• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Wakacje - czas na naukę języka!

    19.06.2013. 12:57
    opublikowane przez: Maksymilian Gajda

    Wakacje to niewątpliwie czas odpoczynku, ale też doskonały moment, kiedy mniej zmęczeni, pełni pozytywnych wrażeń i napełnieni energią do działania, podejmujemy nowe wyzwania. Coraz więcej firm stara się produktywnie wykorzystać ten czas i łącząc przyjemne z pożytecznym, szlifuje umiejętności językowe swoich pracowników. W trakcie wakacji, czyli okresu spokojniejszego dla wielu firm, pracownicy mogą na przykład rozpocząć naukę zupełnie nowego języka. Do dyspozycji jest bogaty wachlarz możliwości " w dodatku często w promocyjnych cenach.


    Intensywność ma znaczenie

    Semestr w jeden miesiąc? Rok nauki w 2 miesiące? Jest to możliwe dzięki intensywnym treningom, które w krótkim czasie pozwolą szybko nadrobić brakującą wiedzę i rozwinąć potrzebne umiejętności. Chociaż oferty szkół są różne " od kilku do nawet kilkudziesięciu zajęć w tygodniu " pewne jest, że system ten znacznie ułatwia naukę, a już na pewno gwarantuje skuteczne zapamiętywanie nowo poznanego materiału. Taka kuracja uderzeniowa to dobry sposób nauki na niższych poziomach zaawansowania, kiedy efekty widać bardzo szybko. Dla osób, które całkiem nieźle radzą sobie z językiem, nie mniej atrakcyjną i intensywną formą nauki są warsztaty językowe. Podczas jedno- lub dwudniowego szkolenia uczestnicy przygotują się do prowadzenia swobodnych konwersacji, skutecznych prezentacji i negocjacji w danym języku, tworzenia korespondencji biznesowej, czyli bezproblemowego radzenia sobie w sytuacjach biznesowych.

    Nauka przez Internet

    Dla firm, którzy szczególnie cenią czas, optymalnym rozwiązaniem będą wciąż zyskujące na popularności konwersacje online i lekcje wirtualne. Umożliwiają one naukę w dowolnym czasie i w wybranym przez siebie miejscu " w pracy, w domu, w podróży, na wakacjach. Wystarczy komputer, Internet oraz słuchawki. Zajęcia, które są prowadzone przez polskich lektorów lub native speakerów, kładą szczególny nacisk na skuteczną komunikację, jednocześnie poszerzając zasób słownictwa i ćwicząc gramatykę w praktyce. Sprawdzą się zarówno u tych, którzy chcą przełamać barierę i poczuć swobodę w wypowiadaniu się w nauczanym języku, jak i tych, którzy zamierzają popracować nad płynnością i poprawnością wypowiedzi. Kolejną alternatywą dla zajętych, ale i zmotywowanych osób, może być platforma e-learningowa, zapewniająca indywidualny tok nauki i dostęp 24h na dobę.

    Business English z rodziną na plaży


    Przedsiębiorstwa dysponujące większym budżetem mogą rozważyć wyjazd za granicę połączony z wakacyjnym, intensywnym kursem językowym. Już sam pobyt w kraju, w którym mówi się w danym języku, pomaga się z nim osłuchać i używać go w naturalny sposób. To z jednej strony wakacje, a z drugiej kilkadziesiąt godzin nauki języka i to niekoniecznie w sali lekcyjnej " bywa, że zajęcia odbywają się na plaży, w gaju pomarańczowym, a nawet na safari. Kierunkiem numer jeden jest wciąż Wielka Brytania, a tuż za nią Malta, Włochy, Hiszpania, a także Argentyna, Kanada, USA czy RPA. Ceny 2-tygodniowego turnusu zależą od liczby zajęć i standardu zakwaterowania. Najtańsze, z noclegami u miejscowych rodzin lub w rezydencji szkoły, zaczynają się od 3,5 tys. zł, a najdroższe " z indywidualnymi lekcjami i pobytem w luksusowym hotelu mogą kosztować około 20 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze koszty transportu i ubezpieczenia. Zwykle jesienią można liczyć na znaczny spadek cen.

