• Delfiny i nietoperze mają wspólny gen sonaru

29.01.2010. 14:23
    opublikowane przez: Piotr aewski-Banaszak

Udało się odkryć uderzające podobieństwo genetyczne u lokalizujących zdobycz za pomocą sonaru nietoperzy i delfinów - informuje pismo "Current Biology".

Jak wykazali naukowcy z zespołu Stephena Rossitera (Queen Mary University w Londynie), gen, który pozwala odbierać dźwięki o wyjątkowo wysokiej częstotliwości przeszedł w procesie ewolucji identyczne zmiany zarówno u nietoperzy, jak i delfinów. U człowieka defekty tego genu upośledzają słyszenie wysokich częstotliwości.

Powstawanie podobnych cech w różnych grupach zwierząt zdarzało się wielokrotnie - na przykład kły słonia przypominają kły morsa, skrzydła mają i ptaki, i nietoperze, zaś bioluminescencja występuje zarówno wśród meduz, jak i robaczków świętojańskich. Jednak podobieństwu widocznemu gołym okiem nie towarzyszy podobny zapis DNA - taki sam efekt można osiągnąć na różne sposoby. Po raz pierwszy natrafiono na identyczne zmiany DNA u całkiem różnych zwierząt, w dodatku, jak wykazały dalsze badania, pojawiające się stopniowo w tej samej kolejności. W dodatku żywiołem nietoperzy jest powietrze, a delfinów i innych waleni- woda, w której dźwięk rozchodzi się pięć razy szybciej.

Gen odpowiada za wytwarzanie prestyny, białka budującego rzęski komórek rzęsatych ślimaka - położonego w uchu wewnętrznym narządu, który odbiera i wzmacnia dźwiękowe czy ultradźwiękowe sygnały. Pod wpływem dźwięku o wysokiej częstotliwości prestyna zmienia kształt, a odkształcenia komórek rzęsatych powodują wysłanie impulsów nerwowych do mózgu.

U gatunków nietoperzy pozbawionych zdolności do echolokacji charakterystyczne zmiany DNA nie występują. Także wieloryby - które nie używają sonaru - mają ten fragment genomu bardziej zbliżony do krowiego niż delfiniego czy nietoperzowego.

Źródło:

Czy wiesz że...? (wersja beta)

Dodano: 29.01.2010. 14:23