• Dowód pochodzenia jednokomórkowych przodków odkryty

15.02.2012. 17:37

Naukowcy z Chin, Szwecji i Wlk. Brytanii odkryli dowód na istnienie jednokomórkowych przodków zwierząt, pochodzący z okresu w historii Ziemi, który poprzedzał pojawienie się zwierząt wielokomórkowych. Dowód odkryty w skałach na południu Chin liczy sobie około 570 mln lat. Zaprezentowane w czasopiśmie Science badania zostały dofinansowane z Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.

Wcześniejsze badania sugerowały, że życie wyewoluowało z jednokomórkowego, wspólnego przodka i w rozmaitych momentach historii Ziemi jednokomórkowe organizmy łączyły się, aby przekształcać się w większe, wielokomórkowe organizmy. Olbrzymie zróżnicowanie królestwa zwierząt jest tego przykładem. Aczkolwiek poszukiwanie dowodu na te ważne, ewolucyjne przejścia nie było udanym przedsięwzięciem... aż do tej pory.

Naukowcy z Chin, Szwajcarii, Szwecji i Wlk. Brytanii, pracujący pod kierunkiem Szwedzkiego Muzeum Historii Naturalnej, ustalili, że skamieliny zachowały obrazy etapów w cyklu życia organizmu podobnego do ameby, które dzieli się na bezpłciowe cykle. Jedna komórka wytwarza 2 komórki, następnie 4, 8, 16, 32 i tak dalej. Daje to w rezultacie setki tysiące komórek zarodnikowych, które są następnie uwalniane, aby ponownie uruchomić cykl. Zdaniem naukowców schemat podziału komórki jest bardzo podobny do wczesnych etapów embriologii zwierząt, w tym człowieka, które naukowcy zwykli uważać za reprezentatywne dla embrionów najwcześniejszych zwierząt.

Dzięki umieszczeniu skamielin pod mikroskopem i wykorzystaniu promieni rentgenowskich wysokiej energii, zespołowi udało się ujawnić strukturę komórek w ich ochronnych ścianach cystowych. Naukowcy twierdzą, że organizmy nie powinny były ulec skamienieniu. Okazało się, że nie tylko nie były maziowatymi klasterami komórek, lecz były również zagrzebane w osadach bogatych w fosforan, który nasycił ściany komórkowe i zamienił je w kamień - dodają.

Wypowiadając się na temat odkryć, autorka naczelna, Therese Huldtgren z Wydziału Paleozoologii Szwedzkiego Muzeum Historii Naturalnej, stwierdziła: "Skamieliny te są niesamowite, gdyż zachowały się nawet jądra komórkowe."

Jak dodaje współautor, dr John Cunningham z Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu w Bristolu w Wlk. Brytanii: "Wykorzystaliśmy akcelerator cząstek zwany synchrotronem jako źródło rentgenowskie. Umożliwiło to nam wykonanie doskonałego modelu komputerowego skamieliny, który mogliśmy pociąć w dowolny sposób, bez uszkadzania w jakikolwiek sposób samej skamieliny. Inaczej nigdy nie bylibyśmy w stanie zbadać tej skamieliny."

Mikroskopia rentgenowska pomogła naukowcom wykazać, że skamieliny posiadają cechy, których wielokomórkowe embriony nie mają. To skłoniło zespół do zasugerowania, że skamieliny nie były ani zwierzętami, ani embrionami, tylko rozrodczymi organizmami zarodnikowymi jednokomórkowych przodków zwierząt.

Współautor profesor Philip Donoghue, również z Uniwersytetu w Bristolu, zauważył: "Jesteśmy bardzo zaskoczeni uzyskanym wynikami - od tak dawna byliśmy przekonani, że skamieliny są embrionami najwcześniejszych zwierząt - to co w znakomitej części pisano na temat skamielin przez ostatnie 10 lat okazuje się po prostu błędne. Naszym kolegom nie spodobają się te wyniki."

