• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Elementarz zdrowego odżywiania dla pierwszaka

    30.08.2010. 11:00
    opublikowane przez: Maksymilian Gajda

    Już niebawem rozpocznie się rok szkolny - w szkołach rozlegnie się pierwszy dzwonek wzywający na lekcje i wyznaczający na 10 miesięcy plan dnia dla milionów dzieci. Jak co roku, pojawi się wśród nich kilkadziesiąt tysięcy pierwszoklasistów, którym szkolny debiut zmieni cały świat. O tym, jak rodzice powinni zadbać o dietę swoich dzieci, aby pociecha miała energię i zapał do zostania szkolnym prymusem, mówi Karolina Stępniak, Specjalista ds. Żywienia

    Wraz z pierwszym września wszystkich siedmiolatków czekają ogromne zmiany. Różnić się będą nie tylko ich dotychczasowe otoczenie, koledzy, zajęcia, ale przede wszystkim tryb życia. Przybędzie również nowych obowiązków. " W rezultacie świeżo upieczeni uczniowie mają mniej okazji, aby spożyć zdrowy i pełnowartościowy posiłek " mówi Karolina Stępniak z firmy Nestlé S.A. " Maluchom z pomocą mogą przyjść jednak odpowiedzialni rodzice. Dbając o dietę dziecka rodzice mogą podnieść komfort jego nauki i zwiększyć zapał do pracy " dodaje. Konieczne jest jednak trzymanie się pięciu prostych zasad, czyli "zasad na piątkę".

    1. Regularne posiłki to klucz do sukcesu


    By zadbać o dietę dziecka musimy przede wszystkim pamiętać o podstawowych zasadach zdrowego żywienia. " Regularne i częste posiłki to przepis na sukces. W codziennej diecie dziecka powinno ich być 5 " a przerwy pomiędzy nimi nie krótsze niż 3 godziny i nie dłuższe niż 5. Dzięki temu, organizm jest w stanie w większym stopniu wykorzystać energię i składniki pokarmowe ze spożywanych posiłków " radzi specjalistka.

    2. Najważniejsze jest śniadanie

    Najważniejsze jest, aby przed pójściem dziecka do szkoły, przygotować mu pełnowartościowe śniadanie. " Dla ucznia jest to jeden z najważniejszych posiłków, ponieważ daje mu energię na dobry początek dnia " mówi Karolina Stępniak.

    " Na śniadanie możemy przygotować kanapki zrobione z pełnoziarnistego pieczywa, sera, wędliny oraz warzyw (pomidor, ogórek, papryka). Dobrym pomysłem są też płatki zbożowe na mleku. Pamiętajmy, że dla dziecka niezwykle ważna jest odpowiednia ilość wapnia w diecie " jego najlepszym źródłem jest nabiał (np. kefiry, jogurty czy twarożki) " doradza Karolina Stępniak. Do picia możemy podać mleko lub herbatę czy kawę zbożową. Niewskazane są natomiast napoje gazowane. Na zakończenie serwujemy owoce, ponieważ są one dobrym źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego.

    3. Warto jeść na przerwach


    Jeżeli chcemy mieć pewność, że nasza pociecha zje zdrowe drugie śniadanie " sami je przygotujmy. " Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia codziennie trzeba spożywać 5 porcji warzyw i owoców. Pomyślmy więc o spakowaniu do plecaka jabłka, czy banana " dodaje Karolina Stępniak. Prawie w każdej szkole jest sklepik lub barek, ale niestety nie zawsze dziecko kupuje w nich zdrowe przekąski. " Zamiast dania pieniędzy na zakup drugiego śniadania przygotujmy je " w śniadaniówce może się znaleźć kanapka, owoc, jogurt. Dobrym rozwiązaniem jest również włożenie czegoś słodkiego " np. wafelka NESQUIK z wapniem, który nie tylko wyśmienicie smakuje, ale również jest źródłem cennego wapnia. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że dziecko zje smaczne i wartościowe drugie śniadanie w szkole " radzi Stępniak.

    4. Stołówka szkolna naszym sprzymierzeńcem

    Jeżeli rodzice wracają późno i dziecko nie ma możliwości zjedzenia obiadu w domu warto skorzystać ze szkolnej stołówki. Prawidłowo skomponowany obiad, pokrywa aż 1/3 całodziennego zapotrzebowania na energię, dlatego tak istotne jest, by był właściwie zbilansowany pod kątem wartości odżywczej. " Najlepiej, by składał się z zupy oraz drugiego dania. Przed decyzją o wykupieniu posiłków warto sprawdzić jakość posiłków serwowanych przez stołówkę w danej szkole " radzi Karolina Stępniak.

