• Na UJ rozpoczęła działalność pracownia Towarzystwa Maxa Plancka

27.07.2011. 00:33

Pracownia Towarzystwa Maxa Plancka rozpoczęła działalność na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Instytucja będzie się zajmować badaniami z dziedziny biologii molekularnej roślin. "To dla nas zaszczyt, prestiż i radość, że takie laboratorium powstaje, ale też ciężka praca" - powiedział dziennikarzom we wtorek rektor UJ prof. Karol Musioł.

Jak podkreślił, uruchamianie laboratorium badawczego znanej instytucji w innym kraju to najbardziej skuteczne narzędzie międzynarodowej współpracy w dziedzinie nauki. Krakowska pracownia Maxa Plancka działa na zasadzie wzajemności, co skutkuje powstaniem podobnej placówki UJ w Niemczech.

Pracownia powstała na mocy porozumienia o współpracy podpisanego przez Uniwersytet Jagielloński i Towarzystwo Maxa Plancka w lipcu zeszłego roku. Po polskiej stronie w realizację tej umowy zaangażowane jest powstające Małopolskie Centrum Biotechnologii oraz Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ.

Pracownia, którą kieruje dr Roosa Laitinen, skupi naukowców zajmujących się realizacją projektów badawczych z dziedziny biologii molekularnej roślin.

Rektor Musioł zaznacza, że jest to jedna z kilku takich placówek niemieckiej instytucji, zlokalizowanych poza rodzimym krajem.

Docelowo instytucja ta będzie funkcjonować w ramach powstającego Małopolskiego Centrum Biotechnologii, które jest wspólnym ośrodkiem naukowym o charakterze parku naukowo-badawczo-rozwojowego Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Centrum, którego otwarcie zapowiadane jest na lipiec przyszłego roku, zajmować się będzie prowadzeniem badań dotyczących różnorodnych aspektów funkcjonowania organizmów.

Projekt uzyskał unijne dofinansowanie w wysokości 25 mln euro w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Towarzystwo Maxa Plancka (Max Planck Gesellschaft) jest niezależną niemiecką instytucją naukowo-badawczą o charakterze non-profit, finansowaną z budżetu federalnego. Towarzystwo koordynuje prace blisko 80 niezależnych instytutów zlokalizowanych w Niemczech i innych krajach europejskich.

rgr/ hes/ bsz

Towarzystwo Maxa Plancka (właściwie Towarzystwo Wspierania Nauki im. Maxa Plancka z niem. Max-Planck-Gesellschaft zur Förderung der Wissenschaften) (MPG) to niezależna niemiecka instytucja naukowo-badawcza o charakterze non-profit, finansowana z budżetu federalnego. Instytut Molekularnej Biologii Komórki i Genetyki Maxa Plancka (ang. Max Planck Institute for Molecular Cell Biology and Genetics, niem. Max-Planck-Institut für molekulare Zellbiologie und Genetik) (MPI-CBG) – instytut naukowo-badawczy w dziedzinie biologii molekularnej, biochemii, genetyki oraz biologii komórki oraz rozwoju należący do Towarzystwa Maxa Plancka, zlokalizowany w Dreźnie w Niemczech. Kaiser-Wilhelm-Gesellschaft zur Förderung der Wissenschaften (Towarzystwo Postępu Naukowego imieniem Cesarza Wilhelma) – była instytucja naukowa w Niemczech. Ustanowiona w roku 1911, po drugiej wojnie światowej została przekształcona w Towarzystwo Maxa Plancka.

Instytut Informatyki im. Maxa Plancka (ang. Max Planck Institute for Computer Science, niem. Max-Planck-Institut für Informatik) (MPII lub MPI-INF) to placówka naukowo-badawcza prowadząca badania z zakresu informatyki, mieszcząca się w Saarbrücken. Jej działalność poświęcona jest zarówno teoretycznym podstawom informatyki (logika, algorytmika i złożoność obliczeniowa), jak również ich różnorodnym zastosowaniom (m.in. grafika komputerowa, geometria obliczeniowa, automatyczne dowodzenie twierdzeń i bioinformatyka). Instytut mieści się w Saarbrücken w Kraju Saary w Niemczech i należy do Towarzystwa Maxa Plancka - największej niemieckiej instytucji naukowej. Do najważniejszych zadań Instytutu należą: opracowywanie publikacji naukowych, tworzenie oprogramowania oraz kształcenie kolejnych pokoleń naukowców. Golm – jedna z dzielic Poczdamu. Siedziby mają tu między innymi jeden z 3 kampusów Uniwersytetu Poczdamskiego, 3 instytuty Towarzystwa Maxa Plancka, instytuty Fraunhofer-Gesellschaft oraz koszary.