Współautor profesor Stefan Bengtson stwierdził z kolei: "Skamieliny zmuszają nas do przemyślenia naszych koncepcji, w jaki sposób zwierzęta nauczyły się tworzyć większe organizmy komórkowe."

Wkład w badania wnieśli eksperci z Uniwersytetu w Sztokholmie w Szwecji, Uniwersytet w Bristolu w Wlk. Brytanii, Instytutu Geologii i Geofizyki Chińskiej Akademii Nauk Geologicznych, Swiss Light Source przy Instytucie im. Paula Scherrera, Instytutu Inżynierii Biomedycznej Uniwersytetu w Zurychu i Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii w Zurychu w Szwajcarii.

Aublysodon to niepewny rodzaj tyranozauroida, który opisał Joseph Leidy w 1868. Obecnie z powodu fragmentaryczności materiału kopalnego i braku cech charakterystycznych uważa się aublysodona za nomen dubium - rodzaj niepewny. Rodzaj ten został opisany na podstawie pojedynczego zębu, który zaginął. Przypisane do tego rodzaju skamieliny (głównie zęby) pochodzą z późnokredowych skał wielu stanów USA, północnej Kanady i Azji. Zęby uznane za należące do tego aublysodona na pewno pochodzą od tyranozauroidów, lecz bliższe ustalenie ich właścicieli jest niemożliwe. Lametazaur (Lametasaurus indicus) – nazwa nadana chimerze złożonej ze szczątków kilku zwierząt. Nazwa "Lametasaurus" oznacza "jaszczur z formacji Lamet" i odnosi się do leżącej w Dżabalpur w Indiach formacji, w której odkryto szczątki tego domniemanego dinozaura. Holotyp składa się z fragmentów pancerza ankylozaura lub tytanozaura, zębów krokodyla i szczątków teropodów. Został opisany przez Matleya w 1921 jako teropod. Inne skamieliny przypisywane niegdyś lametazaurowi uważa się obecnie za należące do radżazaura. Ponieważ Lametasaurus okazał się chimerą, nazwa ta nie jest używana. Skamieliny na których podstawie opisano lametazaura pochodzą z mastrychtu (późna kreda). Stowarzyszenie Empatia – polska organizacja działająca na rzecz praw zwierząt i zmian kulturowych w relacjach między ludźmi a zwierzętami. Stowarzyszenie promuje weganizm jako ideę i sposób życia pełen szacunku i współczucia, które nie ograniczają się tylko do ludzi. Sprzeciwia się m.in. tresurze cyrkowej, produkcji futer i wykorzystywaniu zwierząt w reklamach mięsa.

Ośrodek rehabilitacji zwierząt – placówka przeznaczona do leczenia i rehabilitacji zwierząt dziko występujących, które wymagają okresowej opieki człowieka w celu przywrócenia ich do środowiska przyrodniczego. Z zasady w ośrodkach tych nie przetrzymuje się zwierząt, które w opinii lekarza weterynarii nie będą nigdy zdolne do życia na wolności. Osobniki takie poddaje się eutanazji, co może stanowić konflikt między gatunkową ochroną zwierząt i humanitarną ochroną zwierząt. Cytologia, inaczej biologia komórki (z gr. kytos- komórka i logos-nauka) – nauka o budowie wewnętrznej i funkcji podstawowej jednostki budulcowej organizmów żywych jaką jest komórka. Każdy organizm roślinny i zwierzęcy składa się z komórek. Istnieją organizmy zbudowane z tylko jednej komórki – jednokomórkowce i organizmy składające się z wielkiej liczby komórek – wielokomórkowce.

Samica (organizm żeński; ♀) – określenie osobnika płci żeńskiej u zwierząt, tzn. takiego organizmu zwierzęcego, który wytwarza komórki jajowe. Komórki jajowe definiowane są jako większe gamety, podczas gdy mniejsze gamety są wytwarzane przez samca (organizm męski). Powłoka ciała, pokrycie ciała – zewnętrzna warstwa ciała zwierząt (wielokomórkowych Metazoa oraz jednokomórkowych protistów zwierzęcych) stanowiąca jego osłonę odgraniczającą od otoczenia. Pełni funkcję ochronną, umożliwia utrzymanie homeostazy. Powłoki ciała poszczególnych linii ewolucyjnych zwierząt nie są ze sobą homologiczne, różnią się budową i składem chemicznym.

