• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Zostań reżyserem TV

    20.07.2010. 21:12
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Czy nie irytuje was czasami sposób pokazywania w telewizji wydarzeń sportowych albo koncertu na żywo? Czy nie chcielibyście mieć możliwości samodzielnego wybrania kąta patrzenia kamery albo zrobienia zbliżenia na dowolnego gracza? Sieć europejskich naukowców pracuje nad tym, aby to marzenie z gatunku SF stało się rzeczywistością - czy to na panoramicznym LCD (monitorze ciekłokrystalicznym) z zestawem kina domowego, czy też na telefonie komórkowym. Projekt FASCINATE (Interaktywne oglądanie oparte na skryptach i niezależne od formatu) otrzymał kwotę 9,35 mln EUR z tematu "Technologie informacyjne i komunikacyjne" (TIK) Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE na stworzenie zaawansowanego technologicznie systemu przyszłych, interaktywnych usług TV (telewizyjnych) z zanurzeniem.

    Stworzenie prawdziwie interaktywnego, zindywidualizowanego odbioru telewizyjnego, który zanurza widza w akcji rozgrywającej się na ekranie stanowi nie lada wyzwanie. Od strony produkcyjnej wiąże się to z prawdziwą zmianą technologiczną. Obecnie reżyserzy i kamerzyści wybierają kadry do określonego formatu ekranu, które ich zdaniem zainteresują widzów. W przyszłości będzie można utrwalić całą scenę jednocześnie za pomocą wielu mikrofonów i różnego typu kamer. Łącznie ten zakres sygnałów wideo stworzy wielowarstwowy, wysokiej jakości obraz całej sceny, a widz będzie mieć możliwość poruszania się między warstwami wedle własnego upodobania. Termin "dowolny format" oznacza, że technologia będzie funkcjonować na dowolnym rodzaju monitora pod względem rozdzielczości, pola wiedzenia, kolorów itd.

    Konsorcjum FASCINATE, składające się z 11 partnerów z 8 krajów europejskich, pracuje nad szeregiem zagadnień technicznych: obrazem, dźwiękiem, infrastrukturą nadawczą itd. Naukowcy z Uniwersytetu w Salford, Wlk. Brytania, są na przykład odpowiedzialni za badanie aspektów dźwiękowych projektu, utrwalanie dźwięku panoramicznego oraz dopasowywanie kierunku audio do zmieniających się kątów wideo. W ramach projektu badane są również preferencje widzów, bowiem widzowie w różnym wieku i z różnych kultur mogą mieć odmienne oczekiwania w stosunku do relacji telewizyjnej.

    Ostatecznie technologia powinna umożliwić prawdziwe zanurzenie, przenosząc je z wesołych miasteczek i kin z trójwymiarowym obrazem do kina domowego. Zespół FASCINATE jest przekonany na przykład, że technologia poprawi na rożne sposoby odbiór muzyki na żywo w ciągu trzech lub czterech lat. Fan muzyki rockowej, łącząc się za pomocą telefonu komórkowego z zestawem nieruchomych, wysokiej rozdzielczości kamer, które rejestrują koncert na żywo, będzie mógł zrobić zbliżenie na palce basisty. Po występie również będzie mógł wyszukać zapis wideo całego koncertu i przeskakiwać między ulubionymi momentami w czasie i przestrzeni. W domu kibic piłki nożnej również będzie mógł wybrać konkretnego piłkarza albo perspektywę oglądania meczu, np. tak jakby stał za bramkarzem.

    Projekt FASCINATE zaoferuje bardziej ekscytujący sposób oglądania telewizji, stworzy nowe standardy i zapewni europejskim przedsiębiorcom pozycję lidera w branży. Ponadto szereg projektów dofinansowanych ze środków unijnych bada przyszłość technologii telewizyjnych oraz sieci dystrybucyjne niezbędne do transferu dużych ilości danych drogą satelitarną, łączami szerokopasmowymi czy za pośrednictwem transmisji radiowej. Kilka projektów koncentruje się w szczególności na obrazie 3D (trójwymiarowym) i innych interaktywnych technologiach, które sprawią, że oglądanie telewizji będzie bogatszym, łatwiejszym i bardziej zindywidualizowanym doświadczeniem.

    Za: CORDIS

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Wideo na życzenie (skrót VoD lub VOD; ang. Video on Demand - wideo na żądanie), pot. także oglądanie na żądanie — usługa zezwalająca na oglądanie nadawanego materiału filmowego lub słuchanie nadawanego nagrania dźwiękowego w wybranym przez kogoś czasie, późniejszym niż czas emisji. Nadawana (także "na żywo") audycja może być dzięki temu przesunięta w odbiorze dla pojedynczego widza i słuchacza. HDTV-Rip (z ang. High Definition Television - Ripping) - jest to metoda, która obejmuje kopiowanie sygnału wideo, nagrywanie programów telewizyjnych lub filmów nadawanych w wysokiej rozdzielczości (np. transmisji DVB-S), często z dźwiękiem 5.1 surround. Rozdzielczość to 1920x1080 lub 1280x720. 1080p – skrócona nazwa jednego z trybów wideo. Liczba 1080 oznacza pionową rozdzielczość ekranu równą 1080 poziomych linii, a litera p oznacza obraz progresywny lub bez przeplotu. 1080p jest częścią telewizji wysokiej rozdzielczości HDTV w formacie panoramicznym 16:9 oraz o rozdzielczości 1920 × 1080, czyli ponad 2 miliony pikseli. Informacja o odświeżaniu obrazu jest przyjmowana albo jako domyślna w danym kontekście (np. 25 klatek na sekundę w tych regionach świata, w których stosowany jest system PAL), albo może zostać dopisana po prawej stronie litery p (np. 1080p30 oznacza 30 klatek na sekundę).

