• Masowe wymieranie sprzyjało rozwojowi dawnych grzybów

23.10.2009. 15:12
    opublikowane przez: Maksymilian Gajda

Według wyników nowych badań międzynarodowych opublikowanych w czasopiśmie Geology, masowe spustoszenie lasów na Ziemi 250 milionów lat temu było katalizatorem gwałtownego rozkwitu grzybów. Naukowcy twierdzą, że po tej czystce pojawiły się i rozprzestrzeniły na całym świecie małe organizmy zwane Reduviasporonites.

Zespół kierowany przez specjalistów z Imperial College London z Wlk. Brytanii zmierzył zawartość węgla i azotu w skamieniałych szczątkach Reduviasporonites i zaklasyfikował je jako typ grzybów zgniliznowych, które zagnieżdżają się wewnątrz martwych drzew.

Amerykańscy, brytyjscy i holenderscy naukowcy wykorzystali sprzęt o wysokiej czułości, zaprojektowany m.in. do wykrywania ziaren międzygwiezdnych w meteorytach, aby przyjrzeć się raz jeszcze geochemicznej sygnaturze Reduviasporonites. Porównali swoje wyniki z wynikami analizy współczesnych grzybów i odkryli, że Reduviasporonites i współczesne grzyby mają podobne parametry chemiczne.

Ich obserwacje przyniosły odpowiedź na pytanie zadawane przez wcześniejszych badaczy: czy te małe organizmy są typem grzybów czy glonów? "Chemia organiczna, izotopy oraz proporcje węgla i azotu wskazują na pochodzenie grzybicze" - napisali autorzy raportu.

Te odkrycia kładą także kres teorii, że to uderzenie asteroidy było prawdopodobną przyczyną masowego zniszczenia na całym superkontynencie Pangaea, który tworzyły wszystkie masy lądowe na Ziemi istniejące w Paleozoiku i Mezozoiku.

"Ten [grzyb] był gatunkiem katastroficznym, czymś co być może korzystało z procesu wymierania bardziej niż powinno" - wyjaśnia profesor Mark Sephton z Impacts and Astromaterials Research Centre przy Imperial College. "Rozprzestrzenił się po całym globie."

Zdaniem naukowców w skamielinach Reduviasporonites widoczne są łańcuchy mikroskopijnych komórek, które są oznaką, że te organizmy doskonale rozwijały się na przełomie permu i triasu - okresu uważanego za najpoważniejszą globalną katastrofę, jakiej kiedykolwiek doświadczyła Ziemia.

W okresie tym wymarło 96% wszystkich gatunków morskich i 70% gatunków lądowych. Dane pokazują, że kontynent był zalewany przez fale lawy bazaltowej (twardej, czarnej skały wulkanicznej utworzonej z płynnej lawy) pochodzące z miejsca, w którym obecnie znajduje się Syberia w Rosji.

Wyniki badań sugerują, że po masowym wymarciu nastąpiła potężna utrata wegetacji na Pangaei. Dane geologiczne wskazują również, że populacja Reduviasporonites rozrastała się na całej Pangaei w czasie ostatnich epok permu.

"Wyniki naszych badań pokazują, że ani rośliny ani zwierzęta nie wymknęły się tej globalnej katastrofie" - mówi profesor Sephton. "Jak na ironię, najgorsze wyobrażalne warunki dla roślin i zwierząt okazały się możliwie najlepszymi warunkami do rozkwitu grzybów."

Naukowcy przypuszczają, że bazaltowa lawa wypuszczała toksyczne gazy, skutecznie "dławiąc" atmosferę. Gazy doprowadziły do powstania kwaśnych deszczy i zubożenia warstwy ozonowej. W końcu całkowite zniszczenie lasów podsyciło rozwój małych organizmów, które ucztowały w gnijących roślinach.

Kolejnym zadaniem dla naukowców jest dokonanie dalszych porównań między Reduviasporonites a ich potencjalnymi odpowiednikami wśród współczesnych grzybów. Naukowcy są przekonani, że ich prace dostarczą więcej wskazówek na temat sposobu życia dawnych organizmów.

rdo: CORDIS

informacji: Geology: http://geology.gsapubs.org/ Imperial College London: http://www3.imperial.ac.uk/ Teksty pokrewne: 30932 Kategoria: Różne
    Źródło danych: Imperial College London; Geology
    Referencje dokumentu: Sephton, M.A., et al. (2009) Chemical constitution of a Permian-Triassic disaster species. Geology, 37:875. DOI:10.1130/G30096A.1.
    Indeks tematyczny: Koordynacja, wspólpraca; Nauki o ziemi; Nauki biologiczne; Badania Naukowe RCN: 31394   W góre . O tym serwisie . Serwisy CORDIS . Helpdesk . © . Ważne informacje prawne Administratorem witryny CORDIS jest Urząd Publikacji

