• Mózg i ziemniak: są podobieństwa - w kanałach jonowych mitochondriów

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Niektóre elementy błon otaczających mitochondria w komórkach, odpowiedzialne za transport jonów potasu, są identyczne w ziemniakach i mózgach ssaków, sugerują badania Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN w Warszawie, przeprowadzone we współpracy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Dodano: 02.12.2011. 18:51  Czytaj więcej

Raport sugeruje, że energia z biomasy nie zaszkodzi produkcji żywności

Według nowego raportu opublikowanego w Wlk. Brytanii, biomasa może stanowić źródło 20% globalnej produkcji energii bez szkody dla produkcji żywności. Raport został przygotowany na podstawie analizy ponad 90 międzynarodowych prac badawczych przez Pion ds. Oceny Technologii i Polityki brytyjskiego Centrum Badań nad Energią (UKERC), które zajmuje się problemami, jakie stają przed sektorem energetycznym oraz stara się opracowywać rzetelne i przystępne raporty, wyznaczające wysokie standardy pod względem precyzyjności i przejrzystości.

Dodano: 02.12.2011. 18:49  Czytaj więcej

WWF tłumaczy jak zadbać, by w wigilię zawsze była ryba

Kupując ryby lub owoce morza na wigilijny stół warto wiedzieć, jakie gatunki wybrać, by nie przykładać ręki do ich zagłady i niszczenia środowiska - postuluje organizacja ekologiczna WWF, która wydała zaktualizowaną edycję poradnika "Jaka ryba na obiad?"

Dodano: 02.12.2011. 00:11  Czytaj więcej

UE i Rosją zacieśniają współpracę naukową

Rosyjscy naukowcy od dziesięcioleci współpracują z partnerami z UE. W 2005 r. współpraca między Unią i Rosją uległa wzmocnieniu, kiedy komisarz UE ds. nauki i badań naukowych Janez Potočnik i jego rosyjski odpowiednik Andriej Fursenko postanowili wypracować wspólnie wizję unijno-rosyjskich badań naukowych.

Dodano: 01.12.2011. 17:49  Czytaj więcej

Plankton umożliwia zwiększone zużycie dwutlenku węgla w oceanie, wynika z badania

Badanie opublikowane w czasopiśmie "Nature" w ramach finansowanego przez UE projektu CARBOOCEAN ujawnia, że plankton oceaniczny zwiększa swoje spożycie rozpuszczonego węgla nieorganicznego nawet o 39 procent, gdy wzrośnie stężenie CO2.

Dodano: 01.12.2011. 17:37  Czytaj więcej

Nowa nomenklatura dla gatunków Biomphalaria w Jeziorze Wiktorii?

Jezioro Wiktorii, jedno z Wielkich Jezior Afrykańskich, jest gorącym punktem Schistosoma mansoni - poważnego pasożyta człowieka odpowiedzialnego za schistosomatozę (gorączkę ślimaczą), który wykorzystuje słodkowodne ślimaki z rodzaju Biomphalaria jako żywiciela pośredniego. W toku wcześniejszych badań powiązano gatunki Biomphalaria ze zmienną zgodnością pasożytów, która wpływa na lokalne przenoszenie. W Jeziorze Wiktorii zamieszkują zdaniem ekspertów dwa gatunki: B. choanomphala i B. sudanica. Niemniej pozostawały pewne wątpliwości co do taksonomii tych gatunków. Teraz naukowcy z Wlk. Brytanii odkryli, że grupowania molekularne są niezgodne z podziałami morfologicznymi. Badania, których wyniki zaprezentowano w czasopiśmie PLoS ONE, zostały dofinansowane z projektu CONTRAST (Interdyscyplinarny sojusz na rzecz optymalizacji kontroli i nadzoru nad przenoszeniem schistosomatozy w Afryce subsaharyjskiej). Projekt CONTRAST otrzymał niemal 3 mln EUR wsparcia z tematu "Działania w zakresie współpracy międzynarodowej" (INCO) Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE.

Dodano: 01.12.2011. 16:49  Czytaj więcej

Śmieci w oceanach uśmiercają co roku ponad milion zwierząt

Z powodu śmieci w oceanach co roku ginie ponad milion zwierząt. Na lądzie odpady piętrzą się na wysypiskach, zasypują lasy i płoną w domowych piecach. Tak być nie musi, jeśli zdołamy zmienić choć kilka przyzwyczajeń - uważają przedstawiciele WWF Polska.

Dodano: 01.12.2011. 00:04  Czytaj więcej

Korale pod presją kłusowniczą

Naukowcy pracujący pod kierunkiem hiszpańskiego Uniwersytetu w Barcelonie odkryli, że niemal 60% utraty biomasy korala czerwonego w rezerwacie morskim w rejonie wysp Medes jest wynikiem kłusownictwa. Opublikowane w czasopiśmie Conservation Biology wyniki badań zwracają uwagę na wpływ kłusownictwa na rezerwat morski i rzucają nowe światło na oddziaływanie nurkowania rekreacyjnego na populacje koralowców wokół wysp Medes.

Dodano: 30.11.2011. 16:49  Czytaj więcej

Naukowcy sekwencjonują genom przędziorka chmielowca

Międzynarodowy zespół badawczy zidentyfikował pierwszy genom przędziorka chmielowca, który należy do szczękoczułkowców - zdaniem ekspertów, jednej z największych grup organizmów na naszej planecie. W toku badań, których wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie Nature, odkryto podstawę genetyczną zdolności przędziorka chmielowca do przetrwania, dzięki żerowaniu na ponad 1.000 roślin. Badania dofinansowane z międzynarodowego stypendium Marie Curie dla przyjeżdżających naukowców, z budżetu Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE, rzucają nowe światło na ewolucję stawonogów i interakcje między rośliną a gatunkiem roślinożernym. To może być droga do opracowania nowych strategii ochrony roślin.

