• 850 milionów lat do wygotowania się oceanów

17.12.2013. 16:37
    opublikowane przez: Redakcja

W czasach, kiedy globalne ocieplenie i rosnące zanieczyszczenie sprawiają, że w wyszukiwarkach pojawia się niewiele wyników, w których słowa "ocean" i "dobre wiadomości" występują obok siebie, naukowiec z Uniwersytetu w Toronto przedstawia obiecujące dane w czasopiśmie Nature. Wedle poczynionych przez niego ustaleń Ziemia może mieć przed sobą kolejny miliard lat, zanim oceany wygotują się do cna.

Wcześniejsze szacunki wskazywały, że zjawisko to może mieć miejsce za 150 mln lat ze względu na ziemską ekosferę. Ten obszar, w którym nie jest ani za gorąco ani za zimno dla występowania cieczy na planecie orbitującej wokół gwiazdy, jest nieco większy niż dotychczas sądzono - 0,95 AU (jednostka astronomiczna, średnia odległość od Ziemi do Słońca), a nie 0,99 AU.

Do tej pory naukowcy obawiali się, że ekspansja Słońca, która rozpocznie się, kiedy zacznie mu brakować wodoru, doprowadzi do "niekontrolowanego" globalnego ocieplenia w ciągu 150 mln lat. Jeremy Leconte, który kierował badaniami, powiedział w wywiadzie dla Space.com, że "z perspektywy Ziemi to duża zmiana, bowiem sądzono że znajduje się ona dosyć blisko wewnętrznej krawędzi. My odkryliśmy, że to nie tak blisko".

W odróżnieniu od wcześniejszych badań jednowymiarowych, nowe modelowanie uwzględnia chmury i cyrkulację, przez co wewnętrzna krawędź strefy zamieszkiwalnej przesuwa się bliżej gwiazdy. W ten sposób Ziemia zyskuje nieco więcej czasu, aczkolwiek nadal znajduje się dosyć blisko końca strefy zamieszkiwalnej.

Nowy model, prócz tego, że przyniósł doskonałe wieści dla naszych potomków, ma pomóc naukowcom lepiej poznać to, co definiuje zamieszkiwalną obcą planetę. "Dysponujemy obecnie rzeczywistymi podstawami do poznania tych obiektów, nie tylko jako punktów, ale jako realnych planet, które mają powierzchnię i atmosferę, gdzie mogą zachodzić, złożone procesy, takie jak formowanie się chmur, podobnie jak na Ziemi" - zauważa Leconte.

HD 2638 b – planeta typu gorący jowisz orbitująca wokół gwiazdy HD 2638. Odległość tej planety od gwiazdy jest mniejsza niż 1/20 odległości Ziemi od Słońca. Jeden obieg wokół gwiazdy zajmuje planecie tylko 3,5 dnia. Mars – czwarta według oddalenia od Słońca planeta Układu Słonecznego. Nazwa planety pochodzi od imienia rzymskiego boga wojny – Marsa. Zawdzięcza ją swej barwie, która przy obserwacji z Ziemi wydaje się być rdzawo-czerwona i kojarzyła się starożytnym z pożogą wojenną. Postrzegany odcień wynika stąd, że powierzchnia planety zawiera tlenki żelaza. Mars jest planetą wewnętrzną z cienką atmosferą, o powierzchni usianej kraterami uderzeniowymi, podobnie jak powierzchnia Księżyca. Występują tu także inne rodzaje terenu, podobne do ziemskich: wulkany, doliny, pustynie i polarne czapy lodowe. Okres obrotu wokół własnej osi jest niewiele dłuższy niż Ziemi i wynosi 24,6229 godziny (24h37min22s). Na Marsie znajduje się najwyższa góra w Układzie Słonecznym – Olympus Mons i największy kanion – Valles Marineris. Gładki obszar równinny Vastitas Borealis na półkuli północnej obejmuje 40% powierzchni planety i może być pozostałością ogromnego uderzenia. W przeciwieństwie do Ziemi, Mars jest geologicznie i tektonicznie nieaktywny. HD 114729 b – planeta orbitująca wokół gwiazdy HD 114729. Prawdopodobnie jest nieco mniej masywna niż Jowisz. Średnia odległość planety od gwiazdy wynosi 2,08 j.a., co odpowiada dwukrotnej odległości Ziemi od Słońca.

