• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Szef Centralnego Archiwum Wojskowego: Polacy byli przygotowani do obrony

    02.09.2010. 00:11
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    To nieprawda, że we wrześniu 1939 r. nieprzygotowani do obrony Polacy cofali się przed Niemcami nie krzyżując im planów inwazji. Mało znanym faktem, a ważnym z punktu widzenia obronnego, było wysadzenie mostu w Tczewie, który łączył obszar Wolnego Miasta Gdańska z Polską - uważa dyrektor Centralnego Archiwum Wojskowego dr Czesław Andrzej Żak.

    Akcja ta jest - jego zdaniem - doskonałym przykładem na to, że Polacy przygotowywali się na obronę przed Niemcami i odważnie stawiali czoła przeważającym siłom wroga.

    1 września rano, w czasie, gdy niemiecki pancernik Schleswig-Holstein ostrzeliwał Westerplatte, polscy saperzy wysadzili most w Tczewie. W ten sposób udaremnili Niemcom przejęcie kontroli nad ważną ze strategicznego punktu widzenia przeprawa przez Wisłę.

    Niemieckie dowództwo przywiązywało wielką wagę do przejęcia w stanie nienaruszonym mostu drogowego i kolejowego w Tczewie. Umożliwiały one szybkie uderzenie sił pancernych i odcięcie Pomorza od reszty Polski. "Sprawą zainteresowany był osobiście Hitler. To on dał wytyczne do opanowania mostów" - podkreślił szef CAW.

    Człowiekiem, który pokrzyżował plany Adolfa Hitlera był 25-letni podporucznik Norbert Juchtman z 15 batalionu saperów 15 Dywizji Piechoty. Na rozkaz sztabu Armii "Pomorze" przygotował, a następnie wysadził mosty w Tczewie.

    1 wrześnie o godz. 4.43 trzy niemieckie samoloty ostrzelały i zbombardowały okolice przeprawy. Zniszczyły przewody elektryczne i lonty przygotowane przez polskich saperów. Mimo to Polakom, udało się ponownie przygotować materiały wybuchowe do detonacji. Dokładnie o godz. 6 rano podporucznik Juchtman wysadził pierwsze przęsła. Następnie do godz. 7.30 odpalał kolejne ładunki niszcząc całkowicie most długości ok. 1 km. Niemcy zostali zatrzymani. Odbudowa przeprawy w Tczewie zajęła im cały rok.

    O akcji w Tczewie można przeczytać w książce pt.: "Żołnierze września 1939" wydanej przez MON i Centralne Archiwum Wojskowe w serii "Pamiętamy". WKA

    PAP - Nauka w Polsce

    ls/ mag/bsz

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Obrona mostów tczewskich – starcie 1 września 1939 roku pomiędzy siłami polskimi stacjonującymi w Tczewie a siłami niemieckimi próbującymi zdobyć most kolejowy i most drogowy w Tczewie. Most kolejowy w Tczewie – most kolejowy na Wiśle w Tczewie na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem wybudowany w 1891. W pierwszych dniach II wojny światowej został wysadzony przez polskich saperów w celu utrudnienia ruchu wojsk niemieckich. Wydarzenie to było wykorzystywane przez nazistowską propagandę. Prowizoryczna odbudowa mostu następowała w 1940 lub 1941 oraz w 1947. W 1958 most odbudowano na stałe. W jego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się most drogowy, mający charakterystyczne wieże, będące jednym z symboli Tczewa. Fabryka Sztuk Centrum Wystawienniczo-Regionalne Dolej Wisły w Tczewie – placówka wystawiennicza przy ulicy 30 Stycznia 4 w Tczewie.

    Z dziennika marynarza - na pokładzie Lwowa z Gdańska do Rio De Janerio i z powrotem – tytuł książki Tadeusza Dębickiego, ucznia Wyższej Szkoły Morskiej w Tczewie. Most drogowy w Tczewie – most drogowy w Tczewie na dolnej Wiśle zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, zaprojektowany przez Carla Lentza. Był on wówczas najdłuższym mostem w Europie. Nazwa Most Lisewski wywodzi się od nazwy wsi Lisewo Malborskie, bezpośrednio do której prowadzi. W bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się most kolejowy.

    Szkoła Morska w Tczewie – pierwsza wyższa uczelnia morska w Polsce, utworzona w Tczewie po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Roman Klim (ur. 5 lutego 1940 w Brześciu nad Bugiem, zm. 7 grudnia 2000 w Gdańsku) – regionalista pomorski, miłośnik Żuław i Kociewia. Wieloletni pracownik Centralnego Muzeum Morskiego, z którego ramienia zakładał i kierował Muzeum Wisły w Tczewie oraz Muzeum Rybołówstwa na Helu. Honorowy Obywatel Miasta Tczewa (tytuł przyznany pośmiertnie w 2001). W latach 1996-2000 prezes Oddziału Kociewskiego Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego w Tczewie. Zasłużony członek PTTK. Autor wielu prac z zakresu turystyki i historii dotyczących Pomorza.

    Dywersja niemiecka w Bydgoszczy – w propagandzie III Rzeszy na polecenie Josepha Goebbelsa określana jako (niem.) Bromberger Blutsonntag (pol. Bydgoska krwawa niedziela) – wydarzenia, które rozegrały się w Bydgoszczy w dniach 3-4 września 1939 roku, po agresji III Rzeszy na Polskę (kampania wrześniowa), podczas których śmierć ponieśli obywatele polscy - Niemcy i Polacy - mieszkańcy Bydgoszczy i Pomorza Nadwiślańskiego, a następnie eksterminacyjna akcja Wehrmachtu, oddziałów Selbstschutzu, Einsatzkommandos i sądów doraźnych III Rzeszy, na polskich mieszkańcach miasta i Pomorza Nadwiślańskiego i żołnierzach Wojska Polskiego. Dywersja niemiecka w Bydgoszczy – w propagandzie III Rzeszy na polecenie Josepha Goebbelsa określana jako (niem.) Bromberger Blutsonntag (pol. Bydgoska krwawa niedziela) – wydarzenia, które rozegrały się w Bydgoszczy w dniach 3-4 września 1939 roku, po agresji III Rzeszy na Polskę (kampania wrześniowa), podczas których śmierć ponieśli obywatele polscy – Niemcy i Polacy – mieszkańcy Bydgoszczy i Pomorza Nadwiślańskiego, a następnie eksterminacyjna akcja Wehrmachtu, oddziałów Selbstschutzu, Einsatzkommandos i sądów doraźnych III Rzeszy, na polskich mieszkańcach miasta i Pomorza Nadwiślańskiego i żołnierzach Wojska Polskiego.

    Teki Kociewskie – pierwsze kociewskie czasopismo elektroniczne. „Teki Kociewskie” są periodykiem popularno-naukowym wydawanym przez Oddział Kociewski Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego w Tczewie i publikowanym na stronach Kociewskiej Biblioteki Internetowej.

    Dodano: 02.09.2010. 00:11  


    Najnowsze