• Dzikie ptaki giną z powodu niedoboru witamin

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wyniki szwedzkich badań wykazały, że duża liczba ptaków z regionu Morza Bałtyckiego ginie z powodu udaru wywoływanego niedoborem tiaminy, popularnie zwanej witaminą B1. Wyniki badań, opublikowane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), pokazują, że niedobór B1 powoduje niewydolność rozrodczą oraz wiele innych, zmienionych schematów zachowania u wielu gatunków.

Dodano: 16.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Wyniki badań pokazują, że trzy białka E. coli decydują o przetrwaniu

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy z Kanady, USA i Wlk. Brytanii po raz pierwszy odkryli powiązanie między trzema białkami Escherichia coli (E. coli), które są niezbędne do przetrwania bakterii. Odkrycia te mają również duże znaczenie dla badań istotnych procesów dotyczących człowieka, gdyż jeden z genów występuje także w genomie człowieka. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Journal of Bacteriology.

Dodano: 15.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania pokazują, że powietrze jest przesycone grzybami

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Zarówno ilość jak i różnorodność grzybów unoszących się w powietrzu jest znacznie większa niż dotychczas sądzono - jak wskazują wyniki nowych badań niemieckich, które zostały opublikowane w Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Według nich, przy każdym oddechu wdychamy od 1 do 10 zarodników grzybów.

Dodano: 15.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Dziura ozonowa zmniejsza absorpcję CO2 z atmosfery przez Ocean Południowy

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy europejscy odkryli, że ozon wpływa na rolę oceanu jako biotopu pochłaniającego dwutlenek węgla, czyli zbiornika, który absorbuje i przechowuje dwutlenek węgla pochodzący z innego etapu obiegu węgla. Czterema takimi pochłaniaczami są atmosfera, biosfera ziemska, oceany i osady. Odkrycia, opisane w czasopiśmie Geophysical Research Letters, pomogą w doskonaleniu przyszłych modeli opracowywanych przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC), który zajmuje się analizą informacji naukowych, technicznych i socjoekonomicznych potrzebnych do tego, aby zrozumieć zagrożenie antropogenicznymi zmianami klimatu.

Dodano: 13.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Ludzie nadal nadmiernie eksploatują łowiska

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Łowiska nie tylko dostarczają białko zwierzęce do spożycia, ale zapewniają również bezpośrednie i pośrednie zatrudnienie około 200 milionom osób na świecie. Niemniej Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) ostrzega w swoim raporcie, że 52% zasobów połowowych na świecie zostało całkowicie wyeksploatowanych, a 28% jest nadmiernie eksploatowanych lub znajduje się na granicy wyczerpania. Teraz, sfinansowane ze środków unijnych badania, których wyniki opublikowano w czasopiśmie PLoS Biology, dają czytelnikom pogląd, w jaki sposób praktyki zarządzania wpływają na utrzymanie równowagi łowisk.

Dodano: 09.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Pułapka rodzicielstwa oczami ptaka

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wyniki finansowanych ze środków unijnych badań, prowadzonych przez ornitologów z Uniwersytetu w Bath, Wlk. Brytania, pokazują, że rodzice równoważą fakt posiadania leniwego partnera wkładając więcej wysiłku w wychowanie potomstwa. W ramach badań, których wyniki opublikowano w czasopiśmie Journal of Evolutionary Biology, przeanalizowano wyniki ponad 50 projektów badawczych poświęconych ptakom, aby zrozumieć dlaczego i w jaki sposób dzielą się one obowiązkami rodzicielskimi.

