• W Przemyślu ratują postrzelone bociany

Cztery postrzelone bociany trafiły w ostatnich dniach na leczenie do Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt Chronionych w Przemyślu (Podkarpackie) - poinformował lekarz weterynarii Radosław Fedaczyński.

Dodano: 05.08.2011. 00:11  Czytaj więcej

WWF Polska: uwaga na sinice w Bałtyku!

W rejonie Zalewu Szczecińskiego zaobserwowano duży zakwit sinic. Ekolodzy z WWF ostrzegają, że mogą być one groźne dla zdrowia człowieka, dlatego plażowicze powinni zwracać większą uwagę m.in. na nietypowe zmiany skórne, które wystąpią po kąpieli w morzu.

Dodano: 04.08.2011. 10:47  Czytaj więcej

Stado żubrów w Puszczy Boreckiej osiągnęło już maksimium

Stado żubrów w Puszczy Boreckiej liczy już 90 sztuk - jest to maksymalna liczba tych zwierząt, jaką może wykarmić ta puszcza. Naukowcy zakładali, że taka liczebność stada zostanie osiągnięta w 2015 roku.

Dodano: 04.08.2011. 00:11  Czytaj więcej

Plany na rzecz zwiększenia liczby fok i dorszy w Morzu Bałtyckim

Choć dzisiaj jest zgoła inaczej, to jeszcze dziesięć lat temu foki szare (Halichoerus grypus balticus) i dorsze mogły pływać w położonych blisko siebie rewirach Morza Bałtyckiego. Potężny spadek ich liczebności zmusił je do oddalenia się od siebie - pozostające foki szare zasiedliły północne części Bałtyku, podczas gdy dorsz znalazł kryjówkę w południowych częściach. Nowe badania, dofinansowane częściowo przez UE na łączną kwotę ponad 23 mln EUR pokazują, że zarządzanie gospodarką morską może pomóc w zwiększeniu obydwu populacji w Morzu Bałtyckim, przywracając ich kontakt, tak aby dorsz znowu pojawił się w północnych obszarach, a foka szara w południowych. Odkrycia opublikowane w czasopiśmie PLoS ONE sugerują, że rybołówstwo i zmiany klimatu wywrą poważniejszy wpływ na dorsza niż na fokę szarą.

Dodano: 03.08.2011. 17:37  Czytaj więcej

Stacja polarna naukowców z poznańskiego UAM na Spitsbergenie

Poznańscy naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza dysponują prawdopodobnie najdalej na północ wysuniętą stałą polską placówką badawczą. Kilka dni temu zakończyli budowę stacji polarnej na wyspie Spitsbergen.

Dodano: 03.08.2011. 00:25  Czytaj więcej

Naukowcy odkrywają tajemnicę pamięci epigenetycznej

Wyniki nowych badań brytyjskich rzucają światło na zdolność organizmu do stworzenia pamięci biologicznej zmiennego czynnika, takiego jak temperatura czy dostępność składników odżywczych. Zaprezentowane w czasopiśmie Nature odkrycia pogłębiają wiedzę na temat mechanizmów pamięci, którą eksperci nazywają rodzajem "przełącznika biologicznego" oraz dziedziczenia jej przez potomstwo. Badania przeprowadzone przez naukowców z Centrum Johna Innesa (JIC) zostały częściowo dofinansowane z projektu ENVGENE (Analiza kształtowanego środowiskowo wyciszania epigenetycznego), który otrzymał grant Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) dla doświadczonych naukowców o wartości 2,45 mln EUR z budżetu Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE.

Dodano: 28.07.2011. 16:37  Czytaj więcej

Jak mączniak zbożowy pokonuje system obronny roślin

Jednym z największych problemów, z jakim zmagają się rośliny jest mączniak zbożowy, choroba wywoływana przez różne gatunki grzybów, którą nietrudno zauważyć. Naukowcy z Niemiec zbadali oddziaływanie mączniaka zbożowego na jęczmień. Mączniak nie tylko przedostaje się do środka ziarna, ale również czerpie składniki pokarmowe z komórek rośliny. Opublikowane w czasopiśmie The Plant Cell odkrycia ujawniają, jak grzyb dokonuje tego wyczynu na poziomie molekularnym i jak jęczmień potrafi powstrzymać rozwój szkodnika.

