• Badania słuchu u zwierząt na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Nową aparaturę umożliwiającą m.in. diagnozowanie wad słuchu u zwierząt zakupił wrocławski Uniwersytet Przyrodniczy. Wartość inwestycji to ok. 100 tys. zł.

Dodano: 23.02.2012. 00:11  Czytaj więcej

Rola genów w testach antydopingowych

W sporcie najważniejsza jest zasada fair play. Dla niektórych sportowców liczy się jednak tylko zwycięstwo za wszelką cenę, choćby nawet wymagało zażycia zabronionych środków poprawiających wyniki. Specyfikiem, po który sięga wielu z nich są sterydy anaboliczne, hormony steroidowe będące pochodną testosteronu. Jak jednak wynika z nowego badania, prowadzonego pod kierownictwem szwedzkiego szpitala uniwersyteckiego Karolinska Universitetssjukhuset, ze względu na zróżnicowanie genetyczne testy na obecność dopingu testosteronowego mogą być niedokładne.

Dodano: 22.02.2012. 17:37  Czytaj więcej

Poznawanie lasów na Ziemi - naukowcy mapują je z kosmosu

Zmiany klimatu nie wykazują żadnych oznak spowolnienia. Lepsze poznanie oddziaływania lasów na zmiany klimatu oraz znajdujących się na ich terenie siedlisk dzikiej przyrody, zapewni naukowcom niezbędne informacje do skuteczniejszego monitorowania węgla przechowywanego w roślinności. Tutaj do akcji wkracza zespół naukowców, pracujący pod kierunkiem amerykańskiej Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA), który przygotował precyzyjną, wysokiej rozdzielczości mapę wysokości lasów na Ziemi. Wyniki zostały zaprezentowane w czasopiśmie Journal of Geophysical Research.

Dodano: 22.02.2012. 17:17  Czytaj więcej

Naukowcy Instytutu Nenckiego zbadają tajemnice rzęsek

Zaburzenia pracy rzęsek, obecnych na powierzchni komórek niemal wszystkich organizmów, są źródłem wielu chorób człowieka. Naukowcy z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Nenckiego w Warszawie chcą poznać niektóre tajemnice tych organelli.

Dodano: 22.02.2012. 07:33  Czytaj więcej

Rozkład odpowiedzialny za skamieniałe deformacje

Dwuosobowy zespół badawczy z Niemiec i Szwajcarii odkrył, że rozkład nieżywych dinozaurów wywołał dziwne deformacje ich skamielin. Odkrycie przeczy przekonaniom większości naukowców, a mianowicie takim, że powykręcana postura dinozaurów jest wynikiem drgawek przedśmiertnych.

Dodano: 21.02.2012. 17:26  Czytaj więcej

Spotkanie z twórcą owcy Dolly rozpocznie projekt GENesis w CNK

Jak klonowanie, organizmy genetycznie modyfikowane, hodowle tkankowe zmieniają nasze życie, prawo, normy etyczne? Jaki wpływ mają na naszą kulturę? Dyskusję na ten temat rozpoczyna warszawskie Centrum Nauki Kopernik, które w lutym inauguruje Projekt GENesis.

Dodano: 21.02.2012. 07:53  Czytaj więcej

Impulsywność psów w świetle badań naukowych

Naukowcy z Węgier odkryli wyraźne powiązanie między polimorfizmem powtórzeniowym w genie hydroksylazy tyrozynowej (TH) z aktywnością-impulsywnością owczarków niemieckich. Badania zaprezentowane w czasopiśmie PLoS ONE zostały dofinansowane z projektu LIREC (Życie z robotami i interaktywnymi towarzyszami), który otrzymał 8,2 mln EUR z tematu "Technologie informacyjne i komunikacyjne" (TIK) Siódmego Programu Ramowego (7PR).

