• Laboratorium do badania komórek za 3,5 mln zł na UMCS

20.12.2011. 12:19

Laboratorium wyposażone w najnowocześniejsza aparaturę do badania procesów zachodzących w żywych komórkach powstało w UMCS w Lublinie. Koszty jego wyposażenia w wysokości prawie 3,5 mln zł pokryto z funduszy unijnych.

Jest to pierwsza w regionie tak dokładna aparatura - powiedział w poniedziałek prof. Marek Tchórzewski z Zakładu Biologii Molekularnej UMCS. ,,To jest najwyższe klasa urządzeń tego typu, jakie można obecnie skompletować" - podkreślił Tchórzewski.

,,Ewenementem jest to, że możemy oglądać nie tylko całą komórkę, ale też pojedyncze molekuły, które znajdują się w komórkach. Możemy na przykład analizować zachowanie białek, które ulegają interakcji ze sobą i dzięki temu badać nowe substancje o znaczeniu medycznym" - dodał Tchórzewski.

Aparatura jest już użytkowana. Jej najważniejszy składnik stanowi mikroskop wraz z dodatkowym wyposażeniem, umożliwiający obserwacje cząsteczek o wymiarach milionowych części milimetra w pojedynczych komórkach oraz grupach komórek oraz rejestrowanie ich zachowań w bardzo krótkich odcinkach czasu, liczonych w piko-sekundach, jak i wciągu godzin i dni.

Laboratorium ma służyć całemu środowisku naukowemu regionu, uczonym różnych dyscyplin. W założeniu ma być podstawą prac nad nowymi preparatami do diagnostyki medycznej, terapii przeciwnowotworowych, przeciwwirusowych czy szczepionek. Prowadzone tu będą m.in. badania nad antygenem, mogącym posłużyć do wyprodukowania szczepionki przeciwko malarii. Taki antygen, czyli substancję białkową wywołującą produkcję przeciwciał w organizmie, opracowali niedawno naukowcy z Zakładu Biologii Molekularnej UMCS.

kop/ abe/  bsz

Res Historica - recenzowane czasopismo naukowe wydawane przez Instytut Historii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Czasopiśmie jest notowane na liście The European Reference Index for the Humanities (10 pkt). Aktualnie redaktorem naczelnym jest dr hab. Dariusz Słapek, dyrektor IH UMCS. Czasopismo ukazuje się od roku 1997. Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej – wydział UMCS w Lublinie, powołany do życia 12 sierpnia 1952 roku. Na podstawową strukturę Wydziału Humanistycznego składa się dziewięć instytutów, jeden samodzielny zakład oraz Centrum Studiów Kanadyjskich. Laboratorium – pomieszczenie przeznaczone do przeprowadzania badań naukowych lub analiz lekarskich. Wyposażone w odpowiedni do tego celu sprzęt. Laboratorium postrzegane nie jako pomieszenie, lecz jako jednostka organizacyjna jest zespołem złożonym z ludzi, pomieszczenia i sprzętu.

Kazimierz Artur Goebel (ur. 21 października 1940 w Warszawie) - polski matematyk, profesor zwyczajny. Od 1980 kierownik Zakładu Równań Różniczkowych w Instytucie Matematyki UMCS. W latach 1993-1999 rektor UMCS. Jest autorem trzech książek (dwie zostały opublikowane w USA, jedna w Anglii) oraz ponad 40 prac naukowych. Był również prezesem PTMu (1993-1999). Anna Herzyk (ur. 1946) - polski psycholog i neuropsycholog, kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii w Instytucie Psychologii UMCS w Lublinie. Wieloletni wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego oraz członek komisji neuropsychologicznej PAN .

