• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Jednoaktowe opery zaprezentują studenci w Operze Śląskiej

    12.01.2011. 00:11
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Nieczęsto goszczące na polskich operowych scenach opery "Siostra Angelica" Pucciniego oraz "Telefon" Menottiego wystawią w najbliższy weekend w Operze Śląskiej w Bytomiu studenci i absolwenci Akademii Muzycznej im. Szymanowskiego w Katowicach.

    Reżyserii jednoaktowej opery dramatycznej podjął się wybitny tenor Wiesław Ochman. "Siostra Angelica" to jedna z mniej znanych oper Giaccomo Pucciniego - twórcy "Cyganerii", "Toski" i "Turandot". Została skomponowana w 1918 r. Wraz z "Płaszczem" oraz "Gianni Schicci" - kolejnymi jednoaktowymi operami - tworzy tryptyk, który zwykle wykonuje się w czasie jednego teatralnego wieczoru. Prapremiera tych oper miała miejsce w 1918 r. w Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

    Spośród trzech części tryptyku "Siostra Angelica" pojawia się na operowych scenach najrzadziej. Bohaterka opery, tytułowa Angelica, to zakonnica, która trafiła do klasztoru z powodu nieślubnego dziecka. Gdy w klasztorze pojawia się ciotka Angeliki z wieścią, że jej kilkuletni synek nie żyje, zakonnica postanawia popełnić samobójstwo. Zrywa w ogrodzie trujące zioła i przygotowuje z nich napój. Po zażyciu trucizny uświadamia sobie wielki grzech samobójstwa. Zrozpaczona wzywa pomocy Matki Boskiej. Drzwi kościoła otwierają się i staje w nich Madonna z chłopczykiem o jasnych włosach. Angelica wyciąga ręce do syna i umiera.

    "Telefon - albo miłość we troje" Gian Carla Menottiego to z kolei opera komiczna, również w jednym akcie. Powstała w 1946 r. jako uzupełnienie innego równie krótkiego utworu - "Medium", i do dziś jest jednym z najczęściej wystawianych dzieł Menottiego. Skomponowana dla sceny Ballet Society, lekka komedia w stylu opera buffa, po premierze zebrała bardzo dobre recenzje. Dzięki temu po raz pierwszy w dziejach opera jako gatunek sztuki trafiła na Broadway. Jeden z szacownych teatrów broadwayowskich, specjalizujący się w przedstawieniach dramatycznych i musicalach, w 1947 r. wystawił razem "Medium" i "Telefon".

    "Telefonowi" blisko do musicalu, farsy, komedii romantycznej. Jego bohater, Ben, jest zapracowanym i zabieganym człowiekiem interesu, właśnie szykuje się do służbowego wyjazdu. Lucy to jego ukochana. Kochankowie - jak większość współczesnych par - mają dla siebie mało czasu. Dość powiedzieć, że kłopoty z komunikacją urastają do rangi poważnego problemu. Pewnego dnia Ben przynosi do domu paczkę, a w niej telefon.

    Reżyserii tej opery podjęła się Beata Dzianowicz.

    Spektakle będą prezentowane 14 i 15 stycznia.

    "Żadnego z tych tytułów nie ma w naszym repertuarze, więc to okazja dla melomanów" - podkreśliła Grażyna Konieczna z działu promocji Opery Śląskiej.

    W ramach współpracy pomiędzy Akademią Muzyczną w Katowicach a Operą Śląską na bytomskiej scenie były już prezentowane m.in. "Wesele Figara" Mozarta, "Cyganeria" Pucciniego, czy "Don Pasquale" Donizettiego. Wszystkie cieszyły się uznaniem publiczności. LUN

    PAP - Nauka w Polsce

    hes/bsz

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    Tryptyk (Il Trittico) – zbiór trzech jednoaktowych oper Giacoma Pucciniego: Płaszcz, Siostra Angelica, Gianni Schicchi. Jego premiera miała miejsce 14 grudnia 1918 roku w Metropolitan Opera (Nowy Jork).

    Siostra Angelica (Suor Angelica) – jednoaktowa opera werystyczna Giacoma Pucciniego, druga z tzw. Tryptyku. Pierwszy raz została wystawiona w Metropolitan Opera w 1918 r.

    Władysław Szeptycki (ur. 24 marca 1915 w Rudkach, zm. 10 czerwca 1980 w Warszawie) – polski śpiewak operowy i operetkowy (tenor). Zawodową karierę śpiewaczą rozpoczął jako solista Teatru Opery i Baletu we Lwowie w 1938. W październiku 1945 wraz z grupą pol. śpiewaków przyjechał ze Lwowa na Śląsk i zaangażował się do zespołu solistów Opery Śląskiej w Bytomiu. W lipcu 1946 przeniósł się do Opery Dolnośląskiej we Wrocławiu. Należał do inicjatorów utworzenia Operetki Dolnośląskiej. Od 1955 występował na obu scenach Opery Wrocławskiej i Operetki Wrocławskiej.

    Dramma giocoso – wł. "wesoły dramat" - rodzaj opery łączący operę seria z operą buffa. Temat dramma giocoso jest poważny, jak w operze seria, zaś środki muzyczne, jakimi posługuje się kompozytor pochodzą także z opery buffa. Postaci bywają przerysowane, sceny humorystyczne przeplatają się (czy nawet łączą) z np. budzącymi grozę czy batalistycznymi.

    Opera semiseria (opera półpoważna) to gatunek pośredni między operą seria a dramma giocoso, zawierający elementy opery buffa. Najczęściej jest to opera poważna z elementami komicznymi, np. charakter komiczny może mieć któraś z postaci. Opery semiseria kończą się zawsze szczęśliwie dla ich protagonistów.

    Jekatierina Iołanta Abdullina, ros. Екатерина Иоланта Абдуллина (ur. 1 grudnia 1976 w Kijowie) - ukraińska śpiewaczka operowa (Sopran koloraturowy) pochodzenia rosyjskiego, główna solistka Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie. Ukończyła Kijewski Instytut Muzyki im. Reingolda Moricewicza Gliera (1993-1997), po czym podjęła studia na Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Piotra Iljicza Czajkowskiego. Uczyła się w klasie Jewgieniji Miroszniczijenko. Już na pierwszym roku studiów została przyjęta na staż do Opery Narodowej Ukrainy. Zagrała wówczas partię Musetty w Cyganerii Giacomo Pucciniego oraz partię Zerliny w operze Don Giovanni Wolfganga Amadeusza Mozarta.

    Opera seria, czyli opera poważna – jeden z dwóch podstawowych gatunków opery, obok opery komicznej. Jej powstanie jest związane ze ośrodkiem szkoły neapolitańskiej. W operze seria muzyka dominuje nad słowem, zawiera ona liczne arie, pieśniowe cavatiny, ensemble, chóry.

    Dodano: 12.01.2011. 00:11  


    Najnowsze