Sigilmassazaur (Sigilmassasaurus brevicollis) – rodzaj teropoda, którego nazwa oznacza "jaszczur z Sijilmassa". Występował on w późnej kredzie na terenach północnej Afryki. Obecnie wiadomo bardzo mało o tym dinozaurze, jednak z pewnością był dwunożnym mięsożercą, jak większość teropodów. Skamieliny tego dinozaura zostały znalezione w oazie Tafilalt obok antycznego miasta Sijilmassa (Maroko, Afryka). Właśnie od miejsca znalezienia skamielin pochodzi nazwa rodzajowa tego dinozaura. Epitet gatunkowy pochodzi zaś od łacińskich słów brevi – krótki i collum – szyja. Odnosi się ona do krótkich kręgów szyjnych tego dinozaura. Russel znalazł też skamieliny, które przypisał do innego nienazwanego gatunku sigilmassazaura. Sigilmassazaur został odkryty w osadach formacji Kem Kem (południowe Maroko). Występował w cenomanie ok. 100-94 mln lat temu. Czasem w artykułach pojawia się zwrot "człowieka i zwierząt" albo "zwierząt i człowieka" albo "ludzi i zwierząt" albo "zwierząt i ludzi" (możliwe że jeszcze jakiś w tym stylu). Proponuje w ramach ujednolicania stosować zawsze jeden zwrot taki jak na przykład: zwierząt w tym człowieka (ewentualnie do rozpatrzenia "człowieka i innych zwierząt" albo jakiś inny - byle zawsze ten sam). Zmianę taką proponuje wprowadzać tylko przy okazji. Opinie? Marek Mazurkiewicz (dyskusja) 10:54, 12 mar 2012 (CET)

Leopold Adametz (ur. 11 października 1861 w Brnie , zm. 27 stycznia 1941 w Wiedniu) – austriacki biolog, hodowca zwierząt gospodarskich, antropolog, profesor nauk rolniczych Akademii Ziemiańskiej w Wiedniu, profesor hodowli zwierząt Wydziału Rolnego Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1890-1928. Doktor honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego w dziedzinie rolnictwa. Prekursor naukowych podstaw hodowli zwierząt w Polsce i twórca wiedeńskiej szkoły zootechnicznej. Stworzył podstawy nauki o rasach zwierząt opartej na genetyce i współczesnych teoriach biologicznych.

Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce (TOZ) – stowarzyszenie posiadające status organizacji pożytku publicznego, którego głównym celem jest działanie na rzecz humanitarnego obchodzenia się ze zwierzętami oraz zapewnienia im niezbędnych warunków bytowania. Towarzystwo prowadzi 18 schronisk dla bezdomnych zwierząt. Inspektorzy TOZ przeprowadzają ok. 6 tys. interwencji rocznie mających zapobiegać aktom okrucieństwa wobec zwierząt. TOZ jest stowarzyszony ze Światowym Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami i współpracuje z Królewskim Towarzystwem dla Zapobiegania Okrucieństwu wobec Zwierząt (RSPCA) z Wielkiej Brytanii oraz jest członkiem Eurogroup for Animalas w Brukseli.

Test Porsolta (znany także jako test wymuszonego pływania) - test behawioralny, służący do badania efektów leków przeciwdepresyjnych u zwierząt laboratoryjnych. Polega on na umieszczeniu zwierzęcia w wypełnionym wodą cylindrycznym pojemniku, z którego nie ma wyjścia. Przy drugiej próbie mierzony jest czas, przez jaki zwierzę pozostaje w bezruchu. Leki przeciwdepresyjne skracają ten okres.

Dodano: 15.02.2012. 17:37