• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Statek naukowy Oceania po remoncie zyskał drugie życie

    16.02.2011. 00:47
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    300 tysięcy mil morskich, 250 dni w morzu każdego roku, 23 rejsy badawcze na Spitsbergen, to rezultaty pracy badawczej statku naukowego "Oceania". W 25. rocznicę podniesienia bandery statek przeszedł modernizację i po rejsach próbnych rozpoczął już kolejne badania.

    Przez ćwierć wieku w rejsach badawczych "Oceanii" uczestniczyło 4200 osób, w tym wielu naukowców z zagranicy, a efektem badań jest około 500 publikacji, 45 doktoratów i 14 habilitacji.

    "Przez te lata statek jednak został mocno wyeksploatowany i już nie spełniał obecnie obowiązujących standardów" - informuje dr Jacek Wyrwiński z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk. Dlatego konieczna była modernizacja jednostki, którą sfinansowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jak zaznacza dr Wyrwiński, w ekspresowym tempie zrealizowała ją Gdańska Stocznia Remontowa.

    Statek otrzymał zupełnie nowy napęd, nowe ożaglowanie, zmodernizowane laboratoria i kabiny. "Zmodernizowana sterówka wyposażona została w nowoczesne systemy nawigacyjne i łączności, a nowa kotwica badawcza, brama pomiarowa, sieć komputerowa i niektóre nowe przyrządy badawcze zapewnią wysoką jakość planowanych prac" - wyjaśnia dr Wyrwiński.

    Historia "Oceanii" sięga 1982 roku. Wówczas prezydium PAN przychyliło się do projektu budowy niedużego statku badawczego, przystosowanego do badań Morza Bałtyckiego i przyległych do Europy wód oceanu. Na zamówienie Instytutu Oceanologii znany projektant inż. Zygmunt Choreń zaprojektował statek żaglowy o nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych.

    Jak informuje PAN, statek miał umożliwić kilkunastoosobowej grupie naukowców sprawne prowadzenie badań w morzu. Ważna była duża autonomia pływania, zasięg obejmujący cały Bałtyk, Północny Atlantyk i rejony Arktyki europejskiej oraz niski koszt eksploatacji w porównaniu z klasycznymi statkami badawczymi o podobnych rozmiarach i możliwościach.

    Budowy statku podjęła się Stocznia im. Lenina w Gdańsku w 1983 roku. Pomimo wielu trudności zaangażowanie stoczniowców i pracowników Instytutu pozwoliło podnieść banderę 20 grudnia 1985 r. W swój pierwszy naukowy rejs wyruszyła w 1986 roku. W towarzystwie 14 innych statków badawczych z krajów nadbałtyckich uczestniczyła w dużym międzynarodowym bałtyckim eksperymencie Patchiness Experiment 86.

    Jak informuje PAN, polityka zakupów sprzętu pomiarowo-badawczego najlepszych światowych producentów oraz własna produkcja niektórych unikatowych przyrządów umożliwiła uczonym z "Oceanii" prowadzenie badań z zakresu fizyki morza (akustyka, optyka, teledetekcja satelitarna), hydrodynamiki, chemii i biochemii morza oraz ekologii i genetyki organizmów morskich.

    PAP - Nauka w Polsce

    ekr/ agt/ kap/


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)

    RV Oceania, także SY Oceania – stalowy, trójmasztowy statek (żaglowiec) o ożaglowaniu skośnym (dawniej - o eksperymentalnym ożaglowaniu parawanowym o powierzchni – 430 m²) o powierzchni 280m², należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk, który jest obecnie największym polskim instytutem badającym problemy fizyki, chemii, biologii i ekologii morza.

    RV Oceania, także SY Oceania – stalowy, trójmasztowy statek (żaglowiec) o ożaglowaniu skośnym (dawniej - o eksperymentalnym ożaglowaniu parawanowym o powierzchni – 430 m²) o powierzchni 280m², należący do Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk, który jest obecnie największym polskim instytutem badającym problemy fizyki, chemii, biologii i ekologii morza.

