• Odkryto nowy gatunek oligoceńskiego ptaka z Polski

23.05.2011. 00:19

Zespół polskich badaczy odkrył nowy gatunek ptaka wróblowego z wczesnego oligocenu, czyli sprzed około 30 mln lat. To jeden z najstarszych na świecie ptaków przypisywanych do tego rzędu - informują odkrywcy.

Nowy gatunek o nazwie Jamna szybiaki (Passeriformes) jest prawie kompletnym i bardzo dobrze zachowanym okazem. "To jedyny znany na świecie ptak wróblowy z okresu oligocenu z dobrze zachowanymi piórami" - powiedział PAP szef grupy badawczej dr hab. Zbigniew M. Bocheński.

Naukowiec dodał, że z oligocenu znanych jest zaledwie kilka innych w miarę kompletnych okazów (zachowanych w postaci odcisków) i trochę pojedynczych kości z Niemiec i Francji, a obecnie ptaki wróblowe stanowią około połowy wszystkich gatunków.

"Ze względu na poważne różnice w budowie w porównaniu do współczesnych ptaków z tego rzędu, postanowiliśmy umieścić go w specjalnie dla niego stworzonym nowym rodzaju" - zaznaczył dr Bocheński.

Podkreślił, że jest to również jeden z trzech najstarszych ptaków dotychczas odkrytych na terenie Polski. Wśród nich jest koliber (Eurotrochilus noniewiczi).

Nazwa nowego gatunku pochodzi od nazwy miejscowości, w której ptak został znaleziony (Jamna w województwie podkarpackim) oraz od nazwiska znalazcy, którym jest Robert Szybiak.

Gatunek Jamna szybiaki został opisany przez zespół badawczy w składzie: dr hab. Zbigniew M. Bocheński, dr hab. Teresa Tomek i mgr Krzysztof Wertz z Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN w Krakowie oraz dr Małgorzata Bujoczek z Wydziału Leśnego Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Odkrycie polskich naukowców zostało opisane w renomowanym periodyku naukowym "Journal of Ornithology", w artykule zatytułowanym "A new passerine bird from the early Oligocene of Poland" ("Nowy gatunek ptaka wróblowego z okresu wczesnego oligocenu z terenu Polski").

PAP - Nauka w Polsce, Szymon Zdziebłowski

krf/ agt/

Petrel czapeczkowy (Pterodroma occulta syn. Pterodroma occulata) – gatunek ptaka morskiego z rodziny burzykowatych (Procellariidae). Występuje przypuszczalnie endemicznie na wyspach w północnej części Vanuatu. Ten mało poznany, nowy gatunek został opisany na podstawie okazu muzealnego w 2001 r. i nie jest zaakceptowany (jako takson w randze gatunku) przez wszystkich specjalistów.

Strzyżyki (Troglodytidae) – rodzina ptaków z rzędu wróblowych (Passeriformes), obejmująca około osiemdziesięciu gatunków ptaków, występujących w większości w Nowym Świecie. Tylko jeden gatunek zamieszkuje Eurazję (oraz północną Afrykę, jest to strzyżyk zwyczajny.

Nektarniki (Nectariniidae) – rodzina ptaków z rzędu wróblowych (Passeriformes), obejmująca około stu dwudziestu gatunków ptaków, występujących w większości w Afryce, kilka gatunków można spotkać w południowej Azji. Jeden gatunek – nektarnik ciemnogardły – występuje także w Australii (jest to gatunek wyznaczający południowo-wschodnią granicę występowania rodziny).

Wodnik ciemny, chruściel kalajański, wodnik calayański (Gallirallus calayanensis) – gatunek nielotnego ptaka z rodziny chruścieli (Rallidae). Występuje endemicznie na Filipinach - na wyspie Calayan w prowincji Cagayan. Został naukowo opisany jako nowy gatunek w 2004 r. Gatunek ten jest zagrożony wskutek utraty siedliska.

Dodano: 23.05.2011. 00:19