    Samodzielna nauka

    Pracownicy, którzy wakacje spędzą w kraju powinni pamiętać o innych, przyjemnych i niezawodnych sposobach na szlifowanie językowych umiejętności. Należy do nich choćby oglądanie filmów z napisami i kanałów obcojęzycznych (BBC, National Geographic, Animal Planet, etc.), czytanie książek i prasy (Newsweek, The Guardian, The Independent, The Economist, Vogue, etc.), słuchanie muzyki i radia, a także przeglądanie stron internetowych i blogów. Dobre artykuły to istna kopalnia językowej wiedzy, a ciekawe programy czy filmy umożliwiają poznanie nowych słówek i "wchłonięcie" prawidłowego akcentu. Równie ważne jest, by jak najwięcej mówić w nauczanym języku. Sposobów, by " choćby w Polsce " porozmawiać z obcokrajowcami jest naprawdę wiele. Osoby, które poważnie podchodzą do tematu i są skłonne zainwestować w naukę, mogą zapoznać się z bogatą ofertą szkoleń e-learningowych, jak na przykład Tell Me More®, dzięki któremu w ciągu wakacji rzeczywiście można podnieść swoją znajomość języka obcego nawet
    o cały poziom.

    Jednym słowem, czasy błogiego "nicnierobienia" podczas wakacji to już przeszłość. Warto " poza letnimi wycieczkami, grillowaniem, czy popularnym ostatnio joggingiem i jazdą na rowerze " rozruszać także szare komórki i zadbać o trening umysłowy. Poza tym, dziś chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że nauka języków to ogromna inwestycja w siebie i swoją karierę " zaowocuje i zwróci się szybciej, niż moglibyśmy się spodziewać i tyczy się to zarówno pracowników, jak i firm, które w nich inwestują.

    Komentarz - Agata Rybacka, dyrektor rozwoju, Skrivanek sp. z o. o.

    Większość firm zawiesza szkolenia językowe na czas wakacji, co jest oczywiście zrozumiałe. Jednak w rzeczywistości każdy pracownik korzysta z urlopu w okresie letnim raz, najwyżej dwa razy. Przez większość lata pracuje. Zauważamy że coraz więcej osób jest zainteresowanych podtrzymywaniem kontaktu z językiem, dlatego przygotowaliśmy ofertę, dzięki której takie osoby mogą kontynuować naukę. Ważne jest, aby oferowane wakacyjne kursy były wygodne i atrakcyjne, a obecnie nowoczesne formy komunikacji pozwalają nam na prowadzenie, na przykład lekcji wirtualnych.


    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Chronologia – nauka o mierzeniu czasu, kolejności następowania po sobie wydarzeń, zjawisk, a także oznaczenie wydarzenia, zjawiska na podstawie przyjętego podziału czasu. Nazwa pochodzi od greckich słów chronos (czas) i logos (słowo, nauka). Nagroda im. Profesora Hugona Steinhausa - nagroda naukowa przyznawana corocznie od 1995 przez Polską Fundację Upowszechniania Nauki i Towarzystwo Popierania i Krzewienia Nauk za upowszechnianie i popularyzację nauki. Celem nagrody jest nagradzanie najlepszych popularyzatorów nauki a także przekonanie społeczeństwa, że nauka jest ważna i potrzebna a jej zagadnienia mogą być w sposób przystępny i fascynujący przedstawiane osobom niemającym profesjonalnego przygotowania. Historia nauki – dziedzina wiedzy opisująca tworzenie się i rozwój wyspecjalizowanych nauk szczegółowych badających przebieg procesów przyrodniczych i społecznych. Jest to stosunkowo młoda dyscyplina uniwersytecka, trudna w uprawianiu na skutek konieczności łączenia dwu rodzajów kompetencji - orientacji w danej dziedzinie naukowej i umiejętności historyka. Trudność w opisie historii rozwoju nauki zaczyna się w momencie określenia jej przedmiotu. Nie istnieje bowiem nauka w ogóle, ale wyspecjalizowane dziedziny wiedzy, które wyodrębniły się z ogólnego tła religijno-filozoficznego, w różnym czasie, w różnych kręgach cywilizacyjnych, w różnych celach i wykształciły różnorodne, niesprowadzalne do wspólnego mianownika metody.

