l
  • Odkryto nowy sposób wyłączania genów u roślin

20.11.2008. 23:44
    opublikowane przez:

Biologowie z Washington University w St. Louis poczynili znaczny postęp w wyjaśnianiu mechanizmu dzięki któremu komórki roślinne wyciszają potencjalnie szkodliwe geny, donosi Science Daily.

Zróżnicowana ekspresja genów wpływa na wzrost i rozwój organizmów. Na przykład, pomimo tego, że każda komórka w ludzkim organizmie posiada tą samą informację genetyczną, różne rejony DNA są aktywowane celem wytworzenia np. oka różniącego się znacznie od palca u nogi. Polimerazy RNA, enzymy odpowiedzialne za syntezę RNA na podstawie matrycy DNA, są kluczowymi ogniwami w determinowaniu tego, które geny są włączane, a które są wyłączane.

Zespół kierowany przez Craiga Pikaarda, Ph.D.,profesora biologii w Arts & Science, WUSTL, poszukiwał roli dwóch specyficznych dla roślin polimeraz RNA od czasu odgrywania głównej roli w ich odkryciu w 2005 roku. W artykule opublikowanym 14 listopada w magazynie "Cell", Pikaard i jego koledzy wyjaśnili jak współpracują te polimerazy RNA w celu wykorzystania niekodującego regionu DNA aby przeciwdziałać destrukcji spowodowanej przez aktywację genów zaczerpniętych z wirusów.

Pikaard sugeruje: ''bardzo interesujące jest wykorzystanie tego typu wyciszania w celu wyłączenia interesujących nas genów". Zrozumienie komórkowej maszynerii odpowiedzialnej za wyłączanie genów ma znaczący wpływ na terapię genową. Na przykład w procedurze tej terapii czasami używane są wektory retrowirusowe jako sposób na wprowadzenie żądanego genu celem zastąpienia funkcji osłabionej przez chorobę. Często gen ten, nazywany transgenicznym, przywraca brakującą funkcję na chwilę by później nieoczekiwanie się wyciszyć.

''Ulega on inaktywacji prawdopodobnie poprzez poniekąd identyczny mechanizm wyłączania kierowany przez RNA." - tłumaczy. ''Jeśli jesteś w stanie przeciwdziałać wyciszeniu genu transgenicznego lub jeśli możesz zdecydowanie wyłączyć coś co chcesz aby zostało inaktywowane, jest to świetną sprawą."

Pikaard i jego zespół pracują nad transkrypcyjnym wyciszaniem genów. Fenomen ten jest często regulowany przez krótki interferujący RNA lub siRNA, który uczony z Uniwersytetu Cambridge, David Baulcombe, nazwał "czarną kwestią genetyki" (ang. "the dark matter of genetics").

"Od drożdży po organizm ludzki, ten mały RNA może jakoś wyszczególniać modyfikacje DNA na drodze, która zapobiega w pierwszej kolejności transkrypcji" - powiedział Pikaard.

Od czasu odkrycia tej specyficznej dla roślin polimerazy RNA, kilka lat temu, laboratorium Pikaarda zajmuje się badaniami mającymi na celu zrozumienie działania polimerazy IV i polimerazy V. W 2005 roku, Pikaard i jego współpracownicy opublikowali wyniki badań wskazujące na to, że główną funkcją polimerazy IV jest generowanie siRNA, tym samym to wyróżnia te polimerazy RNA jako potencjalne cząsteczki uczestniczące w wyciszaniu genów. Jakkolwiek, kiedy kolejne testy genetyczne zasugerowały konieczność działania polimerazy V w wyciszaniu genów, ale nie produkcji siRNA, Pikaard i jego współpracownicy podejrzewali, że polimeraza V i IV współpracują ze sobą, ale jednocześnie działają niezależnie od siebie.

Więcej na ten temat, w J. Angielskim, można znaleźć pod poniższym adresem:

Wszelkie uwagi i sugestie dotyczące artykułu proszę kierować na adres e-mail: mateusz.korycinski[at]servis.pl

Dodano: 20.11.2008. 23:44

tt