• Drzewa i ich rola w odfiltrowywaniu zanieczyszczeń

Wyniki nowych badań brytyjskich pokazują, że drzewa w Londynie mogą poprawiać jakość powietrza poprzez odfiltrowywanie cząstek stałych z zanieczyszczeń. Wyniki badań, zaprezentowane w listopadowym wydaniu czasopisma Landscape and Urban Planning, stanowią dorobek projektu BRIDGE (Wspieranie zrównoważonego procesu planowania urbanistycznego uwzględniające metabolizm miejski), który otrzymał 3,1 mln EUR z tematu "Środowisko" Siódmego Programu Ramowego (7PR). Metodologia opracowana w ramach tych badań umożliwia naukowcom przewidywanie ilości zanieczyszczeń, które będzie można usuwać w przyszłości w obliczu zmian klimatu i nasilenia emisji.

Dodano: 01.11.2011. 15:49  Czytaj więcej

Model teoretyczny wskazuje na wpływ szumu na segmentację

Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie geny kontrolują powstawanie periodycznych struktur w zarodkach, tylko proste zjawiska fizyczno-chemiczne. To spostrzeżenie poczynione w toku nowych badań prowadzonych we Francji i w Polsce, których wyniki opublikowano w czasopiśmie Europhysics Letters. Naukowcy zaprezentowali model teoretyczny, który pogłębia wiedzę na temat oddziaływania szumów wewnętrznych i termodynamicznych systemu na proces segmentacji. Odkrycia, jak twierdzą naukowcy, przeczą intuicji w kontekście początkowych spostrzeżeń.

Dodano: 27.10.2011. 17:17  Czytaj więcej

Kasia Nosowska ambasadorem kampanii Natura 2000. Poczuj to!

Piosenkarka Kasia Nosowska została ambasadorem kampanii "Natura 2000. Poczuj to!" prowadzonej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Celem projektu jest podniesienie świadomości ekologicznej młodych ludzi w zakresie Natury 2000.

Dodano: 27.10.2011. 12:19  Czytaj więcej

Zmienność IQ w okresie młodzieńczym

Okres młodzieńczy to wiele zmian rozwojowych, hormonalnych i stresów. Ale to nie wszystko. Wyniki nowych badań przeprowadzonych w Wlk. Brytanii pokazują, jak iloraz inteligencji (IQ), wynik uzyskiwany na podstawie jednego z kilku różnych znormalizowanych testów do oceny inteligencji, może ulegać znaczącemu wzrostowi lub spadkowi w czasie dojrzewania. Zmiany te są powiązane ze zmianami w strukturze mózgu człowieka. Odkrycia, zaprezentowane w czasopiśmie Nature, mogą mieć znaczenie w kontekście testów i podziału dzieci na grupy w procesie edukacji szkolnej.

Dodano: 26.10.2011. 16:49  Czytaj więcej

W Bieszczadach gady i nietoperze już śpią, niedźwiedzie nadal aktywne

W Bieszczadach gady i nietoperze po pierwszych przymrozkach zapadły już w zimowy sen. Miejsc zimowego odpoczynku szukają salamandry plamiste. Nadal aktywne są niedźwiedzie - powiedział rzecznik Lasów Państwowych w Krośnie Edward Marszałek.

Dodano: 25.10.2011. 00:25  Czytaj więcej

Lekcja przygotowana przez astronautkę z Challengera dostępna po polsku

Na polskich stronach programu astronomii edukacyjnej "Hands-On Universe, Europe" opublikowano jedną z "Zaginionych lekcji" astronautki Christe McAuliffe, która w 1986 roku zginęła w katastrofie promu kosmicznego Challenger. Ćwiczenie dotyczy uprawy roślin na orbicie.

Dodano: 25.10.2011. 00:19  Czytaj więcej

Eurodeputowani wzywają do zaprzestania doświadczeń z wykorzystaniem ssaków naczelnych w UE

Komisja Europejska odpowiedziała na pisemną deklarację Parlamentu Europejskiego dotyczącą wykorzystywania naczelnych w doświadczeniach, podkreślając, że wdrożone procedury oceny etycznej w odniesieniu do badań finansowanych przez UE już doprowadziły do odrzucenia badań z wykorzystaniem naczelnych.

