• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zdrowsze odżywianie z Wiem, co wybieram

    08.04.2011. 09:19
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Logo programu "Wiem, co wybieram" ułatwia konsumentom wybór w sklepach zdrowszych produktów - mówili eksperci podczas poświęconej programowi konferencji prasowej w Warszawie.

    Polacy spożywają nawet do 10 razy więcej sodu niż jest to zalecane. Spożycie tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans oraz cukru jest również zbyt wysokie. Niezdrowy styl życia, w tym niewłaściwe odżywianie i brak aktywności ruchowej mogą być przyczyną chorób układu krążenia i nowotworów. Wciąż rośnie liczba osób z nadwagą, w tym także dzieci.

    Zalecenia dietetyków mogą się wydawać proste - trzeba jeść mniej cukru i soli, ograniczać nasycone tłuszcze, wybierać produkty mniej przetworzone. Jednak w praktyce konsument ma problemy z odróżnieniem produktów zdrowszych od mniej zdrowych.

    Międzynarodowy program "Choices" - w Polsce znany pod nazwą "Wiem, co wybieram" - stanowi odpowiedź producentów żywności na apel WHO o ograniczenie spożycia czterech składników odżywczych: tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, soli (sodu) oraz cukru. Logo "Wiem, co wybieram" umieszczone na opakowaniu produktu spożywczego oznacza, że jego profil żywieniowy jest zgodny z międzynarodowymi zaleceniami w zakresie. Wyniki badań przeprowadzonych w Polsce i Holandii dowodzą, że wybór produktów z logo programu może być skutecznym i łatwym sposobem codziennego komponowania zbilansowanej diety.

    Szczegółowe badania przeprowadzone w 2010 r. wśród 150 mieszkańców Warszawy oraz 126 studentów SGGW wykazały, że produkty z logo "Wiem, co wybieram" mogą pomóc zmniejszyć spożycie niekorzystnych dla zdrowia tłuszczów nasyconych, soli (sodu) oraz cukru. Jednocześnie zastępowanie niektórych typowych produktów produktami z logo "Wiem, co wybieram" może pozytywnie wpływać na zwiększenie spożycia ważnego dla zdrowia błonnika.

    "Wyniki przeprowadzonych przez nas badań potwierdzają, że wybór produktów z logo <> może w prosty sposób ułatwić konsumentom codzienne komponowanie zbilansowanej diety tak, aby była zgodna z międzynarodowymi zaleceniami żywieniowymi" - powiedziała dr inż. Krystyna Rejman, adiunkt na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

    W Polsce program został wprowadzony w roku 2008 przez czterech producentów żywności - firmy Bakalland, Frosta, Rieber Foods Polska i Unilever Polska. Później dołączyły Fortun a, Posti, Hoop i Britta - w sumie logo "Wiem, co wybieram" oznaczonych jest ponad 120 produktów - gotowe dania z ryb, ryż, zupy w kartonach i w proszku, sosy suche, bulionetki, soki soda oraz naleśniki i placuszki margaryny, majonezy, herbaty, kawy zbożowe, galaretki i przekąski.

    Niestety, inni producenci nie kwapią się, aby przystąpić do programu - obawiają się, że obniżenie zawartości soli czy nasyconych tłuszczów zmieni smak produktu, a co za tym idzie - może zniechęcić konsumentów.

    Różnica między Polską a Holandią polega w dużej mierze na tym, że holenderski program popierany jest przez tamtejszy rząd, który poważnie traktuje profilaktykę zdrowotną - mówiła dr Rejman.

    Po zakończeniu wykładów uczestnicy przystąpili do części praktycznej, czyli konsumowania potraw na bazie produków z programu "Wiem, co wybieram". Potrawy takie jak mieszanka sałat z bakaliami (mieszanką studencką), naleśniki sushi po polsku z ryżem, awokado, ogórkiem, wędzonym łososiem i lekkim majonezem czy steki z łososia cieszyły się uznaniem także często bywających na konferencjach dziennikarzy. PMW

    PAP - Nauka w Polsce

    tot


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Znak towarowy – prawnie chroniony, niepowtarzalny element produktu, skutecznie odróżniający go od produktów konkurencyjnych. Znakiem towarowym może być w szczególności nazwa, fraza, symbol, logo, projekt, obraz, kształt produktu, motyw, melodia użyty przez przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym w celu uzyskania jednoznacznej identyfikacji swoich towarów lub usług wśród konsumentów.

    Znak towarowy – prawnie chroniony, niepowtarzalny element produktu, skutecznie odróżniający go od produktów konkurencyjnych. Znakiem towarowym może być w szczególności nazwa, fraza, symbol, logo, projekt, obraz, kształt produktu, motyw, melodia użyty przez przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym w celu uzyskania jednoznacznej identyfikacji swoich towarów lub usług wśród konsumentów.

    Znak towarowy – prawnie chroniony, niepowtarzalny element produktu, skutecznie odróżniający go od produktów konkurencyjnych. Znakiem towarowym może być w szczególności nazwa, fraza, symbol, logo, projekt, obraz, kształt produktu, motyw, melodia użyty przez przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym w celu uzyskania jednoznacznej identyfikacji swoich towarów lub usług wśród konsumentów.

    Znak towarowy – prawnie chroniony, niepowtarzalny element produktu, skutecznie odróżniający go od produktów konkurencyjnych. Znakiem towarowym może być w szczególności nazwa, fraza, symbol, logo, projekt, obraz, kształt produktu, motyw, melodia użyty przez przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym w celu uzyskania jednoznacznej identyfikacji swoich towarów lub usług wśród konsumentów.

    Znak towarowy – prawnie chroniony, niepowtarzalny element produktu, skutecznie odróżniający go od produktów konkurencyjnych. Znakiem towarowym może być w szczególności nazwa, fraza, symbol, logo, projekt, obraz, kształt produktu, motyw, melodia użyty przez przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym w celu uzyskania jednoznacznej identyfikacji swoich towarów lub usług wśród konsumentów.

    Znak towarowy – prawnie chroniony, niepowtarzalny element produktu, skutecznie odróżniający go od produktów konkurencyjnych. Znakiem towarowym może być w szczególności nazwa, fraza, symbol, logo, projekt, obraz, kształt produktu, motyw, melodia użyty przez przedsiębiorcę w obrocie gospodarczym w celu uzyskania jednoznacznej identyfikacji swoich towarów lub usług wśród konsumentów.

    Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową; ang. viral marketing) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy.

    Dodano: 08.04.2011. 09:19  


    Najnowsze