• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Na co patrzysz?

    09.07.2010. 22:12
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    W czasie pokonywania zakrętu kierowcy patrzą na konkretne punkty na drodze, aby odpowiednio skręcić kierownicę. Grupa niemieckich naukowców przeanalizowała ruchy oczu badanych kierowców, wychwytując szczegóły instynktownych strategii na różnych typach zakrętów. Badania te mogą przyczynić się do opracowania systemu ostrzegania, aby zwiększyć bezpieczeństwo jazdy na krętych drogach. Odkrycia zostały opublikowane w czasopiśmie Journal of Vision przez członków dofinansowanego ze środków unijnych projektu badawczego DRIVSCO (Uczenie się naśladowania cyklów działań percepcyjnych w kontekście nauki jazdy). Projekt DRIVSCO otrzymał 2,37 mln EUR z tematu "Technologie społeczeństwa informacyjnego" Szóstego Programu Ramowego (6PR).

    Na zakręcie kierowcy zwykle patrzą na konkretny punkt w oznakowaniu drogi, zwany końcem krzywej. To najbardziej wewnętrzny punkt wewnętrznego oznakowania pasa ruchu (lub granicy między drogą a pobliskim terenem zielonym, jeżeli jest tylko jeden pas ruchu). Inni naukowcy badali już ruchy oczu kierowców w wirtualnej scenerii. Tym razem zespół pod kierunkiem dr Farida Kandila z Wydziału Psychologii Uniwersytetu w Münster, Niemcy, przeprowadził testy na prawdziwej drodze.

    Sześciu nieprofesjonalnych, ale doświadczonych kierowców (w tym sam dr Kandil) pokonało serie prawych i lewych zakrętów na drodze wiejskiej w Niemczech. Autorzy artykułu sklasyfikowali zakręty na podstawie krzywizn. Uczestnicy badań pokonali 5 razy każdą z 3 tras, a naukowcy odnotowali łącznie 648 zakrętów. Doświadczenia były przeprowadzane na drodze o ruchu prawostronnym w Europie kontynentalnej, niemniej naukowcy są przekonani, że wyniki mogłyby również zostać wykorzystane do przewidywania strategii kierowców w ruchu lewostronnym, na przykład na drogach brytyjskich.

    Kierowcy mieli na głowie lekkie urządzenie do śledzenia ruchu oczu nazwane eye-tracker, a samochód został nieco przebudowany na potrzeby badań. Wyposażono go w dwa komputery stacjonarne z monitorami i kamerami. Dzięki takiemu wyposażeniu zespół mógł zarejestrować nie tylko ruchy oczu kierowcy, ale również położenie samochodu na drodze i współrzędne GPS, inne samochody i przeszkody z przodu, kąt kierownicy oraz krzywiznę drogi.

    Wreszcie naukowcy połączyli obrazy z kamer z danymi powiązanymi z samochodem i kierunkami spoglądania, aby poznać strategię, którą instynktownie stosują kierowcy, aby utrzymać samochód na pasie ruchu. Zespół odkrył, że kierowcy wykorzystują spoglądanie na koniec krzywej w ponad połowie przypadków, niemniej jest to uzależnione od typu zakrętu. W przypadku ostrego, prawego zakrętu wskaźnik wzrasta do 80%. Na ogół kierowcy częściej używają końca krzywej przy prawych zakrętach, kiedy widoczna jest mniejsza część drogi z przodu. Podobnie bardziej polegają na tym szczególnym punkcie przy wchodzeniu w zakręt niż przy wychodzeniu. Zebrane razem dane te pokazują, że im bardziej ciasny jest zakręt, tym bardziej kierowca polega na końcu krzywej.

    Autorzy badań planują już sposób wykorzystania odkryć do podniesienia bezpieczeństwa na drodze, przygotowując dodatkowe doświadczenia z prototypowym systemem ostrzegania. "Rozważany przez nas system będzie sprawdzać zbliżające się zakręty i wyszukiwać informacje na temat ruchów oczu, jakie zwykle wykonuje kierowca" - wyjaśnia Kandil. "Jeżeli kierowca nie wykaże typowego schematu ruchu oczu przy zbliżającym się zakręcie, wówczas system założy, że kierowca nie zauważył zakrętu i ostrzeże go w odpowiednim czasie."

    Za: CORDIS

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Podsterowność – właściwość pojazdu podczas pokonywania zakrętu, polegająca na rozszerzaniu zakrętu w stosunku do promienia wynikającego z geometrii układu kierowniczego i jezdnego. Pojazd podsterowny ma tendencję do poszerzania zakrętu (oddalanie się od punktu środka łuku zakrętu - "wypadania" przodu auta na zewnątrz zakrętu). Nadsterowność jest cechą przeciwną. Stroczy Zakręt – agrafkowy zakręt na wysokości 740-780 m n. p. m., na Drodze Stu Zakrętów z miasta Kudowa Zdrój do Karłowa w południowo-zachodniej Polsce, w pobliżu środkowego piętra wierzchowiny Gór Stołowych w Sudetach Środkowych. Zakręt należy do najatrakcyjniejszych miejsc na drodze wojewódzkiej nr 387. Zakręt Śmierci – uroczysko, ostry drogowy zakręt (180°) oraz punkt widokowy na Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską, położony na drodze wojewódzkiej nr 358 zwanej Drogą Sudecką pomiędzy Szklarską Porębą a Świeradowem-Zdrojem. Zakręt powstał na zboczu Czarnej Góry w latach 1935-37. Nazwa tego zakrętu pochodzi od licznych wypadków samochodowych.

