• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Dzień Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju na Uniwersytecie Śląskim

    14.12.2010. 07:33
    opublikowane przez: Redakcja Naukowy.pl

    Promocja książki ,,Filozofia, psychologia i ekologia w edukacji dla zrównoważonego rozwoju" dr. Bogdana Ogrodnika, dr. Ryszarda Kulika i prof. Uniwersytetu Śląskiego Piotra Skubały to jeden z punktów obchodzonego 15 grudnia na Uniwersytecie Śląskim Dnia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. 

    Zaplanowano także przeprowadzenie warsztatów ,,Tajemnice lasu", ,,Natura nie zna granic" i ,,Życie drzew".  Spotkanie organizowane przez Koło Naukowe Psychologii Jakości Życia ( WPiPs) i Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie rozpocznie się o godz. 10.00 na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ul. M. Grażyńskiego 53.

    Warsztaty poprowadzą absolwenci Akademii Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną fragmenty zajęć dla uczniów szkoły podstawowej z zakresu edukacji dla zrównoważonego rozwoju prowadzonych w Śląskim Ogrodzie Botanicznym zawierające powiązane elementy ekologii, psychologii oraz eko-filozofii.

    Zgłoszenia na warsztaty należy kierować na adres: meritum@edu.pl.

    20 grudnia 2002 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję ustanawiającą Dekadę Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (2005 - 2014). Ideą Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju jest dążenie do osiągnięcia równowagi pomiędzy społecznym i ekonomicznym dobrem oraz kulturą, tradycją i ochroną zasobów naturalnych Ziemi.

    Edukacja na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju podkreśla potrzebę respektowania godności ludzkiej, poszanowania różnorodności, ochrony środowiska naturalnego i zasobów naszej planety.

    Jak podkreślają organizatorzy spotkania, zrealizowana przez Śląski Ogród Botaniczny pierwsza edycja programu Akademii Edukacji na rzecz Zrównoważonego Rozwoju jest autorskim połączeniem trzech obszarów mających istotny wpływ n trwałość postaw proekologicznych dzieci i młodzieży: ekologii przyrodniczej i głębokiej, eko - psychologii oraz filozofii przyrody.   ESZ

    PAP - Nauka w Polsce

    bsz

    Czy wiesz ĹĽe...? (beta)
    Edukacja globalna - część kształcenia obywatelskiego i wychowania poświęcona budowaniu świadomości istnienia zjawisk i współzależności o charakterze globalnym. Szczególny nacisk kładzie m.in. na tłumaczenie przyczyn i skutków opisywanych zjawisk, przedstawianie perspektywy Globalnego Południa, kształtowanie krytycznego myślenia oraz ukazywanie relacji między jednostką i procesami globalnymi. Edukacja globalna sprzyjać ma kształtowaniu postaw odpowiedzialnych, opartych na szacunku, uczciwości, empatii, zakładających osobiste zaangażowanie i gotowość do ustawicznego uczenia się. Zbliżonymi do edukacji globalnej terminami - często stosowanymi zamiennie - są edukacja rozwojowa i edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju. W zakres tematyczny edukacji globalnej - poza sprawami dotyczącymi rozwoju - wchodzą także prawa człowieka oraz tematy związane z ze światowym pokojem i bezpieczeństwem. Polityka rozwoju to zespół wzajemnie powiązanych działań podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju oraz spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej. Jest ona konsekwencją wyboru strategii rozwoju kraju. Zakres polityki rozwoju obejmuje takie obszary aktywności państwa jak: oikos International - międzynarodowa organizacja studencka inspirowana ideą zrównoważonego rozwoju, która powstała by wspierać przedsiębiorczość przyjazną środowisku naturalnemu oraz uwrażliwiać studentów kierunków ekonomicznych na problem zrównoważonego wzrostu gospodarczego. oikos International posiada obecnie ponad 50 000 członków, zrzeszonych w 39 oddziałach lokalnych w 20 państwach świata. Działalność oikosu obejmuje organizację wykładów, konferencji i warsztatów o tematyce prospołecznej i proekologicznej oraz realizację projektów mających na celu praktyczne zastosowanie zasad zrównoważonego rozwoju w gospodarce. Większość działań to oddolne inicjatywy dopasowane do potrzeb lokalnego środowiska danego oddziału. Niemniej jednak, oikos International realizuje również szereg projektów o skali globalnej, które mają przybliżać międzynarodowej społeczności ideę zrównoważonego rozwoju oraz prowokować do dyskusji na temat szans i zagrożeń globalnej gospodarki, której przyszło rozwijać się w granicach wytyczonych przez naturę. Część projektów ma charakter typowo edukacyjny, służy wzrostowi wiedzy i zdobywaniu nowych umiejętności przez członków oikos International, dzięki czemu możliwy jest wzrost oddziaływania samej organizacji.

    Zrównoważone miasto- termin odwołuje się bezpośrednio do raportu „Nasza Wspólna Przyszłość” przygotowanego przez Światową Komisję ds. Środowiska i Rozwoju (tzw. Raport Brundtland) i parafrazuje definicję zrównoważonego rozwoju zakładając, iż potrzeby mieszkańców miasta zrównoważonego muszą być zaspokajane bez umniejszania szans przyszłych mieszkańców na ich zaspokojenie. Polityka ochrony środowiska – polega na zorganizowanym działaniu społecznym zmierzającym do ochrony i kształtowania środowiska przyrodniczego poprzez realizację kolejnych przedsięwzięć. Jest ona nieodłącznym elementem polityki na rzecz trwałego i zrównoważonego rozwoju. Dlaczego jest potrzebna:

    Karta Lipska na rzecz zrównoważonego rozwoju miast europejskich (ang. Leipzig Charter on Sustainable European Cities) - dokument przyjęty w Lipsku, w dniach 24-25 maja 2007, z okazji nieformalnego spotkania ministrów z państw Unii Europejskiej w sprawie rozwoju miast i ich spójności terytorialnej. Fundusz Kolejowy – fundusz celowy stanowiący element rządowego programu systemowego podejścia do zagadnień rozwoju transportu kolejowego w Polsce, którego celem jest realizacja polityki transportowej państwa zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju.