Dodano: 08.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Naukowcy wykorzystują nową technikę spektrometrii mas do analizy metabolitów

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Niemieccy i czescy naukowcy opracowali nową technikę wykrywania metabolitów (substancji związanych z metabolizmem) w szybki i kompleksowy sposób. Ich odkrycia zostały opisane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Dodano: 07.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Unijne badania zmierzą się z problemem nanotoksykologii

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    W jaki sposób toksyczność nanocząstek (tj. nanotoksykologia) wpływa na zdrowie i środowisko Europejczyków - oto problem, który jest obecnie przedmiotem badań prowadzonych przez wielu naukowców. Jednym z projektów zajmujących się tą kwestią jest NHECD (Komentowana baza danych nt. nanozdrowia i środowiska), finansowany na kwotę 1,45 mln EUR z Siódmego Programu Ramowego UE. Partnerzy projektu dążą do stworzenia krytycznej, komentowanej bazy danych nt. wpływu nanocząstek na zdrowie, bezpieczeństwo i środowisko. Koordynatorem projektu, w którym biorą udział WCB (Włochy), IVAM (Holandia) oraz tp21 (Niemcy), jest profesor Oded Maimon z Uniwersytetu w Tel Awiwie.

Dodano: 06.07.2009. 17:11  Czytaj więcej

Wąsaty model szczura stymuluje odczucia dotykowe

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wąsy stanowią integralny element organizmu szczura. Bez nich szczury miałyby olbrzymie trudności w poruszaniu się po swoim świecie, orientowaniu się i utrzymaniu równowagi. Ostatnio naukowcy z Laboratorium Robotyki w Bristolu (BRL) - partnerstwa zawiązanego przez Uniwersytet Zachodniej Anglii w Bristolu (UWE Bristol) i Uniwersytet Bristolski (UoB), Wlk. Brytania - opracowali innowacyjny model szczura "SCRATCHbot", który jest w stanie wyszukiwać i identyfikować obiekty za pomocą wąsów.

Dodano: 03.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Europejska infrastruktura biobanków w prototypie systemu do 2010 r.

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Infrastruktura Biobanków i Zasobów Biomolekularnych (BBMRI) zrobiła milowy krok naprzód wraz z zakończeniem przeglądu ponad 300 głównych biobanków europejskich. Kierownicy projektu, profesor Kurt Zatloukal z Akademii Medycznej w Grazu, Austria, i profesor Eero Vuorio z Uniwersytetu w Turku, Finlandia rozmawiali z CORDIS News o aktualnych działaniach BBMRI zmierzających do udostępnienia naukowcom łącznej zawartości biobanków oraz opracowania prototypu systemu, który jak mają nadzieję, będzie operacyjny przed końcem 2010 r.

Dodano: 01.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Raport WCB podkreśla potrzebę zwiększenia nakładów na energię odnawialną

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Europa jest w stanie osiągnąć swoje ambitne cele związane z energią odnawialną, ale tylko wtedy, kiedy rządy zwiększą swoje wsparcie finansowe i prawne dla nowych technologii - czytamy we wnioskach nowego raportu Wspólnego Centrum Badawczego (WCB) przy Komisji Europejskiej.

Dodano: 01.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Naukowcy odkryli nowy mechanizm naprawy DNA komórek

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Międzynarodowy zespół naukowców odkrył nowy proces samonaprawy DNA, który nie tylko chroni genom, ale również zapobiega rozwojowi nowotworu. Opublikowane w czasopiśmie Nature odkrycia pokazują, w jaki sposób elementy ze znanych mechanizmów łączą się z niepowiązaną drugą metodą, której wkład w naprawę DNA był wcześniej nieznany.

Dodano: 01.07.2009. 15:11  Czytaj więcej

Hormon szczęścia kluczowy dla przetrwania myszy - według badań unijnych

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy w Niemczech, których prace finansowane są ze środków unijnych, odkryli, że myszy bez serotoniny (popularnie nazywanej hormonem szczęścia) w mózgu mają osłabiony wzrost, zaburzenia snu, wolniejsze tempo oddychania i akcji serca oraz tendencję do walki z innymi myszami i zjadania ich potomstwa. Wyniki badań, opublikowane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences, dostarczają nowych informacji na temat wagi układu serotonicznego.

