• Polarstern zakłada obserwatorium na Oceanie Arktycznym

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcom, których prace są finansowane ze środków unijnych, udało się założyć nowe obserwatorium głębinowe do monitorowania wulkanu błotnego w regionie arktycznym. Jednostkę obserwacyjną założono podczas 24. ekspedycji arktycznej statku badawczego Polarstern, na przełomie lipca i sierpnia. Badania są częścią projektu ESONET (Europejska sieć obserwatoriów morskich), dofinansowanego na kwotę 7 mln EUR z Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE.

Dodano: 08.09.2009. 15:11  Czytaj więcej

Brytyjscy naukowcy wykorzystują pleśń do budowania robotów biologicznych

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Śluzowcowi zwykle się obrywa, ale w świecie naukowym ten protista to prawdziwa gwiazda. Brytyjscy naukowcy ogłosili, że wykorzystają śluzowca do zbudowania pierwszego robota biologicznego. Takie osiągnięcie nie może pozostać bez wpływu na robotykę.

Dodano: 07.09.2009. 15:11  Czytaj więcej

Zmniejszenie emisji albo widmo niepewności geoinżynieryjnej - ostrzega raport

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Przyszłość Ziemi może polegać na niesprawdzonych i prawdopodobnie niebezpiecznych technikach geoinżynieryjnych, jeżeli nie uda nam się zapobiec zmianom klimatu drastyczne obniżając emisje CO2 - przestrzega nowy raport Royal Society z Wlk. Brytanii.

Dodano: 03.09.2009. 15:11  Czytaj więcej

Stypendysta FNP zafascynowany liliowcami

opublikowane przez: Piotr aewski-Banaszak
    Choć liliowce nie dorównują popularnością dinozaurom to kopalne formy tych morskich zwierząt, zbudowanych - niby kwiaty - z łodygi, ramion i kielicha - potrafią fascynować naukowców. Interakcjom drapieżnik-ofiara w odniesieniu do liliowców kopalnych oraz żyjących współcześnie poświęca swoje badania Przemysław Gorzelak z Instytutu Paleobiologii PAN w Warszawie, tegoroczny stypendysta programu START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. "Liliowce to zwierzęta morskie, które należą do szkarłupni, podobnie jak blisko z nimi spokrewnione jeżowce czy rozgwiazdy. Dzisiejsze liliowce łodygowe zajmują głębokomorskie nisze. Jest również grupa liliowców bezłodygowych, które można spotkać w płytkich środowiskach przyrafowych" - prezentuje przedmiot swoich zainteresowań badawczych paleontolog. Głównym aspektem tych badań jest próba oceny wpływu rozwoju drapieżników w mezozoiku na przebieg ewolucji post-paleozoicznych liliowców.

Dodano: 02.09.2009. 18:01  Czytaj więcej

Nowy czujnik rzuca światło na biologię cynku

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy, których badania finansowane są ze środków unijnych, opracowali czujnik pozwalający mierzyć stężenie cynku wewnątrz komórek. Odkrycia powinny doprowadzić do lepszego poznania chorób, w których cynk odgrywa pewną rolę, takich jak cukrzyca czy Alzheimer.

Dodano: 02.09.2009. 15:11  Czytaj więcej

Europejscy naukowcy badają miejskie wyspy ciepła na rowerach, z powietrza i z kosmosu

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Tego lata zespół naukowców badał zjawisko "miejskich wysp ciepła" - powiązane ze zmianami klimatu - za pomocą sprzętu zamontowanego na rowerach w Holandii oraz przy użyciu technologii naziemnych i powietrznych w Grecji. Obydwa projekty badawcze stanowią część zakrojonych na większą skalę działań podejmowanych w celu zrozumienia zjawiska rosnących temperatur w europejskich miastach, złagodzenia go i dostosowania się do niego.

Dodano: 01.09.2009. 15:11  Czytaj więcej

Innowacyjna technologia na rzecz świeższej i lepszej żywności

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Konsumenci chcą świeżej i bezpiecznej żywności wysokiej jakości. Ale w jaki sposób producenci mają stale spełniać te wymogi? Naukowcy z Niemiec opracowali nowy system oparty na technologii czujników metal-tlenek, dzięki której można sprawdzać jakość i bezpieczeństwo żywności w szybki i jednocześnie niedrogi oraz niezawodny sposób.

Dodano: 31.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Tajemnice fałdowania białek

opublikowane przez: Piotr aewski-Banaszak
    Uszkodzenia białek - które leżą u podstaw m.in. chorób neurodegeneracyjnych - pojawiają się o wiele wcześniej niż pierwsze odczuwalne objawy chorobowe - odkryli naukowcy z USA. Ich pracę opublikowano na łamach pisma "Proceedings of the National Academy of Sciences" (PNAS).

Dodano: 29.08.2009. 21:44  Czytaj więcej

NEMO odkrywa nowe rozwiązania biopaliwowe

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Nowy projekt unijny ma na celu opracowanie wydajnych pod względem ekonomicznym i środowiskowym technik produkcji biopaliw. W ramach inicjatywy pod nazwą NEMO (Innowacyjne wysokowydajne enzymy i mikroorganizmy do przetwarzania biomasy lignocelulozowej w bioetanol) opracowane zostaną nowe sposoby przekształcania odpadów rolnych i leśnych, takich jak słoma i wióry, na płynne biopaliwa.

Dodano: 28.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Skąd rośliny wiedzą, kiedy rosnąć?

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Zespół niemieckich naukowców, finansowany ze środków unijnych, odkrył ścieżkę sygnalizacyjną, która jest odpowiedzialna za podpowiadanie roślinom kiedy kwitnąć, nawet jeżeli brak zewnętrznego bodźca takiego jak początek wiosny.