Jan Pomorski (ur. 16 maja 1954 w Lublinie) – polski historyk. Absolwent I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie. W 1976 ukończył historię na UMCS. Doktorat - 1980 na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, habilitacja na UMCS 1986 (Paradygmat „New Economic History)”. Od roku 1987 kierownik Zakładu Metodologii Historii. Profesor UMCS - 1991, tytuł naukowy profesora - 1993. Od 1995 profesor zwyczajny na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 2004-2006 pracował na WSHE w Łodzi. W latach 2006-2009 na SWPS w Warszawie. Zajmuje się historią historiografii i metodologią historii. Pracuje w Instytucie Historii UMCS. Jest przewodniczącym Komisji Metodologii Historii i Dziejów Historiografii przy Komitecie Nauk Historycznych PAN. Członek Polskiego Towarzystwa Historycznego, Polskiego Towarzystwa Filozoficznego i Lubelskiego Towarzystwa Naukowego. Mieczysław Stelmasiak (ur. 8 kwietnia 1909 w Płouszowicach, zm. 20 czerwca 1982 w Lublinie) – polski lekarz, anatom, profesor UMCS oraz rektor i profesor AM w Lublinie. Kierował Katedrą Anatomii Prawidłowej Człowieka na Wydziale Lekarskim UMCS-u, przez cały czas swej czynnej pracy w Uniwersytecie (24 X 1944—31 XII 1949) i Akademii Medycznej (1 I 1950—30 IX 1979) , najpierw jako zastępca prof., a następnie jako docent (X 1948), prof. nadzwyczajny (18 VII 1949) i zwyczajny (6 IV 1957).

Marek Wiesław Mądzik (ur. 1946) - profesor nadzwyczajny UMCS w Lublinie, specjalność - historia nowożytna, jednostka - Zakład Historii Krajów Europy Wschodniej. W latach 2005-2012 prodziekan ds. ogólnych Wydziału Humanistycznego UMCS. CD154 (ang. cluster of differentiation 154, synonimy: CD40L, CD40LG, HIGM1, IGM, IMD3, T-BAM, TNFSF5, TRAP, gp39) - białko występujące przede wszystkim na limfocytach T, należące do nadrodziny TNF. Jego główną funkcją jest wiązanie cząsteczki CD40 na komórkach prezentujących antygen i dostarczenie sygnału kostymulującego, wymaganego do aktywacji limfocytu. CD40 może wiązać również integryny α5β1 oraz αIIbβ3. Białko CD154 jest kodowane przez gen CD40LG znajdujący się na chromosomie X w lokacji Xq26. Mimo że funkcja CD154 jest związana przede wszystkim z limfocytami T, jego występowanie stwierdzono także na innych typach komórek: trombocytach, mastocytach, makrofagach, bazofilach, komórkach NK, limfocytach B oraz komórkach spoza linii komórek hematopoetycznych, np. na komórkach mięśni gładkich, śródbłonka i komórkach nabłonkowych.

Biologia strukturalna – dziedzina biologii znajdująca się na pograniczu biologii molekularnej, biochemii oraz biofizyki, zajmująca się badaniem przestrzennej struktury dużych biocząsteczek, takich jak białka i kwasy nukleinowe. Badania te mają podstawowe znaczenie dla wyjaśnienia mechanizmu większości procesów zachodzących w komórce takich jak oddychanie komórkowe czy obróbka informacji genetycznej, ponieważ zaangażowane są w nie cząsteczki białek, których funkcja jest ściśle powiązana z ich budową.

Analiza zdalna zwana teleanalizą to analiza chemiczna badanych obiektów dokonywana na odległość - bez sprowadzania obiektów do laboratorium. Stosowana jest przede wszystkim do badania obiektów, których w normalnych warunkach laboratoryjnych nie można przebadać, m.in do badania składu atmosfery, badania ciał niebieskich.

Dr hab. Barbara Hlibowicka-Węglarz - profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest specjalistą w zakresie językoznawstwa romańskiego, zwłaszcza w zakresie języka portugalskiego. Jest kierownikiem Zakładu Języka i Kultury Portugalskiej w Instytucie Filologii Romańskiej UMCS, dyrektorem Centrum Języka Portugalskiego Instytutu Camoesa przy UMCS, Prodziekanem Wydziału Humanistycznego (UMCS) ds. współpracy z zagranicą, Honorowym Konsulem Federacyjnej Republiki Brazylii w Lublinie. Elotuzumab – lek biologiczny o działaniu immunosupresyjnym, obecnie (2012r) w fazie badań klinicznych w terapii szpiczaka mnogiego, przeciwciało monoklonalne skierowane przeciwko receptorowi CS1 występującymi na powierzchni komórek szpiczaka mnogiego, receptory te są reprezentowane w minimalny sposób na innych komórkach organizmu.. Badania prowadzone są przez firmy Bristol-Myers Squibb i Abbott.

Kabaret PoMimochodem powstał w Lublinie 15 kwietnia 2004 roku z inicjatywy studentów kierunku Animator i Menedżer Kultury UMCS.

Dodano: 20.12.2011. 12:19