Dodano: 26.06.2009. 15:11  Czytaj więcej

Wzrost poziomu morza w dłuższym czasie może być wyższy niż przewidywano

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wzrost poziomu morza może być znacznie wyższy od długoterminowych prognoz, nawet jeżeli obecny poziom dwutlenku węgla (CO2) ustabilizuje się - czytamy w nowym raporcie opublikowanym w tym tygodniu w czasopiśmie Nature Geoscience.

Dodano: 24.06.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania dowodzą, że mózg postrzega narzędzia jako części ciała

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy europejscy wykazali, że kiedy posługujemy się narzędziami, nasz mózg tymczasowo traktuje je jak części ciała. Odkrycia pomagają wyjaśnić, dlaczego ludzie tak sprawnie posługują się narzędziami.

Dodano: 24.06.2009. 15:11  Czytaj więcej

Zmiany klimatu powiązane z masowym wymieraniem gatunków w minionych epokach

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Masowe wymieranie gatunków miało miejsce 200 milionów lat temu i mogło być spowodowane zmianami klimatu - sugerują wyniki nowych badań. Odkrycia rzucają nowe światło na tempo masowego wymierania i sugerują, że stosunkowo niewielkie zmiany w poziomie atmosferycznego dwutlenku węgla mogą wystarczyć do wywołania takiego zdarzenia.

Dodano: 23.06.2009. 15:11  Czytaj więcej

Wykrycie odporności antybiotykowej u mew powodem do niepokoju

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    W ramach badań finansowanych ze środków unijnych dokonano alarmujących odkryć, które pokazują, że niemal 50% mew śródziemnomorskich jest nosicielami bakterii odpornych na niektóre antybiotyki. Ponieważ ptaki te, ku pewnemu zaskoczeniu, prezentują te same modele odporności antybiotykowej co ludzie, odkrycie jest sygnałem porażki w walce przeciwko najbardziej niepokojącym zagrożeniom dla zdrowia społeczeństwa: bakteriom, które zdobywają odporność na leki. Wyniki odkryć będących owocem projektu NEW-FLUBIRD opublikowano w czasopiśmie PLoS (Public Library of Science) ONE.

Dodano: 23.06.2009. 15:11  Czytaj więcej

Jak modraszek arion uniknął zagłady

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Naukowcy brytyjscy znaleźli przyczynę niemal wyginięcia motyla o nazwie modraszek arion (Maculinea arion) i skutecznie zapobiegli problemowi. Rozwiązanie problemu, z którym borykano się od dawna, opisane w artykule opublikowanym w czasopiśmie Science, daje cenne narzędzia do wykorzystania w programach ochrony innych owadów.

Dodano: 22.06.2009. 15:11  Czytaj więcej

Bezpieczeństwo żywności: czy rozwiązaniem mogą być rośliny kwitnące?

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Projekt BLOOM-NET pozyskał dofinansowanie na kwotę ponad 1,3 mln EUR na badania nad roślinami kwitnącymi. Umiejętność określenia momentu kwitnienia rośliny może być niezwykle przydatna w produkcji żywności na całym świecie, gdyż większość tego co spożywamy (począwszy od paszy podawanej inwentarzowi żywemu po produkty dostępne na półkach supermarketów) pochodzi w jakiś sposób od roślin kwitnących.

Dodano: 19.06.2009. 15:11  Czytaj więcej

Europejczycy dążą do poprawy ochrony przed pestycydami

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Rozpylając około 80.000 ton pestycydów rocznie nie ma mowy, aby rolnicy nie ucierpieli przy tej czynności. Chociaż kontekst rozpylania pestycydów zmienił się znacznie w ciągu ostatnich lat i w Europie określono nowe wymogi związane z ochroną bezpieczeństwa operatorów maszyn, społeczeństwa i środowiska.

Dodano: 18.06.2009. 15:11  Czytaj więcej