Dodano: 28.07.2011. 16:26  Czytaj więcej

Dr Tomasz Łabuz: plaża to nie piaskownica

Wakacyjnym plażowaniem uniemożliwiamy swobodny rozwój wydm, stanowiących naturalną ochronę lądu. Na polskim wybrzeżu przyrastają one jedynie w czterech miejscach. "Dlatego pamiętajmy: plaża to nie piaskownica" - podkreśla dr Tomasz Łabuz z Uniwersytetu Szczecińskiego. Dr Tomasz Łabuz od 15 lat bada nadmorskie wydmy.W ramach projektu naukowego dofinansowanego w programie "Lider" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju chce opracować kompleksową mapę zmian i procesów zachodzących na wydmach całego polskiego wybrzeża.

Dodano: 28.07.2011. 00:19  Czytaj więcej

Cenne porosty w Puszczy Boreckiej

Na terenach przylegających do rezerwatu Borki w Puszczy Boreckiej na Mazurach prowadzona jest waloryzacja przyrodnicza, która już wykazała, że w tej puszczy są wyjątkowo rzadkie porosty. "Spodziewamy się powiększenia rezerwatu" - przyznaje nadleśniczy.

Dodano: 28.07.2011. 00:11  Czytaj więcej

Geofizyk: powszechne metody badania wałów przeciwpowodziowych niewystarczająco dokładne

Na razie najważniejszą metodą badania wytrzymałości wałów przeciwpowodziowych w Polsce są badania geotechniczne polegające wykonaniu sondowań geotechnicznych lub badaniu próbek podłoża pobranych z otworów w wałach. Zdaniem geofizyków z Katedry Geofizyki Wydziału Geologii Geofizyki i Ochrony Środowiska w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, takie pomiary nie są wystarczające. Skuteczność badań znacząco by wzrosła, gdyby poprzedzone były pomiarami geofizycznymi, m.in. z użyciem georadaru.

Dodano: 27.07.2011. 00:40  Czytaj więcej

Na UJ rozpoczęła działalność pracownia Towarzystwa Maxa Plancka

Pracownia Towarzystwa Maxa Plancka rozpoczęła działalność na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Instytucja będzie się zajmować badaniami z dziedziny biologii molekularnej roślin. "To dla nas zaszczyt, prestiż i radość, że takie laboratorium powstaje, ale też ciężka praca" - powiedział dziennikarzom we wtorek rektor UJ prof. Karol Musioł.

Dodano: 27.07.2011. 00:33  Czytaj więcej

Inaczej niż szympansy, dzieci dzielą się, kiedy współpracują

Naukowcy z Niemiec i USA odkryli, że już w wieku trzech lat dzieci dzielą się zabawkami z rówieśnikami, ale tylko wtedy, kiedy współpracowały, aby je pozyskać. Wyniki badań przeprowadzonych pod kierunkiem Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka (MPI) w Niemczech sugerują, że dzielenie się przez dzieci jest zjawiskiem opartym na współpracy, co stoi w jaskrawym kontraście z szympansami, u których nie obserwuje się tego zjawiska ani żadnych objawów współpracy w zachowaniu. Odkrycia opublikowano w czasopiśmie Nature.

Dodano: 26.07.2011. 16:26  Czytaj więcej

Inwentaryzacja przyrodnicza w gminie Polkowice

Na terenie gminy Polkowice rozpoczęła się tzw. inwentaryzacja przyrodnicza. Do końca września 2012 r. przyrodnicy z Dolnego Śląska będą szukali i obserwowali rzadkie okazy gadów, ssaków, owadów i roślin.

Dodano: 26.07.2011. 08:19  Czytaj więcej

Studenci UW badają skażenie przyrody w okolicach Czarnobyla

Trzydziestoosobowa grupa badawcza z Uniwersytetu Warszawskiego badała proces odradzania się przyrody w okolicy Elektrowni Atomowej w Czarnobylu - 25 lat po awarii. Na podstawie zebranych próbek mchu uczeni określą skażenie środowiska izotopem 137Cs, który jest źródłem promieniowania gamma. W ekspedycji naukowej "Czarnobyl 2011" wzięli udział studenci z kół naukowych Wydziału Fizyki i Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego oraz pracownicy Instytutu Problemów Jądrowych w Świerku (IPJ). Uczeni dotarli do Czarnobylskiej Elektrowni Atomowej, do miast Prypeć, Czarnobyl i do składowiska odpadów promieniotwórczych zlokalizowanego w Strefie Zamkniętej wokół elektrowni.

