Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bożysława, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zagłada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzień bez Papierosa
Nowe publikacje
Owoce o białym miąższu są dobre dla organizmu
Dodano:
|21 Wrz 2011|, 2011 18:17
|
|
|
Nowe badanie holenderskich naukowców pokazuje, że spożywanie owoców i warzyw, szczególnie tych o białym miąższu, pomaga zapobiegać udarom mózgu. Przedstawione w czasopiśmie Stroke: Journal of the American Heart Association badanie było częściowo finansowane ze środków unijnego programu Europa w walce z rakiem.
Powszechnie wiadomo, że jedzenie owoców i warzyw zmniejsza ryzyko udaru mózgu. Dotychczasowe badania skupiały się na profilaktycznych własnościach owoców i warzyw, a szczególnie wartości odżywczej i cechach owoców, takich jak kolor, część jadalna, rodzina botaniczna i wytwarzanie przeciwutleniaczy.
Omawiane badanie idzie jednak o krok dalej i zajmuje się związkami pomiędzy kolorem owoców i warzyw a występowaniem udarów. Kolor jadalnej części owoców i warzyw jest odzwierciedleniem obecności pożytecznych fitochemikaliów, takich jak karotenoidy i flawonoidy.
Naukowcy z Wydziału Żywienia Człowieka Uniwersytetu w Wageningen oraz holenderskiego Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego i Ochrony Środowiska zbadali związki pomiędzy spożyciem grup owoców i warzyw a występowaniem udarów w okresie 10 lat w populacji 20 069 osób dorosłych. Średni wiek pacjentów wynosił 41 lat. Na początku badania żaden z pacjentów nie cierpiał na choroby układu krążenia; pacjenci wypełnili zawierający 178 pozycji kwestionariusz dotyczący częstotliwości spożywania określonych w produktów w minionym roku.
Naukowcy sklasyfikowali owoce i warzywa w czterech grupach: zielone (ciemne warzywa liściaste, kapusta i sałata); pomarańczowe/żółte (owoce cytrusowe); czerwone/purpurowe (czerwone warzywa); białe (z których 55% to jabłka i gruszki).
Na przestrzeni dziesięciu lat naukowcy odnotowali 233 udary. Nie stwierdzono zależności między spożywaniem zielonych, pomarańczowych/żółtych i czerwonych/purpurowych owoców a udarami. Odkryto natomiast 52% spadek ryzyka schorzenia u osób, które spożywały dużą ilość białych owoców i warzyw w porównaniu z osobami spożywającymi mniej takich owoców i warzyw.
Według naukowców, każde dodatkowe 25 gramów białych owoców i warzyw dziennie przekłada się na 9% mniejsze ryzyko udaru. Średniej wielkości jabłko waży 120 gramów.
Aby zapobiegać udarowi mózgu, warto spożywać znaczące ilości białych owoców i warzyw - mówi główna autorka badania Linda M. Oude Griep, doktor nauk o żywieniu człowieka na Uniwersytecie w Wageningen. Jedno jabłko dziennie to prosty sposób na zwiększenie spożycia białych owoców i warzyw. Jakkolwiek owoce i warzywa z innych grup mogą chronić przed innymi chorobami przewlekłymi. Dlatego ważne jest, aby spożywać dużo wszelkich warzyw i owoców.
Zarówno jabłka, jak i gruszki są bogate w błonnik i kwercetynę, flawonoid powszechnie występujący w przyrodzie. Inne badane artykuły z tej grupy kolorów to między innymi banany, kalafior, cykoria i ogórek. Ziemniaki zostały sklasyfikowane jako skrobia.
Naukowcy stwierdzają, że otrzymane rezultaty wymagają jeszcze potwierdzenia w dalszych badaniach. Oude Griep tłumaczy: Jeszcze za wcześnie, aby lekarze zaczęli doradzać pacjentom zmianę diety w oparciu o te wstępne odkrycia.
W komentarzu do artykułu stwierdza się, że wyniki badania należy interpretować z ostrożnością, ponieważ przeprowadzone kwestionariusze mogą nie być wiarygodne.
Za: CORDIS
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Warzywa w słownikowym i popularnym znaczeniu to . W formalnej klasyfikacji towarów spożywczych to grupa produktów roślinnych przeznaczonych do spożycia, obejmująca poza tym co tradycyjnie uznawane jest za warzywa, także grzyby oraz owoce kaparów i oliwek (z wyjątkiem stosowanych do produkcji olejów), mimo że są to organy roślin krzewiastych i drzewiastych. Z kolei owoce . Warzywa można zjadać na surowo, ugotowane, usmażone lub upieczone. Używane są również w przetworach. Uprawą i produkcją warzyw zajmuje się warzywnictwo.
pełny tekst
Dla kuchni japońskiej charakterystyczne jest użycie ryb (jedzonych także na surowo), rozmaitych owoców morza, w tym wodorostów oraz warzyw. Popularne są zupy gotowane bezpośrednio na stole, w specjalnym garnku podgrzewanym dawniej węglem drzewnym, a obecnie gazem, a także jedzenie zanurzanych we wrzątku mięs, ryb i warzyw.
pełny tekst
Warzywa w słownikowym i popularnym znaczeniu to rośliny zielne, których różne organy ( łodygi, korzenie, liście, kwiatostany, a nawet owoce w botanicznym tego słowa znaczeniu) używane są jako pokarm. W formalnej klasyfikacji towarów spożywczych to grupa produktów roślinnych przeznaczonych do spożycia, obejmująca poza tym co tradycyjnie uznawane jest za warzywa, także grzyby oraz owoce kaparów i oliwek (z wyjątkiem stosowanych do produkcji olejów), mimo że są to organy roślin krzewiastych i drzewiastych. Z kolei owoce truskawek, poziomek i ananasów, mimo że są to rośliny zielne, klasyfikowane są jako owoce. Warzywa można zjadać na surowo, ugotowane, usmażone lub upieczone. Używane są również w przetworach. Uprawą i produkcją warzyw zajmuje się warzywnictwo.
pełny tekst
Warzywa w słownikowym i popularnym znaczeniu to rośliny zielne, których różne organy ( łodygi, korzenie, liście, kwiatostany, a nawet owoce w botanicznym tego słowa znaczeniu) używane są jako pokarm. W formalnej klasyfikacji towarów spożywczych to grupa produktów roślinnych przeznaczonych do spożycia, obejmująca poza tym co tradycyjnie uznawane jest za warzywa, także grzyby oraz owoce kaparów i oliwek (z wyjątkiem stosowanych do produkcji olejów), mimo że są to organy roślin krzewiastych i drzewiastych. Z kolei owoce truskawek, poziomek i ananasów, mimo że są to rośliny zielne, klasyfikowane są jako owoce. Warzywa można zjadać na surowo, ugotowane, usmażone lub upieczone. Używane są również w przetworach. Uprawą i produkcją warzyw zajmuje się warzywnictwo.
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|