Dodano: 24.10.2011. 17:26  Czytaj więcej

Czysta energia? Matka natura nadal wie lepiej

Wraz ze wzrostem zainteresowania na całym świecie czystą energią, naukowcy nie ustają w poszukiwaniach jej najobfitszych, dostępnych dla nas zasobów. Większość ekspertów zwróciła się w tym celu w kierunku światła słonecznego. Wyzwanie jednak polega na ustaleniu jak najlepszego i najwydajniejszego sposobu wychwytywania, przesyłania i magazynowania energii słonecznej. Międzynarodowy zespół naukowców odkrył ostatnio, że złożone systemy funkcjonujące w przyrodzie mogą przynieść rozwiązanie tego problemu. Wyniki opublikowane w czasopiśmie Nature Chemistry stawiają w centrum uwagi naturalne kompleksy antenowe. Badania zostały dofinansowane z projektu PHOTPROT (Dynamiczna macierz białkowa w fotosyntezie - od nieładu po życie), który otrzymał grant Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) o wartości 2,86 mln EUR z budżetu Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.

Dodano: 24.10.2011. 16:26  Czytaj więcej

Przemysłowe produkty uboczne do wytwarzania czystszych paliw transportowych

Europejczycy to ekolodzy, ponieważ opracowują i wdrażają czystsze rozwiązania pomagające naszej planecie. Naukowcy z Finlandii wykorzystują odpady i inne produkty przemysłowe, aby doskonalić transport za pomocą nowych i innowacyjnych paliw. W centrum uwagi znalazło się przetwarzanie biobutanolu i biogazu na paliwa transportowe. Eksperci twierdzą, że biobutanol jest pozyskiwany z produktów ubocznych przemysłu spożywczego i przemysłu celulozowo-papierniczego. Wyniki już są... i to dobre.

Dodano: 21.10.2011. 16:17  Czytaj więcej

Jak węch i zapach żywności wpływają na zaloty muszki owocówki

Uwalnianie feromonów płciowych pomaga organizmom zwabić partnerów do parzenia się, dostarczając informacji na temat gatunku i płci oraz tego, na ile receptywny jest potencjalny partner na zaloty. Nowe badania europejskie pokazują, że samce Drosophila melanogaster, pospolitej muszki owocówki, wykazują i kontrolują typowe zachowania reprodukcyjne w stosunku do samic dzięki czynnikowi transkrypcji o nazwie fruM (ang. Fruitless). Odkrycia wskazują, że receptor węchowy zapachów pochodzących z żywności stymuluje zaloty samców muszki Drosophila. Badania, których wyniki zaprezentowano w czasopiśmie Nature, zostały dofinansowane z projektu OLFPERCEPT (Podstawy neuronalne percepcji węchowej drozofili), który otrzymał grant Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) dla początkujących naukowców o wartości 1,75 mln EUR z budżetu Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.

Dodano: 21.10.2011. 15:37  Czytaj więcej

W Borach Dolnośląskich odkryto skamieniałości roślinne

Skamieniałości roślinne pochodzące najprawdopodobniej z epoki przedlodowcowej odkryli członkowie Towarzystwa Borów Dolnośląskich podczas badań przeprowadzonych na terenie poligonu wojskowego Żagań-Świętoszów.

Dodano: 21.10.2011. 00:25  Czytaj więcej

Nowy model przewiduje podniesienie się poziomu morza do 2500 r.

Globalne ocieplenie sieje spustoszenie na planecie a pośród skutków, w obliczu których stajemy z powodu tych zmian, można wymienić problemy gospodarcze, niepokoje społeczne i przymusowe migracje. Kolejny problem stanowi wzrost poziomu mórz, z jakim się zetkniemy my i kolejne pokolenia. Naukowcy z Chin, Danii, Finlandii, Szwecji i Wlk. Brytanii opracowali model klimatyczny, aby zapewnić nam długoterminową prognozę podnoszenia się poziomu mórz w powiązaniu z emisjami gazów cieplarnianych i zanieczyszczeniami. Model został zaprezentowany w czasopiśmie Global and Planetary Change.