    Nadsterowność to właściwość pojazdu pokonującego zakręt, polegająca na tendencji do "uciekania" tyłu tego pojazdu na zewnątrz zakrętu i skłonność do zjeżdżania przodu do wnętrza zakrętu . Bezpośrednią przyczyną zajwiska jest utrata przyczepności koł tylnych i ich poślizg, przy jednoczesnym zachowaniu częściowej lub całkowitej przyczepności kół przednich. Samochód "próbuje" obrócić się wokół osi przednich kół . Konsekwencją jest poślizg i w przypadku nieopanowania zjawiska - obrócenie pojazdu wokół własnej osi oraz wypadnięcie z obranego toru ruchu. Zjawisko odwrotne do podsterowności. W nowoczesnych samochodach zjawiskom tym mają zapobiegać układy kontroli trakcji, np. ESP. Adaptive Front Lighting System – system oświetlenia reflektorowego pojazdów samochodowych (Adaptacyjne Światła Mijania). System automatycznie steruje światłami mijania dostosowując ich wiązkę do zmieniających się warunków ruchu t.j. prędkości pojazdu, zakrętów, terenu zabudowanego, autostrady, pogorszonych warunków atmosferycznych - opady deszczu, śniegu, mgła. Informacje do sterowania światłami AFS mogą być pobierane z różnych czujników np. prędkości, kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia, trajektorii jazdy, żyroskopu, GPS, czujnika opadów i in. Dane te są przeliczane na przewidywany kierunek jazdy pojazdu i wyprzedzająco sterują skręcaniem poziomym i pionowym wiązki świateł, a także rozszerzaniem bądź zwężaniem kąta ich świecenia albo wycinaniem z wiązki pewnych fragmentów (np. odbijających się w mokrej nawierzchni i dodatkowo oślepiających nadjeżdżających z przeciwka). Celem jest dynamiczne skierowanie światła tam gdzie jest bardziej potrzebne (np. zakręt). Szczegółowe rozwiązania techniczne AFS mogą znacznie różnić się między sobą i działać w różny sposób np. realizując tylko niektóre funkcje. Najbardziej popularną funkcją jest tryb (ang. mode) "zakrętowy" (ang. bending, bend lighting), dostępny także w niektórych standardowych światłach mijania. Jest to funkcja świateł, w odróżnieniu od specjalnych, dodatkowych, statycznych świateł narożnych (ang. cornering) działających wyłącznie przy małych prędkościach jazdy.

    Buddh International Circuit (początkowo Jaypee Group Circuit) – tor wyścigowy w Indiach. Obiekt znajduje się na obrzeżach Nowego Delhi. Został zaprojektowany przez Hermanna Tilke, a pierwszy wyścig Formuły 1 odbył się tutaj 30 października 2011 roku. Tor ma 16 zakrętów. Największą prędkość kierowcy będą osiągali na prostej pomiędzy 3 i 4 zakrętem i będzie wynosiła ona około 315 km/h. Jest to najlepsze miejsce do wyprzedzania na tym torze. Zakręt wrzecionowaty (łac. gyrus fusiformis) to część płata skroniowego kory mózgowej, w klasyfikacji Brodmanna oznaczony jako obszar 37.

    Zakręt Ejsmonda – zakręt na drodze Oswalda Balzera z Palenicy Białczańskiej do Morskiego Oka (1359 m n.p.m.) w Tatrach Wysokich, w miejscu, w którym poeta Julian Ejsmond odniósł śmiertelne obrażenia w wypadku samochodowym w 1930 r. Zakręcona – pierwszy singel promujący płytę Zakręcona Reni Jusis. Premiera odbyła się w 1998, pół roku przed wydaniem albumu. Autorami piosenki są Reni oraz Mic Microphone.

    Chyłomierz poprzeczny – jeden z najprostszych przyrządów pokładowych stosowanych w lotnictwie. Zbudowany jest z zakrzywionej szklanej rurki wypełnionej bezbarwną cieczą oporową, wewnątrz której może się swobodnie przemieszczać kulka. Służy do określenia kierunku przyspieszeń działających na statek powietrzny, a tym samym weryfikacji poprawności wykonania zakrętu. Chyłomierz zwykle wbudowany jest w jedną obudowę wraz z zakrętomierzem. Dzięki prostocie budowy chyłomierz umieszczany jest w większości współczesnych statków powietrznych.

    Zakrętomierz (ang. Turn Indicator lub Turn Coordinator) – przyrząd żyroskopowy służący do określania kierunku i przybliżonej prędkości kątowej zakrętu statku powietrznego. Zwykle występuje wraz z chyłomierzem poprzecznym.

    Pilot rajdowy – członek załogi startującej w rajdzie samochodowym – drugi zawodnik w samochodzie, zajmujący w nim pozycję pasażera. Podstawowym zadaniem pilota jest dyktowanie kierowcy, opisu trasy odcinka specjalnego (w tym m.in. kierunku i trudności zakrętów oraz możliwych przeszkód) z przygotowanych na rekonesansie notatek. Poza podstawowymi informacjami pilot dyktuje które zakręty ciąć, gdzie wypuścić itp. Pilot to też zazwyczaj psycholog, który potrafi umiejętnie motywować drugiego zawodnika i stale kontrolować "tempo" z jakim podróżuje auto rajdowe. Ochota Magdaleńska (niem. Magdalenens Lust) to piaskowcowa baszta skalna, w północno-wschodniej krawędzi środkowego piętra Gór Stołowych, wznosząca się ponad Szosą Stu Zakrętów.

    Zakręt obręczy (łac. gyrus cinguli) – struktura anatomiczna mózgowia, część układu limbicznego, konkretnie część kory limbicznej.

    Dodano: 09.07.2010. 22:12  


    Najnowsze