• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • W upał lepiej się nie forsować

    20.08.2017. 17:06
    opublikowane przez: Redakcja

    Z biegania, interwałów czy innych treningów mocno podnoszących tętno lepiej zrezygnować w upał. Nie oznacza to jednak, że nie możemy wcale ćwiczyć na świeżym powietrzu. Jak trenować gdy słupek rtęci na termometrze przekracza 30 stopni Celsjusza i jak do takiego wysiłku się przygotować?

    - Jeżeli jest to trening, który robimy na co dzień, tylko w upał, to warto się trochę lepiej nawodnić i zadbać o nawodnienie w trakcie treningu. Co możemy zjeść przed treningiem? Raczej powinny to być lekkie potrawy ja bym polecił owoce np. banany lub sezonowe jak maliny, borówki - mówi newsrm.tv Krzysztof Wawer, instruktor Jatomi Fitness Złote Tarasy.

    Jeść nie powinniśmy też przed samym treningiem. Po posiłku najlepiej odczekać 45 minut do godziny. Jeżeli ćwiczymy na świeżym powietrzu to warto też zabezpieczyć naszą skórę przed szkodliwym promieniowaniem. Obowiązkowe jest też nakrycie głowy. Ono uchroni nas przed udarem słonecznym.

    - Jeżeli temperatura w cieniu przekracza 30 stopni Celsjusza to warto trenować rano, do godziny 10. Jeżeli chcemy jednak trenować to na pewno nie powinno to być bieganie na otwartych przestrzeniach. Wtedy lepiej wykonać treningi siłowe w cieniu drzew. Kiedy Słońce już jest niżej na horyzoncie, między 16 a 17 godziną, możemy spokojnie wychodzić i trenować do późnych godzin wieczornych - wyjaśnia Krzysztof Wawer.

     

    Na pewno w upał powinniśmy ze swoich ćwiczeń wykluczyć takie, które mocno podnoszą nasze tętno jak np. sprinty, burpee, trening interwałowy. Ile możemy ćwiczyć? To zależy od naszej kondycji i możliwości naszego organizmu. Przyjmuje się, że trening osób początkujących nie powinien przekraczać 45 minut.

    Krzysztof Wawer, instruktor Jatomi Fitness Złote Tarasy.


    Czy wiesz że...? (wersja beta)
    Trening kardio – trening interwałowy - naprzemienne dawki intensywnego wysiłku (np. pajacyki) i mniej dynamicznego (np. trucht) - zwiększa szybkość przemiany materii. HIIT (ang. High Intensity Interval Training – trening przedziałowy o wysokiej intensywności) – forma strategii treningu fizycznego polegająca na przeplataniu krótkich okresów bardzo intensywnego wysiłku krótkimi okresami umiarkowanego wysiłku. Typowy czas trwania całego treningu HIIT wynosi od kilkunastu do dwudziestu paru minut. Zwykle nie przekracza jednak 25 minut. Humidex – wskaźnik wprowadzony do nauki przez kanadyjskich meteorologów. Opisuje on odczuwanie upałów przez przeciętnego człowieka poprzez wpływ kombinacji dwóch podstawowych czynników jakimi są temperatura i wilgotność. Jest on bardziej precyzyjny niż sama temperatura, ponieważ kiedy rośnie wilgotność powietrza, rośnie również wrażliwość ludzkiego organizmu na temperaturę. Przy większej wilgotności człowiek gorzej znosi upały. Kiedy temperatura wynosi 30 °C a wyliczony wskaźnik humidex wynosi 40, to oznacza, że wilgotne powietrze jest odczuwalne w przybliżeniu jak przy suchym powietrzu przy temperaturze 40 °C. Wskaźnik humidex jest podawany latem podczas prognoz pogody, szczególnie w Kanadzie skąd się wywodzi, by ostrzegać ludność przed upałami.

    Humidex – wskaźnik wprowadzony do nauki przez kanadyjskich meteorologów. Opisuje on odczuwanie upałów przez przeciętnego człowieka poprzez wpływ kombinacji dwóch podstawowych czynników jakimi są temperatura i wilgotność. Jest on bardziej precyzyjny niż sama temperatura, ponieważ kiedy rośnie wilgotność powietrza, rośnie również wrażliwość ludzkiego organizmu na temperaturę. Przy większej wilgotności człowiek gorzej znosi upały. Kiedy temperatura wynosi 30 °C a wyliczony wskaźnik humidex wynosi 40, to oznacza, że wilgotne powietrze jest odczuwalne w przybliżeniu jak przy suchym powietrzu przy temperaturze 40 °C. Wskaźnik humidex jest podawany latem podczas prognoz pogody, szczególnie w Kanadzie skąd się wywodzi, by ostrzegać ludność przed upałami. Boot Camp (ang. obóz dla rekrutów) - rodzaj treningu na świeżym powietrzu, która wywodzi się z metodologii amerykańskich treningów wojskowych opracowanych na początku XX wieku. Uprawiane m.in. w USA, Kanadzie, Australii i Europie.