    SS Gdańsk – polski parowy statek pasażerski żeglugi przybrzeżnej (jednostka bliźniacza SS Gdynia) został zbudowany przez Stocznię Cesarską w Gdańsku (Kaiserliche Werft Danzig) w roku 1926 na zamówienie polskiego armatora "Żegluga Polska" SA. Podniesienie bandery miało miejsce 19 czerwca 1927 roku, pierwszym kapitanem był Edward Pacewicz.

    Kaiyo Maru 5 – japoński statek badawczy, który zatonął 24 września 1952 roku na Pacyfiku, 300 km od tak zwanego Morza Diabła. Statek prowadził badania erupcji podmorskiego wulkanu Myojin i w trakcie badań bezpośrednio nad kominem wulkanu został wciągnięty do oceanu. Katastrofa pochłonęła 31 ofiar z pokładu statku.

    Kaiyo Maru 5 – japoński statek badawczy, który zatonął 24 września 1952 roku na Pacyfiku, 300 km od tak zwanego Morza Diabła. Statek prowadził badania erupcji podmorskiego wulkanu Myojin i w trakcie badań bezpośrednio nad kominem wulkanu został wciągnięty do oceanu. Katastrofa pochłonęła 31 ofiar z pokładu statku.

    MS Warmia – statek z serii masowców zbudowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej w chińskiej stoczni Xingang w Tjanjin. Ochrzczony został w 2005 roku, matką chrzestną została Małgorzata Jackiewicz-Garniec. Warmia to typowy masowiec typu handy-size wyposażony w 4 dźwigi pokładowe o zasięgu od 4 m do 28 m i udźwigu 30 ton oraz 5 ładowni w których może przewozić ponad 37 tys. ton rudy, węgla, nawozów, ziarna, fosfatów lub innych ładunków masowych. To nowoczesny konstrukcyjnie statek, odpowiadający wymaganiom najnowszych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morza (IMO) oraz towarzystw klasyfikacyjnych. Jest wyposażony w skomplikowane urządzenia elektroniczne, nawigacyjne, antykolizyjne oraz zaawansowaną technologicznie maszynownię. Adekwatnie do tych standardów, obsługują go najwyższej klasy specjaliści. Napędzany jest dwusuwowym, wysokoprężnym silnikiem Diesla typu Sulzer 6RTA48T-B. Załogę stanowi 21 marynarzy. Obecnie statek pływa pod banderą Wysp Bahama. Imiona pierwszych 13 jednostek tej serii pochodzą od polskich krain geograficznych,pozostałe noszą nazwy polskich miast. Ze względu na miejsce budowy nazywane są potocznie „Chińczykami”.

    MS Pomorze – statek z serii masowców zbudowanych dla Polskiej Żeglugi Morskiej w chińskiej stoczni Xingang w Tjanjin. Ochrzczony został 26 sierpnia 2008 roku, matką chrzestną została Henryka Krzywonos-Strycharska. Pomorze to typowy masowiec typu handy-size wyposażony w 4 dźwigi pokładowe o zasięgu od 4 m do 28 m i udźwigu 30 ton oraz 5 ładowni w których może przewozić ponad 37 tys. ton rudy, węgla, nawozów, ziarna, fosfatów lub innych ładunków masowych. To nowoczesny konstrukcyjnie statek, odpowiadający wymaganiom najnowszych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morza (IMO) oraz towarzystw klasyfikacyjnych. Jest wyposażony w skomplikowane urządzenia elektroniczne, nawigacyjne, antykolizyjne oraz zaawansowaną technologicznie maszynownię. Adekwatnie do tych standardów, obsługują go najwyższej klasy specjaliści. Napędzany jest dwusuwowym, wysokoprężnym silnikiem Diesla typu Sulzer 6RTA48T-B. Załogę stanowi 21 marynarzy. Obecnie statek pływa pod banderą Wysp Bahama. Imiona pierwszych 13 jednostek tej serii pochodzą od polskich krain geograficznych, pozostałe noszą nazwy polskich miast. Ze względu na miejsce budowy nazywane są potocznie „Chińczykami”.

    Dodano: 16.02.2011. 00:47  


    Najnowsze