• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • B+R w butelce tnie koszty i zwiększa recykling

    11.09.2009. 15:11
    opublikowane przez: Maksymilian Gajda

    Browary poszukujące nowych, modnych butelek dla swoich produktów powinny ocenić, ile kosztuje posortowanie ich i oddzielenie od starych w procesie recyklingu. Owocem współpracy niemieckiej spółki Syscona zajmującej się B+R i holenderskich browarów Grolsch jest projekt nowej butelki, która nie tylko zostawia więcej w portfelu, ale także pozwala udoskonalić proces recyklingu.

    Projekt badawczy wspierany był przez sieć Eureka, która pomaga wzmocnić konkurencyjność Europy poprzez wspomaganie przedsiębiorstw, centrów badawczych i uczelni wyższych zajmujących się innowacyjnymi produktami i usługami.

    Przedstawiciele spółki Grolsch stwierdzili, że reklamy piwa butelkowanego koncentrują się na tym, jak przekonać konsumenta do wyboru produktu danego browaru oraz jak wprowadzić na rynek piwo w nowej butelce. "Marka ma bardzo, bardzo duże znaczenie na rynku" - wyjaśnia Susan Ladrak-Keppels, kierownik planowania w firmie Grolsch.

    Grolsch stwierdził, że chce wprowadzić nową butelkę, mając jednocześnie pełną wiedzę na temat późniejszych kosztów, jakie wynikną z konieczności oddzielania nowych butelek od standardowych w lokalnym procesie recyklingu. Konsumenci holenderscy zwykle zwracają butelki w sklepach, które z kolei oddają je do browarów w celu recyklingu.

    Holenderska spółka zdecydowała się na współpracę z Sysconą, niewielką firmą mieszczącą się w Freudenberg-Niederndorf, która miała opracować rozwiązanie technologiczne pozwalające policzyć, ile butelek Grolsch znajduje się na każdej palecie. Miało to pomóc w utrzymaniu kosztów sortowania na minimalnym poziomie.

    Za wyborem firmy Syscona przez browar Grolsch przemawiały dane z badań zachowań konsumentów dotyczących zwracania w sklepach skrzynek z butelkami, a także założenie, że procent butelek Grolsch w skrzynkach tworzących najwyższą warstwę na palecie odzwierciedla procent tych butelek na całej palecie.

    Według kalkulacji grupy sortowanie byłoby konieczne tylko w przypadku palet, na których odsetek "obcych" butelek przekracza określoną granicę. Według wyników badań pozostałe palety można by wysyłać do linii napełniania bezpośrednio z magazynu pojemników.

    Dwie spółki doprowadziły do końca etap pierwszy projektu i wyniki pokazały, że Holendrzy na ogół nie mieszają butelek różnych marek w jednej skrzynce. Dlatego - jak stwierdzili naukowcy - budowa nowej linii sortującej w browarze, która mogłaby kosztować nawet 8 mln EUR, byłaby marnotrawstwem pieniędzy. Palety, na których znajduje się niewielka liczba obcych butelek można by wysyłać na normalną linię produkcyjną browaru Grolsch, która po prostu nie napełniałaby tych butelek - dodają.

    "Powyżej pewnego poziomu butelek nie-grolschowych powstałby na linii zbyt duży chaos, co zmniejszyłoby wydajność" - mówi Ladrak-Keppels.

    Niemiecka grupa stworzyła także maszynę do identyfikowania butelek w skrzynkach ustawionych na szczycie palety. Jak informuje zespół, jeśli będzie możliwa identyfikacja nowych i starych butelek z browaru oraz butelek innych marek, można by zaprogramować maszynę w taki sposób, aby wysyłała palety z niewielką lub wręcz zerową liczbą obcych butelek prosto na linię produkcyjną, a butelki wymagające sortowania - do miejsca, w którym zostaną ręcznie usunięte.

    "Musieliśmy opracować zupełnie nową generację systemów inspekcji" - stwierdza Kurt Spiegelmacher, kierownik techniczny w firmie Syscona. "Jesteśmy pierwszą firmą posiadającą system do wykrywania zawartości całej palety."

