• Naukowcy odkryli nowego dinozaura blisko spokrewnionego z T. rexem

05.04.2011. 16:49

Międzynarodowy zespół naukowców zidentyfikował jak dotąd nieodkryty gatunek gigantycznego teropoda, blisko spokrewnionego z niechlubnym Tyranozaurusem rexem (T. rex).
    Odkrycia opublikowane w czasopiśmie Cretaceous Research opierają się na skamieniałej czaszce i kościach szczęki odkrytych w Chinach i pozwoliły nakreślić cechy charakterystyczne nowo nazwanego gatunku dinozaura "Zhuchengtyrannus magnus".

Naukowcy są przekonani, że Zhuchengtyrannus magnus mierzył prawdopodobnie około 11 metrów długości, miał około 4 metrów wysokości i ważył gdzieś w okolicach 6 ton. Porównywalny pod względem rozmiaru i skali do T. rexa, ten nowy dinozaur jest jednym z największych teropodów (mięsożernych) zidentyfikowanych dotychczas przez naukowców.

Obok T. rexa i azjatyckiego Tarbozaura, Zhuchengtyrannus magnus należy do specjalnej grupy gigantycznych teropodów zwanych tyranozaurynami. Tyranozauryny występowały w Ameryce Północnej i Azji Wschodniej w okresie późnej kredy, który trwał od około 99 do 65 mln lat temu.

Cechami charakterystycznymi tych ogromnych mięsożerców były małe ramiona, dwupalczaste łapy i potężne szczęki, które miażdżyły kości ofiar. Naukowcy są przekonani, że były one zarówno drapieżnikami, jaki i padlinożercami.

Nowo odkryty gatunek posiada bez wątpienia pewne cechy, które odróżniają go od wcześniej poznanych dinozaurów.

"Zhuchengtyrannusa można odróżnić od innych tyranozaurynów na podstawie połączenia unikalnych cech czaszki, które nie występują u żadnego innego teropoda" - wyjaśnia autor artykułu dr David Hone z Wydziału Biologii i Nauk o Środowisku University College w Dublinie, Irlandia. "Mając do dyspozycji jedynie czaszkę i kości szczęki trudno jest precyzyjnie określić całkowite rozmiary tego zwierzęcia. Ale kości, które mamy są zaledwie kilka centymetrów mniejsze od swoich odpowiedników u T. rexa. Zatem nie ma wątpliwości, że Zhuchengtyrannus był ogromnym tyranozaurynem."

Wyniki badań są owocem współpracy Irlandii z Chinami. Kluczowym członkiem międzynarodowego zespołu naukowców uczestniczących w badaniach był profesor Xu Xing z Pekińskiego Instytutu Paleontologii i Paleoantropologii Kręgowców w Chinach, który jest światowym liderem w opisywaniu nowych gatunków dinozaurów, bowiem nadał nazwę ponad 30 z nich.

Dr David Hone wyjaśnia, że nowy rodzaj (rząd taksonomiczny w skali klasyfikacji biologicznej skamieniałych organizmów) został nazwany Zhuchengtyrannus magnus od miasta Zhucheng we wschodniej prowincji Shandong w Chinach, gdzie znaleziono kości. W tłumaczeniu nazwa brzmi "Wielki tyran z Zhucheng". Łacińskie słowo tyrannus oznacza "król" lub "tyran", a magnus oznacza "wielki".

W kamieniołomach w prowincji Shandong we wschodnich Chinach, gdzie odnaleziono Zhuchengtyrannusa magnusa, znajduje się największe nagromadzenie kości dinozaurów na świecie Panuje przekonanie, że tak duże nagromadzenie skamielin dinozaurów wynika z tego, że była to rozległa równina zalewowa, gdzie wiele ciał dinozaurów, które tam skamieniały, zostało prawdopodobnie zmytych w czasie ogromnych powodzi.

