• Lekcja przygotowana przez astronautkę z Challengera dostępna po polsku

25.10.2011. 00:19

Na polskich stronach programu astronomii edukacyjnej "Hands-On Universe, Europe" opublikowano jedną z "Zaginionych lekcji" astronautki Christe McAuliffe, która w 1986 roku zginęła w katastrofie promu kosmicznego Challenger. Ćwiczenie dotyczy uprawy roślin na orbicie.

Autorka lekcji, Christe McAuliffe była amerykańską nauczycielką, która w ramach projektu "Teacher in Space" została wybrana przez NASA z grona 11 tysięcy innych przedstawicieli tego zawodu, do misji, podczas której miały odbyć się pierwsze w historii lekcje przeprowadzone z pokładu statku kosmicznego.

Wśród ćwiczeń, które przygotowała McAuliffe, i które nie dotarły na orbitę w wyniku zniszczenia wahadłowca w zaledwie 73. sekundzie misji, znalazło się również to, które właśnie zostało udostępnione po polsku. Lekcja dotyczy hydroponiki, czyli bezglebowej uprawy roślin na pożywkach wodnych.

Wszystkie "Zaginione lekcje" McAuliffe zostały zebrane przez fundację "Challenger Center" powołaną przez rodziny astronautów, którzy stracili życie w katastrofie promu kosmicznego. Są one także tłumaczone na języki obce. Polska wersja ćwiczenia pokazującego sposoby uprawy roślin na orbicie otwiera cykl lekcji z Challengera, które wkrótce ukażą się w naszym języku. Wśród nich znajdą się m.in. ćwiczenia poświęcone prawom Newtona czy chromatografii.

Polska wersja "Zaginionej lekcji hydroponiki" została przygotowana przez nauczycielkę przyrody, Marię Jaszczyk oraz uczniów Szkoły Podstawowej im. Tony'ego Halika w Górznej i Szkoły Podstawowej przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Radawnicy. Można ją pobrać ze strony: http://www.pl.euhou.net/index.php?option=com_content&task=view&id=263&Itemid=13

ast/ agt/bsz

STS-51-L – ostatnia misja promu kosmicznego Challenger. 28 stycznia 1986 r., w dniu startu po 73 sekundach na oczach całego świata rozpadł się zespół wahadłowca. Zginęła cała 7 osobowa załoga, w tym pierwsza nauczycielka w kosmosie Christa McAuliffe. Była to 25. misja wahadłowca, a 10. Challengera. Ładunkiem wyniesionym w ładowni promu był satelita TDRS-B, zniszczony wraz z promem. STS-118 – misja wahadłowca Endeavour, trwająca od 8 do 21 sierpnia 2007, której głównym celem było dostarczenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) struktury kratownicowej ITS S5 Truss oraz platformy logistycznej ESP-3. Była to pierwsza misja wahadłowca Endeavour od misji STS-113 w listopadzie 2002, która była ostatnią udaną misją wahadłowca przed katastrofą Columbii w 2003. Jednym z astronautów była nauczycielka, Barbara Morgan. W 1986 była ona dublerką Christy McAulifee, nauczycielki, która zginęła w katastrofie wahadłowca Challenger. Pierwotnie planowano, aby w misję STS-118 poleciał wahadłowiec Columbia (miał być to pierwszy lot Columbii do ISS i następny jej lot po STS-107). Jednak katastrofa Columbii w misji STS-107 spowodowała zmianę w rozkładzie lotów wahadłowców i do STS-118 został wyznaczony Endeavour. Katastrofa promu Challenger, do której doszło w Stanach Zjednoczonych, nad stanem Floryda, o godzinie 16:39 UTC w dniu 28 stycznia 1986. Zespół wahadłowca „Challenger” rozpadł się na skutek uszkodzenia pierścienia uszczelniającego w prawym silniku rakiety dodatkowej na paliwo stałe (SRB), które powstało w 1. sekundzie lotu. Uszkodzenie uszczelki spowodowało wydostanie się w 45. sekundzie jęzora ognia o powiększającej się długości, padającego na zbiornik zewnętrzny promu kosmicznego (ET) oraz mocowanie rakiety SRB do ET. W ciągu parunastu sekund ogień wypalił dziurę w zbiorniku i spowodował oderwanie się dolnego mocowania prawej rakiety SRB. Wywołało to dezintegrację zespołu wahadłowca w wyniku sił oporu aerodynamicznego. Niemal natychmiast potem zniszczeniu uległ zbiornik zewnętrzny. Na pokładzie promu zginęła cała siedmioosobowa załoga misji STS-51-L.