    Źródło: CORDIS

    Więcej informacji:

    SYSCONA:
    http://www.syscona.de/

    Eureka:
    http://www.eureka.be/

    Źródło danych: Syscona; Eureka
    Referencje dokumentu: Na podstawie informacji uzyskanych od spółki Syscona i programu Eureka.

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Skrzynka - opakowanie do transportu szklanych butelek standardowych kształtów i rozmiarów i wielokrotnego użytku (z wódką, winem, piwem, wodą mineralną itp.) Niegdyś wykonywane zazwyczaj z drewna (stąd nazwa, nawiązująca do drewnianej skrzyni) lub z metalu, obecnie najczęściej z odpornego na udary tworzywa sztucznego. W zależności od rozmiarów butelek, do których transportu skrzynka jest przeznaczona może mieścić od 12 do 30 butelek. Skrzynka taka najczęściej wyposażona jest w uchwyty, ułatwiające przenoszenie w rękach, wnętrze skrzynki podzielone jest cienkimi przegrodami, zapobiegającymi przemieszczaniu się butelek i wzajemnemu ich uderzaniu podczas transportu. We współczesnych skrzynkach do transportu butelek dolna i górna krawędź każdej skrzynki ukształtowana jest tak, by można je było łatwo stawiać na sobie w stosy jedna na drugiej, i tak, aby się nie zsuwały nawet po odchyleniu stosu skrzynek od pionu. Grolsch - to holenderski browar założony w 1615 roku przez Willema Neerfeldta w Groenlo. Aktualnie znajduje się w Enschede i jest własnością Royal Grolsch N.V.. W listopadzie 2007 spółka Grolsch została przejęta przez koncern SABMiller, który kupił ją za 816 mln euro . Sztandarowym produktem browaru jest marka Grolsch Premium Lager. William Painter (ur. 20 listopada 1838, zm. 15 lipca 1906) – amerykański naukowiec pochodzenia irlandzkiego, wynalazca kapsla (1892) do zamykania butelek i założyciel Crown Holdings Inc. - obecnie jednego z największych producentów kapsli do butelek.

    Tyskie Browarium – otwarta w 2004r. instytucja muzealna, w której zgromadzono eksponaty dotyczące tradycji i historii Tyskich Browarów Książęcych oraz kolekcje fotografii, kufli, beczek, butelek, podkładek i wiele innych eksponatów związanych z piwem. Tyskie Browarium – otwarta w 2004 instytucja muzealna, w której zgromadzono eksponaty dotyczące tradycji i historii Tyskich Browarów Książęcych oraz kolekcje fotografii, kufli, beczek, butelek, podkładek i wiele innych eksponatów związanych z piwem.

    Bracki Koźlak Dubeltowy - piwo uwarzone w stylu podwójnego koźlaka przez Bracki Browar Zamkowy w Cieszynie. Piwo powstało jednorazowo, w limitowanej serii 70000 butelek 330 ml, z czego ok. 50000 butelek trafiło do sprzedaży. Premiera odbyła się 6 grudnia 2009 r. Bracki Koźlak Dubeltowy uwarzony został według receptury Jana Krysiaka, którego piwo Koźlak Dubeltowy jako najlepsze spośród 134 piw zdobyło główną nagrodę Grand Champion na VII Konkursie Piw Domowych Birofilia 2009 organizowanym w Żywcu. Bracki Koźlak Dubeltowy zawiera 20% ekstraktu i 8,9% alkoholu, jego skład został skomponowany z jasnego słodu pilzneńskiego, monachijskiego, wiedeńskiego, słodu Caraamber i dodatku mchu irlandzkiego. R4 - południowoafrykański karabin wprowadzony w roku 1980 na uzbrojenie South African Army. Broń zastąpiła karabiny R1, które był wariantem FN FAL. R4 w części bazował na izraelskim karabinie Galil, który z kolei bazował na fińskim Rk 62 – modyfikacji AK. Jedną z niezwykłych cech jest zamontowanie integralnego otwieracza do butelek.