Imperial College London (właśc. The Imperial College of Science, Technology and Medicine) jest publicznym uniwersytetem położonym w Londynie. Specjalizuje się w badaniach oraz kształceniu w dziedzinie nauki, inżynierii oraz medycyny. Imperial College był częścią Uniwersytetu Londyńskiego do roku 2007, kiedy to uzyskał pełną niezależność, z okazji stulecia swego istnienia. Na Imperial College kształci się około 13 500 studentów, a kadra akademicka liczy ponad 3300 osób. Tom W.B. Kibble, właśc. Tom Walter Bannerman Kibble – brytyjski fizyk-teoretyk, profesor i pracownik badawczy (senior) Imperial College London. Liga IDEA – wspólne przedsięwzięcie Imperial College London, Technische Universiteit Delft, Eidgenössische Technische Hochschule Zürich, Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen i ParisTech, którego zadaniem jest działanie na rzecz tworzenia międzynarodowych standardów w edukacji i nauce.

David Knox Houston Begg (ur. 25 czerwca 1950 w Salisbury, Wiltshire) – brytyjski ekonomista. Autor raportów, książek i podręczników ekonomicznych na temat polityki ekonomicznej krajów Unii Europejskiej a także makroekonomii i mikroekonomii, profesor ekonomii w Birkbeck College w Londynie (1987–2003) oraz dyrektor Imperial College London Business School. David John Nutt (ur. 16 kwietnia 1951) - brytyjski psychiatra i psychofarmakolog, profesor w Imperial College London. Pracował w różnych ciałach doradczych związanych z lekami. W swoich badaniach zajmuje się tematyką uzależnień, lęku i snu.

João Magueijo (ur. 1967) – portugalski astrofizyk i fizyk teoretyczny na Imperial College London. Jest jednym z prekursorów teorii zmiennej prędkości światła. Meir M. "Manny" Lehman (ur. 24 stycznia 1925 w Londynie, zm. 29 grudnia 2010 w Jerozolimie) – brytyjski profesor w School of Computing Science na Uniwersytecie Middlesex. Od 1972 do 2002 był profesorem i dyrektorem Departamentu Komputerowego w Imperial College London. Jego wkład w badania to wczesne stwierdzenie zjawiska ewolucji oprogramowania i prawa ewolucji oprogramowania Lehmana. Był członkiem Royal Academy of Engineering.

Mykobiota, mikobiota, funga (ang. Mycobiota) – ogół grzybów występujących na określonym obszarze. Dawniej wykaz taksonów grzybów dla określonego obszaru nazywano florą grzybów lub miko- lub mykoflorą, współczesny termin podkreśla brak pokrewieństwa grzybów i roślin. Sir Roderic Maxwell Hill (ur. 1 marca 1894, zm. 6 października 1954), KCB, MC, AFC & Barbrytyjski marszałek lotnictwa (Air Chief Marshal) Royal Air Force, rektor Imperial College London.

William Napier Shaw (ur. 4 marca 1854, zm. 23 marca 1945) - brytyjski meteorolog. Autor prac z dziedziny meteorologii synoptycznej (zwłaszcza teorii cyklonów) oraz fizyki atmosfery. Profesor Imperial College of Science and Technology w Londynie. W latach 1907-1914 oraz 1919-1923 pełnił funkcję przewodniczącego Międzynarodowej Organizacji Meteorologicznej. Shaw opracował w 1915 roku rodzaj diagramu termodynamicznego zwanego tefigramem. Wprowadził on również jednostki miary ciśnienia bar i milibar.

Informacja geologiczna - dane i próbki geologiczne wraz z wynikami ich przetworzenia i interpretacji, w szczególności przedstawione w dokumentacjach geologicznych oraz zapisane na informatycznych nośnikach danych (art. 6 ust. 1 pkt 2 PGG). "Pochodzą one zarówno z badań geologicznych (metody, wyniki, sporządzone mapy, dane tabelaryczne, wyniki analiz i syntez), jak i z etapu projektowania badań oraz ich dalszego przetworzenia i interpretacji (czyli dalszych badań, analiz, syntez itd.)".

Grzyby wielkoowocnikowe Polski – nieformalna grupa grzybów wielkoowocnikowych (Macromycetes, wyróżnianych ze względów użytkowych, a nie taksonomicznych), naturalnie występujących na terenie Polski. W Polsce stwierdzono około 3600 gatunków grzybów wielkoowocnikowych, przy czym dokładna liczba zależy od przyjętej definicji, a szacuje się, że występuje około 5500 gatunków) (w sensie systematycznym, wliczając wszystkie podstawczaki i workowce) oraz 200-300 gatunków grzybów wielkoowocnikowych wykorzystywanych użytkowo. Ochrona częściowa – jeden ze statusów ochronnych w ochronie gatunkowej roślin, grzybów i zwierząt. Według Ustawy o ochronie przyrody oznacza ochronę gatunków roślin, grzybów i zwierząt, dopuszczającą możliwość redukcji liczebności populacji oraz pozyskiwania osobników tych gatunków lub ich części.

Dodano: 23.10.2009. 15:12