Kai Simons (ur. 24 maja 1938 w Helsinkach) – fiński profesor biochemii na stałe mieszkający i pracujący w Niemczech. Autor koncepcji raftów lipidowych, twórca pojęcia trans-Golgi network i jego roli w sortowaniu białek i lipidów. Współzałożyciel i współorganizator EMBL (European Molecular Biology Laboratory), ELSO, inicjator założenia Instytutu Molekularnej Biologii Komórki i Genetyki Maxa Plancka w Dreźnie. Autor ponad 350 artykułów naukowych. Michael Tomasello (ur. 18 stycznia 1950 w Bartow) – amerykański psycholog rozwojowy, dyrektor Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka. W latach 2002-2005 przewodniczył Międzynarodowemu Towarzystwu Badań nad Językiem Dzieci (IASCL).

Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego – najmłodszy z piętnastu wydziałów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Powstał w roku 2002 na bazie Instytutu Biologii Molekularnej wchodzącego w owym czasie w skład Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi. Siedziba WBBiB mieści się przy ul. Gronostajowej 7 w Krakowie na terenie III Kampusu UJ. Wydział dysponuje nowoczesnymi laboratoriami oraz bardzo dobrze wyposażonymi salami dydaktycznymi.
    Prace naukowe prowadzone na WBBiB mają zróżnicowany charakter. Wśród nich można wyróżnić m.in.
    Rekombinaza Tre - eksperymentalny enzym, zmutowana rekombinaza Cre, umożliwiająca selektywne wycięcie zintegrowanego genomu wirusa HIV z genomu zainfekowanych komórek. Dotychczas enzym wykazał swoją aktywność w liniach komórek HeLa, w warunkach laboratoryjnych w ciągu trzech miesięcy całkowicie usuwając zintegrowany wirus z hodowli. Odkrycie jest dziełem naukowców z Instytutu Heinrich Pette Wirologii Eksperymentalnej i Immunologii w Hamburgu oraz Instytutu Molekularnej Biologii Komórki i Genetyki Maxa Plancka w Dreźnie.

Medal Maxa Plancka – przyznawany jest przez Niemieckie Towarzystwo Fizyczne (Deutsche Physikalische Gesellschaft, DPG) za wybitne osiągnięcia w dziedzinie fizyki.

Svante Pääbo (ur. 20 kwietnia 1955) – szwedzki biolog specjalizujący się w genetyce ewolucyjnej, pracownik w Instytucie Maxa Plancka w Lipsku, gdzie m.in. kierował pracami w dziedzinie genomów neandertalczyka oraz człowieka z jaskini Denisowa.

(6659) Pietsch – planetoida z pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu 3 lat i 237 dni w średniej odległości 2,37 j.a. Została odkryta 24 grudnia 1992 roku w obserwatorium w Oohira przez Takeshiego Uratę. Nazwa planetoidy pochodzi od Wolfganga Pietscha (ur. 1948), pracującego w Instytucie Fizyki Towarzystwa Maxa Plancka. Przed nadaniem nazwy planetoida nosiła oznaczenie tymczasowe (6659) 1992 YN. (6642) Henze – planetoida z pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu 5 lat i 230 dni w średniej odległości 3,16 j.a. Została odkryta 26 października 1990 roku w obserwatorium w Oohira przez Takeshiego Uratę. Nazwa planetoidy pochodzi od Martina Henze (ur. 1981), astronoma zajmującego się w Instytucie Fizyki Towarzystwa Maxa Plancka odkryciami gwiazd nowych. Przed nadaniem nazwy planetoida nosiła oznaczenie tymczasowe (6642) 1990 UE3.

Jednostki Plancka to zestaw jednostek miary wykorzystywanych w fizyce zaproponowany przez Maxa Plancka. Tworzą one system jednostek naturalnych, ponieważ są zdefiniowane wyłącznie jak kombinacje stałych fizycznych. W systemie jednostek Plancka pięć fundamentalnych stałych fizycznych jest równe jedności.

Dodano: 27.07.2011. 00:33