Mars – czwarta według oddalenia od Słońca planeta Układu Słonecznego. Nazwa planety pochodzi od imienia rzymskiego boga wojny – Marsa. Zawdzięcza ją swej barwie, która przy obserwacji z Ziemi wydaje się rdzawo-czerwona i kojarzyła się starożytnym z pożogą wojenną. Postrzegany odcień wynika stąd, że powierzchnia planety zawiera tlenki żelaza. Mars jest planetą wewnętrzną z cienką atmosferą, o powierzchni usianej kraterami uderzeniowymi, podobnie jak powierzchnia Księżyca. Występują tu także inne rodzaje terenu, podobne do ziemskich: wulkany, doliny, pustynie i polarne czapy lodowe. Okres obrotu wokół własnej osi jest niewiele dłuższy niż Ziemi i wynosi 24,6229 godziny (24h37min22s). Na Marsie znajduje się najwyższa góra w Układzie Słonecznym – Olympus Mons i największy kanion – Valles Marineris. Gładki obszar równinny Vastitas Borealis na półkuli północnej obejmuje 40% powierzchni planety i może być pozostałością ogromnego uderzenia. W przeciwieństwie do Ziemi, Mars jest geologicznie i tektonicznie nieaktywny. Cień Ziemi – cień jaki sama planeta Ziemia rzuca na atmosferę. Często jest widziany z powierzchni Ziemi jako ciemne pasmo na niebie w pobliżu horyzontu. To zjawisko atmosferyczne może być czasami widoczne dwukrotnie w ciągu doby, w okolicach czasu wschodu i zachodu Słońca.

HD 85512 b – planeta pozasłoneczna typu superziemia, orbitująca wokół gwiazdy Gliese 370 (HD 85512) w gwiazdozbiorze Żagla. Planeta znajduje się ok. 36 lat świetlnych od Ziemi. Została odkryta w 2011 w ramach projektu HARPS. Jest jedną z najmniejszych odkrytych planet znajdujących się w ekosferze. mi Arae d (znany również jako HD 160691 d) – planeta krążąca wokół gwiazdy mi Arae. Planeta ma masę o połowę mniejszą od masy Jowisza i krąży na orbicie promieniu 0,921 AU. Planeta obiega gwiazdę w ciągu 310,55 dni. Planeta może znajdować się na tyle blisko gwiazdy, aby otrzymać porównywalną ilość promieniowania UV, jakie Ziemia otrzymuje od Słońca, jednak jest on zbyt blisko gwiazdy, aby utrzymać na swojej powierzchni wodę w stanie ciekłym. Ponadto, biorąc pod uwagę jego masę, planeta może być gazowym olbrzymem bez stałej powierzchni.

Biosfera (zob. bio) - strefa kuli ziemskiej zamieszkana przez organizmy żywe, w której odbywają się procesy ekologiczne. Biosfera jest częścią zewnętrznej skorupy Ziemi, która obejmuje również powietrze, ląd i wodę. Z najobszerniejszego punktu widzenia geofizyki, biosfera jest światowym systemem ekologicznym i obejmuje wszystkie żyjące organizmy i ich powiązania ze sobą i z litosferą (skorupą ziemską), hydrosferą (wodą) i atmosferą (powietrzem). Do dzisiejszego dnia Ziemia jest jedyną znaną planetą na której znajduje się życie. Szacuje się, że ziemska biosfera zaczęła się tworzyć (przez proces biogenezy) przynajmniej 3,5 miliardów lat temu.
    Biosfera obejmuje około:
    4 km n.p.m. - atmosfera
    300 m p.p.m. - hydrosfera
    40 cm w głąb ziemi - litosfera
    Gliese 832 c – planeta pozasłoneczna typu skalistego odkryta w 2014. Planeta orbituje wokół gwiazdy Gliese 832 położonej w odległości około 16 lat świetlnych od Ziemi (4,95 parseka) i jest drugą po Gliese 832 b planetą odkrytą w tym układzie planetarnym. Skala podobieństwa do Ziemi Gliese 832 c jest szacowana na 0,81 i planeta ta jest teoretycznie najlepszym znanym kandydatem na świat będący w stanie posiadać życia pozaziemskiego, ale przy jej masie może także posiadać bardzo gęstą atmosferę i panujące na niej warunki mogą bardziej przypominać Wenus niż Ziemię.

Pod pojęciem klimat rozumie się średni stan atmosfery i oceanu w skalach od kilku lat do milionów lat. Zmiany klimatu wynikają z czynników zewnętrznych takich jak ilość dochodzącego promieniowania słonecznego lub czynników wewnętrznych takich jak działalność człowieka (zmiany antropogeniczne) lub wpływ czynników naturalnych. W ostatnich latach termin „ogólna zmiana klimatu”, używany jest w kontekście globalnego ocieplenia i wzrostu temperatury na powierzchni Ziemi, ale rozważane są scenariusze powodujące oziębienie powierzchni Ziemi (np. wywołane odbiciem energii słonecznej od zwiększonej pokrywy chmur lub aerozoli atmosferycznych).

Dodano: 17.12.2013. 16:37