Dodano: 20.02.2012. 16:26  Czytaj więcej

Studenci geografii chcą w 100 dni zdobyć 46 szczytów i wzniesień w Europie

Studenci geografii Uniwersytetu Wrocławskiego chcą w 100 dni zdobyć 46 szczytów i wzniesień w Europie, najwyżej położonych miejsc wszystkich europejskich krajów. Swój projekt chcą rozpocząć 1 lipca, a zakończyć w październiku.

Dodano: 19.02.2012. 23:40  Czytaj więcej

Widzisz go teraz? Naukowcy odkryli najmniejszego z miniaturowych kameleonów na świecie!

Naukowcy odkryli gatunek kameleona, który jest tak mały, że z powodzeniem może balansować na łebku zapałki. Długości zaledwie 30 mm, Brookesia micra, którego naturalnym siedliskiem jest jedna z malutkich, peryferyjnych wysepek Madagaskaru, jest obecnie jednym z najmniejszych kręgowców, jakie dotychczas odkryto.

Dodano: 17.02.2012. 16:49  Czytaj więcej

Polsko-wenezuelski zespół naukowo-eksploracyjny zdobył szczyt Tramen Tepui w Wenezueli

14 lutego o godz. 15.30 polsko-wenezuelska wyprawa pod patronatem National Geographic Polska osiągnęła niezdobyty wcześniej, trudny szczyt Tramen Tepui (2726 m n.p.m.) położony na granicy Wenezueli i Gujany. Pierwszymi zdobywcami zostali: Carlos Mario Osorio, Alberto Raho i Polak - alpinista i fotograf Marek Arcimowicz.

Dodano: 17.02.2012. 10:19  Czytaj więcej

Energia fal morskich rośnie w siłę - połowa gniazd generatora Wave Hub już zajęta

Ostatnio zajęte zostały dwa z czterech gniazd przybrzeżnego stanowiska testowego energii morskiej, podłączonego do sieci dystrybucyjnej, które sfinansowane zostało ze środków unijnych. Generator Wave Hub, zlokalizowany u wybrzeży Kornwalii w Wlk. Brytanii to największe tego typu stanowisko testowe na świecie. Dofinansowanie w wysokości 23 mln EUR pochodzi z budżetu celu "Konwergencja" Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który koncentruje się na wspieraniu zrównoważonego, zintegrowanego rozwoju gospodarczego i tworzeniu stałych miejsc pracy.

Dodano: 15.02.2012. 18:17  Czytaj więcej

Poziom mórz na świecie podnosi się

Zespół naukowców z Francji i USA odkrył, że poziom oceanów na świecie podnosi się wraz z topnieniem lodu. Badania, których wyniki zaprezentowano w czasopiśmie Nature, jako pierwsze w swoim rodzaju wskazują, w jakim dokładnie zakresie topniejący lód na lądach przyczynia się do podnoszenia się poziomu mórz na świecie.

Dodano: 15.02.2012. 17:49  Czytaj więcej

Dowód pochodzenia jednokomórkowych przodków odkryty

Naukowcy z Chin, Szwecji i Wlk. Brytanii odkryli dowód na istnienie jednokomórkowych przodków zwierząt, pochodzący z okresu w historii Ziemi, który poprzedzał pojawienie się zwierząt wielokomórkowych. Dowód odkryty w skałach na południu Chin liczy sobie około 570 mln lat. Zaprezentowane w czasopiśmie Science badania zostały dofinansowane z Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.

Dodano: 15.02.2012. 17:37  Czytaj więcej

Badania dr Wiszniewskiej wpłyną na poprawę wartości roślin motylkowatych

Do motylkowatych należą ważne rośliny uprawne: spożywcze - soja, fasole, groch, soczewica, pastewne - koniczyna, wyka, lucerna, łubin lub przemysłowe - traganek. Zdolności regeneracyjne in vitro roślin motylkowatych na poziomie wybranych struktur komórkowych bada dr inż. Alina Wiszniewska z Katedry Botaniki i Fizjologii Roślin na Wydziale Ogrodniczym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Badaczka chce pokonać trudności z regeneracją tych roślin w warunkach kultur tkanek i komórek.