    Popularyzacja nauki (popularyzacja wiedzy) – działania mające na celu uprzystępnienie wyników badań naukowych oraz przedstawienie problemów nauki szerokiej publiczności, podejmowane poza systemem szkolnictwa, jako jego uzupełnienie i wzbogacenie. Głównymi formami popularyzacji nauki są publikacje popularnonaukowe w postaci książek oraz publikacje i audycje w prasie, radiu, telewizji i w Internecie. Warszawski Festiwal Nauki – coroczna impreza odbywająca się w przedostatnim tygodniu września w Warszawie, mająca za cel popularyzację nauki w społeczeństwie. Początkowo czas trwania Festiwalu obejmował jeden weekend, edycja która odbyła się w 2011 roku trwała 10 dni (od 16 do 25 września). FN jest współzałożycielem i członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Spotkań z Nauką EUSCEA.

    Praca grupowa – forma współpracy naukowej. Ma ona na celu odkrycie różnic indywidualnych uczniów, kształtowanie ich wiedzy, umiejętności ogólnych (m.in. umięjętność współpracy, umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność krytycznego myślenia), postawy, jak również uczenia się od siebie i łączenia umiejętności poszczególnych uczniów do określonego zadania Talib – uczeń, najczęściej medresy lub szkoły koranicznej, zdobywający za pomocą nauki pamięciowej ogólną wiedzę na temat Koranu. Edukacja zaczyna się już w wieku dziecięcym i trwa około 10 lat. Obecnie wzrost liczby uczniów kończących medresy jest spowodowany: bezpłatną nauką, zagwarantowanym wyżywieniem oraz mieszkaniem na czas nauki, co w biednych społeczeństwach islamskich jest propozycją bardzo kuszącą.

    Zabytek – w języku potocznym jest to każdy wytwór działalności człowieka, będący świadectwem minionej epoki (pamiątką przeszłości), posiadający wartość historyczną, artystyczną, naukową lub emocjonalną, przy czym kryterium czasu powstania, choć najważniejsze, nie przesądza o zdefiniowaniu zabytku. Nauki humanistyczne, a w szczególności historia sztuki nie stworzyły jednej, uniwersalnej definicji zabytku przydatnej wszystkim naukom. Filozofia nauki Alberta Einsteina mogła powstać dzięki szerokiemu polu zainteresowań tego fizyka. Nie było dla niego ważne wyłącznie matematyczne sformułowanie praw przyrody. Interesował się również samym sposobem dochodzenia badacza do swojego odkrycia. Przez wiele lat wypowiadał się i pisał na temat tego jak należy tworzyć samą naukę. Wniósł w ten sposób znaczący wkład do rozwoju filozofii nauki.

    Nauczanie elementarne, początkowe, propedeutyczne – programowo epizodyczny i egzemplaryczny pierwszy stopień kształcenia ogólnego. Jego celem jest przygotowanie dziecka do systematycznego przyswajania wiedzy w toku dalszej nauki. Dotyczy pierwszych 3 do 4 lat nauki. Dawniej był to proces edukacji skierowany do szerokich mas.

    Centrum nauki (oboczne nazwy: muzeum edukacyjne lub muzeum nauki) – instytucja promująca nowoczesną komunikację naukową. Jej celem jest m.in. rozbudzanie zainteresowania nauką w społeczeństwie, inicjowanie debaty na związane z nauka tematy, wspomaganie samodzielnego uczenia się oraz wspieranie systemu szkolnictwa.

    Dodano: 19.06.2013. 12:57  


    Najnowsze