierający niezbędne dla zdrowia składniki (zwłaszcza witaminy lub inne substancje egzogenne), których może brakować w codziennej diecie. Suplement oferowany jest najczęściej w postaci skoncentrowanej - jako tabletki, kapsułki, proszek lub płyn..

    Dodano: 04.12.2009. 15:12  


    Najnowsze