• Czarne chmury zbierają się nad europejskimi płazami i gadami

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Nowe badania unijne prowadzone przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody (IUCN) pokazują, że 23% płazów i 21% gadów w Europie jest zagrożonych wyginięciem. Badania stanowią część projektu pierwszych Europejskich Czerwonych Ksiąg płazów i gadów IUCN.

Dodano: 25.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Międzynarodowy projekt pomoże zmniejszyć skutki zmian klimatycznych

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    W ramach międzynarodowego projektu powstaje pierwszy, światowy system pomiaru i modelowania ilości dwutlenku węgla, który będzie wykorzystywany do łagodzenia skutków zmian klimatu, pobudzania handlu pozwoleniami na emisję CO2 oraz sprawdzania, czy inicjatywy równoważenia dwutlenku węgla (ang. carbon-offestting) rzeczywiście spełniają swoją rolę.

Dodano: 22.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Recykling genów odgrywa ważną rolę w zapobieganiu chorobom

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Recykling na świecie ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego środowiska i przywodzi na myśl papier, aluminium i szkło. A czy może także odgrywać rolę w świecie komórkowym? Niemiecki zespół naukowców twierdzi, że powinien przede wszystkim dlatego, że molekuły są zazwyczaj dostępne w ograniczonych ilościach. Naukowcy z Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL) oraz z Uniwersytetu w Heidelbergu odkryli mechanizm recyklingu białka, który potrafi chronić człowieka przed chorobami genetycznymi. Ich odkrycia zostały opisane w czasopiśmie Cell.

Dodano: 22.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Szybki rozwój gatunków wodorostów morskich w Bałtyku

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wyniki nowych badań przeprowadzonych w Szwecji pokazują, że gatunki wodorostów morskich, odkryte w 2005 r., mogły powstać zaledwie 400 lat temu. Naukowcy z Uniwersytetu w Gothenburgu i Uniwersytetu Sztokholmskiego twierdzą, że gatunki Fucus radicans ewoluowały z przodka morszczynu (Fucus vesiculosus), zamieszkującego Morze Czarne. Ich odkrycia, które pokazują na przykładzie w naturze, jak ewolucja daje początek nowym gatunkom w środowiskach morskich, zostały opublikowane w czasopiśmie BMC Evolutionary Biology.

Dodano: 20.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Ludzki nos zbyt zimny dla ptasiej grypy

opublikowane przez:
    W odniesieniu do badań opublikowanych 14 maja w magazynie PLoS Pathogens, wirus ptasiej grypy nie rozwija się w ludzkich organizmach ponieważ temperatura wewnątrz nosa jest zbyt niska aby wirus mógł przeżyć. Autorzy publikacji z Imperial College w Londynie, oraz University of North Carolina, twierdzą że może to stanowić jeden z powodów dlaczego wirusy ptasiej grypy nie wywołałują łatwo pandemii wśród ludzi.

Dodano: 15.05.2009. 16:29  Czytaj więcej

Badania sugerują, że zanieczyszczenie ołowiem mogło sprzyjać chłodniejszemu klimatowi

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Nowe badania finansowane ze środków unijnych ujawniają, że cząstki ołowiu w atmosferze stymulują tworzenie się chmur. Naukowcy zasugerowali na łamach czasopisma Nature Geoscience, że zanieczyszczenie atmosfery ołowiem mogło tłumić skutki zmian klimatu w ostatnich dekadach.

Dodano: 14.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania nad historią życia najstarszych znanych czworonogów

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Podczas gdy skamieliny wykorzystuje się do określania wyglądu dawnych zwierząt, naukowcy zidentyfikowali główne różnice w wyglądzie i trybie życia młodych i dorosłych osobników. Wyniki nowych międzynarodowych badań opublikowane w czasopiśmie Science dostarczają dalszych dowodów na liczne zmiany trybu życia w wieku dojrzałym niektórych z wczesnych, kręgowców lądowych.

Dodano: 13.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Posłowie do PE proponują ograniczyć testy na zwierzętach bez hamowania postępu naukowego

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Testy na zwierzętach od dawna są kością niezgody wśród wielu grup, m.in. przedsiębiorców, instytucji naukowych i ustawodawców. Toczy się wielostronna debata na temat ograniczenia wykorzystania zwierząt w eksperymentach naukowych i poprawienia ich dobrostanu. Czy takie działanie nie wpłynie jednak na badania naukowe w Europie?

Dodano: 08.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Trzaski dna morskiego oznaką rosnącego poziomu morza

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Nowe, szczegółowe zdjęcia dna morskiego u zachodnich wybrzeży Antarktydy pomagają naukowcom przewidywać, jak pokrywa lodowa kontynentu zareaguje na ocieplenie w przyszłości. Zdjęcia sugerują, że mechanizmy regulujące spływ lodu do morza mogą być bardziej złożone niż dotychczas sądzono.

Dodano: 07.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Wyniki badań naukowych jako przestroga - do 2050 r. potrzebne jest ograniczenie emisji o 50%, aby osiągnąć cele związane z hamowaniem zmian klima

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wyniki nowych badań brytyjskich oraz niemieckich wskazują, że jeśli przemysł na świecie będzie rozwijać się w takim samym tempie jak obecnie, niemożliwe będzie utrzymanie wzrostu temperatury na Ziemi w obecnie ustalonych granicach. Badania, opisane w dwóch artykułach opublikowanych w czasopiśmie Nautre, opierały się na nowych symulacjach komputerowych reakcji klimatu na emisje gazów cieplarnianych.