    Staropramen – marka piwa, produkowanego przez browar o tej samej nazwie. Obecne logo i kształt butelek zostało wprowadzone w lutym 2006. Birofil (z niem. Bier: piwo; gr. philos: przyjaciel, miłujący) - miłośnik i pasjonat piwa, znawca gatunków, odmian i stylów piwnych, kolekcjoner rekwizytów związanych z piwem, np. etykiet, butelek, podkładek, naczyń i.in.

    Labologia (ang. label = etykieta) – kolekcjonowanie etykiet, najczęściej z butelek z piwem. Jest to jedna z dziedzin kolekcjonerskich uprawiana przez birofilów. Początki etykiet piwnych w Polsce przypadają na wiek XIX, kiedy wraz z rozwojem przemysłu rozkwita również technika piwowarska. "Za najstarsze polskie etykiety piwne powszechnie uważa się wzór zdobiący butelkę jasnego piwa wyprodukowanego przez browar Stanisława Wysockiego w Jabłonicy obok Iwonicza (ok. 1890 r)" oraz prawdopodobnie jeszcze starsze etykiety z piw Fabryki Piwa Bawarskiego w Dobrach Drozdowo Górne pod Łomżą, datowane na ok. 1880 r. Kiedy w latach 1926-1930 rozpoczyna się masowa produkcja gładkich butelek, dynamicznie rozwija się również druk etykiet piwnych. Po II wojnie światowej minister Aprowizacji i Handlu powołał Centralny Zarząd Państwowego Przemysłu Fermentacyjnego, który nakazał stosowanie tzw. etykiet PPF z obowiązkowym logo Państwowego Przemysłu Fermentacyjnego. W początkach lat 50. nastąpiło dalsze zunifikowanie etykiet i ograniczenie ich do trzech różnych wzorów dla wszystkich browarów, a ostatnim etapem było wprowadzenie również w latach 50. etykiet normatywnych.

    Korkociąg (staropol. trybuszon od franc. tire-bouchon lub grajcar, grajcarek) – przyrząd do wyjmowania korków z butelek. W najbardziej podstawowej swej konstrukcji jest to szpikulec skręcony śrubowo, na którego końcu znajduje się uchwyt do wkręcania korkociągu w korek i wyjmowania korka. Ostrze tego szpikulca wkłuwa się w znajdujący się w butelce korek, a następnie trzymając za uchwyt, wkręca się tak, aby zagłębił się w korku na prawie całą jego długość (nie dopuszczając jednak, aby przebił go na wylot, bowiem wówczas okruchy korka mogą wpaść do płynu w butelce). Tak wkręcony korkociąg następnie wyciąga się wraz z korkiem z butelki.

    Bacardi jest rodzinną firmą branży spirytusowej, znaną jako producent rumu, w tym Bacardi Superior i Bacardi 151. Firma sprzedaje ponad 200 milionów butelek rocznie w niemal 100 krajach. Obroty firmy w 2007 r. 5,5 mld USD, w porównaniu z 4,9 miliarda w 2006 roku. Widget to opracowana przez browar Guinness plastikowa, pusta w środku kulka o średnicy ok. 3 cm posiadająca jeden otworek o średnicy 0,61 mm. Kulka ta wkładana jest do puszek i butelek z piwem, do których podczas napełniania dodawany jest ciekły azot, który wraz z dwutlenkiem węgla tworzy mieszankę gazową. Azot, który po zamknięciu puszki odparowuje, zwiększa ciśnienie i wraz z piwem wnika do środka widgeta. Gdy opakowanie zostaje otwarte ciśnienie spada, a z widgeta wydobywają się z dużą prędkością drobne pęcherzyki gazu, tworząc obfitą i gęstą pianę, a jednocześnie obniżając zawartość dwutlenku węgla w samym piwie.

    No Guts. No Glory. - album australijskiego zespołu Airbourne z 2010 roku. Wydana została także wersja limitowana tego albumu, zawierająca pięć bonusowych utworów oraz otwieracz do butelek z logo albumu.

    Dodano: 11.09.2009. 15:11  


    Najnowsze