    5. Im szybciej, tym lepiej

    Szkoła to już ostatni dzwonek. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych powinniśmy zacząć już od najmłodszych lat. " Jeśli uda nam się wpoić dziecku zasady zdrowej diety, będzie z nich korzystać także w dorosłym życiu. Co więcej " przeniesie dobre nawyki żywieniowe na własną rodzinę " przekonuje Karolina Stępniak.

    " Stosując zasady prawidłowego żywienia dbamy o zdrowy rozwój naszego dziecka. Rozsądna dieta owocuje w przyszłości " zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby związane z nieprawidłowym żywieniem (m.in. nadwagę, nadciśnienie, cukrzyce czy choroby układu krążenia). Pamiętajmy, dziecko, które się prawidłowo odżywia, ma więcej energii do nauki i zabawy, lepszy nastrój, a jego mózg pracuje sprawniej. Warto więc, by rodzice także odrobili swoje "dietetyczne lekcje", i codziennie dbali o dietę swoich pociech " podsumowuje Karolina Stępniak z Nestlé S.A.

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Drugie śniadanie – zazwyczaj drugi posiłek w ciągu dnia, spożywany między śniadaniem a obiadem (najczęściej między godziną 10 a południem). Spożywanie drugiego śniadania jest bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowego odżywiania, regularne spożywanie posiłków, co 3-4 godziny, zapewnia sprawne funkcjonowanie metabolizmu. Permareksja - to uzależnienie od bycia na diecie. Polega ono na skrupulatnym ważeniu posiłków, dokładnym liczeniu kalorii i ciągłym planowaniu katorżniczych ograniczeń w codziennym jadłospisie. Sama w sobie nie jest chorobą i nie musi prowadzić do niej. Jednak zdarza się, że ludzie cierpiący na permareksję (szczególnie kobiety) mogą doprowadzić się do anoreksji, poprzez stosowanie diety niezawierającej odpowiedniej liczby kalorii potrzebnej organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Kojec dla dziecka - ogrodzenie tworzące małemu dziecku bezpieczną przestrzeń do zabawy. Małe dzieci, uczące się chodzić mają naturalną tendencję brania wszystkiego do buzi a tracąc równowagę w odruchu obronnym łapią wszystko co znajdzie się w zasięgu ich rąk. Mogą wtedy zrzucić sobie na głowę różne ciężkie i niebezpieczne przedmioty. Zamykając dziecko w kojcu z miękkim podłożem i dając mu bezpieczne zabawki uzyskuje się pewność że nic mu się nie stanie podczas chwilowej nieobecności opiekuna. Dużą popularnością cieszą się kojce-łóżeczka z możliwością opuszczenia (zdejmowania) jednej ścianki. Zdejmując lub opuszczając taką ściankę matka ułatwia sobie obsługę dziecka a jemu pozwala na samodzielne wchodzenie i wychodzenie z kojca (nie trzeba dziecka dźwigać).

    Alienacja rodzicielska (ang. parental alienation, PA) – zespół świadomych, bądź nieświadomych zachowań wywołujących zaburzenia w relacji pomiędzy dzieckiem, a drugim rodzicem na skutek niewłaściwych postaw jednego lub obojga głównych opiekunów, najbliższego otoczenia dziecka i funkcjonowania prawa rodzinnego i jego instytucji, w sytuacji rozchodzenia się rodziców. Stosowane metody alienacji rodzicielskiej to manipulowanie strachem i lękami dziecka, szantaż emocjonalny, utrudnianie kontaktów oraz inne negatywne działania. Podczas niej indukowane są dziecku negatywne emocje, postawy i przekonania wobec drugiego rodzica. Może przyczyniać się do powstawania zaburzeń emocjonalnych, rozwojowych, osobowościowych i psychicznych u dziecka. Często stosowana jest przez głównego opiekuna w działaniach mających doprowadzić do wykluczenia z życia dziecka drugiego rodzica. Alienacja rodzicielska jest formą przemocy emocjonalnej. Złom - drzewo złamane stojące, zwykle już martwe (pień lub pniak). Bezpośrednimi przyczynami powstawania złomów są na ogól wiatr i śnieg.