Dodano: 04.05.2009. 15:11  Czytaj więcej

Biała Herbata rozwiązaniem epidemii otyłości?

opublikowane przez:
    Prawdopodobne działanie białej herbaty przeciwko otyłości zostało zademonstrowane w serii eksperymentów przeprowadzonych na ludzkich komórkach tłuszczowych (adipocytach). Naukowcy pokazali, że ekstrakt uzyskany z parzenia herbaty skutecznie hamuje tworzenie nowych adipocytów oraz uruchamia zapasy tłuszczu zawarte w dojrzałych komórkach tłuszczowych " donosi Science Daily.

Dodano: 01.05.2009. 23:22  Czytaj więcej

Dalszy rozpad Szelfu Lodowego Wilkinsa

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Obrazy satelitarne pokazują, że północna krawędź antarktycznego Szelfu Lodowego Wilkinsa zaczyna pękać. Ten nowy bieg wypadków nie jest niespodzianką, gdyż na początku tego miesiąca wąski most lodowy łączący szelf lodowy z wyspą Charcot i Latady ostatecznie zawalił się. To wydarzenie spowodowało poszerzenie istniejących rozpadlin wzdłuż północnej bariery lodowej i nowe pęknięcia.

Dodano: 30.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania pokazują, jak mikroorganizmy morskie wpływają na ocieplanie się oceanów

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    System klimatyczny Ziemi znajduje się pod wpływem oceanów, które spowalniają zmiany klimatu pochłaniając do 33% emisji gazów cieplarnianych wytwarzanych przez człowieka. Zespół niemieckich badaczy morza rzucił nieco światła na sposób, w jaki również czynniki biologiczne mogą odgrywać rolę w tym procesie. Wyniki opublikowano niedawno w czasopiśmie PNAS.

Dodano: 30.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Nowe globalne porozumienie, by zintensyfikować poszukiwanie alternatyw dla testów na zwierzętach

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Dnia 27 kwietnia cztery międzynarodowe agencje podpisały porozumienie o współpracy, dając tym samym impuls do intensyfikacji międzynarodowych starań na rzecz zmniejszenia liczby zwierząt wykorzystywanych w doświadczeniach.

Dodano: 29.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania unijne pokazują, że wszy mogą być pożyteczne

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wyniki brytyjskich badań wskazują, że działanie pasożytów takich jak wszy może przynosić ssakom pewne korzyści. Naukowcy, których prace finansowane są po części z unijnego stypendium Marie Curie, obserwowali dzikie myszy zakażone szeregiem pasożytów i zauważyli, że wszy Polyplax serrata wywierały tłumiący wpływ na pewne ważne reakcje immunologiczne. Wyniki badań, które mają duże znaczenie dla lepszego poznania dysfunkcji immunologicznych u człowieka, zostały opublikowane w czasopiśmie BMC Biology.

Dodano: 28.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Zwierzęta hodowlane w klimatycznych opałach

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Pojawiły się niepokoje, w jaki sposób globalne ocieplenie może wpłynąć na zwierzęta hodowlane w Europie. Zwracając się niedawno do członków Towarzystwa Mikrobiologii Ogólnej (SGM), profesor Peter Mertens z Instytutu Zdrowia Zwierząt (IAH) w Wielkiej Brytanii przestrzegł, że przeżuwacze zmagały się przez ostatnią dekadę z poważnymi problemami, spowodowanymi wzrastającą temperaturą na Ziemi.

Dodano: 27.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania pokazują, że rośliny pochłaniają więcej dwutlenku węgla pod zanieczyszczonym niebem

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Wyniki nowych badań prowadzonych w Szwajcarii i Wielkiej Brytanii pokazują, że nieco paradoksalnie rośliny pochłaniają więcej dwutlenku węgla (CO2), kiedy atmosfera jest zanieczyszczona aniżeli pod czystszym niebem. Naukowcy ostrzegają w artykule zamieszczonym w czasopiśmie Nature, że ze względu na zmniejszający się poziom zanieczyszczenia powietrza potrzebne będą nawet większe redukcje emisji gazów cieplarnianych, aby ustabilizować klimat.

Dodano: 24.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Badania wskazują na zależność pomiędzy dziurą ozonową a poszerzaniem się granic antarktycznego lodu morskiego

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Jak sugerują nowe brytyjsko-amerykańskie badania, za powiększanie się zasięgu antarktycznego lodu morskiego odpowiada dziura ozonowa. Niemniej w ciągu nadchodzących dziesięcioleci, kiedy warstwa ozonu będzie się odbudowywać a stężenia gazów cieplarnianych będą wzrastać, efekt ten prawdopodobnie osłabnie - ostrzegają naukowcy.

Dodano: 23.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Emisje generowane przez statki sieją spustoszenie w środowisku

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Nowe badania pokazują, że emisje generowane przez statki przyczyniają się do zwiększenia opadów kwaśnych deszczów na lądzie i mogą być odpowiedzialne za ponad 25% ozonu w warstwie przygruntowej w wielu obszarach nadbrzeżnych. Wyniki badań opublikowano niedawno w czasopiśmie Atmospheric Chemistry and Physics.

Dodano: 23.04.2009. 15:11  Czytaj więcej

Centrum Badań DNA wprowadza innowacyjną metodę diagnostyki chorób i predyspozycji genetycznych.

opublikowane przez: Maksymilian Gajda
    Centrum Badań DNA z Poznania jest pierwszą instytucją w Polsce oferującą komercyjne badania diagnostyczne chorób i predyspozycji genetycznych przy wykorzystaniu mikromacierzy DNA. Od dziś w Centrum Badań DNA można wykonać m.in. testy na predyspozycje genetyczne w kierunku takich chorób jak mukowiscydoza, dziedziczny rak piersi i jajnika, oraz licznych schorzeń narządów wzroku i słuchu.

Dodano: 22.04.2009. 23:28  Czytaj więcej