Xu Xing (chiń.: 徐星; pinyin: Xú Xīng; ur. w lipcu 1969 w Xinjiangu w Chinach) – chiński paleontolog specjalizujący się w badaniu dinozaurów, zajmujący się również pochodzeniem i ewolucją ptaków. Od 1999 do 2006 opisał 24 nowe gatunki, co sytuuje go na pierwszym miejscu spośród wszystkich paleontologów pod względem ilości nazwanych gatunków w przeliczeniu na rok. Według Petera Dodsona Xu, dzięki pracom na najbogatszym złożu skamielin dinozaurów na świecie w okolicach miasta Zhucheng, znalazł więcej szczątków tych gadów, niż ktokolwiek inny w całej historii paleontologii. Uzyskał tytuł doktora nauk oraz wiele chińskich nagród i odznaczeń. Pracuje w Instytucie Paleontologii Kręgowców i Paleoantropologii w Pekinie.

Deinonych (Deinonychus – „straszny szpon”) – rodzaj niewielkiego teropoda występującego we wczesnej kredzie na terenach dzisiejszej Ameryki Północnej. Do tego rodzaju należy tylko jeden gatunek – D. antirrhopus. Deinonych osiągał ok. 3-4 m długości. Skamieniałości tego dinozaura zostały znalezione w stanach Montana, Wyoming i Oklahoma, choć przypisywanego do niego zęby odkryto także w Marylandzie. John Ostrom badał deinonycha w 1960 r., w czasie renesansu dinozaurów. Podczas tych badań uznał deinonycha za czynnego i zręcznego zabójcę. Deinonych zmienił sposób patrzenia na dinozaury jako na „przerośnięte jaszczurki” i dał nowy, pełen dynamizmu obraz dinozaurów.

Troodon – rodzaj ptakopodobnego dinozaura z rodziny troodontów (Troodontidae), żyjącego pod koniec okresu kredowego, około 70 mln lat temu. Jego nazwa oznacza „raniący ząb”. Odkryty w 1855 w Ameryce Północnej. Jego zęby posiadają charakterystyczne ząbkowania i pod niektórymi względami przypominają zęby dinozaurów roślinożernych, co sugeruje wszystkożerność troodona. Jest jednym z najinteligentniejszych znanych nieptasich dinozaurów. Jest on szeroko rozsławiony w wielu książkach popularnonaukowych jako „najinteligentniejszy dinozaur”. Znane są gniazda i embriony należące do tego zwierzęcia. Żył on w sąsiedztwie takich dinozaurów jak orodrom czy daspletozaur.

Szuwuja (Shuvuuia) – rodzaj teropoda z rodziny alwarezaurów (Alvarezsauridae); jego nazwa znaczy "pustynny ptak" (w języku mongolskim "Shuvuu" = ptak). Występowała na terenach Mongolii w późnej kredzie, ok. 80 mln lat temu. Żyła w towarzystwie takich dinozaurów jak welociraptor, protoceratops, owiraptor itp. Jej szczęka jest silnie kinetyczna. Ta cecha jest nietypowa dla nieptasich dinozaurów, choć często występuje u ptaków. Szczęki długie i smukłe, uzbrojone w drobne zęby. Jeden palec szuwui jest dobrze rozwinięty, a dwa silnie zredukowane. Może być to przystosowanie do rozkopywania gniazd termitów. Szuwuja była jednym z najmniejszych dinozaurów – mierzyła zaledwie 60 cm długości. Jej szczątki znaleziono w osadach formacji Dżadochta. Stwierdzono u niej obecność puchowego upierzenia. Analiza chemiczna tych piór wykazały obecność beta-keratyny i brak alfa-keratyny. Szuwuja miała długie nogi, przystosowane do szybkiego biegu. Szuwuję przedstawiono w serialu Planeta dinozaurów: Podróż Białogrzywej.

Dodano: 05.04.2011. 16:49