Polski Serwis Naukowy - OnLine od 1999 roku
RSS
Czwartek, 31 maja 2012
Petronia, Bożysława, Ernestyna, Teodor
 1891: budowa Kolei Transsyberyjskiej
 1970: zagłada miasta Yungay w Peru
 WHO: Dzień bez Papierosa
Nowe publikacje
Pijące nastolatki bardziej narażone na nowotwory piersi
Dodano:
|19 Kwi 2010|, 2010 03:18
|
|
|
Nastolatki i młode kobiety, które często sięgają po alkohol są bardziej narażone na łagodne nowotwory piersi, które zwiększają ryzyko zachorowania na raka - wynika z amerykańskich badań, które publikuje pismo "Pediatrics".
Jak przypomina jeden z autorów pracy, dr Graham Colditz z Washington University w St. Louis, ok. 80 proc. guzów piersi ma charakter łagodny. Niebezpieczne jest jednak to, że może się z nich rozwinąć złośliwy nowotwór piersi, czyli rak.
Dotychczas, związek między ilością spożywanego alkoholu a ryzykiem raka piersi był znany w przypadku kobiet w średnim i starszym wieku.
Naukowcy z Washington University razem z kolegami z Harvard University przez 11 lat zbierali dane na temat konsumpcji alkoholu w grupie 6.899 dziewcząt i młodych kobiet, które w momencie rozpoczęcia badań miały od 9 do 15 lat.
Okazało się, że uczestniczki, które spożywały większe ilości alkoholu były bardziej narażone na łagodny nowotwór piersi. Na przykład u tych, które piły alkohol w ciągu 6-7 dni tygodniowo 5,5 razy częściej diagnozowano łagodną zmianę nowotworową niż u rówieśniczek, które nie piły wcale lub wypijały mniej niż jedną porcję alkoholu na tydzień. W przypadku nastolatek i młodych kobiet sięgających po alkohol w ciągu 3-5 dni tygodniowo ryzyko rosło 3-krotnie.
Pacjentki, u których wykrywano łagodne guzy piersi piły ogólnie częściej i więcej, a ich dzienne spożycie alkoholu wyliczono na dwukrotnie wyższe niż w przypadku rówieśniczek bez nowotworu piersi.
Zdaniem autorów pracy, badania te jasno wskazują, że ryzyko łagodnych guzów piersi rośnie wśród nastolatek i młodych kobiet wprost proporcjonalnie do ilości spożywanego alkoholu. Jest to dowód na to, że wiek nastoletni oraz wczesna dorosłość są okresem o kluczowej roli w prewencji raka piersi. Niestety, wiele pań zaczyna pić jako nastolatki, dokładnie wtedy, gdy tkanki w obrębie gruczołu sutkowego wchodzą w stadium szybkiego powielania się, zaznaczają badacze.
Jak przypomina dr Colditz, ryzyko raka piersi można zmniejszyć nie tylko ograniczając spożycie alkoholu, ale też przez zdrową dietę i aktywność fizyczną, które pomagają zachować szczupłą sylwetkę. JJJ
PAP - Nauka w Polsce
tot/ agt/
Czy wiesz że...?
wersja BETA
Implanty piersi protezy stosowane w celu powiększenia rozmiarów kobiecych piersi z powodów kosmetycznych (tzw. augmentacja piersi, powiększenie piersi albo mammoplastyka z powiększeniem piersi) w celu odtworzenia brakującej usuniętej piersi (np. po mastektomii albo w wadach wrodzonych), a także w ramach zmiany płci. Według Amerykańskiego Towarzystwa Chirurgów Plastycznych, augmentacja piersi jest najczęściej wykonywanym zabiegiem chirurgicznym w USA. W 2006 roku w tym kraju przeprowadzono 329.000 takich zabiegów.
pełny tekst
Piersi ( Kukiz i Piersi) - polski zespół rockowy powstały w 1984 roku w Jarocinie. Encyklopedia Polskiego Rocka Gnoińskiego i Skaradzińskiego podaje mylnie, że w Niemodlinie. Kukiz opowiada, że on lub Jezioro (pierwszy gitarzysta Piersi) znaleźli w JOK-u śpiewnik z wierszami socrealistycznymi i wtedy postanowili do kilku z nich dopisać melodie. To było już w trakcie Jarocina 84. Kukiz występował wtedy z zespołem Aya RL.
pełny tekst
Moduł "Czy wiesz że...?" (wersja testowa, beta): definicje/pojęcia wygenerowane w obrębie tego modułu pochodzą z Wikipedii i udostępniane są na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń.
Dostęp do pełnej wersji każdego hasła (oraz dokładnch informacji na temat licencji, autora oraz edycji) możliwy jest po kliknięciu w odnośnik opisany jako "pełny tekst".
|
|
|
^ |
|
 |
|
Komentarze: brak |
|
Powered by
phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
|