    Karta Ziemi (ang. Earth Charter) – deklaracja podstawowych zasad i wartości etycznych, postrzeganych przez twórców jako przydatne w budowaniu sprawiedliwego, zrównoważonego i pokojowego globalnego społeczeństwa XXI wieku. „Karta ma na celu rozbudzenie we wszystkich ludziach nowego poczucia globalnej współzależności i współdzielonej odpowiedzialności za dobro całej ludzkiej rodziny, większą społeczność życia oraz przyszłe pokolenia.”(Czym jest Karta Ziemi). Karta Ziemi powstała w wyniku międzynarodowego, międzykulturowego dialogu wokół wspólnych celów i wartości związanych z ideą zrównoważonego rozwoju. oikos Warszawa (oikos Warsaw) to polski oddział oikos International, międzynarodowej organizacji studenckiej inspirowanej ideą zrównoważonego rozwoju, która powstała by wspierać przedsiębiorczość przyjazną środowisku naturalnemu oraz uwrażliwiać studentów kierunków ekonomicznych na problem zrównoważonego wzrostu gospodarczego. oikos Warszawa działa jako Studenckie Koło Naukowe Zrównoważonego Rozwoju OIKOS przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, posiada obecnie około 30 aktywnych członków: studentów Szkoły Głównej Handlowej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego.

    Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) – publiczna placówka doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, prowadzona przez ministra edukacji narodowej. Powstał 1 stycznia 2010 r. (z połączenia dwóch jednostek MEN) na podstawie zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej nr 19 z dnia 10 grudnia 2009 r. w sprawie połączenia Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie i Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej w Warszawie.

    Współmodalność (czasem tłumaczona jako komodalność od ang. co-modality) - oznacza efektywne wykorzystywanie różnych środków transportu samodzielnie i w połączeniu z innymi, w celu doprowadzenia do optymalnego oraz zrównoważonego wykorzystania zasobów. Słowo optymalnego należy tu rozumieć zarówno w sensie ekonomicznym, finansowym, poziomu świadczonych usług, jak i ze względu na aspekty ochrony środowiska. Termin ten powstał na potrzeby określenia polityki Unii Europejskiej odnośnie zrównoważonego rozwoju transportu. Polityka taka została określona w 2006 roku w przeglądzie średniookresowym białej księgi transportu [COM(2006) 314].

    Ekoturystyka: Ekoturystyka to ruch turystyczny, którego głównym celem jest zachowanie trwałego, zrównoważonego rozwoju zasobów i walorów turystycznych poprzez: integrację działalności turystycznej z celami ochrony przyrody oraz życiem społeczno-gospodarczym, kształtowanie nowych postaw i zachowań turystów i organizatorów ruchu turystycznego, bazowanie na potencjale społecznym i gospodarczym danego obszaru. Jerzy Szkutnik (ur. 3 lutego 1948 w Kowarach) – profesor nauk technicznych na Politechnice Częstochowskiej, członek Komisji Energetyki Polskiej Akademii Nauk Oddział w Katowicach, członek Grupy Ekspertów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, członek Stowarzyszenia Elektryków Polskich i przewodniczący Rady na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki Energetycznej Miasta Częstochowy.

    Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) - fundacja Skarbu Państwa powołana 23 czerwca 1993 roku przez Ministra Edukacji Narodowej Zdobysława Flisowskiego. Jej celem jest wspieranie działań, które przyczynią się do poprawy jakości i efektywności systemu oświaty, szkolnictwa wyższego i szkoleń w Polsce oraz ich otwarcia na świat. Zgodnie z "Polityką Jakości Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji" realizuje ona swoją misję poprzez: Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie – ogród botaniczny istniejący od 2002 roku jako Związek Stowarzyszeń, w którego skład wchodzą m.in. Województwo śląskie, Miasto Mikołów, Polska Akademia Nauk, Uniwersytet Śląski i Stowarzyszenie na rzecz Ślaskiego Ogrodu Botanicznego. Związek ten ma formułę otwartą dla innych samorządów, stowarzyszeń i instytucji naukowych. Działalność Ogrodu ma na celu głównie ochronę i zachowanie dla potomności ginących populacji gatunków roślin z terenu województwa śląskiego. Na na obszarze o powierzchni około 80 ha tworzone są kolekcje: dendrologiczna, roślin wrzosowatych, roślin wodnych i szuwarowych, siedliskowa, roślin ozdobnych i zielarskich. Instytucja prowadzi edukację ekologiczną i przyrodniczą, proponując spotkania adresowane do różnych grup wiekowych. Zajęcia i warsztaty dla dzieci i młodzieży odbywają się w ciekawych przyrodniczo miejscach, a formuła gawędy przyrodniczej pozwala odejść od teorii na rzecz praktyki. Ogród jest organizatorem konkursów i projektów związanych z ochroną środowiska, oprócz tego jest placówką naukową.

    Dodano: 14.12.2010. 07:33  


    Najnowsze