    Upał – pojęcie meteorologiczne opisujące stan pogody, gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza +30°C. W języku potocznym używane jest również pojęcie "skwar". Doping wydolnościowy – sztuczne podnoszenie wydolności fizycznej i psychicznej zawodnika metodami wykraczającymi poza normalny, "naturalny" trening, choć w praktyce granica między dopingiem i treningiem jest często bardzo trudna do ustalenia. Ogólnie za doping uważa się metody medyczne, potencjalnie szkodliwe dla zdrowia, które zostały oficjalnie zabronione.

    Upały w Europie, 2003: W czerwcu i lipcu 2003 roku, zachodnią i południową Europę nawiedziła fala rekordowych upałów. Szczególnie nasiliły się we Francji, gdzie temperatura dochodziła do 44 stopni, tam też z powodu wysokiej temperatury, zmarło 15 tys. osób. W wielu krajach zanotowano absolutne rekordy temperatur. Upał – pojęcie meteorologiczne opisujące stan pogody, gdy temperatura powietrza przy ziemi przekracza +30 °C. W języku potocznym używane są również pojęcia „skwar”, „spiekota” i „gorąc”. Należy zauważyć, że w ciągu dnia najwyższe temperatury notuje się zwykle między godziną 15 a 18, a największe promieniowanie ultrafioletowe występuje w godzinach od 12 do 13.

    Trening indywidualny czyli (one by one) jest to praca trenera z tylko jednym podopiecznym, co wpływa pozytywnie na osiągane efekty treningowe. Trener podczas takiego treningu jest wstanie dużo bardziej zmobilizować podopiecznego, zintensyfikować trening oraz wyeliminować błędy treningowe i kontuzje. Trening indywidualny przeprowadzany jest w oparciu o wcześniej przygotowany plan treningowy ukierunkowany na potrzeby i możliwości psychofizyczne podopiecznego. Jest on stosowany we wszystkich dyscyplinach sportu, jak również wykorzystywany w pracy z osobami, które dopiero rozpoczynają ćwiczenia i nie mają wystarczającej wiedzy na temat prawidłowego przygotowania planu treningowego.

    Dyskusja wikiprojektu:Polskie miejscowości i gminy/disambigi: Ze swojej strony proszę o zdrowy rozsądek przy tworzeniu disambigów. Jeżeli jest tylko jedno istniejące hasło pomimo, że jest kilka miejscowości, to IMHO najlepiej z istniejącego zrobić {disambigR} do strony ujednoznaczniającej. Jeżeli jedna z miejscowości jest miaste, a reszta wsiami lub mniej znaczącymi miastami to też lepiej zrobić {disambigR} z hasła bardziej znanego. Osobiście uważam, że disambigi jako strony główne wyglądają paskudnie i straszą. Roo72 Dyskusja 13:00, 21 gru 2005 (CET)

    Superkompensacja - okres zwiększonej wydolności po okresie wypoczynku po treningu i powrocie do stanu wyjściowego. Jest to zwiększenie zdolności do wykonywania wysiłku i utrwalenie tego przez systematyczne powtarzanie ćwiczeń ruchowych. Gold’s Gym – siłownia stworzona przez Joe Golda, jest najbardziej prestiżowym miejscem treningu siłowego i dyscyplin pokrewnych (boks, fitness) na świecie. Początkowo znajdowała się tylko w Kalifornii, gdzie między innymi trenował Arnold Schwarzenegger. Obecnie jest to sieć siłowni funkcjonujących w 21 państwach (stan na 21.03.2014) pod tą właśnie nazwą.

    Anthony Catanzaro (ur. 18 grudnia 1970 r. w Bay Shore w Nowym Jorku) – amerykański model fitness, konsultant treningowy, kulturysta. Upały w Pakistanie – upały, które nawiedziły Pakistan w czerwcu 2015 roku, w wyniku czego śmierć poniosło ponad 1200 osób.

    Dodano: 20.08.2017. 17:06  


    Najnowsze