    Kino domowe to zestaw urządzeń audio i wideo przeznaczony do oglądania filmów, który pozwala symulować w warunkach domowych wrażenie dźwiękowe, jakiego doświadcza widz na sali kinowej lub koncertowej. Zazwyczaj w skład zestawu wchodzą: źródło sygnału w postaci odtwarzacza Blu-ray lub DVD, elementy audio do odtwarzania dźwięku przestrzennego (DTS, Dolby Digital, Dolby Digital EX, itp.) czyli wzmacniacz i zestaw głośnikowy w systemie 5.1 (również 6.1 i 7.1), oraz urządzenie do odtwarzania obrazu, np. telewizor lub projektor z ekranem projekcyjnym. Zgniatacz kciuków – narzędzie tortur, składające się z dwóch żelaznych płyt połączonych śrubami. Nierówna powierzchnia płyt wbijała się w ciało i łamała kości w miarę dokręcania śrub. Prowadzący tortury miał możliwość kontrolowania siły zacisku oraz tempa dociskania, przez co mógł potęgować cierpienie u karanego. W celu zwiększenia bólu dodatkowo uderzano w płyty. Narzędzie to występowało w dwóch odmianach: zgniatacza pojedynczego (zaciskającego wyłącznie palce u rąk) oraz zgniatacza podwójnego, który zaciskał jednocześnie palce u rąk i u nóg.

    DVD-Audio - format zapisywania muzyki na płytach DVD. Daje on możliwość zapisu sygnału monofonicznego, stereofonicznego, a także przestrzennego (5.1). Rozwiązanie to oferuje również możliwość zapisu dźwięku z różną częstotliwością próbkowania (44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 176,4 lub 192 kHz) oraz różną rozdzielczością bitową (16, 20 lub 24 bity). Ponadto istnieje możliwość ustawiania różnej częstotliwość próbkowania oraz rozdzielczość bitowa dla poszczególnych tracków na płycie oraz w obrębie poszczególnych kanałów systemu 5.1. Format DVD-A przewiduje również przenoszenie metadanych związanych z algorytmem downmixu. ATSC (ang. Advanced Television Systems Committee) - powstała w 1982 międzynarodowa, niedochodowa organizacja rozwijająca standardy dla zaawansowanych systemów telewizyjnych. W szczególności ATSC pracuje nad skoordynowaniem standardów telewizji pomiędzy różnymi mediami komunikacyjnymi w środowisku telewizji cyfrowej, systemach interakcyjnych i multimedialnej komunikacji szerokopasmowej. Standardy ATSC skupiają się na warstwie transportującej, czyli transmisji audio, wideo i danych. Organizacja rozwija i prezentuje również strategie wprowadzania telewizji cyfrowej.

    AVIVO – platforma wideo wprowadzona przez firmę ATI w procesorach graficznych opartych na rdzeniu R520. Platforma ta została zaprojektowana w celu rozszerzenia jakości i elastyczności aktualnie prezentowanych przez procesory graficzne ATI możliwości. Zaimplementowanymi w niej cechami są kodowanie i dekodowanie wideo (włącznie z kodekiem H.264, czyli standardem High Definition) wraz z dołączeniem odpowiedniego zestawu narzędzi. Dekoder wideo zastosowany w AVIVO automatycznie przerzuca obsługiwany format wideo i niezbędne kodeki do procesora graficznego, by odciążyć główny procesor komputera. Technologia kodowania wideo zaimplementowana w AVIVO nadal korzysta z zasobów CPU, jednak istnieją plany przerzucenia i tych funkcji do GPU. ATI udostępniło również oprogramowanie transkodujące „ATI AVIVO Video Converter”, obsługujące wiele formatów i gęstości bitowych (bitrate) materiału. Oprogramowanie silnie bazuje na mocy obliczeniowej CPU, lecz można go używać wyłącznie z kartami graficznymi opartymi na procesorach serii X1000. Modyfikacje powyższego programu udostępniły go użytkownikom innych rozwiązań sprzętowych. Technologia ATI AVIVO jest w fazie ciągłego rozwoju i w tej postaci będzie stale ulepszana w sterownikach ATI Catalyst. Rapid Application Development (również RAD) oznacza "szybkie tworzenie aplikacji". Jest to ideologia i technologia polegająca na udostępnieniu programiście dużych możliwości prototypowania oraz dużego zestawu gotowych komponentów (np. zapewniających dostęp do bazy danych). Umożliwia to uzyskanie pewnego efektu już w pierwszych krokach programistycznych, jednocześnie stanowi poważne zagrożenie dla projektów o większych rozmiarach ze względu na łatwość nieprzemyślanego modyfikowania.

    Omamy rzekome, pseudohalucynacje, omamy psychiczne – zaburzenie spostrzegania, polegające na osądzie realizującym istnienia doznania zmysłowego (obrazu, dźwięku) bez rzeczywistego bodźca, przy czym osoba doznająca omamu rzekomego umiejscawia spostrzeżenie zmysłowe w przestrzeni niewłaściwej dla danego zmysłu. Omamem prawdziwym słuchowym będzie poczucie, że słyszy się rozmowę za oknem – co stanowi percepcję zgodną z zasięgiem zmysłu słuchu – natomiast omamem rzekomym będzie poczucie, że słyszy się dźwięki, słowa, czy zdania dobiegające z głowy, brzucha, czy innego miejsca. Dla omamów wzrokowych: prawdziwym omamem jest widzenie osoby w pokoju, której w rzeczywistości tam nie ma, zaś omamem rzekomym będzie spostrzeżenie osoby w oczach, czy na Marsie – tzn. tam, gdzie człowiek nie może nic zauważyć.

    Dodano: 20.07.2010. 21:12  


    Najnowsze