Dodano: 27.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Raport: przedsiębiorstwa muszą robić więcej, aby obniżyć emisje dwutlenku węgla

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Największe na świecie przedsiębiorstwa nie podejmują wystarczających wysiłków, aby obniżyć swoje emisje gazów cieplarnianych - czytamy w nowym raporcie pt. "Przepaść węglowa", przygotowanym przez CDP (Carbon Disclosure Project).

Dodano: 26.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Kiedy się zgubisz, kręcisz się w kółko

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Czy zdarzyło ci się kiedykolwiek zgubić się i mieć wrażenie, że kręcisz się w kółko? Cóż, nie tylko tobie - i nie jest to jedynie wytwór twojej wyobraźni. Międzynarodowy zespół naukowców przedstawił pierwszy dowód empiryczny, że ludzie rzeczywiście kręcą się w kółko, kiedy znajdą się na nieznanym terenie i nie dysponują niczym, co mogłoby posłużyć za drogowskaz. Odkrycia opublikowano w czasopiśmie Current Biology

Dodano: 24.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Białko Nanog niezbędne do przeprogramowania dorosłych komórek w komórki macierzyste

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy z Japonii i Wlk. Brytanii, których prace są finansowane ze środków unijnych, rzucają nowe światło na sposób, w jaki komórki macierzyste przekształcają się w inny typ komórek. Ich odkrycie, że białko zwane Nanog leży u podstaw mechanizmu zapewniającego komórkom macierzystym ich niezwykłe właściwości, ma ogromne znaczenie dla przyszłego wykorzystania tych komórek w medycynie. Wyniki badań opisano w czasopiśmie Cell.

Dodano: 24.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania wskazują, że kopalnie mogą być źródłem energii geotermalnej

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Czy widać światełko w tunelu dla szybów kopalni, które mają być zamknięte? Odpowiedzi twierdzącej udziela dwóch hiszpańskich inżynierów, twierdząc że mogą one być źródłem energii geotermalnej dostarczanej do pobliskich miejscowości. W artykule opublikowanym w czasopiśmie Renewable Energy, naukowcy opisują narzędzie, które pozwoliło im oszacować ilość ciepła, jaką tunel może potencjalnie zapewnić odbiorcom przemysłowym i gospodarstwom domowym.

Dodano: 24.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Inteligentniejsze inwestowanie w klimatologię na rzecz długoterminowych oszczędności

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Koszty dostosowania się do zmian klimatu można by zmniejszyć o 20% na całym świecie, jeżeli inwestycje w celowe badania zostaną uruchomione już teraz. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez brytyjskich naukowców nad prognozami zmian temperatury, których wyniki zostały opublikowane w Bulletin for the American Meteorological Society.

Dodano: 21.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Przyspieszenie walki z pożarami lasów na świecie dzięki unijnemu projektowi

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Ostatnie pożary lasów w Portugalii i północnej Hiszpanii oraz potężne powodzie w Tajwanie podkreśliły wagę szybkiego reagowania na katastrofy naturalne. W ramach finansowanego ze środków unijnych projektu SAFER (Usługi i aplikacje w odpowiedzi na stan zagrożenia) prowadzone są prace, których celem jest zoptymalizować sposób reagowania na katastrofy poprzez umożliwienie szybkiego mapowania obszarów podatnych na katastrofy oraz zapewnienie innych narzędzi.

Dodano: 21.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania naukowe wykazują, że ocieplenie Arktyki przyczynia się do uwalniania metanu

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Według wyników nowych badań prowadzonych przez naukowców niemieckich i brytyjskich, które opisano w czasopiśmie Geophysical Research Letters, wzrost temperatury w Arktyce przyczynia się do uwalniania metanu z dna morskiego.

Dodano: 18.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Naukowcy określają ilościowo wpływ systemów transportu na klimat

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy, których prace finansowane są ze środków unijnych, opublikowali raport, w którym szacują wpływ emisji z pojazdów drogowych, powietrznych i wodnych na atmosferę ziemską. Raport przygotowano w ramach projektu QUANTIFY (Ilościowe określanie wpływu globalnych i europejskich systemów transportowych na klimat), który uzyskał wsparcie w kwocie 8,39 mln EUR z Szóstego Programu Ramowego (6PR). Partnerzy projektu QUANTIFY dążą do określenia obecnego i przyszłego wpływu na klimat europejskich i międzynarodowych systemów transportowych.

Dodano: 18.08.2009. 15:11  Czytaj więcej

Pierwsi ludzie współcześni używają ognia do wytwarzania trwalszych i lepszych narzędzi

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy, których prace są finansowane ze środków unijnych, rzucają nowe światło na behawioralną ewolucję człowieka badając, jak pierwsi współcześni ludzie w Afryce Południowej wykorzystywali ogień w celu podniesienia jakości i skuteczności narzędzi z kamienia. Odkrycia, opublikowane w czasopiśmie Science, pokazują, że ludzie prawdopodobnie zaczęli rozwiązywać złożone problemy mniej więcej w czasie, kiedy pojawiła się współczesna linia genetyczna (200.000-150.000 lat temu), co przeczy wcześniejszym raportom, według których te umiejętności rozwinęły się później.

Sekwencjonowanie genomu coraz tańsze

opublikowane przez: Piotr aewski-Banaszak
    W 2001 r. po raz pierwszy ludzki genom odkrył przed nami swoje tajemnice. Właśnie w tym czasie odbyło się jego sekwencjonowanie. Jak olbrzymie na tamte czasy było to przedsięwzięcie świadczą liczby. Wydano wtedy miliard dolarów, a w pracę zaangażowany był zespół liczący ponad 200 badaczy.

Dodano: 11.08.2009. 18:28  Czytaj więcej