STS-61-F - anulowana misja promu kosmicznego Challenger. Miała początkowo odbyć się w czerwcu 1986, następnie przełożona na wrzesień. Po katastrofie Challengera misję wykreślono z planu lotów. Sharon Christa McAuliffe, z d. Corrigan (ur. 2 września 1948 w Bostonie, zginęła 28 stycznia 1986 nad półwyspem florydzkim) – amerykańska astronautka i nauczycielka. Poniosła śmierć na pokładzie wahadłowca Challenger, który eksplodował 73 sekundy po starcie z Przylądka Canaveral.

STS-51-B (ang. Space Transportation System) (Spacelab-3) – siódma misja amerykańskiego wahadłowca kosmicznego Challenger i siedemnasta programu lotów wahadłowców. Po odwołaniu wyprawy STS-51-E Challenger został odłączony od zbiornika zewnętrznego ET i przetransportowany do hangaru OPF. Tam rozpoczęto instalowanie w jego ładowni laboratorium kosmicznego Spacelab-3. Praca domowa – jedna z form organizacji procesu kształcenia, szeroko stosowana zarówno w lekcji problemowej, jak i lekcji podającej. Polega na wykonywaniu w domu zajęć, które zleca uczniowi nauczyciel w toku trwającej lekcji.

STS-41-G (ang. Space Transportation System) – szósta misja amerykańskiego wahadłowca kosmicznego Challenger i trzynasta programu lotów wahadłowców. Siedmioosobowa załoga była najliczniejszą załogą pojedynczego statku kosmicznego, po raz pierwszy w skład załogi weszły dwie kobiety, po raz pierwszy amerykańska astronautka odbyła spacer kosmiczny, był to również pierwszy lot w kosmos obywatela Kanady. STS-51-C (ang. Space Transportation System) – trzecia misja amerykańskiego wahadłowca kosmicznego Discovery i piętnasta programu lotów wahadłowców. Planowano, że w locie tym weźmie udział Challenger i że odbędzie się on w grudniu 1984. Ze względu na uszkodzenie Challengera i konieczność wymiany ok. 5000 płytek osłony termicznej, w misji 51-C wykorzystano prom Discovery.

Challenger - amerykański telewizyjny film katastroficzny z 1990 roku. Film jest oparty na autentycznych wydarzeniach związanych z katastrofą promu kosmicznego Challenger.

(3352) McAuliffe – planetoida z grupy Amora okrążająca Słońce w ciągu 2 lat i 211 dni w średniej odległości 1,88 j.a. Została odkryta 6 lutego 1981 roku w Lowell Observatory (Anderson Mesa Station) przez Normana Thomasa. Nazwa planetoidy pochodzi od Christy McAuliffe (1948-1986), amerykańskiej astronautki, członka załogi STS-51-L. Przed nadaniem nazwy planetoida nosiła oznaczenie tymczasowe (3352) 1981 CW.

STS-26 (ang. Space Transportation System; nazywana też Return to Flight – Powrót do Lotu) była pierwszą misją amerykańskiego wahadłowca, po przerwie trwającej 975 dni, spowodowanej katastrofą Challengera. 26. misja programu lotów wahadłowców a siódma wahadłowca kosmicznego Discovery. STS-61-L – anulowana misja promu Atlantis. Początkowo planowana na sierpień 1986. Później przełożona na przełom stycznia i lutego 1987. Po katastrofie Challengera odwołana.

Lekcja utrwalająca (doskonaląca) – typ lekcji służący utrwaleniu wiadomości, umiejętności i nawyków oraz sprawności motorycznej (w lekcji WF). Judith Arlene Resnik (ur. 5 kwietnia 1949 w Akron, zginęła 28 stycznia 1986 nad półwyspem florydzkim) – amerykańska astronautka, doktor inżynier, uczestniczka dwóch misji kosmicznych programu Space Shuttle. Poniosła śmierć na pokładzie wahadłowca Challenger, który eksplodował 73 sekundy po starcie z Przylądka Canaveral.

Dodano: 25.10.2011. 00:19