    Rodzicielstwo bliskości (ang. attachment parenting) – termin utworzony przez amerykańskiego pediatrę Williama Searsa, określający filozofię rodzicielską opartą na zasadach teorii przywiązania w psychologii rozwojowej, która mówi, że dziecko tworzy z opiekunami silną więź emocjonalną, mającą wpływ na całe jego przyszłe życie. Wrażliwi i dostępni emocjonalnie rodzice pomagają dziecku zbudować bezpieczny styl przywiązania, który sprzyja prawidłowemu rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu oraz wpływa na poczucie szczęścia. Mniej wrażliwi i oddaleni emocjonalnie rodzice – którzy zaniedbują potrzeby dziecka – nie zapewnią warunków do wytworzenia bezpiecznego stylu przywiązania, a tym samym w przyszłości może ono mieć różnego rodzaju problemy psychiczne. Rodzicielstwo bliskości ma zwiększyć szanse dziecka na bezpieczny styl przywiązania. Lunch (ang., wym. [lʌnʧ], skrót od luncheon, wym. [’lʌnʧən]) – szybki, lekki posiłek spożywany w trakcie krótkiej przerwy obiadowej. Znaczeniowo, odpowiednik polskiej przekąski między śniadaniem a obiadem (drugie śniadanie), spożywany najczęściej w godzinach: 10.00-13.00. Termin stosowany przede wszystkim w państwach anglojęzycznych.

    Fleksitarianizm (z ang. flexible - giętki) - dieta polegająca na spożywaniu ograniczonej ilości posiłków mięsnych w tygodniu. Pojęcie to ma również drugie znaczenie, według którego za fleksitarian uznaje się osoby spożywające mięso tylko okazjonalnie (np. poza domem, na przyjęciach, w domach przyjaciół lub rodziny), a stosujące w swoim domu dietę wegetariańską lub wegańską. Stołówka - miejsce spożywania posiłków - jadłodajnia lub sala jadalna zakładu żywienia zbiorowego lub określenie dla zakładu żywienia zbiorowego.

    Szlak zrywkowy – szlak wycięty w drzewostanie, umożliwiający przeprowadzenie transportu drewna od pnia do stosu (składnicy przyzrębowej). Zasadniczym elementem technicznym szlaków jest odstęp między nimi – uzależniony przede wszystkim od wieku drzewostanu.

    Kara wychowawcza – kara wymierzana przez rodzica lub opiekuna prawnego w procesie wychowawczym dziecka. Ma ona na celu zapobiec powtarzaniu się niewłaściwych zachowań u dziecka.

    Jadalnia, stołówka – pomieszczenie służące do spożywania posiłków. Obecnie jest zazwyczaj zlokalizowana w pobliżu kuchni w celu ułatwienia serwowania posiłków, jednakże od średniowiecza znajdowała się nieraz w znacznej odległości, nawet na różnych piętrach. Umeblowanie historycznych jadalni składało się z dużego stołu jadalnianego, krzeseł oraz niekiedy kredensu lub dresuaru. Dziecko (w liczbie mnogiej: dzieci) – bezpośredni zstępny rodzica, od którego pochodzi bezpośrednio, tj. syn lub córka (potomstwo). Jest to nazwa podstawowej relacji w rodzinie. Dzieckiem przybranym jest dziecko współmałżonka z innego związku.

    Niemowlę, okres niemowlęcy – dziecko od urodzenia do końca pierwszego roku życia. Wyodrębnienie to w psychologii rozwojowej dokonywane ze względu na szczególną wagę rozwoju małego dziecka w tym okresie. Wyodrębnienie okresu niemowlęctwa jest ważne także z uwagi na mnogość i intensywność przemian zachodzących w organizmie dziecka w tym czasie. Pierwszy miesiąc życia dziecka jest okresem noworodkowym. Zastawa stołowa – wszystkie naczynia i sztućce używane podczas posiłków, służące zarówno do spożywania, jak i podawania potraw oraz napojów. Nie zaliczane są do niej naczynia kuchenne, służące do przygotowywania posiłków. Skład zastawy stołowej może się różnić w zależności od kręgu kulturowego i zależy od rodzaju i ilości serwowanych potraw.

    Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób takich jak otyłość, nowotwory, choroby serca. Zdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych i wody. Składniki pokarmowe mogą być dostarczane w postaci różnych produktów, dlatego wiele sposobów odżywiania i diet może być uznane za zdrowe. Należy zapewnić odpowiednią ilość makroskładników (tłuszcze, białka, węglowodany), mikroskładników (sole mineralne) oraz energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

    Dodano: 30.08.2010. 11:00  


    Najnowsze