Dodano: 20.10.2011. 17:17  Czytaj więcej

Nowa placówka leczenia rysi w Przemyślu

W przyszłym tygodniu pierwsi pacjenci trafią do placówki leczenia rysi w Przemyślu (Podkarpackie). Będzie ona działać w ramach miejscowego Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt Chronionych - poinformował Radosław Fedaczyński, lekarz weterynarii tego ośrodka.

Dodano: 20.10.2011. 16:04  Czytaj więcej

Komisja zamierza ograniczyć kwoty połowowe na Bałtyku

Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie szeregu cięć kwot połowowych dla Morza Bałtyckiego w roku 2008.

Dodano: 18.10.2011. 17:17  Czytaj więcej

Czy Ziemia była kiedykolwiek pokryta lodem? Naukowcy ponownie otwierają debatę!

Od dawna panuje przekonanie, że około 635 mln lat temu Ziemia była całkowicie pokryta lodem, aczkolwiek wyniki nowych badań przeprowadzonych przez międzynarodowy zespół naukowców poddały w poważną wątpliwość to długo utrzymywane założenie. Odkrycia wskazują, że stężenie atmosferyczne CO2 w tym okresie było znacznie niższe niż dotychczas sądzono.

Dodano: 18.10.2011. 16:37  Czytaj więcej

Pestycydy zagrażają europejskim rzekom - czy czas na aktualizację listy zagrożeń?

W toku nowych badań finansowanych ze środków unijnych paneuropejski zespół naukowców oznaczył wiele niebezpiecznych pestycydów stwarzających zagrożenie dla ekosystemów rzek, które zdaniem naukowców powinny zostać wciągnięte na listę środków chemicznych sklasyfikowanych jako stwarzające ryzyko w Ramowej Dyrektywie Wodnej UE.

Dodano: 17.10.2011. 17:17  Czytaj więcej

Rusza reintrodukcja popielicy w Barlinecko-Gorzowskim Parku Krajobrazowym

Co najmniej 150 popielic wypuszczą przyrodnicy w Barlinecko-Gorzowskim Parku Krajobrazowym w ciągu najbliższych trzech lat. Liczą, że pozwoli to stworzyć w zachodniej Polsce kolejne stanowisko tego zagrożonego gatunku. Do reintrodukcji (ponownego wprowadzenia na stare miejsca bytowania, rodzimych gatunków zwierząt i roślin) zostaną wykorzystane popielice odłowione w południowej i wschodniej części kraju oraz ok. 30-40 zwierząt pochodzących z hodowli pod Poznaniem. Pierwsze popielice rozpoczęły już aklimatyzację w nowym środowisku.

Dodano: 17.10.2011. 00:19  Czytaj więcej

Naukowcy oceniają cykl wody na świecie

Właśnie zakończył się duży, czteroletni projekt unijny poświęcony światowym zasobom wody, z którego opublikowano raport zawierający końcowe wnioski.

Dodano: 14.10.2011. 17:26  Czytaj więcej

Naukowcy udoskonalają długoterminowe prognozy klimatu

Naukowcy z Francji i USA odkryli sposób na przygotowywanie długoterminowych prognoz klimatu, które są nie tylko ważne ponad rok, ale prawdopodobnie lepsze niż jakiekolwiek dotychczas. Badania, których wyniki zostały zaprezentowane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), pokazują jak można przewidywać klimat z 12-miesięcznym wyprzedzeniem, co stanowi podwojenie wcześniejszego okresu objętego prognozą.

Dodano: 14.10.2011. 16:49  Czytaj więcej

Naukowcom udało się stworzyć wrażenie przebywania poza własnym ciałem

Szwedzkim naukowcom powiodła się próba wywołania u 12 ochotników wrażenia przebywania poza własnym ciałem.

Dodano: 12.10.2011. 16:49  Czytaj więcej