• Politechnika Radomska zbada próbki popiołu z pieców radomian

W laboratoriach Politechniki Radomskiej będą badane próbki popiołu pobranego z pieców przez strażników miejskich w ramach akcji "Czysty Radom". Porozumienie o współpracy między strażą miejską a uczelnią podpisano we wtorek.

Dodano: 08.03.2012. 07:19  Czytaj więcej

W fokarium w Helu przyszły na świat dwie foki szare

W nocy z wtorku na środę w fokarium prowadzonym w Stacji Morskiej w Helu, przyszły na świat dwie młode foki szare. Niebawem powinna urodzić jeszcze jedna z samic mieszkających w fokarium. Za dwa lub trzy miesiące młode zostaną wypuszczone do Bałtyku.

Dodano: 08.03.2012. 00:20  Czytaj więcej

Lód nie zamroził skandynawskich drzew iglastych

Nowe badanie poddaje w wątpliwość popularną teorię, według której ostatnie zlodowacenie ogołociło krajobraz Skandynawii z drzew, aż do ocieplenia klimatu ok. 9 tys. lat temu. Zaprezentowane na łamach czasopisma Science wyniki badania sugerują, że część drzew iglastych przetrwała na szczytach wzniesień wystających ponad pokrywę lodową, zarówno wzdłuż wybrzeża, jak i na wyspach. Tak więc wydaje się, że wbrew powszechnemu mniemaniu współczesne drzewa rosnące w regionie nie znalazły się tam wyłącznie w wyniku migracji gatunków, jaka nastąpiła po stopieniu się czapy lodowej.

Dodano: 07.03.2012. 16:17  Czytaj więcej

Bociany kończą zimowanie w Przemyślu

Do opuszczenia Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt Chronionych w Przemyślu (Podkarpackie) przygotowuje się większość z blisko 80 bocianów, które spędziły tam zimę. Tymczasem kalekie osobniki rozpoczynają w ośrodku budowę gniazd.

Dodano: 07.03.2012. 07:47  Czytaj więcej

Finansowane przez UE badanie przyczynkiem do skuteczniejszej ochrony ekosystemów słodkowodnych

Według wyników badania afrykańskich i europejskich badaczy, opublikowanego w dzienniku Conservation Letters, metody stosowane obecnie przy planowaniu strategii ochrony środowiska nie zapewniają odpowiedniej ochrony ekosystemów słodkowodnych oraz realizowanych przez nie usług.

Dodano: 06.03.2012. 10:49  Czytaj więcej

Orły przednie tokują; kruki zaczynają lęgi

Żyjące na Podkarpaciu orły przednie zaczynają tokować i odbudowywać gniazda. Lęgi rozpoczęły już kruki, a z zimowania wróciły skowronki i szpaki - poinformował ornitolog Marian Stój z Komitetu Ochrony Orłów.

Dodano: 05.03.2012. 08:04  Czytaj więcej

Przeławianie zagraża populacjom ptaków morskich

Międzynarodowy zespół badawczy odkrył, że zmniejszenie liczebności ryb do poziomu poniżej 33% liczebności maksymalnej negatywnie wpływa na wiele przybrzeżnych gatunków ptaków. Zaprezentowane w czasopiśmie Science wyniki badania rzucają nowe światło na zależności między drapieżnikami i ich ofiarami na całym świecie.

Dodano: 02.03.2012. 18:17  Czytaj więcej

W Świętokrzyskiem są już pierwsze skowronki i czajki

Pierwsze skowronki, czajki, żurawie i gęgawy zaobserwowali świętokrzyscy ornitolodzy. Ptasie przeloty zwiastują wiosnę. W tym roku są jednak dość późne - zwraca uwagę ornitolog Piotr Wilniewczyc. Bywa, że skowronki i czajki przylatują pod koniec stycznia.

Dodano: 01.03.2012. 17:04  Czytaj więcej

Niezwykłe właściwości pajęczych sieci

Naukowcy od dawna wiedzą, że jedwab pajęczy ma bardzo wiele imponujących właściwości mechanicznych, bez względu na gatunek pająka. Jak dotąd nie badano jednak właściwości mechanicznych jedwabiu pochodzącego z kokonu jajowego sieciarza jaskiniowego. Temat ten podjęła grupa badaczy z Włoch i USA, która zajęła się "europejskim pająkiem roku 2012" (wg Europejskiego Towarzystwa Arachnologicznego). Badanie zostało niedawno opublikowane na łamach czasopisma PLoS ONE.

Dodano: 01.03.2012. 16:17  Czytaj więcej

Nad Biebrzą zaczynają się wiosenne przeloty ptaków

Pierwsze wędrowne gatunki ptaków pojawiły się nad Biebrzą (Podlaskie) w ramach wiosennych przelotów. Obserwatorzy biebrzańskiej przyrody spotkali już pierwsze stada gęsi gęgaw, widziano już też pierwsze żurawie i bataliony.

Dodano: 01.03.2012. 12:04  Czytaj więcej

W Bieszczadach niedźwiedzie nadal przebywają w gawrach

Bytujące w Bieszczadach niedźwiedzie jeszcze nie obudziły się z zimowego snu. Nadal przebywają w gawrach - poinformował w środę rzecznik Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie Edward Marszałek.