Dodano: 30.11.2011. 16:37  Czytaj więcej

Eksperci: mniej CO2 powstaje przy wydobyciu gazu łupkowego niż węgla

Przy produkcji gazu łupkowego powstaje mniej dwutlenku węgla niż przy wydobywaniu węgla kamiennego - mówili eksperci uczestniczący w VI Forum Energetycznym w Sopocie. Ich zdaniem to ważny argument za wykorzystywaniem gazu łupkowego.

Dodano: 30.11.2011. 11:47  Czytaj więcej

Naukowcy: ocieplanie klimatu przyspiesza rozwój upraw

Długoletnie obserwacje potwierdzają, że klimat w Polsce ociepla się. Wzrost temperatury przyspiesza zaś dojrzewanie roślin i zmienia bilans wodny - uważają naukowcy z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Dodano: 30.11.2011. 00:11  Czytaj więcej

Kuliste sieci i mocarny pająk

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył, że pająki snujące okazałe pajęczyny, określane jako "kuliste sieci", wywodzą się prawdopodobnie od jednego pająka. Odkrycia poczynione w ramach prac i zaprezentowane w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society sugerują, że zróżnicowanie między sieciami pająków zostało wywołane potrzebą znalezienia nowego siedliska w naturalnym środowisku, np. na łodygach i pniach, oraz efektywniejszego wykorzystywania zasobów naturalnych.

Dodano: 29.11.2011. 16:49  Czytaj więcej

Dzięki nadajnikom naukowcy śledzą orliki na zimowiskach

Dzięki nadajnikom satelitarnym naukowcy śledzą osiem orlików grubodziobych, które przebywają teraz na zimowiskach na południu Europy i w Afryce. Te obserwacje to element projektu ochrony tych rzadkich ptaków, który jest realizowany nad Biebrzą (Podlaskie).

Dodano: 29.11.2011. 00:04  Czytaj więcej

LOKI ułatwi badania oceanograficzne

Nowe urządzenie skonstruowane przez niemieckich naukowców powinno znacznie ułatwić badania najmniejszych mieszkańców mórz.

Dodano: 28.11.2011. 17:26  Czytaj więcej

Gra na instrumencie zmienia sposób przetwarzania przez mózg mnogich bodźców sensorycznych

Dawno już ustalono, że u pianistów wykształca się szczególnie wyraźne poczucie korelacji czasowej między ruchem klawiszy fortepianu a dźwiękiem wygrywanych nut. Niemniej naukowcy z Instytutu Cybernetyki Biologicznej im. Maxa Plancka w Niemczech odkryli, że w ocenie synchroniczności ruchu ust i mowy pianiści nie radzą sobie lepiej od niemuzykalnych osób.

Dodano: 28.11.2011. 17:17  Czytaj więcej

OTOP: coraz bliżej ocalenia wodniczki

Ocalenie wodniczki - najrzadszego migrującego ptaka śpiewającego Europy - to cel programu "Ochrona wodniczki w Polsce i Niemczech" prowadzonego przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (OTOP). Zakończony w listopadzie projekt jest największym wykonanym programem ochrony gatunkowej w Polsce.

Dodano: 28.11.2011. 00:11  Czytaj więcej

Komisarz Potočnik apeluje o poszerzenie dialogu sprzyjającego wprowadzeniu regulacji sankcjonujących alternatywy wobec badań na zwierzętach

Unijny komisarz ds. nauki i badań naukowych Janez Potočnik zaapelował zarówno do środowisk przemysłowych, jak i akademickich, o większą aktywność na rzecz wprowadzania regulacji zatwierdzających rozwiązania alternatywne wobec badań na zwierzętach; jednocześnie obiecał stałe wsparcie ze strony Komisji.

Dodano: 24.11.2011. 18:26  Czytaj więcej

Nowa służba mająca usprawnić system monitorowania pokrywy lodowej w Europie

Duński Instytut Meteorologiczny, fiński Instytut Badań Morskich i norweski Instytut Meteorologiczny (met.no) zamierzają połączyć siły w celu poprawy działania systemu monitorowania i prognozowania pokrywy lodowej na Oceanie Arktycznym i na Morzu Bałtyckim. Powołana przez nie nowa służba - European Ice Service (EIS) - ma uzupełniać pracę konwencjonalnych służb prowadzących badania nad lodem, które działają w tych trzech krajach.

Dodano: 23.11.2011. 17:37  Czytaj więcej

OTOP pyta, czy OZE w Polsce będą naprawdę zielone

Polska jest jednym z niewielu krajów w Europie, które nie mają map pokazujących wrażliwość przyrody na poszczególne rodzaje energii odnawialnej. Raport BirdLife Europe stwierdza, że konieczne jest przygotowanie takich map dla całego kraju i branie ich pod uwagę w procesie planowania przestrzennego i przyznawania pozwoleń na lokalizacje elektrowni.

Dodano: 23.11.2011. 14:33  Czytaj więcej

Ewolucja roślin strączkowych przez pryzmat sekwencji genomu

Międzynarodowy zespół naukowców przeprowadził sekwencjonowanie genomu lucerny, członka dużej grupy bobowatych roślin kwitnących, który wykorzystywany jest od dawna jako organizm modelowy na potrzeby badań w dziedzinie biologii roślin strączkowych. Naukowcy zmapowali około 94% genów tej rośliny.

Dodano: 22.11.2011. 18:17  Czytaj więcej