Dodano: 26.07.2011. 00:19  Czytaj więcej

Warmińsko-Mazurskie/ Wiele bocianich gniazd zniszczonych po nawałnicach

Kilkadziesiąt młodych bocianów, które uratowano z gniazd zniszczonych w ostatnich dniach przez burze i nawałnice, trafiło do ośrodków leczących dzikie ptaki na Warmii i Mazurach. Codziennie ekolodzy otrzymują kolejne wezwania do boćków pozbawionych domów.

Dodano: 26.07.2011. 00:11  Czytaj więcej

Jak kryl pomaga nawozić Ocean Południowy żelazem

Małe i duże organizmy morskie kierują się każdego roku na Ocean Południowy, aby pożywić się ogromnymi ilościami kryla, stworzenia podobnego do krewetki, które odkrywa kluczową rolę w antarktycznym łańcuchu pokarmowym. Oprócz tego, że jest ważnym źródłem pożywienia dla pingwinów, ryb, fok i wielorybów, kryl odławiany jest także na potrzeby spożywcze człowieka. Wyniki nowych badań międzynarodowych wskazują, że kryl może brać udział w nawożeniu oceanu żelazem. To wspomagałoby rozwój fitoplanktonu, czyli mikroskopijnych, roślinopodobnych organizmów. Odkrycia zaprezentowane w czasopiśmie Limnology and Oceanography ujawniają, że ten proces zwiększa zdolność oceanu do naturalnego magazynowania dwutlenku węgla.

Dodano: 25.07.2011. 16:26  Czytaj więcej

Pasjonujący blog Oceanii - polskiego statku badawczego

11 czerwca okręt badawczy Instytutu Oceanologii PAN wyruszył w dwumiesięczną arktyczną ekspedycję badawczą AREX 2011. Przez cały rejs załoga prowadzi blog w języku polskim i angielskim. Śledząc stronę www.iopan.gda.pl/blogs/ można wirtualnie przeżyć niejedna morską i naukową przygodę. Blog prowadzą obecnie Ilona Goszczko i Agnieszka Promińska.

Dodano: 23.07.2011. 08:47  Czytaj więcej

Etolog: zwierzęta wykazują wiele cech uważanych za typowo ludzkie

Kolejne badania nad zachowaniami zwierząt wykazują, że umysł człowieka nie jest wyjątkowy w tak wielu aspektach, jak wcześniej sądzono. O tym, jak zwierzęta są podobne do ludzi opowiedział PAP etolog - badacz zajmujący się zachowaniami zwierząt - dr Maciej Trojan z Zakładu Psychologii Zwierząt Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Dodano: 22.07.2011. 00:25  Czytaj więcej

Badania wskazują na podnoszenie się kultury ewaluacji

Wyniki europejskich badań dostarczają nowych informacji na temat systematycznego katalogowania pojawiających się schematów ewaluacji polityki klimatycznej w Europie. Odkrycia stanowią dorobek projektu ADAM (Strategie adaptacji i łagodzenia - wsparcie dla europejskiej polityki klimatycznej), który uzyskał dofinansowanie na kwotę 12,9 mln EUR z tematu "Zrównoważony rozwój, zmiany globalne i ekosystemy" Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE. Wyniki badań zostały zaprezentowane w czasopiśmie Policy Sciences.

Dodano: 21.07.2011. 15:49  Czytaj więcej

Papugi, które pokonały Andy

Ze względu na nieprzyjazność terenu, południowoamerykańskie Andy są zazwyczaj obszarem zakazanym dla różnych ptaków. Gatunki, które żyją po obu stronach łańcucha górskiego w bardziej umiarkowanych klimatach przekraczają to zdradliwe środowisko lodowców, słonych pustyni i wysoko położonych stepów jedynie z rzadka, jeżeli w ogóle.

Dodano: 20.07.2011. 18:17  Czytaj więcej