Dodano: 01.03.2012. 10:33  Czytaj więcej

Nowe dane wskazują, że neandertalczycy wyginęli jeszcze przed pojawieniem się współczesnego człowieka

Nowe międzynarodowe badanie dowodzi, że wyginięcie neandertalczyka w Europie miało miejsce ok. 50 tys. lat temu, czyli na długo przed tym, jak nasi przodkowie z gatunku Homo sapiens zaznaczyli swoją obecność na kontynencie. Zaprezentowane w czasopiśmie Molecular Biology and Evolution wyniki badania przeczą większości teorii przyjmowanych dotąd przez naukowców: stabilna populacja neandertalczyka żyła w Europie na setki tysięcy lat przed przybyciem Homo sapiens.

Dodano: 29.02.2012. 16:49  Czytaj więcej

Żubry w obrożach satelitarnych będą obserwowane przez naukowców

W trzech puszczach w północno-wschodniej Polsce naukowcy będą obserwować żubry, którym założono obroże satelitarne. Projekt, który naukowcy realizują wspólnie z ośmioma nadleśnictwami i Białowieskim Parkiem Narodowym, finansowany jest m.in. z funduszów UE.

Dodano: 29.02.2012. 07:04  Czytaj więcej

Pasy pomagają zebrom odganiać muchy

Czy wiesz skąd wzięło się pasiaste umaszczenie i jakie jest jego zadanie? Zagadka została rozwiązana: zespół badaczy z Węgier i Szwecji rzucił nowe światło na funkcję i przyczyny powstania tych pasów. Przedstawione w czasopiśmie Journal of Experimental Biology badanie było współfinansowane przez projekt TABANOID ("Pułapka jako nowy środek zwalczania bąkowatych w otwartym terenie"), który uzyskał ponad 825 tys. euro dofinansowania ze środków tematu "Badania naukowe na rzecz MŚP" siódmego programu ramowego (7PR).

Dodano: 28.02.2012. 17:37  Czytaj więcej

Stado białowieskich żubrów znowu większe, ale nieznacznie

481 żubrów, w tym 58 młodych, liczyło stado żubrów w polskiej części Puszczy Białowieskiej na koniec 2011 roku - taki jest wynik dorocznego liczenia tych zwierząt. Przeprowadzili je pracownicy Białowieskiego Parku Narodowego, z pomocą m.in. leśników.

Dodano: 28.02.2012. 11:04  Czytaj więcej

W Odrzechowej powiększa się stado ginącej rasy kóz

Powiększa się stado ginącej rasy kóz karpackich, odtwarzane przez Zakład Doświadczalny Instytutu Zootechniki w Odrzechowej k. Sanoka. W tym roku będzie liczyło ok. 40 matek - poinformował w poniedziałek dyrektor zakładu Władysław Brejta.

Dodano: 28.02.2012. 07:04  Czytaj więcej

Naukowcy rzucają światło na specjację sympatryczną

Specjacja sympatryczna - powstanie dwóch lub więcej potomnych gatunków z jednego pragatunku na obszarze tego samego siedliska - od dawna nurtowała naukowców. Zespół naukowców z Wlk. Brytanii i USA dostarcza nowych informacji na temat głęboko zakorzenionego zróżnicowania genetycznego, jakie prawdopodobnie występuje wszędzie w dzikich populacjach drobnoustrojów. Odkrycia zostały zaprezentowane w czasopiśmie PLoS Biology.

Dodano: 27.02.2012. 17:37  Czytaj więcej

Śląska policja wyjaśnia sprawę śmierci orła przedniego

Ornitolodzy znaleźli na Śląsku Cieszyńskim martwego orła przedniego. Badania aparatem rentgenowskim wykazały, że w jego ciele tkwiła śrucina. Policja wyjaśnia sprawę - poinformował w czwartek rzecznik cieszyńskich policjantów Rafał Domagała.

Dodano: 23.02.2012. 22:33  Czytaj więcej

Właściwa dieta dobra dla organizmu

Owoce, warzywa i orzechy to niektóre z produktów żywnościowych zawierające związki chemiczne o właściwościach przeciwutleniających, zwane flawonoidami. Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że należące do grupy polifenoli flawonoidy utrzymują organizm ludzki w zdrowiu, zapobiegając chorobom sercowo-naczyniowym, nowotworom i chorobom zwyrodnieniowym. Finansowany przez Unię Europejską projekt FLORA pomaga zrozumieć związek między dietą a zdrowiem, a także korzystne działanie flawonoidów dla organizmu człowieka. Budżet projektu wynosi 3,3 mln EUR. Wyniki badania przeprowadzonego w ramach projektu FLORA opublikowano niedawno w czasopiśmie Journal of Nutrition.

Dodano: 23.02.2012. 17:49  Czytaj więcej

Naukowcy ostrzegają o sytuacji ryb

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył, że połowy tuńczyka i podobnych gatunków od wczesnych lat 60. XX w. doprowadziły do spadku populacji tej ryby o około 60%. Badania zaprezentowane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences zostały dofinansowane z projektu METAOCEANS (Wyjaśnianie struktury i funkcjonowania ekosystemów morskich na podstawie syntezy i porównań), który otrzymał stypendium Marie Curie w ramach programu szkoleń początkujących naukowców (EST) o wartości 2,23 mln EUR z budżetu Szóstego Programu Ramowego (6PR). Wyniki przynoszą ostrzeżenie, kładąc nacisk na nadmierną eksploatację kilku gatunków ryb, zwłaszcza na wyeksploatowanie populacji tuńczyka do granic równowagi.

Dodano: 23.02.2012. 16:49  Czytaj więcej