Dodano: 15.02.2012. 07:47  Czytaj więcej

Pasożyty mogą być pomocne dla ludzi

Mrówki są twardymi, lojalnymi i sumiennymi robotnicami, pracującymi razem na rzecz wspólnego celu. Nowe badania prowadzone we Francji, Niemczech i Wlk. Brytanii sugerują, że politolodzy i teoretycy ekonomii mogą wyciągnąć naukę z analizy sposobu gospodarowania zasobami żywności przez kolonie mrówek. Obecne systemy polityczne wykorzystują ustawodawstwo i regulacje prawne do zapobiegania nadmiernej eksploatacji zasobów. Odkrycia, zaprezentowane w czasopiśmie The American Naturalist, pokazują że kolonie mrówek czerpią korzyści, kiedy pojawia się zewnętrzny "pasożyt", skutecznie ograniczając nadmierne wykorzystywanie zasobów przez miejscowe królowe. Wynikiem jest większa liczba osobników potomnych płci żeńskiej, co z kolei zapewnia kolonii ogromny impuls pod względem sprawności i kondycji (lub inaczej zdrowia).

Dodano: 14.02.2012. 18:26  Czytaj więcej

Eutrofizacja Bałtyku - wyzwanie dla naukowców

Zmianom w ekosystemie Morza Bałtyckiego powodującym degradację jakości wody i zabójczy dla ryb deficyt tlenu, poświęcony jest projekt badawczy "Mokradła (nieużytki), algi i biogaz - przeciwdziałanie eutrofizacji południowego Bałtyku" prowadzony przez Instytut Oceanologii PAN w Sopocie we współpracy z polskimi i szwedzkimi instytucjami.

Dodano: 13.02.2012. 07:33  Czytaj więcej

Ornitolodzy zbudują rybitwom trzy sztuczne wyspy

Ornitolodzy z Polskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków zbudują w woj. warmińsko-mazurskim trzy sztuczne wyspy, mają nadzieję, że rybitwy rzeczne uwiją na nich swoje gniazda i złożą jaja. Przedsięwzięcie jest pionierskie nie tylko w kraju, ale i w Europie.

Dodano: 10.02.2012. 07:11  Czytaj więcej

Rośliny, skorupiaki i świecące bakterie pomagają w ocenie toksyczności środowiska

Nad kompleksową oceną zagrożeń wynikających z obecności substancji chemicznych w środowisku pracuje dr inż. Agnieszka Baran z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Ciekawym elementem tych badań są organizmy testowe i ich reakcje na zanieczyszczenia. Badaczka zamierza przystosować odpowiednią baterię biotestów oraz metody klasyfikowania wyników badań do oceny ekotoksyczności osadów dennych. Dzięki tym parametrom, a także wskaźnikom fizyko-chemicznym, eksperci zdecydują, jak zagospodarować urobek wydobywany przy pogłębianiu akwenów.

Dodano: 10.02.2012. 07:04  Czytaj więcej

Skandynawskie łabędzie zimują w bieszczadzkich Myczkowcach

Ponad tysiąc łabędzi niemych, traczy i gągołów z krajów skandynawskich i północnej Polski zimuje nad sztucznym zbiornikiem wodnym w Myczkowcach w Bieszczadach. Są regularnie dokarmiane przez energetyków.

Dodano: 09.02.2012. 19:04  Czytaj więcej

Skrzydlaci myśliwi w masce Zorro

"Maska Zorro" - ciemna pręga na jasnych głowach dzierzb białoczelnych, biegnąca na wysokości oczu i dzioba, pełni rolę podobną, co okulary przeciwsłoneczne i pomaga ptakom polować w pełnym słońcu. Doświadczenie, które potwierdza tę tezę, opisali na łamach "Behavioral Ecology" naukowcy z Polski i Izraela.

Dodano: 09.02.2012. 08:04  Czytaj więcej